Ontspannen - hoe?
vrijdag 15 oktober 2010 om 20:50
Ik heb echt een verschrikkelijk stressvolle week achter de rug en merk dat ik me erg moeilijk kan ontspannen, waardoor zelfs dit berichtje typen al bijna te veel is. Ook heb ik moeite met dingen uit m'n hoofd te zetten, bijvoorbeeld een probleem dat echt pas morgen opgelost kan worden, waar ik dan toch de hele avond/nacht mee zit.
Vanavond ga ik lekker de stad in en dan weet ik dat het morgen wel weer goed is. Maar dat gaat natuurlijk niet elke avond.
Wat doen jullie om je te ontspannen / je zinnen te verzetten? Zijn er bepaalde oefeningen voor die bij jullie helpen? Ik dacht aan yoga, maar de laatste keer dat ik dat probeerde ging ik tussen de semi-bejaarden door m'n rug - erg ontspannend was het dus niet.
Verder loop (liep) ik wel eens hard, maar ik zou eigenlijk graag iets binnen doen.
Vanavond ga ik lekker de stad in en dan weet ik dat het morgen wel weer goed is. Maar dat gaat natuurlijk niet elke avond.
Wat doen jullie om je te ontspannen / je zinnen te verzetten? Zijn er bepaalde oefeningen voor die bij jullie helpen? Ik dacht aan yoga, maar de laatste keer dat ik dat probeerde ging ik tussen de semi-bejaarden door m'n rug - erg ontspannend was het dus niet.
Verder loop (liep) ik wel eens hard, maar ik zou eigenlijk graag iets binnen doen.
vrijdag 15 oktober 2010 om 20:56

vrijdag 15 oktober 2010 om 21:21
quote:Watchamacallit schreef op 15 oktober 2010 @ 20:50:
Ik heb echt een verschrikkelijk stressvolle week achter de rug en merk dat ik me erg moeilijk kan ontspannen, waardoor zelfs dit berichtje typen al bijna te veel is. Ook heb ik moeite met dingen uit m'n hoofd te zetten, bijvoorbeeld een probleem dat echt pas morgen opgelost kan worden, waar ik dan toch de hele avond/nacht mee zit.Ik vind dit wel een beetje zorgwekkend klinken hoor! Hoe moet ik me dat voorstellen?
Ik heb echt een verschrikkelijk stressvolle week achter de rug en merk dat ik me erg moeilijk kan ontspannen, waardoor zelfs dit berichtje typen al bijna te veel is. Ook heb ik moeite met dingen uit m'n hoofd te zetten, bijvoorbeeld een probleem dat echt pas morgen opgelost kan worden, waar ik dan toch de hele avond/nacht mee zit.Ik vind dit wel een beetje zorgwekkend klinken hoor! Hoe moet ik me dat voorstellen?
vrijdag 15 oktober 2010 om 21:41
Wat mij het aller allerbeste helpt om je ontspannen is toch naar buiten gaan: wandelen in het park of in het bos, rommelen in de tuin, etc.
En inderdaad... als een berichtje typen al teveel is, dan moet je je afvragen of je alleen last hebt van een stressvolle week of dat er meer aan de hand is. Dat klinkt niet goed.
En inderdaad... als een berichtje typen al teveel is, dan moet je je afvragen of je alleen last hebt van een stressvolle week of dat er meer aan de hand is. Dat klinkt niet goed.
vrijdag 15 oktober 2010 om 22:53
ben over het algemeen niet zo van boeken noemen, maar heb net De nieuwe rollen van Mars en Venus gelezen (Gray), wel zo'n Amerikaans zelfhulpboek met veel voorbeelden en tips, en verhalen waarom vrouwen andere vrouwen nodig hebben (vroeger bessen verzamelen enzo) en de mannen op jacht gaan, maar toch...
het verhaal over oxicitine, wat vrouwen nodig hebben om te ontstressen, en testosteron, wat mannen ontberen na een lange dag werken en wat ze aanvullen door op de bank te ploffen en niks te doen..Dat verhaal dus, was zo herkenbaar dat ik het boek toch echt wil noemen.
Niet om ter plekke van te ontspannen maar misschien helpt het je te begrijpen waarom je zo gestresst bent.
En ook al is het wat over de top misschien, dat boek, zoals al die Amerikaanse boeken, het had wel wat..
het gaat vooral over je relatie, waarom vrouwen steun nodig hebben van hun partner en wat voor steun dan, maar ook als je geen partner hebt lijkt het me zinvol. Hoe je jezelf weer oplaadt om de rest van de week aan te kunnen.
En het gaat ook over problemen oplossen, onze eindeloze to do lijsten en waarom vrouwen niet op kunnen houden met denken (en mannen wel dus, die gaan gewoon op uit, met de krant of de laptop..heel herkenbaar). Sterkte meid.
het verhaal over oxicitine, wat vrouwen nodig hebben om te ontstressen, en testosteron, wat mannen ontberen na een lange dag werken en wat ze aanvullen door op de bank te ploffen en niks te doen..Dat verhaal dus, was zo herkenbaar dat ik het boek toch echt wil noemen.
Niet om ter plekke van te ontspannen maar misschien helpt het je te begrijpen waarom je zo gestresst bent.
En ook al is het wat over de top misschien, dat boek, zoals al die Amerikaanse boeken, het had wel wat..
het gaat vooral over je relatie, waarom vrouwen steun nodig hebben van hun partner en wat voor steun dan, maar ook als je geen partner hebt lijkt het me zinvol. Hoe je jezelf weer oplaadt om de rest van de week aan te kunnen.
En het gaat ook over problemen oplossen, onze eindeloze to do lijsten en waarom vrouwen niet op kunnen houden met denken (en mannen wel dus, die gaan gewoon op uit, met de krant of de laptop..heel herkenbaar). Sterkte meid.
zaterdag 16 oktober 2010 om 10:20
Ik ga eerst in bad (lig minstens 10 minuten te dobberen zonder iets te doen), daarna steek ik het haardvuurtje aan, schenk een goed glas rode wijn in, ga in mijn zachte badjasje op de bank een leuke film kijken of een boek lezen. En dat lezen soms zelfs met klassieke muziek op de achtergrond. Het beste is als je ook van tevoren je beddengoed hebt verschoont, dan kun je na dit alles heerlijk soezelig in een schoon bedje duiken.
Pure ontspanning!
Pure ontspanning!
zaterdag 16 oktober 2010 om 10:34
Thanks voor de tips!
Meditatie lijkt me wel wat..moet ik t alleen wel leren
Gisteravond was leuk, afleiding helpt in ieder geval
Misschien dat t berichtje typen zo veel moeite kostte doordat ik de hele week al achter de computer zat. Het was gewoon allemaal een beetje veel geworden, en dat spookte allemaal door m'n hoofd.
Voel me nog steeds wel gespannen, aangezien t mooi weer is moet ik misschien maar even er uit vandaag!
Meditatie lijkt me wel wat..moet ik t alleen wel leren
Gisteravond was leuk, afleiding helpt in ieder geval
Misschien dat t berichtje typen zo veel moeite kostte doordat ik de hele week al achter de computer zat. Het was gewoon allemaal een beetje veel geworden, en dat spookte allemaal door m'n hoofd.
Voel me nog steeds wel gespannen, aangezien t mooi weer is moet ik misschien maar even er uit vandaag!
zaterdag 16 oktober 2010 om 12:02
Als ik echt wil ontspannen ga ik niet forummen, niet de stad in. Dat zijn dingen die mij juist prikkels geven.
Verder ben ik er ook niet goed in. Moet eigenlijk iets aanschaffen van handwerken (breien, borduren, haken) want ik weet dat dat bij mij ook wel werkt.
In bad werkt bij mij wel, maar daar zit ik een half uurtje, hooguit drie kwartier in dus is niet avondvullend als ik stress heb.
Verder ben ik er ook niet goed in. Moet eigenlijk iets aanschaffen van handwerken (breien, borduren, haken) want ik weet dat dat bij mij ook wel werkt.
In bad werkt bij mij wel, maar daar zit ik een half uurtje, hooguit drie kwartier in dus is niet avondvullend als ik stress heb.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
zaterdag 16 oktober 2010 om 13:08
Wat mij helpt is dit, en dat doe ik elke dag of avond. Ik ga op bed liggen en ga eerst rustig ademen. Dan span ik m'n rechterhand aan, ik maak een vuist, voor 5 seconde. Dan moet je je vuist loslaten en je hand ontspannen. Dan je andere hand, aanspannen voor 5 seconde en plots ontspannen. Dan je onderarmen, dan je voorhoofd,neus en mond. Alles eerst aanspannen dus voor 5 sec. en dan plots ontspannen. Dan je nek, je schouders, je rug, je billen, je benen, je voeten. Alles zo afwerken en ik ben zo ontspannen als het maar kan.
En ik heb al veel geprobeerd maar dit werkt voor mij echt!
En geen koffie meer s'avonds.
En ik heb al veel geprobeerd maar dit werkt voor mij echt!
En geen koffie meer s'avonds.