Mindfullnes

17-12-2010 12:27 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of dit onderwerp hier wel hoort. Maar ik zoek mensen die ervaing hebben met mindfullnes. Heeft dat positief gewerkt of juist weer niet. Via google zag ik dat de cursus aardig aan de prijs is. vandaar dat ik eerst wat verder info zou willen hebben.
Het is gewoon leven in het hier en nu. Als je je daar echt op toelegt, merk je dat het leven je een stuk gemakkelijker af gaat.
Je kan misschien eerst wat boeken over mindfullness lezen? Genoeg boeken waarin ook opdrachten staan. Dan kan je later altijd nog een cursus volgen.
Ik ben te nuchter voor dat soort gedoe
quote:Zwuppeliennn schreef op 17 december 2010 @ 12:36:

Ik ben te nuchter voor dat soort gedoe

ik heb nooit anders gedaan dan in het hier en nu leven.

De toekomst bestaat niet en het verleden is maar een herinnering, wat moet je ermee.
Bedankt voor jullie reacties. Ja boeken kan ik wel voor kijken bij de bieb. Ik dacht dat mindfullnes niet zweverig was maar puur een vorm om je te ontspannen. Wel heb ik een keer yoga gedaan maar dat vond ik niet geweldig.
Heb het gedaan en is me erg goed bevallen. Om welke reden wil jij het misschien gaan doen? Ik heb cursus gevolgd omdat ik nogal kon piekeren, iedereen zat er om andere redenen.
quote:Cateautje schreef op 17 december 2010 @ 12:38:

[...]

ik heb nooit anders gedaan dan in het hier en nu leven.

De toekomst bestaat niet en het verleden is maar een herinnering, wat moet je ermee.Voor mij was mindfulness onderdeel van een therapie die ik gevolgd heb. Dat onderdeel was geen groot succes....ik zie het nut niet van een half uur doen over 1 rozijn eten en helemaal ontleden wat je allemaal proeft en voelt en ziet.
quote:Zwuppeliennn schreef op 17 december 2010 @ 12:43:

[...]

Voor mij was mindfulness onderdeel van een therapie die ik gevolgd heb. Dat onderdeel was geen groot succes....ik zie het nut niet van een half uur doen over 1 rozijn eten en helemaal ontleden wat je allemaal proeft en voelt en ziet.Meen je dat nou,ik val van mijn stoel van het lachen.
quote:Zwuppeliennn schreef op 17 december 2010 @ 12:43:

[...]

k zie het nut niet van een half uur doen over 1 rozijn eten en helemaal ontleden wat je allemaal proeft en voelt en ziet.

Hahaha, die rozijn kregen we ook op 1-e les, wilde gelijk opstappen en hard wegrennen

Het is behoorlijk aan de zweverige kant, onze juf was ook nog enorm zijig type met zalvende stem en zelfgemaakte kleren. Maar toch doorgezet, omdat ik me bij de (andere, niet rozijn-gerelateerde) oefeningen wel lekker voelde.
Voor mij ligt het een stuk eenvoudiger. Ik ben al heel lang gelden tot de conclusie gekomen, dat je alleen maar in het hier en nu kan zijn, over de rest kan je alleen maar denken en daar zie ik de zin niet zo van in, tenzij ik geen andere keuze heb. Ik beleef het hier en nu dus continu bewust, maar om me nou bezig te gaan houden met dat soort rare zaken, dat heb ik gelukkig nooit kunnen verzinnen.
De reden dat ik dit wil ga doen is omdat ik een nogal zware periode met stress achter mij heb. Zie oa topic 17 en 31. Verder kan ik mij erg moeilijk ontspannen. ik kan moeilijk elke dag gaan shoppen. Piekeren doe ik wel maar niet weer erg veel.

Wat betreft die rozijn eten neem ik aan dat het een grapje is.
quote:vlindervlinder schreef op 17 december 2010 @ 12:47:

De reden dat ik dit wil ga doen is omdat ik een nogal zware periode met stress achter mij heb. Zie oa topic 17 en 31. Verder kan ik mij erg moeilijk ontspannen. ik kan moeilijk elke dag gaan shoppen. Piekeren doe ik wel maar niet weer erg veel.

Wat betreft die rozijn eten neem ik aan dat het een grapje is.Zo willen ze blijkbaar dat je het heden ervaart, lijkt me vreselijk stressvol.
Die rozijn is geen grapje. Iedere mindfulnesscursus begint daarmee. Volgens mij is het idee erachter dat we veel dingen doen zonder aandacht, zoals een zak chips wegsnaaien, zonder dat je er echt van geniet of het proeft. Door helemaal op te gaan in die rozijn, leer je bewuster te zijn avn de dingen die je doet, geloof ik.

Anyway, ik heb geen cursus gedaan, maar overweeg het ook. Maar die rozijn werkt ook een beetje op mijn lachspieren, al kan ik me wel wat voorstellen bij het idee erachter.

Ik overweeg trouwens om een 'thuiscursus'te doen, bijvoorbeeld die van psychologie magazine. Is een stuk goedkopen en zo kan ik ontdekken of ik het wat vind. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het juis wel of niet aan te raden? Misschien is dat trouwens ook nog wel wat voor jou, Vlindervlinder?
Nee, rozijn geen grapje, je bent kwartier ofzo met rozijn bezig. Kijken, voelen, proeven, luisteren.....Afschuwelijk.

Maar goed. In groepje zaten oa mensen met werk-stress, somberheid, perfectionisme, niks los kunnen laten. Uiteindelijk vertelde iedereen na afloop van de cursus zich beter te voelen. Heb je wel eens aan yoga/meditatie gedaan?
quote:vlindervlinder schreef op 17 december 2010 @ 12:39:

Bedankt voor jullie reacties. Ja boeken kan ik wel voor kijken bij de bieb. Ik dacht dat mindfullnes niet zweverig was maar puur een vorm om je te ontspannen. Wel heb ik een keer yoga gedaan maar dat vond ik niet geweldig.

Zo, maar liefst 1 keer yoga!

Yoga moet je ook wat vaker doen, dat je al zo snel hebt opgegeven! Lijkt me dat jij meer wegrent voor je problemen en alles wil proberen om er maar aan te ontsnappen, en als het niet meteen werkt, stop je ermee.

Waarom ga je niet zwemmen, haptotherapie, wandelen in het bos, genoeg manieren om te ontspannen.
Wat satire dus zegt. Je leert meer in het hier en nu te leven. In mijn geval (piekeren) drukte ik die negatieve gevoelens altijd weg, relativeerde het, maar de gedachten bleven wel terug komen. OP cursus leerde ik de gevoelens (positief en negatief) te accepteren, zelfs te verwelkomen (ja, klinkt wederom afschuwelijk ). Bij mij werkte dat goed.
Hoi Satire, ja thuis is ook wel een goed idee. maar ik heb begrepen dat je op de cursus zelf zo een 2 en half uur bezig bent. dat ga ik thuis niet makkelijk redden, tevell afleiding denk ik. Stond het in het magazine van deze maand.

Hoi hekje, als ik al met een rozijn zolang bezig zal zijn hoe moet het dan met de andere dingen die mijn hersens bezig houden. Als ik alles zo moet gaan doen ahahh dat wordt wat. Maar ik begrijp het wel de bedoelng is het bewust zijn het kon ook een borrelnootje zijn. Ja yoga heb ik een paar keer gedaan maar dat wa het niet helemaal voor mij.
Hoi septembergirl. Je hebt wel een beetje gelijk. Maar ik heb eigenlijk verder niemand om mee samen te gaan. En als je alleen gaat begint juist het piekeren.
quote:vlindervlinder schreef op 17 december 2010 @ 12:59:

Hoi hekje, als ik al met een rozijn zolang bezig zal zijn hoe moet het dan met de andere dingen die mijn hersens bezig houden. Als ik alles zo moet gaan doen ahahh dat wordt wat. Ja, het is ook best heftig. Sommige mensen werden ook best emotioneel af en toe. Sommigen gooiden ook al hun hebben en houden in de groep, maar dat heb je zelf in de hand (wat je wel of niet kwijt wil). Ik dacht ook dat het puur ontspannen was, maar was dus wat zweveriger dan dat. Officieel moet je dan ook nog veel oefeningen thuis doen, maar daar hiel ik me niet zo aan.
quote:vlindervlinder schreef op 17 december 2010 @ 13:00:

Hoi septembergirl. Je hebt wel een beetje gelijk. Maar ik heb eigenlijk verder niemand om mee samen te gaan. En als je alleen gaat begint juist het piekeren.

Je kan jezelf over al dat gepieker aanspreken.

Als er een bepaald onderwerp in je hoofd blijft spoken, dan kan je er even voor gaan zitten en het echt aandacht geven en een oplossing zoeken voor je piekeronderwerp, dan houdt het vanzelf op.

Hoi septembergirl. Je hebt wel een beetje gelijk. Maar ik heb eigenlijk verder niemand om mee samen te gaan. En als je alleen gaat begint juist het piekeren.Ik zou het niet met vriendin hebben willen doen, dan zou ik er veel te vaak om moeten hebben lachen ter plekke. Ze zaten me al uit te lachen dat ik op zo'n zweefcursus zat
Hekje, hoe ben jij toen aan dat adres gekomen. gewoon maar via internet of ook via iemand anders.

Mijn hele hebben en houden gooi ik er niet uit, hoop ik.

Overigens ben ik niet depressief ofzo maar ik kan moeilijk met stresssitutaties omgaan. Dan proberne helder te blijven denken is voor mij een crime
quote:Cateautje schreef op 17 december 2010 @ 13:04:

[...]

Je kan jezelf over al dat gepieker aanspreken.

Als er een bepaald onderwerp in je hoofd blijft spoken, dan kan je er even voor gaan zitten en het echt aandacht geven en een oplossing zoeken voor je piekeronderwerp, dan houdt het vanzelf op.Dat werkte voor mij dus niet. Bij cursus zoek je geen oplossing, je accepteert het en laat het weer los.

Wat Hekje zegt: ik zou yoga ook niet zo snel met een vriendin doen. Heb ik wel een tijd gedaan, nu liggen we vaak nog steeds dubbel om de 'happy baby pose' (voor de kenners: )

Juist als je wat 'verder' bent met yoga, komt dat gepieker steeds minder snel voor boven.

Verder kan ik haptonomie heel erg aanraden, is niet zweverig, maar geeft je eens kans om spanningen te laten gaan of een plekje te geven. Heb ik veel aan gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven