Om hulp vragen?

08-10-2011 17:32 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had hier net een heel verhaal geschreven maar toch weer verwijderd. Ik ga het kort houden. Ik heb een torenhoge muur om m'n hart heen gebouwd en het lukt me niet deze zelf af te breken. Is het zinvol om hiermee naar een psygoloog te gaan?
Ja, dat is zinvol. Als je psyche er voor zorgt dat je dingen doet die je niet wilt, of juist dingen laat die wel graag wilt, dan doe je er verstandig aan om hulp te zoeken.
ja.

ik zou naar je huisarts gaan en zeggen dat er dingen zijn waar je hulp bij wilt en dat je graag een verwijzing wilt naar een psygoloog.

deze krijg je dan gewoon, je hoeft je huisarts niet uit de doeken te doen wat er is, ik hoefde dit toen ook niet.

heb haar alleen verteld dat ik het alleen niet kon.

de psygoloog kan je dan misschien langzaam aan helpen om je muur af te breken.

het eerste begin heb je nu al gemaakt: namelijk toegeven dat het zelg niet lukt en dat je daan hulp bij nodig hebt. dat is al een steen die je van je muur hebt afgebroken.

heel veel sterkte
Ja, heel zinvol.

Zeker nu je de eerste stap hebt gezet! Bedenk je wel vooraf wat voor iemand je wilt als psycholoog. Wil je bijv. een man of vrouw? Zoek iemand waar je je prettig bij voelt!

Wellicht dat je huisarts je hier een goed advies bij kan geven.
Wat kan je uberhaupt verwachten van een psygoloog? In het algemeen bedoel ik dan zeg maar. Ben er nog nooit geweest. Ben wel vrij jong nog (23 jaar) Denk dat ik graag een vrouw zou willen, denk dat ik me daar beter op me gemak zou voelen.
Er zijn psychologen die beginnen met een test (vragenlijsten) om te kijken wat jouw persoonlijkheid is. Vervolgens (andere psych. beginnen hier juist mee) heb je een intakegesprek. Hier mag jij vertellen. Er zullen veel vragen op je af komen en soms zullen ze ook wel "doorduwen" op een paar vragen, maar jij bepaald je grens en je tempo. In dit gesprek wordt gekeken naar de achtergrond en naar wat je zou willen en (niet onbelangrijk) wat jij verwacht van de ander!. Vervolgens wordt op basis van dit gesprek afspraken met je gemaakt en een plan opgesteld. (Ik weet niet of iedere psych. hetzelfde werkt).

De inhoud van de sessies worden door dit plan vorm gegeven. Je zult praten, ragen krijgen, tips krijgen, oefeningen doen en huiswerk krijgen. Alles erop gericht om jou te steunen.

Ik vind het juist super van je dat je nu al aan de bel trekt!!
Dank voor je uitgebreide antwoord! Vind het wel dood eng hoor maar ben bang als ik nu niets onderneem dat de muur hoger en dikker gaat worden en ik helemaal alleen eindig uiteindelijk.
Je bent juist hartstikke goed bezig. Heb je mensen om je heen die je kunnen steunen? Vriendinnen, familie, collega's?
Belangrijk is dat je de psych wel de kans geeft je te helpen. Als je bereid bent om open kaart te spelen en je kwetsbaar op te stellen, dan kun je met een psych heel veel bereiken wat betreft ombuigen van ingesleten percepties en 'valse' stemmetjes.
Ik heb wel goede vriendinnetjes die mij hier in kunnen steunen en ook wel een klein beetje hier vanaf weten. Maar vind het lastig om hun hulp te vragen omdat ik het toch een beetje beschamend vind dat ik hier mee zit.
ik een intake gesprek kun je ook goed aangeven wat jij er een beetje van verwacht.

ook zou ik vermelden dat je liever een vrouw hebt.

als het niet klikt kun je ook om een andere vragen, dit vinden ze helemaal niet vreemd. tuurlijk zou het mooi zijn als het direct klikt.

bij mij klikte het helemaal niet bijvoorbeeld, ik kreeg een jong meisje van ongeveer 23 ( ik ben 26) die ik ook regelmatig tegen kwam met uitgaan. ik vond dat niet prettig, ook haar werkwije niet.

heb dit aangegeven en toen kreeg ik iemand anders ( later bleek dat het eerste meisje een stagiere was die met twee maanden weg zou gaan).
Ik zou ook niet iemand van m'n eigen leeftijd tegenover me willen hebben dus snap je gevoel wel! Denk dat ik gewoon moet aangeven dat ik graag bij een vrouw van een wat oudere leeftijd wil praten. En ik moet me indd ook veilig voelen zodat ik me kan openstellen om te praten.
ja precies. ik kreeg daarna een wat oudere vrouw ( denk jaar of 50) en kreeg daar een beetje een veilig moedergevoel bij.
Ik heb al even op internet beetje gezocht naar een eerstelijns p. Hier in het dorp maar 1tje dus ga ben gaan zoeken naar een in dichtbijzijnde "stad". En wel eentje gevonden waarvan ik goed gevoel heb. prettige site, op de foto ziet ze eruit als een leuke vrouw (teminsten wat je van een foto van zien natuurlijk) dus mocht ik indd naar huisarts gaan kan ik toch zelf eentje kiezen waar ik heen wil met m'n verwijzing?
Je hoeft je vriendinnen ook niet alles te vertellen, maar ze kunnen je wel steunen. Je zou ze kunnen zeggen dat je bepaalde zaken moeilijk vind, en ze daar feedback over vragen. Ze zullen best merken dat jij op bepaalde dingen anders reageert. En als ze jou daar vragen over mogen stellen (en als jij je grens aangeeft hier ook respectvol mee omgaan), dan zal het jou misschien wel helpen om meer van jezelf te laten zien.

En Nallajja heeft helemaal gelijk, als het niet klikt kun je voor een ander vragen.

Heel veel succes.
quote:sainttropez schreef op 08 oktober 2011 @ 20:17:

Ik heb al even op internet beetje gezocht naar een eerstelijns p. Hier in het dorp maar 1tje dus ga ben gaan zoeken naar een in dichtbijzijnde "stad". En wel eentje gevonden waarvan ik goed gevoel heb. prettige site, op de foto ziet ze eruit als een leuke vrouw (teminsten wat je van een foto van zien natuurlijk) dus mocht ik indd naar huisarts gaan kan ik toch zelf eentje kiezen waar ik heen wil met m'n verwijzing?Volgens mij wel, maar vraag dat even aan je huisarts. En check ook even bij je verzekering i.v.m. vergoedingen. En je kunt haar natuurlijk ook even bellen voor informatie. Bij een goed gevoel, doen!
Mijn dank is groot voor jullie reacties!
Mochten overigens nog meer dames een mening hebben, vertel het graag! Of eventuele tips zijn ook welkom natuurlijk.
quote:sainttropez schreef op 08 oktober 2011 @ 20:17:

Ik heb al even op internet beetje gezocht naar een eerstelijns p. Hier in het dorp maar 1tje dus ga ben gaan zoeken naar een in dichtbijzijnde "stad". En wel eentje gevonden waarvan ik goed gevoel heb. prettige site, op de foto ziet ze eruit als een leuke vrouw (teminsten wat je van een foto van zien natuurlijk) dus mocht ik indd naar huisarts gaan kan ik toch zelf eentje kiezen waar ik heen wil met m'n verwijzing?

ik mocht zelf kiezen waar ik heen ging, maar wat lady idd ook zegt check even je zorgverzekering voor de vergoeding.

er werd mij namelijk ook verteld dat ik daar op moest letten, want het wordt alleen vergoed als diegene bij je zorgverzekering is aangesloten.
Meteen even gekeken bij de zorverzekering op inet. basis 8 behandelingen en aanvullend 2. Dus totaal 10 per kalenderjaar denk? Is wel fijn dat ik dan de komende periode tot dec 10 keer kan en het daarna kan afbouwen eventueel.
Hoi Sianttropez,

Ook ik denk dat het een goed idee is om hulp te zoeken. Als je behoefte aan een vrouwelijke psycholoog hebt, dan kun je dat gewoon aangeven. Bij mijn weten kun je inderdaad gewoon iemand kiezen als je een verwijzing van de huisarts hebt. Hou wel rekening met eventuele wachtlijsten van twee of drie maanden.

Ik herken me wel een beetje in jouw verhaal mbt tot het muren opbouwen. Tegenwoordig doe ik dat niet meer zo heel erg, maar vroeger wel. Het gevolg daarvan is dat je in je eentje blijft rondlopen met je problemen of gedachten, terwijl je je eigenlijk gewoon begrepen wilt voelen of gewoon je verhaal kwijt wilt.

Tevens weten mensen niet wat in er jou omgaat als jij het ze niet vertelt en door dat niet te doen hou je ze op afstand en geef je hen ook niet de kans je te steunen, terwijl het juist heel fijn is om mensen dichtbij je te hebben.

Het gevaar dreigt dan dat mensen niet goed weten wat ze met je aanmoeten, of je kil/ongeïnteresseerd/onbenaderbaar gaan vinden. Ik denk dat jij over een bepaalde drempel heen moet gaan, want als je jezelf wel meer openstelt zul je daar waarschijnlijk positieve reacties op krijgen en het zelf ook fijn vinden. Of je zal merken dat je problemen echt wel reëel zijn en dat je nergens voor hoeft te schamen bijvoorbeeld.

Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan en daarom hoop ik dat je de juiste hulp weet te vinden. Succes!
eerste stap gezet. Donderdag afspraak bij de huisarts voor een verwijsbrief. Vind toch wel heel spannend!
Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor jullie reactie. Heeft me geholpen op de stap te zetten. Begin nov heb ik een afspraak. Ik ben benieuwd!
quote:sainttropez schreef op 09 oktober 2011 @ 19:19:

Meteen even gekeken bij de zorverzekering op inet. basis 8 behandelingen en aanvullend 2. Dus totaal 10 per kalenderjaar denk? Is wel fijn dat ik dan de komende periode tot dec 10 keer kan en het daarna kan afbouwen eventueel.

Ik vermoed dat je wel nog rekening moet houden met een evt. wachtlijst.

Mijn ervaring is dat je lang niet altijd meteen terecht kan bij een psycholoog of andere hulpverlener.
quote:sainttropez schreef op 22 oktober 2011 @ 12:44:

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor jullie reactie. Heeft me geholpen op de stap te zetten. Begin nov heb ik een afspraak. Ik ben benieuwd!Voor intake of meteen de gesprekken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven