moeder verslaafd aan de computer

10-08-2010 21:07 34 berichten
Beste forummers,

Ik loop al een tijdje met een probleem rond en ik heb het gevoel dat ik het niet echt bij iemand kwijt kan in mijn directe omgeving. Ik lees al zo af en toe mee op het forum en merk dat er veel tips gegeven worden en zo dus mensen ook geholpen worden. Ik vroeg me af of jullie misschien raad weten met mijn situatie.

De afgelopen jaren heb ik een prettige gezinssituatie gehad. Ben een twintiger en heb eigenlijk nooit problemen thuis. Overige familie leden maken wel eens gebruik van computers alleen dit gebruik begint erg deel uit te maken van de sfeer in huis. Vooral moeder begint 's ochtends vaak al en door dit gebruik komt er steeds minder van het huishouden. Natuurlijk ben ik ook verantwoordelijk voor alles wat er verder moet gebeuren maar taken de ze eerst op zich nam vervagen steeds meer. Vader valt het ook op en irriteert er zich ook steeds meer aan.. tot ruzies aan toe. De hele dag draait eigenlijk alles om de computer. Eten? 'Even wachten, maak het eerst even af'. Het gaat hier vooral om een spelsite waar je ook contacten op na houd. Broer kan vaak zijn opmerkingen niet voor zich houden en bemoeit zich er mee. Moeder word kwaad en zegt dat ze zelf wel uit maakt of ze speelt of niet.

Mijn gevoel zegt me dat de hele dag eigenlijk meer draait om het spelen van spelletjes en de contacten van degene onderhouden. Ik vind het leuk dat moeder een hobby heeft alleen moet dit niet ten koste gaan van het gezin. Vader kijkt er al niet eens meer naar om en ik zie gewoon dat hij er ongelukkig van word.

Heeft iemand een tip wat ik hier aan kan doen (evt. veranderen) of moet ik het maar laten. Ik heb het gevoel dat de situatie uit de hand aan het lopen is. Ergernissen de hele dag door.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Bianca40 schreef op 10 augustus 2010 @ 22:37:

Maar wij zijn niet verslaafd toch Iris? We hebben gewoon een hobby die veel tijd eist!

Nee, jullie zijn niet verslaafd, jullie zijn toegewijd

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is wanneer het contact thuis er bij in schiet door het gegame, of dat gezinsdingen als het avondeten worden uitgesteld omdat er eerst nog iets gebeuren moet qua spel. Ik heb een paar online spellen gespeeld en heb gemerkt dat het idd erg dwingend kan zijn. Ik vond het leuk om te doen, maar ben er daarom mee gestopt.

Veel meer doen dan zeggen wat het gamen voor jou heeft veranderd in huis kun je denk ik niet doen. Je bent al op zoek naar eigen woonruimte, tenslotte. Dan is het verder aan je vader om te kijken waar voor hem de grenzen liggen.
Ja, dit is wel een probleem.. Precies waar de koningin ons voor waarschuwde, maar wat door veel mensen lacherig en bemoeizuchtig werd ontvangen. Zien jullie nou wat er van komt? De arme overige gezinsleden worden aan hun lot overgelaten!

Ik zie maar één oplossing: maak allemaal een eigen account aan. Dan kunnen jullie zo weer werken aan goede contacten. En misschien vinden jullie het zelfs (ook) leuk?

O ja, het huishouden en de boodschappen e.d.: neem een huishoudster en de supermarkt heeft tegenwoordig ook een goede bezorgservice: kan je tussendoor even online bestellen. Makkelijk toch?
.
Je meoder lijkt mij wel op moment, maar ik heb dan ook vakantie hihi.... Wel lastig, want als ze achter de comp. wil hangen moet ze zelf weten, maar je meot natuurlijk nog wel functioneren daar buiten.

Ik denk hetzelfde als Groll.
Ik herken dit heel erg.. Mijn moeder is 'verslaafd' aan heel veel dingen. Ze doet niks kort, ze besteed overal uren aan. zo kan ze uren de krant lezen, fotos uitzoeken en bewerken op de pc, internetten, lezen...op die momenten is ze dan niet aanspreekbaar en mag je haar niet opjutten. 'ze mag toch ook weleens wat voor zichzelf doen'. Niet normaal hoeveel uren zij achter de pc kan zitten. Dit gaat ten koste van leuke dingen met het gezin doen. Erg frustrerend maar ik ben uit huis gegaan en heb het van me afgezet. Haar leven...
Bedankt voor alle reacties. Ik gun haar dat ze haar eigen ding kan doen, dus haar hobby.

Het enige wat ik denk ik kan doen is proberen om me er vanaf te zetten. Het laatste wat ik wil is me moederen om mijn moeder. Wat hier dus ook al werd gezegd.

De gemakkelijke oplossing om maar 'gelijk uit huis te gaan', omdat alle jongeren van 20 dat 'moeten' heeft me wel geraakt. Niet iedereen heeft het zo voor elkaar dat het met 20 jaar uit huis kan en genoeg geld heeft om alles voor elkaar te krijgen binnen een korte termijn. Ik heb dus voorlopig geen keus.

Ik denk dat ik niet veel kan doen ipv het aanzien. Haar haar eigen ding laten doen en zelf ook onze eigen dingen blijven doen. Ik zou wel het initiatief kunnen nemen om eens met z'n allen wat leuks te gaan ondernemen. Dit is al een flinke tijd niet meer gebeurd. Ik merk wel dat 'de zin'.. bij moeder om dit soort dingen te ondernemen weg valt. Ik weet niet hoe ik dit kan veranderen of stimuleren, om juist wel weer eens mee te gaan. Ik wil haar tenslotte ook niet dwingen..
Je kunt altijd zeggen dat je je zorgen om haar maakt en dat je graag met zijn allen of met haar wat leuks zou willen doen, samen.

Niets zeggen is wel erg gemakkelijk en lost al helemaal niks op.

(Qua uit huis gaan: ik ben wel van mening dat elke twintiger, als deze maar wil, uit huis kan gaan. Je eerste plek voor jezelf hoeft geen volledig nieuw ingericht huis met een tuin te zijn, een studentenkamer van 8m2 is ook een woning... waarschijnlijk ben je daar te kieskeurig voor en dat is prima, maar uit huis gaan kún je wel)
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik heb het thuis verder nog prima alleen is dit juist het enige puntje waar misschien aan 'gewerkt' kan worden om toch een leuke sfeer in huis te houden. Ga hier verder geen discussie voeren of uit huis gaan wel of niet van toepassing is. Ik zou het juist erg makkelijk vinden om uit huis te gaan. Zo los ik het 'probleem of de irritatie' alleen voor mezelf op en niet voor de rest.

Misschien denk ik wel te snel voor anderen maar zou graag zien dat iedereen het leuk en gezellig heeft thuis.

Niets zeggen helpt dus ook niets dus ik wacht even op een goed moment om er eens met broer over te praten. Misschien denken we hier het zelfde over. Vader is geen prater en laat z'n gevoel vaak uiten door ander gedrag zoals eigen ding doen, stil houden, maar wel subtiel een opmerking maken.

Voor nu laat ik het maar even. Er zijn vast zoveel meer dingen om me druk over te maken..
Mijn partner is ook redelijk fanatiek in spelletjes. Als hij een online spelletje heeft waarbij er zo en zo laat iets moet gebeuren, dan worden andere activiteiten daar zo ongeveer omheen geplant. Dat is soms een beetje naar. Gelukkig heeft hij niet continue van die spelletjes. Kan je vader haar niet een of andere site over symptomen van pc verslaving geven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven