Moeilijke moeder soms :-(

09-06-2020 20:39 29 berichten
Mijn ouders zijn bezig met de verbouwing van hun huis.
Ze zijn zowat aan verhuizen toe.

Mijn man is er druk aan het klussen, ik ben vanwege mijn zwangerschapsklachten niet in staat om veel te doen.
Ik ben nog de enige dochter, dus er zijn niet meer broers en zussen.

Ik vind het heel lastig om de inactiviteit van mijn moeder te peilen.
Er werd diverse keren wat gevraagd, maar ze zegt ja en doet nee.
-Mijn man wil dan plinten plaatsen, de vloer zou klaar zijn maar is niet gedaan.
-vloer zou schoongemaakt worden voor de tegelzetter, ook niet gedaan...
-Lampen plaatsen, zouden besteld is niet gedaan.
-Iets ophalen van de bouwmarkt, doet ze niet. Dan moet mijn pa weer mee.

Mijn man wil niet hebben dat ik alles ga doen, vanwege mijn bekken klachten en dat kan ook niet. Ze heeft zelf beginnende reuma, maar weinig last zegt ze... Alles gaat i.p. altijd goed.

Mijn vader zegt, dat we aan moeten voelen dat ze niet goed In haar vel zit.
Terwijl ik denk juist door dan even wat te doen, verzet je ook even je gedachten.
Als ik vraag hoe het gaat, dan is alles goed. En waarom ze dan dit of dat nog niet heeft gedaan, daar komt ze dan niet aan toe.
Terwijl ze thuis is en veel op haar telefoon doorbrengt.

Nu moet het huis dus schoongemaakt worden. Wij zien dat niet gebeuren dat ze dat zelf gaat redden en helaas kan ik zelf niet veel beginnen wat dat betreft.
Nu kwam mijn man met het idee om wat tantes te vragen en een grote schoonmaak op 1 ochtend te organiseren. Op zich heel fijn! Een paar hebben zich al aangeboden, maar ze voelt zich zo snel bezwaard, dat ze het niet (snel) aanneemt en ik denk dat ze hier ook niet blij van wordt.

Ik vind het lastig, hoever blijf je ze pushen en alles regelen voor ze. Aan de andere kant is mijn man er nu ook constant druk mee. En ik sta er een beetje tussenin :-/
Alle reacties Link kopieren
Ah, er is een soort wederzijdse afhankelijkheid gecreëerd. Kortste klap is dat jullie het regelen aangezien jullie belang het grootst is (van hen hoeft het verhuizen voor 1 juli niet zo nodig, jij wil het wel heel graag). Moeder activeren heb je al geprobeerd, dus tijd voor andere stappen. Inderdaad die tantes en anders een schoonmaak-/verhuisbedrijf regelen. En aangeven dat de afspraak 1 juli is en de klussers er dan echt in moeten.

Maar maak het jezelf ook niet zo moeilijk. Wat maken die lampjes nou uit? Alsof ze dan niet kunnen verhuizen. En kleuren op de muur... nou dan maak je het wit en zien ze later maar. Het hoeft echt niet allemaal perfect om te kunnen verhuizen en zeker niet als ze zelf niet eens tijd en zin hebben om keuzes te maken (ze hoeven het niet eens uit te voeren).
Klinkt wel of je moeder psychische problemen heeft, depressieve gevoelens heeft? En daardoor niet tot dingen komt? Aan haar trekken helpt dan niet, samen dingen oppakken misschien wel. Een tante vragen om met je moeder op te trekken en samen dingen aan te pakken vind ik wel een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Het nieuwe huis hoeft niet perfect te zijn he. Je maakt gewoon alle muren wit. Alleen de plinten in de belangrijke kamers. En dan hebben ze maar geen lampen, je zet alleen een lampje erin en klaar, dan heb je ook licht.

Door je zwangerschap zou ik echt hulp vragen aan die tantes. Dit kan jij niet alleen. Wellicht wil moeders dan opeens wel helpen omdat ze die tantes dat ziet doen.

Begin alvast met inpakken (met hulp van tantes), hoe eerder hoe beter. Dan is het maar een pakhuis maar wel zoveel handiger en kunnen ze gaan verhuizen.

Wanneer ze verhuisd zijn hoeven ze ook niet alles in 1 keer uit te pakken he. Laat dat lekker aan hun over. Ga daar niet bij helpen want je hebt je eigen huis al om te doen.
Kunnen ze geen verhuisbedrijf de verhuizing laten opknappen? Voor de rest hoeft dat nieuwe huis niet helemaal perfect te zijn. Ze kunnen ook verder gaan met klussen als ze er straks wonen.

Ik vind dat jij en je man onevenredig veel verantwoordelijkheden op je schouders nemen. Het zijn volwassen mensen en ze zijn nog niet stokoud, toch? Dus voor een groot deel mogen ze het zelf weten en opknappen op hun eigen manier. Ik zou er doodzenuwachtig van worden als mijn dochter constant zo zou zitten pushen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven