Moeite met gevoelens uiten

08-01-2012 00:28 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb al jaren dat ik slecht mijn gevoelens en emoties kan uiten tegenover anderen, vooral negatieve gevoelens kan ik nauwelijks overbrengen. Ik speel dan liever schone schijn en doe alsof er niks aan de hand is, terwijl er van binnen van alles speelt en door me heen raast. Dit maakt dat ik vaak verkeerd reageer op mensen, ik word bijvoorbeeld te snel boos terwijl het maar om iets heel kleins gaat. Wat het extra lastig maakt is dat ik heel erg gesterkt ben in de overtuiging dat ik dingen alleen kan doen en handelen, terwijl dat lang niet altijd zo is. Ik kan dus wel mijn eigen gevoelens herkennen, maar ik noem ze niet naar anderen toe omdat ik het zogenaamd wel alleen af kan. Dan krop ik net zo lang alles op totdat de bom een keer barst en dan komt er van alles tegelijk uit.

Hoe leer ik mijn gevoelens te uiten naar andere personen toe? Tips?
Je hebt het over gevoelens maar je bedoelt gedachtes.

Je denkt iets (negatiefs) en daar hoort een (negatief) gevoel bij. Om dus goed te weten wat je voelt, moet je eerst je gedachtes uitgebreid bestuderen. Snap je wat ik bedoel?

Mij heeft cognitieve gedragstherapie hierbij geholpen. Was een 8 wekelijkse cursus die mij veel heeft geleerd hierover. Wat ook schijnt te helpen is de V.E.R.S training (precieze benaming weet ik niet maar iets met emotie regulerend iig).

Schijnt dat je dan je emoties leert handelen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Je kunt uiteraard dit ook bij je huisarts aankaarten, wie weet weet hij/zij nog iets voor je.
Ik heb hetzelfde, ben een heel goede 'actrice' volgens mensen die mij goed kennen. Ik kan me goed voordoen alsof alles leuk en aardig is, bijvoorbeeld op mijn werk. Maar als ik met mijn familie ben barst de bom meestal inderdaad. Ik heb mezelf aangeleerd om me af te zonderen als ik geirriteerd raak, of ik maak een opmerking, maar zorg er wel voor dat ik de andere niet beledig en niet te hard overkom! woordkeuze is heel belangrijk! ook dingen niet ophopen! doe ik ook vaak...
Het is heel herkenbaar. Bij mij komt het uit mijn jeugd vandaan, het niet mogen uiten, gedrag van ouders enzo. Ik worstel hier ook regelmatig mee. Ik durf nooit iets te zeggen als iets mij niet aanstaat, en als het al eens doe met iets heel kleins, is de kans groot dat het verkeerd overkomt. Ik houd mij meestal in, maar dat maakt natuurlijk ook niet echt gelukkig.

Wat ik sinds een paar weken doe: als ik na een vervelende situtatie alleen ben, dus weer thuis ben, ga ik met m'n aandacht naar het gevoel toe, en laat dat gevoel toe. Het klinkt wat zweverig, maar daarna gaan die heftige gevoelens wel weg. Hopelijk gaat het zo langzamerhand steeds minder vaak voorkomen.

En ik een boek besteld, ik denk dat ik hier wel wat aan kan hebben, dit gaat over geweldloze communicatie. Maar dat moet nog blijken dus. Klik hier
quote:cindiey schreef op 08 januari 2012 @ 00:28:

Hoi allemaal,

Ik heb al jaren dat ik slecht mijn gevoelens en emoties kan uiten tegenover anderen, vooral negatieve gevoelens kan ik nauwelijks overbrengen. Ik speel dan liever schone schijn en doe alsof er niks aan de hand is, terwijl er van binnen van alles speelt en door me heen raast. Dit maakt dat ik vaak verkeerd reageer op mensen, ik word bijvoorbeeld te snel boos terwijl het maar om iets heel kleins gaat. Wat het extra lastig maakt is dat ik heel erg gesterkt ben in de overtuiging dat ik dingen alleen kan doen en handelen, terwijl dat lang niet altijd zo is. Ik kan dus wel mijn eigen gevoelens herkennen, maar ik noem ze niet naar anderen toe omdat ik het zogenaamd wel alleen af kan. Dan krop ik net zo lang alles op totdat de bom een keer barst en dan komt er van alles tegelijk uit.

Hoe leer ik mijn gevoelens te uiten naar andere personen toe? Tips?Je zou eens deze informatie kunnen doornemen. Het is een methode om ongewenst gedrag of emoties van jezelf om te buigen naar meer effectief gedrag of effectievere emoties.
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad wel een goede tip om mezelf even af te zonderen als ik merk dat ik geïrriteerd raak en even niet op mensen te reageren, dan kan ik er ook niet onverhoopt dingen uitgooien die ik niet meen of die mensen kunnen kwetsen. Daarmee is het hele probleem nog niet opgelost natuurlijk, maar 't zal een stukje ellende voorkomen.

Voorlopig ben ik nog niet op zoek naar therapieën of iets dergelijks, maar echt concrete tips van anderen. Wat ik nu probeer, is dingen op te schrijven die ik voel en denk, dan is er al een beetje druk van de ketel af en heb ik het ook even helder voor mezelf op papier. Volgende stap is natuurlijk om er ook met andere mensen over te kunnen/willen praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven