Ongelukkig door thuis werken

05-06-2020 20:15 46 berichten
Sinds het begin (bijna) van corona in Nederland werk ik al thuis.

Ik woon ook alleen en merk dat ik ook enorm begin te piekeren door het totale gebrek aan impulsen de hele dag. Natuurlijk heb ik wel eens een skype meeting, maar verder stelt het niet zo veel voor allemaal. Skype meetings vervangen voor mij ook totaal niet echt contact met collega's.

Ik vraag me af hoe andere thuiswerkers hier op het forum dit ervaren. En ook hoe jullie het de komende weken / maanden, maar ook jaren voor je zien. Er wordt gesproken over dat 3/4 dagen per week thuis werken misschien wel voor altijd is en dat kantoren alleen nog voor besprekingen / presentaties etc. zijn. Voor mij zou dat echt betekenen dat ik een totaal andere baan wil gaan zoeken, want het is allemaal lekker hoor uitslapen tot 8 uur en in je sportbroekje rondlopen, maar voor mij is het gewoon ongezond (vooral mentaal) om zo veel alleen thuis te zijn.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, en of er misschien nog tips zijn om het wel goed te houden voorlopig.
anoniem_64e0b6f5bfaf4 wijzigde dit bericht op 13-06-2020 23:50
41.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal wel. Op zich gaat het thuiswerken best goed maar ik mis echt de afwisseling. Vandaar nu de beslissing genomen om toch een paar dagen naar kantoor te gaan. Een aantal andere collega’s doen dat nu ook en dat is best gezellig.

Toch is het terug naar kantoor gaan absoluut niet wat ik er van had verwacht. Ik vind het fijn om weer wat collega’s te zien en echt fysiek ergens naartoe te gaan. Maar het is zo stil, en zo anders dat het ineens weer met volle kracht binnen komt. Daarnaast zijn er bij ons normaal gesproken elke dag wel klanten of andere mensen die langs komen. Maar de afspraken liggen nu stil en dus is het een beetje naargeestig. Vanochtend ben ik langs alle kantoren gelopen en heb ik overal in ieder geval de lampen aangedaan, dat gaf iets meer het gevoel dat het weer “normaal” was. En we hebben online geborreld met collega’s, dat was ook leuk om te doen.
Ik zou het afschuwelijk vinden om constant thuis te moeten werken. Gelukkig hoefde ik dat niet. Maar alleen al het ontbreken van onderscheid tussen privé-omgeving en werkomgeving zou ik niet prettig vinden. Nu trek ik aan het eind van de dag de kantoordeur achter me dicht en dan is dat hoofdstuk voor die dag afgesloten, dan ga ik naar huis, naar mijn eigen plek. Als die "eigen plek" tevens de werkplek zou zijn, zou ik daar niet happy mee zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het vervangt echt niet het normaal inderdaad! Moest van de week nog even langs kantoor om iets op te halen, er zat 1 iemand op een andere vleugel. Dat was het. Koffie automaten allemaal afgesloten, lichten uit, nee dat is ook niks. Naargeestig is wel het juiste woord ja. Het is bij ons geloof ik ook echt niet de bedoeling dat je zomaar met wat collega's afspreekt om naar kantoor te gaan.
Karratha schreef:
05-06-2020 20:49
Da's waar. Het is ook irrationeel, maar het voelt soms stom. Omdat ik ook single ben en mijn zussen sinds kort beiden een relatie hebben, en dan zit ik een beetje bij mijn ouders op de bank. Ik vind het wel fijn hoor. Mijn ouders al helemaal, maar tussen mijn oren zit soms wel een beetje : ga eens je eigen leven leven.

Normaal gesproken ben ik ook vrij gauw overprikkeld, daarom zei ik ook dat de eerste ca. 8/9 weken aanvoelde als een cadeautje. Het voelde echt als een soort van retraite. Maar opeens 3 weken terug ofzo veranderde dat. Onrustig, piekeren. Toen ben ik ook wel begonnen met heen- en weer pendelen hoor, dagje bij mijn ouders werken, in het weekend daar slapen, toch maar weer terug. Mijn ouders zijn fantastisch alleen ik merk als ik té lang op hun lip zit, dat ik dan de neiging krijg om kritiek te hebben op hun gewoonten en dat is het laatste wat ik wil doen, dus dan wil ik optijd weer foetsie zijn.
Ik begrijp het. Gedeeltelijk kun je niet meer doen. Als je zorgt dat je een goed dagritme hebt (op tijd opstaan, aankleden etc.) dat scheelt al enorm. Misschien moet je anders proberen om voor je werk een half uur of uur te gaan wandelen. Ik wandel overigens ook elke dag. Meestal rond de lunch.
Verder zorgen dat je voldoende eet en drinkt en een planning maakt. En heel eerlijk, als ik er zo doorheen zou zitten dan zou ik kijken of ik mijn werk in een halve dag kan doen. Ik weet niet of dat voor jou mogelijk is. Ik weet van sommige collega's dat ze het grootste gedeelte van de dag bezig zijn om zich aan het werk te krijgen. Als ik dat had zou ik gewoon zeggen: prima, ik ga een halve dag doen. Beter vier uur actief werken dan 8 uur bijna niet. Vier uur is veel meer te overzien dan een hele dag.

Daarnaast zou ik gewoon een soort plan maken voor mijn ouders. Misschien om de dag erheen. Toch het kantoor idee aannemen en daar dan om de dag werken.

Tot slot... ga uitzoeken wat je wil en maak er werk van. Je bent 31. Zoek alsjeblieft mogelijkheden om iets te doen dat meer bij je past.
Emboldened by the flame of ambition
Kom in de zorg werken en laat je omscholen tot verpleegkundige 👩‍⚕️ 😀
Karratha schreef:
05-06-2020 20:56
Het vervangt echt niet het normaal inderdaad! Moest van de week nog even langs kantoor om iets op te halen, er zat 1 iemand op een andere vleugel. Dat was het. Koffie automaten allemaal afgesloten, lichten uit, nee dat is ook niks. Naargeestig is wel het juiste woord ja. Het is bij ons geloof ik ook echt niet de bedoeling dat je zomaar met wat collega's afspreekt om naar kantoor te gaan.
Wij hebben een aantal collega’s die de gehele periode naar kantoor zijn blijven gaan. Vooral die met kleine kinderen wilden graag een plek om rustig te werken. Wij hebben gelukkig super veel ruimte dus iedereen kan in een eigen kantoor, ook hebben we meer dan voldoende toiletten en keukens en een prima luchtverversingssysteem plus ramen die open kunnen in elk kantoor. Bij ons is het een beetje vrij nu. Mensen die met het openbaar vervoer komen werken sowieso nog vanuit huis. De rest werkt een beetje half om half op kantoor, en spreekt af welke dagen ze er zijn.

Ik merk dat ik sommige dagen erg down ben door het gebrek aan afwisseling. Maar vind het bijvoorbeeld helemaal sneu voor mijn vriend, die zit al sinds het begin thuis en zijn contract is ook niet verlengd. Hij loopt echt een beetje met zijn ziel onder zijn arm nu. Beiden ervaren we soms een gevoel van uitzichtloosheid.
Oh ja, wat ik ook nog wilde zeggen. Ik vind mijn werk normaal gesproken juist erg leuk en inspirerend. Maar ik vind er nu ook geen klap aan en het voelt echt alsof ik een nutteloos beroep heb. Jij geeft aan dat je al eerder die gevoelens had maar dat het nu met Corona zo is vind ik helemaal niet vreemd. Volgens mij ervaren heel veel mensen dat nu.
Ik gedij juist steeds beter. Ik had lol op mijn werk, maar toch ook wel veel lol die ik prima kan missen blijkbaar.

Lekker rustig wel, en zelfs als ik “laat” doorwerk ben ik vroeg klaar. Heerlijk. Ik vind het vooral lekker dat ik op een rustig moment in de werkdag echt kan ontspannen. Even liggen zelfs, of lekker even hangen.
Skadi : klopt, het is helaas niet helemaal in eigen hand. Ritme blijft inderdaad belangrijk, dat doe ik ook wel, maar soms laat ik me er toch uit vallen. Sport doe ik ook veel te weinig de laatste tijd. Ben normaal gesproken een fanatiek hardloper, maar nu al 3 weken niet meer gedaan. Komt ook wel ergens vandaan denk ik, dat ik na jaren 3-4 keer per week nu opeens de motivatie niet meer kan vinden.

Halve dag is wel een goed idee, maar dan meer in blokken. Ik moet gewoon weer meer tijd uittrekken voor andere dingen. Weer eens wat uitgebreider koken i.p.v. gewoon een broccoli / zak spinazie in kokend water gooien en dan even snel een tartaartje erbij en klaar. Dus misschien 2 uur werken, 1,5 uur iets lekkers koken, weer 2 uur werken, dan 1,5 uur lunchen incl. wandeling. Dan nog 2,5/3 uurtjes werken en dan de dag beëindigen. Ik hou mezelf toch voor de gek, 8 uur per dag lukt me gewoon niet in deze setting. En uiteraard blijft het brainstormen over een andere stap onverminderd van toepassing :)

@ absor : mooi beroep, mijn zus is verpleegkundige en die studie is zwaarder dan mijn eigen master finance dus niet iets wat je zomaar even doet :D

@ madame : Wat sneu voor je vriend inderdaad. Dat lijkt me ook uitzichtloos, al heb ik de indruk dat we nu hopelijk weer de goede kant op gaan. Weken op kantoor met een halve bezetting zou volgens mij ook al lang weer moeten kunnen, ik vind het zwaar overdreven om je hele personeelsbestand thuis te laten. Die down dagen zitten er hier ook steeds vaker bij, maar vooral van die nutteloosheid-gevoel-dagen. Zoals ik al zei : ik lig nu voor de 2e avond op rij al rond 8 uur in bed, voor het eerst in 4 jaar al drie weken te lui om hard te lopen, nergens zin in behalve lekker in bed liggen met mijn laptop. That's not me.
Ik herken jouw verhaal volledig! Ik moest thuis gaan werken toen de scholen dicht moesten en zat er zo rond de meivakantie echt doorheen. Ik woon ook alleen en mijn werk was ook helemaal niet leuk op afstand. Ik heb dit aangegeven en mocht vanaf na de meivakantie op school werken. Het werk bleef hetzelfde, maar ik vond het heel fijn om sochtends de deur uit te gaan en savonds weer thuis te komen. Is er een mogelijkheid voor jou om op kantoor te werken? Ik werd weer wat mens door die mogelijkheid.
Ik herken het. Woon ook alleen en hoewel ik mijn baan best leuk vind, is alle lol verdwenen sinds het thuiswerken. Juist de dingen die me veel energie geven vallen weg, zoals de informele momenten bij het koffieautomaat of de printer. Dat is niet alleen smarttalk, maar dat helpt daadwerkelijk bij mijn werk.

Mijn ervaring met het thuiswerken is ook dat mijn productiviteit heel wisselend is. De standaard tips die je overal leest hielpen mij niet, maar het werd een stuk makkelijker toen ik accepteerde dat ik soms gewoon totaal onproductieve dagen had. Jammer dan, morgen nieuwe ronde..

Intussen werk ik gelukkig weer 1 dag in de week op kantoor en dat gaat de komende weken uitgebreid worden naar 3 of 4 dagen. Niet alle bureaus kunnen worden gebruikt, dus fulltime op kantoor zal er voorlopig nog niet in zitten, maar 1 of 2 dagen per thuiswerken vind ik oké.

Ik kom overigens nu ook veel vaker bij mijn ouders en bij mijn broer en kleine nichtjes. Vriendinnen zijn nog wat huiverig ivm die anderhalve meter richtlijn, maar ik vind het als alleenstaande ook fijn eens te kunnen knuffelen met iemand, ook al is het mijn nichtjes :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
05-06-2020 22:17
Ik herken het. Woon ook alleen en hoewel ik mijn baan best leuk vind, is alle lol verdwenen sinds het thuiswerken. Juist de dingen die me veel energie geven vallen weg, zoals de informele momenten bij het koffieautomaat of de printer. Dat is niet alleen smarttalk, maar dat helpt daadwerkelijk bij mijn werk.
Nou dat ook inderdaad. Ik stuur een team aan en normaal gesproken zitten we verspreid over een paar kantoortjes maar krijg ik wel continue mee wat er speelt. Als iemand een lastig probleem heeft of ergens mee zit dan kan ik er gelijk op inspringen. Alsnog gaan er dan wel eens dingen langs mij heen maar nu krijg ik echt nog een heel stuk minder mee.
Juf1234 schreef:
05-06-2020 22:02
Ik herken jouw verhaal volledig! Ik moest thuis gaan werken toen de scholen dicht moesten en zat er zo rond de meivakantie echt doorheen. Ik woon ook alleen en mijn werk was ook helemaal niet leuk op afstand. Ik heb dit aangegeven en mocht vanaf na de meivakantie op school werken. Het werk bleef hetzelfde, maar ik vond het heel fijn om sochtends de deur uit te gaan en savonds weer thuis te komen. Is er een mogelijkheid voor jou om op kantoor te werken? Ik werd weer wat mens door die mogelijkheid.

Zo heb ik ook die ene dag per week op kantoor binnen geharkt. Eigenlijk mogen we dat nog niet, maar manager heeft voor elkaar gekregen dat we met een paar collega's nu 1 dag per week mogen komen. We komen uiteraard op dezelfde dag en kruipen in dezelfde kamer :-D

Voor het werk is het binnenkort gewenst dat we wel meer op kantoor zijn, dus dan wordt het verder uitgebreid.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
madamecannibale schreef:
05-06-2020 21:10
Oh ja, wat ik ook nog wilde zeggen. Ik vind mijn werk normaal gesproken juist erg leuk en inspirerend. Maar ik vind er nu ook geen klap aan en het voelt echt alsof ik een nutteloos beroep heb. Jij geeft aan dat je al eerder die gevoelens had maar dat het nu met Corona zo is vind ik helemaal niet vreemd. Volgens mij ervaren heel veel mensen dat nu.
Yep. Ik voel me af en toe een soort productieslaaf en dat is tamelijk funest in het werk wat ik doe. Ik probeer maar niet te streng voor mezelf te zijn. Bij ons is door de directie gecommuniceerd naar ouders met jonge kinderen dat er begrip is dat ze niet alle uren kunnen maken. Nou, dat geldt echt niet alleen voor ouders. Mijn leidinggevende heeft daar gelukkig begrip voor en alleen dat al deed me beter voelen. Ik werk hard, maar dag in dag uit is het haast niet vol te houden voor me. Ik vind het dan echt geestdodend worden en dan komen depressieve gevoelens op. Ik heb dat gelukkig wat kunnen beteugelen door wat milder naar mezelf te zijn en nog wat meer structuur aan te brengen.

Wij mogen op afspraak weer met mate naar kantoor. Ik kan met de fiets en ben van de week een keer geweest. Het was stil en raar, maar eenmaal geïnstalleerd achter m'n bureau voelde het toch al gauw als een vrij normale rustige dag. Normaal vond ik dat te stil, nu was het al meer dan thuis en ik vond het wel heel prettig, ik had het echt weer even nodig.
absor schreef:
05-06-2020 21:07
Kom in de zorg werken en laat je omscholen tot verpleegkundige 👩‍⚕️ 😀

Dit idd. Of ander nuttig werk waarbij je niet thuis kunt werken. Het lijkt mij overigens heerlijk, maar helaas is dat geen optie in mijn sector.
Ik herken het niet. Ik denk dat dit ook deels het verschil is tussen introverten en extraverten. Maar ik woon daarnaast ook niet alleen en had een kind die ik aan het schoolwerk moest houden, dus genoeg te doen. Ook de afwezigheid van reistijd echt zalig. Wat me ook goed bevalt is dat ik nu beter kan multitasken. Dus mijn werk + steeds even iets anders ontspannends op de pc, ik kan dan veel beter mijn aandacht erbij houden dan wanneer je op het werk steeds maar 1 ding doet omdat het zo hoort. Vaak kan ik het dan ook even laten bezinken waarna ik een oplossing zie. Ik herken wel dat er betere en mindere dagen zijn. Die werden voorheen met collega’s weggekletst...

Wat ik wel herken is dat mijn gevoel de afgelopen weken is gaan veranderen. Waar ik eerst de hele lockdown eigenlijk best prettig vond en om thuis aan allerlei achterstallige klusjes toe te komen, begin ik het nu steeds meer te missen dat al het andere ook is weggevallen zoals vrienden, hobbies/sport, etc. Maar dat komt goed uit aangezien het nu allemaal weer begint op te starten.

Op zich lijkt me 1 dag op kantoor wel prettig voor overleg en dergelijke.

En hardlopen deed ik sowieso niet, ik was altijd al een bankaardappel 😆
Bij ons is het nu half-om-half, bevalt mij het best.
Tja, ik ben werkloos, maar ik denk dat ik er zelf ook best nood aan zou hebben om naar een fysieke werkplek te gaan waar je collega's ziet enzo. Ik ben intussen al op het punt gekomen dat ik deze week gelukkig werd dat ik met de auto naar de huisarts kon gaan en dat ik de volle 48 seconden heb gebeld met een recruiter. Ik snap je best wel dat als je, je werk al niet honderd procent graag doet, je collega's, de rit naar het werk en de routine je wel nog steeds deugd kunnen doen.
leeg
Ik vind het thuis zijn ook helemaal niks.
Bij mij ligt het anders omdat ik ziek ben geworden van corona en inmiddels al bijna de gehele lockdown ziek.

Maar ik werk soms wel wat en mis ook gewoon de sociale contacten en alles.
Ook bij mij grote herkenning, was voor dit alles begon al aan het twijfelen aan mijn baan, en nu krijg ik mezelf gewoon niet meer gemotiveerd om iets uit te voeren. Helpt ook niet dat ik thuis geen echte werkplek heb: de enige tafel waar een beetje fatsoenlijk te zitten valt gebruikt mijn vriend want die werkt fulltime en ik maar 3 dagen.

Ik herken het ook enorm wat je zegt dat je iets wil doen van enig belang. Ik voel me steeds nuttelozer als ik nadenk over wat ik nu eigenlijk doe: een beetje bedrijven helpen zo min mogelijk belasting te betalen, dat heeft misschien wel negatief maatschappelijk belang.

Ik snap dat het nu moeilijk is om van te baan te wisselen, zeker om over te stappen naar een andere sector, maar ik zou er toch echt over nadenken. Is er eventueel een cursus of studie die je naast je werk kan doen zodat je beter een ander werkveld in kan stromen?
Haha, Helena, ik vind een autoritje ook al een uitje 😄

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven