Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤

22-02-2023 11:16 3275 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
Solomio schreef:
08-02-2026 21:51
Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik weinig emoties bewust voel en kan benoemen. Duidelijk alexithymie hier.
Ik vraag me af of anderen echt zoveel meer voelen, of zich er vooral meer bewust van zijn.
Ik weet inmiddels dat ik regelmatig ineens overspoeld word door heel veel emoties als iets dat triggert, en dat het even duurt voordat ik begrijp wat die emoties zijn. En altijd denk ik het te weten en dan heb ik het weer mis. Of ik begreep niet meteen wat de trigger was. Zo vermoeiend. Eigenlijk moet ik er weet ik hoe lang over schrijven tot ik eens bij de kern kom en denk, aha! Nu begrijp ik het! Maar daarvoor dacht ik ook al 10 keer dat ik het begreep.
duet1 schreef:
20-02-2026 08:32
Bo, ben je nog aan het reintegreren of zit je alweer op je volledige uren? Je mag het toch gewoon aangeven als het niet goed lukt?
Ik ben het wel met de anderen eens, maar ik worstel net als jij met hetzelfde. Ik werk al jaren in hetzelfde werk. Ik weet ook al jaren dat dit werk me niet makkelijk af gaat, maar ik weiger dit toe te geven, ik blijf doorzetten. Toch een soort angst om te veranderen en niet te weten wat je dan te wachten staat.
Nu ik ziek thuis zit en ik nadenk over mijn keuzes tot nu toe, realiseer ik me dat ik beter andere keuzes had kunnen maken. Toch durf ik dat nog steeds niet hardop uit te spreken. Het is inderdaad zo dat als je doet wat je altijd deed, dat je dan krijgt wat je altijd kreeg.
Ah, jij zit met het zelfde, herkenbaar wat je schrijft.
Ik ben inderdaad aan het reintegreren. En dat gaat met ups en downs.

Eerlijk gezegd is het makkelijker gezegd dan gedaan om iets anders te zoeken. Moet ik wel de energie voor hebben. En welke baan is prikkelarm?
Thuis kom ik het beste tot rust, dus niet werken.
Is het voor jullie ook zo dat een prikkelarme baan dan weer te saai is?
Ik heb het geprobeerd, min of min prikkelarm en ver onder mijn kunnen. Maar ik word zo ontzettend ongelukkig van het gebrek aan uitdaging. En ook van niet bijster intelligente leidinggevenden boven je, het spijt me en het is vast heel onaardig van me maar daar heb ik geen tolerantie voor.
Pianissimo schreef:
20-02-2026 10:55
Ik weet inmiddels dat ik regelmatig ineens overspoeld word door heel veel emoties als iets dat triggert, en dat het even duurt voordat ik begrijp wat die emoties zijn. En altijd denk ik het te weten en dan heb ik het weer mis. Of ik begreep niet meteen wat de trigger was. Zo vermoeiend. Eigenlijk moet ik er weet ik hoe lang over schrijven tot ik eens bij de kern kom en denk, aha! Nu begrijp ik het! Maar daarvoor dacht ik ook al 10 keer dat ik het begreep.
Maar zou het echt uitmaken of je het begrijpt?
Ik weet inmiddels welke zaken bij mij problemen geven en die probeer ik te vermijden.
Geleerd door ervaring.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Bo-Katan schreef:
20-02-2026 10:59

Eerlijk gezegd is het makkelijker gezegd dan gedaan om iets anders te zoeken. Moet ik wel de energie voor hebben. En welke baan is prikkelarm?
Dat is dus wat ik doe.
En ik heb 'de mazzel' gehad dat ik een fijne meedenkende UWV-arts had. Dat is tegenwoordig wel anders.

Maar ik denk toch dat ik bij jou ook lees dat je het zelf niet accepteert en daar valt wel nog winst te behalen.
Mss heb ik deze al gedeeld, maar toch nog maar een keer: https://drukendwars.nl/het-biomedisch-model-voorbij/

Psychiatrische 'stoornissen' zijn een setje afspraken tussen voornamelijk Amerikaanse psychisaters. Geen aantoonbare hersenafwijking.

Koppel daar deze aan: https://blog.pedagogiek.nu/blog/2026/02 ... -retoriek/

En je ziet dat door de verdeling van onderzoeksgelden het medische model, met z'n individuele verantwoordelijkheid, nog steeds het meeste nadruk krijgt.
Wat Solomio zegt, jezelf niet accepteren dat speelt bij mij dus ook. Ik zit nu bijna 16 maanden ziek thuis en heb dus meer dan genoeg tijd om over dingen na te denken en ik weet ook dat ik thuis meer rust ervaar dan wanneer ik werk. Alleen dat heb ik in mijn werkende leven (meer dan 35 jaar) nooit geaccepteerd. Ik moest en zou kunnen wat iedereen deed, gewoon werken.
Nu in spoor 2 probeer ik me voor te stellen wat bij mij zou passen en het idee om onder mijn kunnen te werken, spreekt mij ook niet aan vanwege te weinig uitdaging en variatie. Ik heb wegens personeelstekorten in de zorg bij mijn werkgever in het verleden weleens ingevallen in ander werk op lager niveau en dat is leuk voor een dag, maar niet voor de rest van mijn leven.
Solomio schreef:
20-02-2026 11:22
Maar zou het echt uitmaken of je het begrijpt?
Ik weet inmiddels welke zaken bij mij problemen geven en die probeer ik te vermijden.
Geleerd door ervaring.
In sociale relaties wel. Ik herken gaslighting veel te laat bijvoorbeeld, en daar komt maar gewoon geen verbetering in. Ik lijk geen leervermogen te hebben op dat vlak. Ik schiet van de ene naar de andere emotie, en ik raak compleet in de war. Nu moet je zulke mensen sowieso niet in je leven willen hebben, maar daar kom ik dan twee jaar later eens een keer achter als mijn hele zelfbeeld weer aan gruzelementen ligt.

Maar ook in relaties met mentaal gezonde personen heb ik moeite met uitleggen waarom ik reageerde op een bepaalde manier, omdat het een tijd duurt voor ik het zelf begrijp.

Ik zonder me steeds meer af omdat het allemaal zoveel energie kost. Gebrek aan sociaal contact geeft me rust, maar ook eenzaamheid.
duet1 schreef:
20-02-2026 11:41
Wat Solomio zegt, jezelf niet accepteren dat speelt bij mij dus ook. Ik zit nu bijna 16 maanden ziek thuis en heb dus meer dan genoeg tijd om over dingen na te denken en ik weet ook dat ik thuis meer rust ervaar dan wanneer ik werk. Alleen dat heb ik in mijn werkende leven (meer dan 35 jaar) nooit geaccepteerd. Ik moest en zou kunnen wat iedereen deed, gewoon werken.
Nu in spoor 2 probeer ik me voor te stellen wat bij mij zou passen en het idee om onder mijn kunnen te werken, spreekt mij ook niet aan vanwege te weinig uitdaging en variatie. Ik heb wegens personeelstekorten in de zorg bij mijn werkgever in het verleden weleens ingevallen in ander werk op lager niveau en dat is leuk voor een dag, maar niet voor de rest van mijn leven.
Onder je niveau werken kan idd net zo dramatisch uitpakken.

Maar is dat niet exact het probleem? Wat je intellectueel aankunt komt niet overeen met wat je sociaal en emotioneel en praktisch aankunt.

Dus welke baan je ook hebt, een deel van je kwaliteiten zal niet aangesproken worden en een ander deel zal overvraagd worden.

Dat is zo ongeveer de definitie van je probleem.

Zolang je je probleem wilt 'oplossen' blijf je in hetzelfde kringetje ronddraaien.
Qua werk denk ik dat ik op vrijwel ieder moment de mogelijkheid zou moeten hebben om een week vrij te kunnen nemen.

Ik denk dat mensen met autisme of adhd sowieso meer verlofuren zouden moeten hebben. Oudere mensen krijgen ook meer verlofuren omdat ze minder belastbaar worden. Vier weken vrij per jaar is te weinig voor mij. Ik begrijp wel dat een neurotypisch persoon daar hard om zou moeten lachen en er niets van zou begrijpen, dus ik verwacht niet dat er in de nabije toekomst enig inzicht of verandering komt op dat vlak in de maatschappij.

Ik ben een beetje verbitterd op het moment merk ik. Ik zal eens even wat anders gaan doen, want ik wil de sfeer hier niet teveel beïnvloeden met mijn bozige gedachten.
Pianissimo schreef:
20-02-2026 12:05
Qua werk denk ik dat ik op vrijwel ieder moment de mogelijkheid zou moeten hebben om een week vrij te kunnen nemen.

Ik denk dat mensen met autisme of adhd sowieso meer verlofuren zouden moeten hebben. Oudere mensen krijgen ook meer verlofuren omdat ze minder belastbaar worden. Vier weken vrij per jaar is te weinig voor mij. Ik begrijp wel dat een neurotypisch persoon daar hard om zou moeten lachen en er niets van zou begrijpen, dus ik verwacht niet dat er in de nabije toekomst enig inzicht of verandering komt op dat vlak in de maatschappij.

Ik ben een beetje verbitterd op het moment merk ik. Ik zal eens even wat anders gaan doen, want ik wil de sfeer hier niet teveel beïnvloeden met mijn bozige gedachten.
Ik denk dat je vooral moet afstappen van het idee dat er een duidelijke grens is tussen neurotypisch en niet-neurotypisch.

Ik ken zat neurotypische mensen (wat in mijn wereld alleen maar betekent dat ze geen DSM-'diagnose' hebben) die niet fulltime kunnen werken en regelmatig uitvallen met burnout-achtige klachten.

De mensen die met twee vingers in hun neus fulltime kunnen werken zijn echt in de minderheid.
Ja, dat is ook zo. Ik ben gewoon chagrijnig om vanalles en nogwat op het moment.
Solomio schreef:
20-02-2026 11:24
Dat is dus wat ik doe.
En ik heb 'de mazzel' gehad dat ik een fijne meedenkende UWV-arts had. Dat is tegenwoordig wel anders.

Maar ik denk toch dat ik bij jou ook lees dat je het zelf niet accepteert en daar valt wel nog winst te behalen.
Tja, dat kan dus niet want ik heb wel inkomen nodig. Zou het liefst ontslag nemen maar dat zit er niet in.
Als het na dit weekend niet beter gaat, toch weer volledig ziek melden.
Pianissimo schreef:
20-02-2026 11:20
Ik heb het geprobeerd, min of min prikkelarm en ver onder mijn kunnen. Maar ik word zo ontzettend ongelukkig van het gebrek aan uitdaging. En ook van niet bijster intelligente leidinggevenden boven je, het spijt me en het is vast heel onaardig van me maar daar heb ik geen tolerantie voor.
En wat voor prikkelarme baan zou dat zijn dan? Ik kan het echt niet bedenken hoor.
Bo-Katan schreef:
20-02-2026 15:32
Tja, dat kan dus niet want ik heb wel inkomen nodig. Zou het liefst ontslag nemen maar dat zit er niet in.
Als het na dit weekend niet beter gaat, toch weer volledig ziek melden.
Ik ben arbeidsongeschikt.
Bo-Katan schreef:
20-02-2026 15:34
En wat voor prikkelarme baan zou dat zijn dan? Ik kan het echt niet bedenken hoor.
Nee, ik ook niet.
Pianissimo schreef:
20-02-2026 16:53
Nee, ik ook niet.
Als het gewone dagelijks leven al zoveel energie kost is elke baan teveel.
Solomio schreef:
20-02-2026 17:55
Als het gewone dagelijks leven al zoveel energie kost is elke baan teveel.
Ja, dat zei ik vandaag ook nog. En dan dit kabinet er nog bij met hun prachtige plannen. Ik ben er echt helemaal moedeloos van.
Pianissimo schreef:
20-02-2026 18:44
Ja, dat zei ik vandaag ook nog. En dan dit kabinet er nog bij met hun prachtige plannen. Ik ben er echt helemaal moedeloos van.
Ja, het gaat steeds beter voor steeds minder mensen.
duet1 schreef:
20-02-2026 08:32
Bo, ben je nog aan het reintegreren of zit je alweer op je volledige uren? Je mag het toch gewoon aangeven als het niet goed lukt?
Ik ben het wel met de anderen eens, maar ik worstel net als jij met hetzelfde. Ik werk al jaren in hetzelfde werk. Ik weet ook al jaren dat dit werk me niet makkelijk af gaat, maar ik weiger dit toe te geven, ik blijf doorzetten. Toch een soort angst om te veranderen en niet te weten wat je dan te wachten staat.
Nu ik ziek thuis zit en ik nadenk over mijn keuzes tot nu toe, realiseer ik me dat ik beter andere keuzes had kunnen maken. Toch durf ik dat nog steeds niet hardop uit te spreken. Het is inderdaad zo dat als je doet wat je altijd deed, dat je dan krijgt wat je altijd kreeg.
Bedoel je angst voor het onbekende? Hier ook herkenbaar of lang erover doen om te schakelen of dat informatie langzamer binnenkomt.
Je pense donc je suis
Bo-Katan schreef:
20-02-2026 10:59

Heeft de overgang niet ook gedeeltelijk ermee te maken en uiteraard ook als je veel dingen tegelijk moet doen dan zorgt het voor verlies van overzicht en overprikkeling...erg onprettig. Ik doe op dit moment helemaal geen betaald werk.
Je pense donc je suis
Pianissimo schreef:
20-02-2026 11:20
Same here,ja! Als het saai is of weinig prikkels dan dwaal ik makkelijk af in mijn gedachten of ik ga op zoek naar prikkels en heb de neiging om druk gedrag te vertonen. En mijn kwaliteiten niet kunnen benutten omdat ik te weinig uitdaging heb. Ik heb daar net als jij geen begrip voor.
Je pense donc je suis
Solomio schreef:
20-02-2026 11:37
Mss heb ik deze al gedeeld, maar toch nog maar een keer: https://drukendwars.nl/het-biomedisch-model-voorbij/

Psychiatrische 'stoornissen' zijn een setje afspraken tussen voornamelijk Amerikaanse psychisaters. Geen aantoonbare hersenafwijking.

Koppel daar deze aan: https://blog.pedagogiek.nu/blog/2026/02 ... -retoriek/

En je ziet dat door de verdeling van onderzoeksgelden het medische model, met z'n individuele verantwoordelijkheid, nog steeds het meeste nadruk krijgt.
Interessant! Gelukkig geen afwijkingen te zien en mijn hersenen zijn niet stuk. :)

Zoals ik al een keer schreef zo moeten we gewoon af van de term neurobiologische ontwikklingsstoornis.
Je pense donc je suis
Pianissimo schreef:
20-02-2026 12:05

Extra vrij lijkt me niet verkeerd. Ken trouwens genoeg mensen die niet fulltime werken,neurotypisch of neurodivergent of niet maakt niets uit.
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
20-02-2026 21:51
Interessant! Gelukkig geen afwijkingen te zien en mijn hersenen zijn niet stuk. :)

Zoals ik al een keer schreef zo moeten we gewoon af van de term neurobiologische ontwikklingsstoornis.
Mee eens.

'We' moeten ons vooral realiseren dat die term bedacht is door een groep psychiaters. Niet door wetenschappers die daadwerkelijk afwijkingen in de hersenontwikkeling hebben vastgesteld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven