Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 3278 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Solomio schreef:
20-02-2026 11:53
Onder je niveau werken kan idd net zo dramatisch uitpakken.

Maar is dat niet exact het probleem? Wat je intellectueel aankunt komt niet overeen met wat je sociaal en emotioneel en praktisch aankunt.

Dus welke baan je ook hebt, een deel van je kwaliteiten zal niet aangesproken worden en een ander deel zal overvraagd worden.

Dat is zo ongeveer de definitie van je probleem.

Zolang je je probleem wilt 'oplossen' blijf je in hetzelfde kringetje ronddraaien.
Wat jij zegt, intrigeert mij enorm. Ik heb zelf inderdaad het gevoel dat ik intellectueel tot veel meer in staat ben, maar dat ik tegen sociaal-emotionele "beperkingen" aanloop waardoor ik het gevoel heb niet uit de verf te komen, soort opgesloten zitten in mezelf. Hierdoor voel ik me minderwaardig aan anderen en doe ik steeds enorm mijn best om mijn beperkingen te overwinnen zodat ik hetzelfde doe en kan als anderen.
Daar zit dus ook mijn acceptatieprobleem omdat ik nog steeds mijn probleem wil oplossen.
Hoe is het jou gelukt om je probleem niet meer als probleem te zien en uit dat kringetje te stappen? Heb jij daar begeleiding voor gehad?
Ik heb het geluk dat ik niet meer perse hoef te werken (ik wacht mijn wia keuring gewoon af), maar voor mensen die een stuk jonger zijn en toch nog jaren voor een bron van inkomsten moeten zorgen, is het veel lastiger om hun werk los te laten en hun leven anders in te richten.
duet1 schreef:
21-02-2026 11:04
Wat jij zegt, intrigeert mij enorm. Ik heb zelf inderdaad het gevoel dat ik intellectueel tot veel meer in staat ben, maar dat ik tegen sociaal-emotionele "beperkingen" aanloop waardoor ik het gevoel heb niet uit de verf te komen, soort opgesloten zitten in mezelf. Hierdoor voel ik me minderwaardig aan anderen en doe ik steeds enorm mijn best om mijn beperkingen te overwinnen zodat ik hetzelfde doe en kan als anderen.
Daar zit dus ook mijn acceptatieprobleem omdat ik nog steeds mijn probleem wil oplossen.
Hoe is het jou gelukt om je probleem niet meer als probleem te zien en uit dat kringetje te stappen? Heb jij daar begeleiding voor gehad?
Ik heb het geluk dat ik niet meer perse hoef te werken (ik wacht mijn wia keuring gewoon af), maar voor mensen die een stuk jonger zijn en toch nog jaren voor een bron van inkomsten moeten zorgen, is het veel lastiger om hun werk los te laten en hun leven anders in te richten.
Noodgedwongen heb ik mijn carrière-dromen moeten loslaten. Daar heb ik het moeilijk mee gehad, want ik had echt leuke dromen en had daar ook zeker capaciteiten voor. Maar dus niet alle capaciteiten, helaas.

Ik denk dat de eerste stap toch is dat je accepteert dat je niet kunt doen wat veel anderen wel kunnen. En dat je je realiseert dat in onze maatschappij je waarde wordt afgemeten aan je inkomen.
Dat laatste heb je ook in jezelf, dat oordeel. En dat ben ik bewust gaan loslaten.

Tegenwoordig word ik gewaardeerd om mijn intelligentie en kan ik die inzetten op een manier die voor mij haalbaar is, maar dat is veel zoeken en uitproberen geweest.

Eigenlijk is het 'simpel': als je het kon oplossen had je geen diagnose.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik ben autistisch en zwaar overprikkelt. En ik voel me momenteel heel gefrustreerd dat ik als autist word weggezet als iemand die “zich moeilijk aan kan passen”. Terwijl ik continue niks anders doe dan me aan passen aan sociaal wenselijk gedrag omdat mensen het niet kunnen handelen als dingen gewoon recht toe recht aan zijn. Zonder gekonkel en tussen de regels te moeten kunnen lezen. Maar ojee wat is het toch lastig en vermoeiend om rekening te moeten houden met een autist.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven