Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 2102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Philó schreef:
23-02-2023 07:52
True, maar gezien neurotypie enorm in de meerderheid is, gaat het wanneer je het hebt over neurodiversiteit relatief meer over neurodivergentie.

Overigens denken de meeste mensen van mij dat ik neurotypisch ben.
We moeten juist af van het idee dat die verschillen er zijn.
Er is een heel spectrum aan neuro-typen en ook degenen die zogenaamd neurotypisch zijn zijn enorm divers.

Tot op heden zijn er nog geen duidelijke aanwijzingen dat er daadwerkelijk grote verschillen zijn tussen neurotypisch en neurodivergent.
Door te doen alsof dit wel zo is doe je wat mij betreft iedereen tekort.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
aliana schreef:
22-02-2023 22:42
Wat fijn dat school meedenkt. Depressiviteit is zo lastig en ingewikkeld, zeker bij kinderen / pubers.

Ik moet zeggen dat ik me soms best zorgen maak over de puberjaren. Ik wil graag nu ze nog jong zijn (en nog doen wat ik zeg) de juiste diagnose, weten of medicijnen helpen of niet, zodat ze straks niet helemaal vastlopen in pubertijd. Ik maakte me erg zorgen over depressive klachten van mijn zoon (= jongste). Hij zei letterlijk: “mama, ik ben steeds zo verdrietig, ik denk niet dat dit normaal is. Kunnen we misschien naar de dokter ofzo?” Achteraf bleek dat er allerlei dingen speelden op school, maar toen ging ook het balletje rollen wat geleid heeft tot testen en diagnose. Ook op school zijn uiteindelijk heel veel dingen opgelost.
Wat verdrietig voor je zoon.

Ja, bij ons ging het balletje pas echt rollen toen kind 14 was. Kind is nu bijna volwassen.

Het is denk ik goed om het te proberen voor te zijn, er in ieder geval bewust van te zijn.

Achteraf kan ik mij wel voor mijn kop slaan en voel ik mij regelmatig een slechte moeder.
Het is gewoon heel erg zwaar je kind zo te moeten zien vechten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
23-02-2023 05:20
Taalkundig zou 'neurodivers' natuurlijk alles moeten omvatten, van neurotypisch tot neuro-atypisch.
Het gaat dan over de diversiteit in neurologisch opzicht.
Ja, daar heb je zeker een punt.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Solomio schreef:
23-02-2023 08:37
We moeten juist af van het idee dat die verschillen er zijn.
Er is een heel spectrum aan neuro-typen en ook degenen die zogenaamd neurotypisch zijn zijn enorm divers.

Tot op heden zijn er nog geen duidelijke aanwijzingen dat er daadwerkelijk grote verschillen zijn tussen neurotypisch en neurodivergent.
Door te doen alsof dit wel zo is doe je wat mij betreft iedereen tekort.
Ja, klopt enerzijds.
Anderzijds ben ik blij dat in dit topic oog en oor is naar verschillen.
Hoevaak ik wel niet gehoord en gelezen heb dat ADHD “maar” een modeverschijnsel is. Daarmee doe je pas te kort.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
23-02-2023 09:31
Ja, klopt enerzijds.
Anderzijds ben ik blij dat in dit topic oog en oor is naar verschillen.
Hoevaak ik wel niet gehoord en gelezen heb dat ADHD “maar” een modeverschijnsel is. Daarmee doe je pas te kort.
Natuurlijk zijn er verschillen. Ik functioneer echt wel anders dan bijvoorbeeld mijn zus zonder diagnose. Je doet me te kort door te stellen dat we af moeten van de verschillen.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enya schreef:
22-02-2023 18:02
O ja, herkenbaar, maar gelukkig wist ik als ouder echt wel beter ;) Mijn kind zou amper kunnen functioneren zonder medicatie. Ik vergelijk het soms met iemand die moeite heeft met lopen: die geef je een stok of rollator, en laat je niet doorstrompelen.
Nou, dit!! Ik heb een tijd terug een boeiend gesprek gehad met een ouder. Hij vond dat ik het kind maar moest leren zich beter te concentreren ipv medicatie.
Ik heb hem gevraagd zijn bril af te zetten en gaf hem een boek met de vraag wat voor te lezen. Ja, dat ging niet zonder bril! Nou, zei ik hem, dan ga je dat maar leren en spreken we elkaar volgende week! Waarop hij begon te lachen en zei dat hij nou eenmaal slechte ogen had, daar was niks aan te doen. Nee, en jullie kind heeft nou eenmaal een slechte concentratie. Daar is ook niks aan te doen. Maar jij verwacht dat dit met ‘wat beter je best doen’ opgelost is!
Ineens viel het kwartje als een baksteen en was de medicatie zo geregeld! (En sloeg gelukkig super goed aan, alle partijen tevreden!)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ADHD hier. Lees en schrijf graag af en toe mee.
Fijne links zijn er al gepost TO!
Ik ga het topic opslaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Enya schreef:
22-02-2023 23:26
Ben je bekend met de autistische burn-out?

https://a-typist.nl/autisme-burn-out/

Dank je wel, ik heb het gelezen. Het is nu echt chaos in mijn hoofd, maar ik ga dit meenemen in gesprek met mijn therapeut.
moizer schreef:
23-02-2023 09:51
Nou, dit!! Ik heb een tijd terug een boeiend gesprek gehad met een ouder. Hij vond dat ik het kind maar moest leren zich beter te concentreren ipv medicatie.
Ik heb hem gevraagd zijn bril af te zetten en gaf hem een boek met de vraag wat voor te lezen. Ja, dat ging niet zonder bril! Nou, zei ik hem, dan ga je dat maar leren en spreken we elkaar volgende week! Waarop hij begon te lachen en zei dat hij nou eenmaal slechte ogen had, daar was niks aan te doen. Nee, en jullie kind heeft nou eenmaal een slechte concentratie. Daar is ook niks aan te doen. Maar jij verwacht dat dit met ‘wat beter je best doen’ opgelost is!
Ineens viel het kwartje als een baksteen en was de medicatie zo geregeld! (En sloeg gelukkig super goed aan, alle partijen tevreden!)
Mooi verhaal.

Mijn kind is net begonnen met een lichte dosis Myrtazapine maar kind vind het niets.
Kind is alleen maar moe en heeft eigenlijk het geduld niet goed het even aan te zien.
We zitten nu op een week, maar ik hoop dat er snel resultaat zal komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
23-02-2023 09:38
Natuurlijk zijn er verschillen. Ik functioneer echt wel anders dan bijvoorbeeld mijn zus zonder diagnose. Je doet me te kort door te stellen dat we af moeten van de verschillen.
Laat ik het anders verwoorden: we moeten af van het idee dat die verschillen teveel betekenis krijgen.
En we moeten af van al die onwetenschappelijke ideeën over 'anders bedrade hersenen' bijvoorbeeld.

Ik hou van rood, mijn vriendin houdt van groen.
Niemand die denkt dat daar een andere hersenwerking onder ligt.

Door te zeggen dat neurodivergente mensen fundamenteel andere hersenen hebben maak je het groter dan het is en is er een enorm risico op slachtoffergedrag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
23-02-2023 09:38
Natuurlijk zijn er verschillen. Ik functioneer echt wel anders dan bijvoorbeeld mijn zus zonder diagnose. Je doet me te kort door te stellen dat we af moeten van de verschillen.
Dat zal men niet snel ontkennen toch?
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
23-02-2023 09:51
Nou, dit!! Ik heb een tijd terug een boeiend gesprek gehad met een ouder. Hij vond dat ik het kind maar moest leren zich beter te concentreren ipv medicatie.
Ik heb hem gevraagd zijn bril af te zetten en gaf hem een boek met de vraag wat voor te lezen. Ja, dat ging niet zonder bril! Nou, zei ik hem, dan ga je dat maar leren en spreken we elkaar volgende week! Waarop hij begon te lachen en zei dat hij nou eenmaal slechte ogen had, daar was niks aan te doen. Nee, en jullie kind heeft nou eenmaal een slechte concentratie. Daar is ook niks aan te doen. Maar jij verwacht dat dit met ‘wat beter je best doen’ opgelost is!
Ineens viel het kwartje als een baksteen en was de medicatie zo geregeld! (En sloeg gelukkig super goed aan, alle partijen tevreden!)
:thumbsup:
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
23-02-2023 09:55
Mooi verhaal.

Mijn kind is net begonnen met een lichte dosis Myrtazapine maar kind vind het niets.
Kind is alleen maar moe en heeft eigenlijk het geduld niet goed het even aan te zien.
We zitten nu op een week, maar ik hoop dat er snel resultaat zal komen.
Bij het slikken van mirtazapine tegen depressie kan het wel tot een week of vier duren voor je merkt dat het medicijn werkt. Hopelijk weet hij vol te houden.
And who can say why your heart cries, when your love lies? Only time
Enya schreef:
23-02-2023 10:11
Bij het slikken van mirtazapine tegen depressie kan het wel tot een week of vier duren voor je merkt dat het medicijn werkt. Hopelijk weet hij vol te houden.
Ik hoop het ook. Hij slikt het nu een week en hij heeft over 2 weken weer een afspraak bij de Psychiater.
Solomio schreef:
23-02-2023 09:59
Laat ik het anders verwoorden: we moeten af van het idee dat die verschillen teveel betekenis krijgen.
En we moeten af van al die onwetenschappelijke ideeën over 'anders bedrade hersenen' bijvoorbeeld.

Ik hou van rood, mijn vriendin houdt van groen.
Niemand die denkt dat daar een andere hersenwerking onder ligt.

Door te zeggen dat neurodivergente mensen fundamenteel andere hersenen hebben maak je het groter dan het is en is er een enorm risico op slachtoffergedrag.
Ik wilde je bij je eerste 2 reacties tegenspreken, maar ik ben het hier wel gedeeltelijk mee eens.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 23-02-2023 11:01
1.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
23-02-2023 09:51
Nou, dit!! Ik heb een tijd terug een boeiend gesprek gehad met een ouder. Hij vond dat ik het kind maar moest leren zich beter te concentreren ipv medicatie.
Ik heb hem gevraagd zijn bril af te zetten en gaf hem een boek met de vraag wat voor te lezen. Ja, dat ging niet zonder bril! Nou, zei ik hem, dan ga je dat maar leren en spreken we elkaar volgende week! Waarop hij begon te lachen en zei dat hij nou eenmaal slechte ogen had, daar was niks aan te doen. Nee, en jullie kind heeft nou eenmaal een slechte concentratie. Daar is ook niks aan te doen. Maar jij verwacht dat dit met ‘wat beter je best doen’ opgelost is!
Ineens viel het kwartje als een baksteen en was de medicatie zo geregeld! (En sloeg gelukkig super goed aan, alle partijen tevreden!)
Bij ons is het precies andersom. Dochter van 15, ass en waarschijnlijk dyscalculie, loopt in de examenklas vmbo-k vast op wiskunde. Docent klaagt alleen maar dat ze niet oplet, geen vragen stelt, niet naar hem toe komt en dat “ze veel beter kan dan ze laat zien!”
Nee, dat kan ze dus niet. Maar blijkbaar is het hem nog nooit opgevallen dat ze nog op haar vingers telt, er werkelijk niets geautomatiseerd is, dat ze cijfers steevast omdraait en toch echt wel hele rare fouten maakt in proefwerken. Ze snapt niks van zijn uitleg, hij kan net zo goed Swahili spreken en nee, ze stelt geen vragen want waarover in godsnaam, het is grotendeels abracadabra voor haar en de beste man is ook bepaald niet uitnodigend.
Hij ziet alleen maar een vervelend, onoplettend kind, volgens mij weet hij ook niet eens dat ze ass heeft. Gesprekken gaan altijd via de mentor, die het ook allemaal over zijn schoenen loopt, we hebben het nog niet voor elkaar gekregen om met de docent zelf een afspraak te maken.

Haar opa, gepensioneerd wiskundedocent, geeft haar bijles. Ze vertrouwt hem en heeft alle geduld van de wereld. En dat heb je ook nodig, want alles verdwijnt bij haar in een groot zwart gat, elke som is weer nieuw. Dankzij hem blijft er nog wel eens wát hangen. Wiskundedocent is daar niet blij mee, die bijles moet maar op school, bij hem.
*Elfje* schreef:
23-02-2023 09:38
Natuurlijk zijn er verschillen. Ik functioneer echt wel anders dan bijvoorbeeld mijn zus zonder diagnose. Je doet me te kort door te stellen dat we af moeten van de verschillen.
Door te stellen dat we af moeten van verschillen stelt men eigenlijk dat je niet mag zijn wie je bent.
Ik ga er maar even van uit dat Solomio daar niet op doelt.
moizer schreef:
23-02-2023 09:51
Nou, dit!! Ik heb een tijd terug een boeiend gesprek gehad met een ouder. Hij vond dat ik het kind maar moest leren zich beter te concentreren ipv medicatie.
Ik heb hem gevraagd zijn bril af te zetten en gaf hem een boek met de vraag wat voor te lezen. Ja, dat ging niet zonder bril! Nou, zei ik hem, dan ga je dat maar leren en spreken we elkaar volgende week! Waarop hij begon te lachen en zei dat hij nou eenmaal slechte ogen had, daar was niks aan te doen. Nee, en jullie kind heeft nou eenmaal een slechte concentratie. Daar is ook niks aan te doen. Maar jij verwacht dat dit met ‘wat beter je best doen’ opgelost is!
Ineens viel het kwartje als een baksteen en was de medicatie zo geregeld! (En sloeg gelukkig super goed aan, alle partijen tevreden!)
Blij dat jij dit voor dit kind voor elkaar hebt gekregen!
Solomio schreef:
23-02-2023 09:59
Laat ik het anders verwoorden: we moeten af van het idee dat die verschillen teveel betekenis krijgen.
En we moeten af van al die onwetenschappelijke ideeën over 'anders bedrade hersenen' bijvoorbeeld.

Ik hou van rood, mijn vriendin houdt van groen.
Niemand die denkt dat daar een andere hersenwerking onder ligt.

Door te zeggen dat neurodivergente mensen fundamenteel andere hersenen hebben maak je het groter dan het is en is er een enorm risico op slachtoffergedrag.
Wat bedoel je in deze met slachtoffergedrag?
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
23-02-2023 10:56
Wat bedoel je in deze met slachtoffergedrag?
Blij dat je erop aanslaat, ik vind het best vervelend dat in een topic waar imo niemand slachtoffergedrag vertoont, de discussie richting slachtoffergedrag geduwd moet worden?

Lijkt me een beetje averechts werken voor het doel van dit topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe actief ik precies mee wil/kan schrijven weet ik niet. Ik heb ASS (onder andere) en vind het fijn dat dit topic er is. Ik lees in elk geval mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFleurNoire schreef:
23-02-2023 10:34
Bij ons is het precies andersom. Dochter van 15, ass en waarschijnlijk dyscalculie, loopt in de examenklas vmbo-k vast op wiskunde. Docent klaagt alleen maar dat ze niet oplet, geen vragen stelt, niet naar hem toe komt en dat “ze veel beter kan dan ze laat zien!”
Nee, dat kan ze dus niet. Maar blijkbaar is het hem nog nooit opgevallen dat ze nog op haar vingers telt, er werkelijk niets geautomatiseerd is, dat ze cijfers steevast omdraait en toch echt wel hele rare fouten maakt in proefwerken. Ze snapt niks van zijn uitleg, hij kan net zo goed Swahili spreken en nee, ze stelt geen vragen want waarover in godsnaam, het is grotendeels abracadabra voor haar en de beste man is ook bepaald niet uitnodigend.
Hij ziet alleen maar een vervelend, onoplettend kind, volgens mij weet hij ook niet eens dat ze ass heeft. Gesprekken gaan altijd via de mentor, die het ook allemaal over zijn schoenen loopt, we hebben het nog niet voor elkaar gekregen om met de docent zelf een afspraak te maken.

Haar opa, gepensioneerd wiskundedocent, geeft haar bijles. Ze vertrouwt hem en heeft alle geduld van de wereld. En dat heb je ook nodig, want alles verdwijnt bij haar in een groot zwart gat, elke som is weer nieuw. Dankzij hem blijft er nog wel eens wát hangen. Wiskundedocent is daar niet blij mee, die bijles moet maar op school, bij hem.
Wat een hel, zo’n docent! Dat is alles wat ik precies NIET wil zijn! Ik vind welbevinden, begrip en zich gehoord/gezien en zich gewaardeerd voelen zelfs belangrijker dan de kwaliteit van mij spellingslessen! (Die uiteraard ook belangrijk zijn hoor, geen zorgen! Maar je de dingen die ik noemde zijn m.i. een voorwaarde om tot leren te komen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
23-02-2023 09:59
Laat ik het anders verwoorden: we moeten af van het idee dat die verschillen teveel betekenis krijgen.
En we moeten af van al die onwetenschappelijke ideeën over 'anders bedrade hersenen' bijvoorbeeld.

Ik hou van rood, mijn vriendin houdt van groen.
Niemand die denkt dat daar een andere hersenwerking onder ligt.

Door te zeggen dat neurodivergente mensen fundamenteel andere hersenen hebben maak je het groter dan het is en is er een enorm risico op slachtoffergedrag.
Het is niet bewezen dat de hersenen anders zijn. Dat wil niet zeggen dat het niet waar is. Het kan wel. Daarbij ondervind ik veel hinder van mijn beperkingen. Dat is geen slachtiffergedrag, het is gewoon zo.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
23-02-2023 11:14
Wat een hel, zo’n docent! Dat is alles wat ik precies NIET wil zijn! Ik vind welbevinden, begrip en zich gehoord/gezien en zich gewaardeerd voelen zelfs belangrijker dan de kwaliteit van mij spellingslessen! (Die uiteraard ook belangrijk zijn hoor, geen zorgen! Maar je de dingen die ik noemde zijn m.i. een voorwaarde om tot leren te komen)
Nou ja, ergens heb ik ook nog wel begrip voor de man, ze zit in een echte rotklas voor docenten. Dat hij haar gedragsmatig niet goed inschat kan ik nog inkomen (voor de meeste mensen is het een verrassing als je zegt dat ze ass heeft en ook lang niet iedereen gelooft dat) maar je moet als docent toch zien dat ze de basis van het rekenen nog niet eens onder de knie heeft? Dat moet toch in haar proefwerken te zien zijn? En dan een verband kunnen leggen tussen gedrag en die onkunde? Dat steekt me nog het meest.
Ik heb zelf ook dyscalculie, 35 jaar geleden gediagnosticeerd en het blijkt maar weer dat er in die 35 jaar nog maar heel weinig progressie is geweest.
Want ik kreeg ook te horen dat ik beter kon, dat ik maar eens beter mijn best moest doen en niet zo moest gaan zitten niksen in die klas, rekenen was heus niet moeilijk, je moest het gewoon doen.

Hij nodigt idd niet uit tot leren, hij stimuleert niet, hij presteert het zelfs tegen haar bestie te zeggen dat zíj haar examen wel gaat halen, maar over dochter zo zijn twijfels heeft.
LaFleurNoire schreef:
23-02-2023 11:27

Hij nodigt idd niet uit tot leren, hij stimuleert niet, hij presteert het zelfs tegen haar bestie te zeggen dat zíj haar examen wel gaat halen, maar over dochter zo zijn twijfels heeft.
Dit is natuurlijk een no-go.
Neurodiversiteit of niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven