Moeite hebben met oogcontact

17-01-2018 23:03 81 berichten
Ik kreeg zonet weer van iemand te horen dat ik mensen amper in de ogen kijk. Ik maak inderdaad heel weinig oogcontact en merk dat anderen veel vaker oogcontact zoeken dan ik tijdens een gesprek. Ik weet niet echt waaraan dat ligt. Het is niet dat ik autistisch of sociaal beperkt ben. Ik ben ook niet echt verlegen (behalve misschien bij volstrekt vreemden), wel heel introvert.

Is dat iets dat bij introversie hoort? Ik vind het best ongemakkelijk omdat het meerdere mensen al is opgevallen. Ik heb dit bij iedereen, ook bij vrienden, familie...
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 16:47
In je eerste post in dit topic schreef jij dat hoogsensitief en autisme niet samen kunnen voorkomen, omdat autisten juist niet van alles aanvoelen.
Daar ben ik het niet mee eens.
Of heb ik die eerste post van jou dan verkeerd begrepen?
Ik begrijp je echt niet sorry. Wat ik zei in mijn eerste post is nog steeds wat ik bedoel ja. En jij denkt daar blijkbaar anders over? Kan ik dan een artikel ofzo daarover lezen? Zoals je hebt kunnen zien heb ik hier net een artikel geplaatst ovet hoe ik denk dat het zit. Dat kan je lezen ter verduidelijking. Alleen ik vind de dingen die te zegt een beetje tegenstrijdig namelijk... Want je zegt net nog dat veel mensen denken dat ze hoogsensitief zijn maar eigenlijk speelt er autisme vanwege het invullen van gedachtes ipv het aanvoelen (dit zijn volgens mij twee verschillende dingen en dat benoem je zelf ook) , dus word het met elkaar verward? Dat is toch wat je zelf ook zegt? Van een combinatie van die twee is dus geen sprake (voor zover ik weet) maar ik leg het misschien niet duidelijk uit dus vandaar de link ...
Solomio schreef:
18-01-2018 16:51
Ze weten eigenlijk helemaal niet of en hoe de hersenen bij autisten anders zijn aangelegd. Dus ook niet zeker of dat aangeboren is.
Dit klopt ja.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
18-01-2018 16:54
Dit klopt ja.
Hmmm nog nooit van gehoord hoor... Waar staat dat?
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 16:53
Ik begrijp je echt niet sorry. Wat ik zei in mijn eerste post is nog steeds wat ik bedoel ja. En jij denkt daar blijkbaar anders over? Kan ik dan een artikel ofzo daarover lezen? Zoals je hebt kunnen zien heb ik hier net een artikel geplaatst ovet hoe ik denk dat het zit. Dat kan je lezen ter verduidelijking. Alleen ik vind de dingen die te zegt een beetje tegenstrijdig namelijk... Want je zegt net nog dat veel mensen denken dat ze hoogsensitief zijn maar eigenlijk speelt er autisme vanwege het invullen van gedachtes ipv het aanvoelen (dit zijn volgens mij twee verschillende dingen en dat benoem je zelf ook) , dus word het met elkaar verward? Dat is toch wat je zelf ook zegt? Van een combinatie van die twee is dus geen sprake (voor zover ik weet) maar ik leg het misschien niet duidelijk uit dus vandaar de link ...
Hoogsensitiviteit is een zelfopgeplakt etiket, dat ten eerste. Het 'bestaat dus niet', behalve in het hoofd van veel mensen.
Ik ben zelf zeer overgevoelig voor bijv geluiden en geuren en ondergevoelig voor bijv pijn.
Nu zou ik natuurlijk ook kunnen zeggen dat ik hooggevoelig ben. Want ik reageer zeer sterk op geuren en geluiden.
En dat is wat ik zie bij mensen die zichzelf hoogsensitief noemen: dat ze op bepaalde gebieden overgevoelig zijn en dan die term hooggevoelig daar opplakken, want dat klinkt interessant, maar verder voorbijgaan aan het feit dat ze zelden op alle gebieden zo gevoelig zijn

Ik zeg niet dat iedereen die zichzelf hooggevoelig vindt eigenlijk autisme heeft, zeker niet.
Wel denk ik dat bij veel vrouwen geldt dat hooggevoelig een stuk interessanter klinkt dan autisme, maar dat het hetzelfde is: problemen met de prikkelverwerking waardoor sommige prikkels sterker binnenkomen.
solomio wijzigde dit bericht op 18-01-2018 17:06
0.03% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 17:00
Hmmm nog nooit van gehoord hoor... Waar staat dat?
Waar staat wat? Dat ze niet weten hoe het in de hersenen precies zit bij autisme?
Dat staat nou echt overal waar een beetje gedegen artikelen over autisme staan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 17:03
Hoogsensitiviteit is een zelfopgeplakt etiket, dat ten eerste. Het 'bestaat dus niet', behalve in het hoofd van veel mensen.
Ik ben zelf zeer overgevoelig voor bijv geluiden en geuren en ondergevoelig voor bijv pijn.
Nu zou ik natuurlijk ook kunnen zeggen dat ik hooggevoelig ben. Want ik reageer zeer sterk op geuren en geluiden.
En dat is wat ik zie bij mensen die zichzelf hoogsensitief noemen: dat ze op bepaalde gebieden overgevoelig zijn en dan die term hooggevoelig daar opplakken, want dat klinkt interessant, maar verder voorbijgaan aan het feit dat ze zelden op alle gebieden zo gevoelig zijn

Ik zeg niet dat iedereen die zichzelf hooggevoelig vindt eigenlijk autisme heeft, zeker niet.
Wel denk ik dat bij veel vrouwens geldt dat hooggevoelig een stuk interessanter klinkt dan autisme, maar dat het hetzelfde is: problemen met de prikkelverwerking waardoor sommige prikkels sterker binnenkomen.
Oké ik denk dat ik beter begrijp wat je bedoelt. Je zegt dus eigenlijk dat er waarschijnlijk veel meer vrouwen autisme hebben die zichzelf eigenlijk hoogsensitief noemen omdat dat nou eenmaal beter klinkt? Dat zal ongetwijfeld zo zijn, mee eens dus als dat is wat je bedoelde...

Maar dat het hetzelfde zou zijn, zeker mee oneens... Autisme en hoogsensitiviteit is écht iets anders, maar weer verwijs ik je door naar mij link op pagina 2 want daarin staat precies beschreven wat ik bedoel ;).
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 17:05
Waar staat wat? Dat ze niet weten hoe het in de hersenen precies zit bij autisme?
Dat staat nou echt overal waar een beetje gedegen artikelen over autisme staan.
Hoe het precies werkt in de hersenenen weten ze nog niet nee, dat zie ik ook. Maar dat er misschien geen spake zou zijn van ' niet aangeboren' heb ik nog nooit gehoord. Dus vandaar mijn vraag, waar lees je dat?
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 17:11
Hoe het precies werkt in de hersenenen weten ze nog niet nee, dat zie ik ook. Maar dat er misschien geen spake zou zijn van ' niet aangeboren' heb ik nog nooit gehoord. Dus vandaar mijn vraag, waar lees je dat?
Dat lees ik nergens, dat heb ik zelf logisch bij elkaar geredeneerd.

Veel vrouwen met autisme hebben eerst een persoonlijkheidsstoornis opgeplakt gekregen, wat in het algemeen gezien wordt als een verworven stoornis, dus niet aangeboren.
Er is een behoorlijke overlap tussen autisme en bepaalde persoonlijkheidsstoornissen en al die diagnoses worden gesteld op basis van gedrag.
Gedrag dat deels aangeleerd is.

Ik denk dan dus dat ook autistisch gedrag kan ontstaan in de eerste levensjaren.

Verder is autisme een spectrum en mensen die op datzelfde spectrum net buiten het autistische bereik scoren krijgen geen diagnose, terwijl ik niet geloof dat er dan een wezenlijk verschil in hersenstructuur is tussen iemand met 6 kenmerken (en wel een diagnose) en iemand met 5 kenmerken (en geen diagnose).
Het aantal kenmerken heb ik zelf verzonnen, om mijn punt duidelijk te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 17:20
Dat lees ik nergens, dat heb ik zelf logisch bij elkaar geredeneerd.

Veel vrouwen met autisme hebben eerst een persoonlijkheidsstoornis opgeplakt gekregen, wat in het algemeen gezien wordt als een verworven stoornis, dus niet aangeboren.
Er is een behoorlijke overlap tussen autisme en bepaalde persoonlijkheidsstoornissen en al die diagnoses worden gesteld op basis van gedrag.
Gedrag dat deels aangeleerd is.

Ik denk dan dus dat ook autistisch gedrag kan ontstaan in de eerste levensjaren.

Verder is autisme een spectrum en mensen die op datzelfde spectrum net buiten het autistische bereik scoren krijgen geen diagnose, terwijl ik niet geloof dat er dan een wezenlijk verschil in hersenstructuur is tussen iemand met 6 kenmerken (en wel een diagnose) en iemand met 5 kenmerken (en geen diagnose).
Het aantal kenmerken heb ik zelf verzonnen, om mijn punt duidelijk te maken.
Oké ik begrijp je redenering. Maar vooralsnog hou ik mij gewoon aan de feiten die op dit moment bekend zijn, en dat is dat autisme aangeboren is, dat is onderzocht en bewezen (voorzover ik weet) en jij hebt daar blijkbaar ook geen andere onderzoeken van die aantonen dat het anders is.

En wat je zei over persoonlijkheidsproblematiek en autisme zit daar inderdaad overlap is, maar er is (net als bij HSP en autisme) een groot verschil in de oorzaak en werking in de hersenen. Ik begrijp niet helemaal waarom je dan denkt dat het bij autisme net zo werkt als bij borderline, aangezien het twee hele verschillende diagnoses zijn.

En wat je als laatste noemt zou best waar kunnen zijn, dat weet ik niet. Maar alsnog zit er sowieso wel een verschil bij iemand die alle kenmerken heeft en iemand die minder kenmerken heeft en geen diagnose, en dan word er nou eenmaal gesproken van een stoornis. Dat is toch bij lichamelijke ziektes ook zo? Als er bijvoorbeeld onrustige cellen zijn gevonden in je baarmoeder dan kan je fase 1,2 of 3 hebben (geloof ik) en dan heb je dus geen kanker maar wel onrustige cellen die al dan niet behandeld moet worden. Bij statium 4 heb je pas kanker en dus de diagnose.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 17:20

Ik denk dan dus dat ook autistisch gedrag kan ontstaan in de eerste levensjaren.
Maar autistisch gedrag is iets totaal anders dan het hebben van autisme. Mijn vriend heeft ook autisch gedrag vanwege zijn angststoornis en ADD. Iemand kan zich autistisch gedragen zonder autisme te hebben, omdat er nou eenmaal veel overlap is in alle psychische stoornissen. En omdat de uitingsvorm hetzelfde kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 17:38
Oké ik begrijp je redenering. Maar vooralsnog hou ik mij gewoon aan de feiten die op dit moment bekend zijn, en dat is dat autisme aangeboren is, dat is onderzocht en bewezen (voorzover ik weet) en jij hebt daar blijkbaar ook geen andere onderzoeken van die aantonen dat het anders is.

En wat je zei over persoonlijkheidsproblematiek en autisme zit daar inderdaad overlap is, maar er is (net als bij HSP en autisme) een groot verschil in de oorzaak en werking in de hersenen. Ik begrijp niet helemaal waarom je dan denkt dat het bij autisme net zo werkt als bij borderline, aangezien het twee hele verschillende diagnoses zijn.

En wat je als laatste noemt zou best waar kunnen zijn, dat weet ik niet. Maar alsnog zit er sowieso wel een verschil bij iemand die alle kenmerken heeft en iemand die minder kenmerken heeft en geen diagnose, en dan word er nou eenmaal gesproken van een stoornis. Dat is toch bij lichamelijke ziektes ook zo? Als er bijvoorbeeld onrustige cellen zijn gevonden in je baarmoeder dan kan je fase 1,2 of 3 hebben (geloof ik) en dan heb je dus geen kanker maar wel onrustige cellen die al dan niet behandeld moet worden. Bij statium 4 heb je pas kanker en dus de diagnose.
Maar juist hoe het in de hersenen werkt weten ze niet, dus ook niet of dat dan aangeboren of aangeleerd is.

Toevallig hoorde ik gisteren het verhaal van een meisje van 18, gediagnosticeerd met autisme door de kinder- en jeugdpsychiater.
Meisje gaat nu naar de volwassen-ggz waar ze direct bij het eerste gesprek die diagnose in twijfel trokken en dachten aan persoonlijkheidsproblematiek.
Zo eenduidig is het allemaal niet en de kennis over de hersenen staat helemaal nog in de kinderschoenen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 17:43
Maar autistisch gedrag is iets totaal anders dan het hebben van autisme. Mijn vriend heeft ook autisch gedrag vanwege zijn angststoornis en ADD. Iemand kan zich autistisch gedragen zonder autisme te hebben, omdat er nou eenmaal veel overlap is in alle psychische stoornissen. En omdat de uitingsvorm hetzelfde kan zijn.
En daar verzet ik me tegen. Autistisch gedrag is alleen dat als iemand daadwerkelijk autisme heeft.

Anders is het wat mij betreft net zoiets als met verkoudheid en griep: mensen die verkouden zijn noemen dat nogal eens griep, maar het is alleen maar griep als je het hele pakket hebt en het daadwerkelijk veroorzaakt wordt door het griepvirus.

Jouw vriend gedraagt zich dus wat mij betreft niet autistisch, want hij heeft geen autisme. Hij gedraagt zich mss ADD-erig, of gewoon zoals hij is, maar níét autistisch.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Goh wat een verwarrende en vermoeiende discussie is het geworden, en TO laat zich amper nog zien, jammer TO ! Heb je wel iets aan wat er allemaal geschreven is qua herkenningsverhalen etc ?

Verder, ik vind het zo jammer dat hoogsensitiviteit weer (zoals gewoonlijk hier op Viva) als verzinsel wordt weggezet omdat het ‘interessant’ danwel ‘veter’ zou klinken. Kan me daar wel wat over opwinden. Het is niet fijn, het is niet iets waardoor je je verheven voelt, het is juist een (flinke! ) beperking die zich uit in allerlei leefgebieden zowel in relationele sfeer als in werk, opleiding, vrijetijdsbesteding en noem maar op.
Daarom zou ik het wel goed vinden als het in de volgende DSM wordt opgenomen.

Zo stellig zeggen ‘het is een verzinsel / zelfbedacht etiketje’ vind ik zó star en kort door de bocht, het doet me denken aan de tijd dat homoseksualiteit nog in de DSM stond als stoornis.
Vandaar dat ik gisteren zo een genuanceerde post schreef. Zonder waarde oordelen. En dan komt er hier iemand binnenvallen die precies dat weer even onderuit haalt.

Ik schrijf straks verder.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 17:45
Maar juist hoe het in de hersenen werkt weten ze niet, dus ook niet of dat dan aangeboren of aangeleerd is.

Toevallig hoorde ik gisteren het verhaal van een meisje van 18, gediagnosticeerd met autisme door de kinder- en jeugdpsychiater.
Meisje gaat nu naar de volwassen-ggz waar ze direct bij het eerste gesprek die diagnose in twijfel trokken en dachten aan persoonlijkheidsproblematiek.
Zo eenduidig is het allemaal niet en de kennis over de hersenen staat helemaal nog in de kinderschoenen.
Nee maar ik ontken ook niet dat het onderzoek naar zowel autisme als persoonlijkheidsproblematiek lastig is. Dus ik weet dat dit verhaal wat je vertelt iets is wat veel voorkomt. Omdat het gedrag van beide stoornissen bij vrouwen op elkaar kan lijken. Dus voor een psychiater is het lastig te zien van welke twee er sprake is. Maar dat neemt niet weg dat er echt een groot verschil zit tussen de twee stoornissen. En een daarvan (zijn er nog veel meer) is dat autisme aangeboren is en bijvoorbeeld bordeline niet. Betekend niet dat ze niet dezelfde uitingsvorm kunnen hebben. Dit is in ieder geval wat er nu over bekend is, dat autisme aangeboren is, en zodra blijkt dat dit niet het geval is dan ga ik mij daar zeker helemaal in verdiepen.

Want interessante materie is het zeker, daar zijn we het in ieder geval beide wél over eens ;)
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
18-01-2018 17:57
Goh wat een verwarrende en vermoeiende discussie is het geworden, en TO laat zich amper nog zien, jammer TO ! Heb je wel iets aan wat er allemaal geschreven is qua herkenningsverhalen etc ?

Verder, ik vind het zo jammer dat hoogsensitiviteit weer (zoals gewoonlijk hier op Viva) als verzinsel wordt weggezet omdat het ‘interessant’ danwel ‘veter’ zou klinken. Kan me daar wel wat over opwinden. Het is niet fijn, het is niet iets waardoor je je verheven voelt, het is juist een (flinke! ) beperking die zich uit in allerlei leefgebieden zowel in relationele sfeer als in werk, opleiding, vrijetijdsbesteding en noem maar op.
Daarom zou ik het wel goed vinden als het in de volgende DSM wordt opgenomen.

Zo stellig zeggen ‘het is een verzinsel / zelfbedacht etiketje’ vind ik zó star en kort door de bocht, het doet me denken aan de tijd dat homoseksualiteit nog in de DSM stond als stoornis.
Vandaar dat ik gisteren zo een genuanceerde post schreef. Zonder waarde oordelen. En dan komt er hier iemand binnenvallen die precies dat weer even onderuit haalt.

Ik schrijf straks verder.
Vermoeiend? Waarvan deze reactie? Discussies waar mensen het niet met elkaar eens zijn is juist het leukste toch? Daar leren we wat van. Maar als jij het vermoeiend vind hoef je niet deel te nemen...

En ik denk dat je ons (mij in ieder geval) verkeerd begrepen hebt wat betreft HSP. Ik ben namelijk zéker niet van mening dat iemand geen last zou ervaren van HSP, dit kan uiteraard wel. Maar het is geen stoornis, en staat voor alsnog niet in de DSM, het is gewoon een persoonskenmerk die wel als zeer lastig ervaren kan worden, maar ik vind dat persoonlijk niet in verhouding staan met autisme. Maar wie weet komt het in de nieuwe DSM en dan heb ik niks gezegd. Maar wat je zei over een 'verzinsel', dat klinkt heel negatief gelijk maar dat is in ieder geval niet hoe IK het bedoelde. Wel is het zo dat je jezelf HSP kan noemen zonder dat daar onderzoek van een psychiater bij komt kijken, dus vandaar dat sommige het misschien zo noemen. Het is inmiddels een beetje een loze term terwijl ik wel denk dat de mensen die het écht hebben last ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 18:05
Nee maar ik ontken ook niet dat het onderzoek naar zowel autisme als persoonlijkheidsproblematiek lastig is. Dus ik weet dat dit verhaal wat je vertelt iets is wat veel voorkomt. Omdat het gedrag van beide stoornissen bij vrouwen op elkaar kan lijken. Dus voor een psychiater is het lastig te zien van welke twee er sprake is. Maar dat neemt niet weg dat er echt een groot verschil zit tussen de twee stoornissen. En een daarvan (zijn er nog veel meer) is dat autisme aangeboren is en bijvoorbeeld bordeline niet. Betekend niet dat ze niet dezelfde uitingsvorm kunnen hebben. Dit is in ieder geval wat er nu over bekend is, dat autisme aangeboren is, en zodra blijkt dat dit niet het geval is dan ga ik mij daar zeker helemaal in verdiepen.

Want interessante materie is het zeker, daar zijn we het in ieder geval beide wél over eens ;)
Op dit moment wordt er idd vanuitgegaan dat autisme aangeboren is, maar eigenlijk uit zich dat vooral in het feit dat de diagnose eerder gesteld kan worden en de verschijnselen al jong aanwezig zijn.
Persoonlijkheidsstoornissen kunnen dacht ik officieel pas vanaf 18 gediagnosticeerd worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
18-01-2018 17:57
Goh wat een verwarrende en vermoeiende discussie is het geworden, en TO laat zich amper nog zien, jammer TO ! Heb je wel iets aan wat er allemaal geschreven is qua herkenningsverhalen etc ?

Verder, ik vind het zo jammer dat hoogsensitiviteit weer (zoals gewoonlijk hier op Viva) als verzinsel wordt weggezet omdat het ‘interessant’ danwel ‘veter’ zou klinken. Kan me daar wel wat over opwinden. Het is niet fijn, het is niet iets waardoor je je verheven voelt, het is juist een (flinke! ) beperking die zich uit in allerlei leefgebieden zowel in relationele sfeer als in werk, opleiding, vrijetijdsbesteding en noem maar op.
Daarom zou ik het wel goed vinden als het in de volgende DSM wordt opgenomen.

Zo stellig zeggen ‘het is een verzinsel / zelfbedacht etiketje’ vind ik zó star en kort door de bocht, het doet me denken aan de tijd dat homoseksualiteit nog in de DSM stond als stoornis.
Vandaar dat ik gisteren zo een genuanceerde post schreef. Zonder waarde oordelen. En dan komt er hier iemand binnenvallen die precies dat weer even onderuit haalt.

Ik schrijf straks verder.
Ik realiseer me dat hooggevoeligheid lastig is, daar zeg ik niks over.
Maar het is (nog) geen officieel etiket, dus plakken mensen het zichzelf op.
Ik noem het (bij mezelf!!!) overgevoelig.
En ja, dat klinkt minder interessant, en daar blijf ik bij: hooggevoelig wordt wat mij betreft verkeerd gebruikt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 18:16
Op dit moment wordt er idd vanuitgegaan dat autisme aangeboren is, maar eigenlijk uit zich dat vooral in het feit dat de diagnose eerder gesteld kan worden en de verschijnselen al jong aanwezig zijn.
Persoonlijkheidsstoornissen kunnen dacht ik officieel pas vanaf 18 gediagnosticeerd worden.
Ja klopt, dat word doorgaans vanaf 18 gedaan omdat anders de pubertijd ook een rol speelt in het gedrag.

Maar ik ben benieuwd of er nog nieuwe ontwikkelingen komen op dit gebied. Wie weet blijkt jou theorie te kloppen. Voor alsnog geloof ik er niet in. Maar wel leuk om eens van gedachte te wisselen over het onderwerp ;)
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 18:19
Ik realiseer me dat hooggevoeligheid lastig is, daar zeg ik niks over.
Maar het is (nog) geen officieel etiket, dus plakken mensen het zichzelf op.
Ik noem het (bij mezelf!!!) overgevoelig.
En ja, dat klinkt minder interessant, en daar blijf ik bij: hooggevoelig wordt wat mij betreft verkeerd gebruikt.
Dat is inderdaad ook wat ik bedoelde! :) Dus absoluut geen aanval naar mensen die problemen ervaren...
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 17:03

En dat is wat ik zie bij mensen die zichzelf hoogsensitief noemen: dat ze op bepaalde gebieden overgevoelig zijn en dan die term hooggevoelig daar opplakken, want dat klinkt interessant, maar verder voorbijgaan aan het feit dat ze zelden op alle gebieden zo gevoelig zijn

Ik zeg niet dat iedereen die zichzelf hooggevoelig vindt eigenlijk autisme heeft, zeker niet.
Wel denk ik dat bij veel vrouwen geldt dat hooggevoelig een stuk interessanter klinkt dan autisme, maar dat het hetzelfde is: problemen met de prikkelverwerking waardoor sommige prikkels sterker binnenkomen.
Ik vind dit dan weer het stereotyperen van hoogsensitieve mensen
Alle reacties Link kopieren
To: ik heb het ook, ik heb ook moeite met oogcontact en ik ben ook hoogsensitief. Ik houd niet van die labels, vind het ook niet interessant lijken, integendeel, ik zeg dat nooit tegen anderen. Maar ervaar er wel last van
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
18-01-2018 18:40
Ik vind dit dan weer het stereotyperen van hoogsensitieve mensen
Misschien moet je even hierboven lezen want daar staat beter uitgelegd wat we wél daarmee bedoelde.
Zonnebloem1996 schreef:
18-01-2018 18:12
Vermoeiend? Waarvan deze reactie? Discussies waar mensen het niet met elkaar eens zijn is juist het leukste toch? Daar leren we wat van. Maar als jij het vermoeiend vind hoef je niet deel te nemen...

En ik denk dat je ons (mij in ieder geval) verkeerd begrepen hebt wat betreft HSP. Ik ben namelijk zéker niet van mening dat iemand geen last zou ervaren van HSP, dit kan uiteraard wel. Maar het is geen stoornis, en staat voor alsnog niet in de DSM, het is gewoon een persoonskenmerk die wel als zeer lastig ervaren kan worden, maar ik vind dat persoonlijk niet in verhouding staan met autisme. Maar wie weet komt het in de nieuwe DSM en dan heb ik niks gezegd. Maar wat je zei over een 'verzinsel', dat klinkt heel negatief gelijk maar dat is in ieder geval niet hoe IK het bedoelde. Wel is het zo dat je jezelf HSP kan noemen zonder dat daar onderzoek van een psychiater bij komt kijken, dus vandaar dat sommige het misschien zo noemen. Het is inmiddels een beetje een loze term terwijl ik wel denk dat de mensen die het écht hebben last ervaren.
Omdat het of topic gaat niet meer over oogcontact maar over de legitimiteit van hooggevoeligheid en het verschil met
Autisme en daar nogal lang over doorgegaan wordt vind ik. En dat vind ik vermoeiend, mag toch, en mag ik idd kiezen of ik al dan niet nog mee praat. Nu dus even wel nog.
Ik bedoelde verder idd meer hetgeen Solomio zei in haar post die hieronder ook gequote wordt en men benoemt dat hoogsensitieven worden gestigmatiseerd, zo kwam t namelijk ook op mij over.

En voor wat het waard is, wat ik daarstraks niet kon schrijven omdat mijn offline leven even de aandacht opeiste;
Bij mij is wel degelijk door een psycholoog vastgesteld dat ik
1. Geen autisme heb (ja, ben uitgebreid getest)
2. Geen andere persoonlijkheidsstoornis heb (ook daarop uitgebreid getest en de conclusie is dat ik
3. Hooggevoelig ben

Op papier.
Dit staat dus als zodanig in mijn medisch dossier. En dit was gewoon een 2e lijns gz psycholoog werkend binnen een grote regionale organisatie.
Ik besef overigens wel dat ik geluk heb gehad dat ik destijds medici trof die wel degelijk hooggevoeligheid onderkennen en die me oa hebben geleerd hoe ik daar beter mee om kan gaan.

Maar ga het alsjeblieft niet wegzetten als per definitie zelfbenoemde afwijking; dat is het namelijk niet altijd!

Overigens vind ik het jammer dat je zo stellig zegt; het staat niet in de DSM en dús vind ik dit en dit, máár als het er straks in staat heb ik niks gezegd.
Dat vind ik gewoon echt star, maar ik snap het wel want mensen willen graag een houvast en willen weten ‘hoe de dingen zijn’, houden niet van voorlopigheden.
Lees maar eens wat van John Dewey uit The Quest for Certainty, als je zin en tijd over hebt en niet bang bent voor taaie kost. Bijna een eeuw oud maar nog altijd actueel. Niet voor niets 1 van de grondleggers van de huidige moderne psychologie.


Toevoeging; jij VINDT persoonlijk dat hooggevoeligheid niet in verhouding staat tot autisme - ik vraag me af waarop je dat dan weer baseert, dat is wel degelijk mensen over 1 kam scheren en autisme per definitie ‘erger’ vinden - terwijl je toch nooit kunt bepalen of het erger of minder erg / moeilijk / wat dan ook is?!
Of ben jij zelf beiden? En ken jij alle ins en outs van beide afwijkingen?
Ik denk het niet, anders zou je dit niet met stelligheid kunnen zeggen.
anoniem_63740156d1a92 wijzigde dit bericht op 18-01-2018 20:29
Reden: Aanvulling
7.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alleen de OP gelezen.

Herkenbaar, ik doe dat meestal ook niet. Mede omdat ik gemerkt heb dat mensen het ongemakkelijk vinden als ik dat wel doe. Het is niet dat ik het niet kan, ik doe het weleens, maar bij alledaagse gesprekken moet ik de ander niet veel aan blijven kijken.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Hobbelster schreef:
18-01-2018 17:57
Goh wat een verwarrende en vermoeiende discussie is het geworden, en TO laat zich amper nog zien, jammer TO ! Heb je wel iets aan wat er allemaal geschreven is qua herkenningsverhalen etc ?

Verder, ik vind het zo jammer dat hoogsensitiviteit weer (zoals gewoonlijk hier op Viva) als verzinsel wordt weggezet omdat het ‘interessant’ danwel ‘veter’ zou klinken. Kan me daar wel wat over opwinden. Het is niet fijn, het is niet iets waardoor je je verheven voelt, het is juist een (flinke! ) beperking die zich uit in allerlei leefgebieden zowel in relationele sfeer als in werk, opleiding, vrijetijdsbesteding en noem maar op.
Daarom zou ik het wel goed vinden als het in de volgende DSM wordt opgenomen.

Zo stellig zeggen ‘het is een verzinsel / zelfbedacht etiketje’ vind ik zó star en kort door de bocht, het doet me denken aan de tijd dat homoseksualiteit nog in de DSM stond als stoornis.
Vandaar dat ik gisteren zo een genuanceerde post schreef. Zonder waarde oordelen. En dan komt er hier iemand binnenvallen die precies dat weer even onderuit haalt.

Ik schrijf straks verder.
Ik vind het een beetje jammer dat de discussie nu gaat over autisme versus hoogsensitiviteit en dat sommigen aannames presenteren als waarheden. Er is geen bewijs dat hoogsensitivteit bestaat, maar ook helemaal geen bewijs dat het niét bestaat. Mijn epilepsie wordt uitgelokt door een teveel aan prikkels, ik voel heel goed aan hoe mijn zintuigen in grote mensenmassa's langs alle kanten gebombardeerd worden, daar heb ik heus geen arts voor nodig die er een officiële term op plakt.

Ik was niet echt op zoek naar deze discussie en heb over autisme ook verder niks relevants toe te voegen, vandaar dat ik me er wat van tussen hou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven