Moeder met borderline....

26-08-2010 15:45 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de zoveelste keer is gezegd dat mijn moeder waarschijnlijk borderline heeft. Hier heb ik tot mijn 25e ingezeten.

Nu heb ik waarschijnlijk gedrag gekopieerd.

Relaties zijn voor mij erg moeizaam. Iemand anders ook in zo'n situatie?
Hoi Allemaal,

Ik heb door omstandigheden tijdelijk geen internet thuis en ik kan natuurlijk niet de hele tijd op mijn werk gaan zitten typen :-).

Beste Justpol, dat ik eerder hulp/begeleiding had moeten is idd waar en ik begrijp nu dan ook niet dat mijn huisarts, die ik toendertijd had, mij niet doorverwezen heeft. Hij wist van de situatie en ik heb weleens hulp bij hem geroepen. Maarja de tijd valt niet terugtekeren, maar voor de toekomst misschien wel om te buigen.

Betreft de discussie "borderline wel of niet". Is het naampje echt zo belangrijk? En ja het lijkt op borderline vandaar de titel genoteerd. Had ik misschien "lastige moeder" moeten noteren? Gaat het er niet om wat ervaringen met een 'mens' doet?

Groetjes
[quote]laatmetalles schreef op 01 september 2010 @ 09:34:

Hoplakee, nee dat weet ik niet. Misschien zit ik ernaast, best mogelijk. Is er volgens jou dan altijd een professional voor nodig om de diagnose te stellen?[/quote]

Is dat werkelijk een vraag?

Natuurlijk is het aan hen die daarvoor bevoegd zijn om een diagnose te stellen. Als 'leek' kun je hen wel suggesties doen.

De diagnose Borderline wordt niet 1,2,3 gesteld, maar gaan heel wat onderzoeken aan vooraf, er zijn immers honderd verschillende uitingsvormen.

Je kan zeggen dat je dingen herkend die ook bij borderline passen, maar jij kan je moeder niet de diagnose geven!
Blijkbaar roep ik met mijn reacties een hoop irritaties op. Daar kan ik wel mee omgaan want mijn moeder was ook zeer snel geirriteerd (kenmerk van borderline?? gniffel...).

Juliaana, van de daarvoor bevoegden heb ik (als ervaringsdeskundige) dan weer geen hoge pet op en ik denk dat je met behulp van boekjes een heel eind komt.
quote:laatmetalles schreef op 01 september 2010 @ 15:31:

Blijkbaar roep ik met mijn reacties een hoop irritaties op. Daar kan ik wel mee omgaan want mijn moeder was ook zeer snel geirriteerd (kenmerk van borderline?? gniffel...).

Juliaana, van de daarvoor bevoegden heb ik (als ervaringsdeskundige) dan weer geen hoge pet op en ik denk dat je met behulp van boekjes een heel eind komt.

Nee, dit kan ook een karaktereigenschap zijn. Of een invulling van een dochter die (wanhopig) het gedrag van moeder wil kunnen verklaren. In de diagnostische termen zal dit nooit als symptoom beschreven zijn.

Ik snap wel dat je zoekt naar invullingen en waarschijnlijk kom je ook heel ver. Maar laat het aan de professionals over om het daadwerkelijk een naam te geven.

Het lijkt me vreselijk om op te groeien met een moeder die er bijzonder (vervelend) gedrag op na houdt. Ik benijd je niet. Maar diegene waar je geen hoge pet van op hebt (jammer, heb je nare ervaringen daarmee?) zouden je wel kunnen helpen om jou als kind te steunen.
Geïrriteerd reageren hoort voor zover ik weet niet tot de kenmerken Laatmetalles (bovendien zou heel Nederland dan Borderline hebben - zie ook de campagne van de overheid hierover ). Zwart/wit denken is wel degelijk een kenmerk.......... En nu stop ik want TO heeft weinig aan deze discussie denk ik. Ik kan dan zelf beter een topic daarover openen. Sorry TO, ik hoop dat je hier steun en adviezen krijgt want jouw situatie lijkt mij niet makkelijk. Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven