Misschien word ik wel dement.

23-01-2022 01:44 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

ik woon in bij een familielid waarvoor ik de mantelzorg doe. Nu gebeuren er de laatste tijd rare dingen. Wachtwoorden op mijn laptop zijn veranderd en ook zijn dingen verplaatst. Wachtwoorden weet mijn familielid. Ik heb al jaren dezelfde, ik weet dat dat fout is, maar ineens zijn ze vanavond niet meer goed.

Gisteren bankpasje kwijt, familielid komt meezoeken en vind hem op een rare plaats.

Koffiepak kwijt en vind hem zelf terug onder in het aarnrechtkastje.

Heb vanmorgen al een test gedaan of ik dement aan het worden ben. De score was gemiddeld. Toch komt me dit bekend voor. Onze moeder ging vroeger kaartjes voor een concert verstoppen en die vonden we pas toen het te laat was om de trein te halen. Make-up verstoppen en die vond je terug in een soepkom in de kast.

Nog veel meer. Tientallen voorbeelden als deze.

Ben bang, word ik nu gek, zie ik spoken of is mijn zus net als mijn moeder?
Ben bang, word ik nu gek, zie ik spoken of is mijn zus net als mijn moeder?

Huh?
Ben je nou bang dat jij dement wordt of je zus?
Ben jij dingen kwijt of maakt iemand (je zus) ze kwijt?
Alle reacties Link kopieren
Birdie schreef:
23-01-2022 01:49
Huh?
Ben je nou bang dat jij dement wordt of je zus?
Ben jij dingen kwijt of maakt iemand (je zus) ze kwijt?
Ik weet het niet. Kan me niet indenken dat ik zo vergeetachtig ben.
Alle reacties Link kopieren
Naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
Waarom zeg je niet dat je familie lid zorgweigerde moeder is van je? Iedereen kan al je topics terug lezen.

En daarbij... als zorgprofessional. Je laatste zin.
Ik ga hier niet verder inhoudelijk op in. Wel hoop ik dat je hulp zoekt voor jezelf en de situatie waar je in zit betreft je moeder.
Dit forum gaat je niet helpen. Je huisarts en andere disciplines wel.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf op wat je doet, bv als je je wachtwoord veranderd. Dat is het eerste wat mij te binnen schiet.
Alle reacties Link kopieren
Ben je erg gestresst? Dan vergeet ik ook vaak dingen en verlies ik het overzicht zonder dement te zijn.
Nu lijkt de oorzaak van de 'vreemde zaken' dus ook nog eens onbekend te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zit je toevallig tegen de overgang aan? Door hormoonschommelingen hebben veel vrouwen in die periode ook last van zowel concentratie- als geheugenproblemen, waardoor dit soort dingen gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Gaslighting?
Alle reacties Link kopieren
Onze moeder ging vroeger kaartjes voor een concert verstoppen en die vonden we pas toen het te laat was om de trein te halen. Make-up verstoppen en die vond je terug in een soepkom in de kast.

Ben bang, word ik nu gek, zie ik spoken of is mijn zus net als mijn moeder?

Ik moest even puzzelen want je bent nogal onduidelijk, maar je woont dus met je zus en vraagt je nu af of zij net als je (inmiddels overleden) moeder dingen aan het verstoppen/verplaatsen/veranderen is. Andere optie - zeg jij - is dat je dement aan het worden bent...

Je zus is wel in staat om dat bankpasje verplaatst te hebben? Ze kan nog steeds zelfstandig door het huis? En het gebeurt nu voor het eerst dat dingen verplaatst zijn?

Misschien is het goed om niet mee te gaan in het zorgmijdende gedrag van je zus en zelf hulp te zoeken. Om je zorgen, maar ook om eens te kijken naar hoe jij met de situatie met je zus omgaat.
s-groot wijzigde dit bericht op 23-01-2022 08:19
1.89% gewijzigd
Ik krijg eerder het idee dat je gemanipuleerd wordt in plaats van dat je vergeetachtig wordt.
Alle reacties Link kopieren
ZombieQueen schreef:
23-01-2022 08:14
Ik krijg eerder het idee dat je gemanipuleerd wordt in plaats van dat je vergeetachtig wordt.
Dit.
Je topics terug gelezen: ze neemt je in de zeik, je zus.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
ants schreef:
23-01-2022 08:02
Gaslighting?
Dit inderdaad

Wat is dit familielid van je?
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
23-01-2022 08:38
Dit inderdaad

Wat is dit familielid van je?
Oh, je zus. Sorry
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je?
En hoe oud is je zus?
zanahoria wijzigde dit bericht op 23-01-2022 08:55
42.31% gewijzigd
ants schreef:
23-01-2022 08:02
Gaslighting?
Dit.
Alle reacties Link kopieren
ZombieQueen schreef:
23-01-2022 08:14
Ik krijg eerder het idee dat je gemanipuleerd wordt in plaats van dat je vergeetachtig wordt.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Kan het niet zijn dat je familielid jou een beetje gek wil maken? Ik weet niet waarom ze dat zou doen maar daar zou ik in jouw geval toch eerst aan denken.

Ik vind overigens dat het wel overdreven is om bij iemand in te gaan wonen om hem te verzorgen. Gezonder is om jezelf op de eerste plek te zetten. Het zal wel lief bedoeld zijn maar vraag je af of een ander dat ook voor jou zou doen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Oh, en die test van de Alzheimerstichting?! Dat zijn natuurlijk belachelijke vragen waarvan je bij tenminste de helft kunt denken “ja, duh, natuurlijk want lekker belangrijk”.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Als ik mezelf niet goed genoeg meer kan verzorgen lijkt het mij een nachtmerrie-scenario dat een familielid dan in komt wonen om mij te verzorgen. Moet er echt niet aan denken om de regie kwijt te raken en iemand altijd over de vloer te hebben. Ik geef iemand liever wat geld om dat te doen wat ik niet meer kan. Maar inwonen? vind ik wel ver gaan, voor iedere betrokkene. Ga lekker terug naar je eigen huisje.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je OP niet goed. Is je zus het demente familielid waar je mantelzorg voor doet?
Snel zorgen voor een kamer met een deur die op slot kan.
Je hebt je privé ruimte toch nodig en ook te beschermen.

En laat de zorg over aan professionals, je kan ondersteunen en helpen, maar nu ben je blijkbaar inwonend mantelzorger voor je zus.
(Of ik lees het niet goed.)
Je hebt recht op je eigen leven en eigen ontwikkeling (werk, relatie, gezin).
Alle reacties Link kopieren
Het komt bij mij overigens ook wel voor dat ik mijn koffiekop kwijt ben en dat ik hem in een andere kamer terugvind waar ik hem even heb neergezet om dorre blaadjes van een plant af te plukken en daardoor zó afgeleid was dat ik hem daar liet staan. Ik pak gewoon een andere koffiekop/schaar/vork en vind hem dan vanzelf wel weer terug.

Als je niet meer weet waar je koffiekoppen, vorken en scharen gewoonlijk liggen dan heb je inderdaad een probleem maar dan is het meteen wel erg met je gesteld. :proud:
tv-icoon wijzigde dit bericht op 23-01-2022 09:35
20.19% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
23-01-2022 09:21
Het komt bij mij overigens ook wel voor dat ik mijn koffiekop kwijt ben en dat ik hem in een andere kamer terugvind waar ik hem even heb neergezet om dorre blaadjes van een plant af te plukken en daardoor zó afgeleid was dat ik hem daar liet staan. Ik pak gewoon een andere koffiekop/schaar/vork en vind hem dan vanzelf wel weer terug.
En 50% van de vragen in die test zijn van dit kaliber…
Je zou er ernstig van aan jezelf gaan twijfelen!
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even geloept en schrik daar wel van. Je eigen leven staat on hold voor mantelzorg aan je zus.
Je schreef eerder dat je ernaast woont, maar je woont er nu bij in.
Je wilde liever in een eigen appartement, maar doet dit voor haar.
Ze scheldt je uit voor vanalles en nog wat.
Ze mijdt zorg, weigert zelfs zorg, neemt geen hulp aan, komt het huis niet uit.
Ze heeft een hulpje en dat ben jij. Het lijkt Assepoester wel.

Meid, schakel aub snel professionele hulp in! Ga morgen naar de huisarts met dit verhaal.
Je relatie met je zus is niet gezond, zij is volledig afhankelijk van jou, maar zij bepaalt jouw hele leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in je verhaal helemaal niet dat je denkt dat je dement wordt maar vooral dat je denkt dat je familielid dit bij jou doet. Achterdocht lees ik.
where ever you go, go with your heart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven