Ontwijkende persoonlijkheid

20-04-2021 15:20 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik herken mijzelf enigszins in de ontwijkende persoonlijkheid. Niet zo erg dat ik ervoor in therapie zou moeten, maar het is wel lastig af en toe. Omdat ik van mezelf weet dat ik de neiging heb om mensen en situaties te vermijden dwing ik mezelf vaak om er toch tegenin te gaan en juist wel bepaalde situaties op te zoeken. Ben ook geen einzelgänger en heb leuke vrienden. En soms weet ik ook niet zeker of ik dingen wil vermijden omdat ik een enigszins ontwijkende persoonlijkheid heb of omdat ik een empaat ben en gewoon moe wordt van al die situaties en mensen. Ik absorbeer namelijk alle prikkels die op me af komen. Ben benieuwd of er hier mensen zijn die zich in mijn verhaal herkennen. Misschien kunnen we wat tips uitwisselen. Ik zou graag wat ontspannener in het leven willen staan.
Waarom die behoefte om allerlei etiketjes op jezelf te plakken?

Jij bent jij en tenzij deze karaktertrekken je erg in de weg zitten is dat prima.
Het klinkt een beetje alsof je heel hard je best doet om iemand te zijn die je niet bent. Waarom?
Iedereen heeft dingen die goed bij haar passen of juist niet. Situaties die zij liever uit de weg gaat.
Geniet van de dingen die goed bij je passen, ontwikkel de dingen die je kunt en wi ontwikkelen en accepteer de eigenschappen die je niet kunt veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Een ander laten zitten bij een afspraak vind ik zelf helemaal geen vorm van empathie. Ik ben misschien wat gekleurd omdat ik een familielid heb met een vermijdende persoonlijkheidsstoornis en dat is iemand van wie je eigenlijk nooit weet of het lukt om de afspraak na te komen en afzeggen of van te voren iets laten weten gebeurt ook niet of soms 5 min van te voren. Ik vind dat geen vorm van empathie naar de ander.
Wanneer je moe wordt van anderen, dan zegt dat vooral iets over jezelf.

Maar goed, wat wil je met dit label? want iedereen is weleens moe van sociale contacten (nou ja niet in deze tijd, maar normaliter).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
20-04-2021 15:29
Waarom die behoefte om allerlei etiketjes op jezelf te plakken?

Jij bent jij en tenzij deze karaktertrekken je erg in de weg zitten is dat prima.
Het klinkt een beetje alsof je heel hard je best doet om iemand te zijn die je niet bent. Waarom?
Iedereen heeft dingen die goed bij haar passen of juist niet. Situaties die zij liever uit de weg gaat.
Geniet van de dingen die goed bij je passen, ontwikkel de dingen die je kunt en wi ontwikkelen en accepteer de eigenschappen die je niet kunt veranderen.
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik vind het toch wel jammer dat ik sommige dingen liever uit de weg ga. Het levert een spanningsveld op. Ik zou graag wat minder moeite met bepaalde dingen willen hebben. Ik ben ook geen voorstander van etiketten, maar in dit geval helpt het hier om te verduidelijken wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-04-2021 15:30
Een ander laten zitten bij een afspraak vind ik zelf helemaal geen vorm van empathie. Ik ben misschien wat gekleurd omdat ik een familielid heb met een vermijdende persoonlijkheidsstoornis en dat is iemand van wie je eigenlijk nooit weet of het lukt om de afspraak na te komen en afzeggen of van te voren iets laten weten gebeurt ook niet of soms 5 min van te voren. Ik vind dat geen vorm van empathie naar de ander.
Wanneer je moe wordt van anderen, dan zegt dat vooral iets over jezelf.

Maar goed, wat wil je met dit label? want iedereen is weleens moe van sociale contacten (nou ja niet in deze tijd, maar normaliter).
Waar zeg ik dan dat ik anderen laat zitten bij een afspraak? Dat doe ik dus nooit...

Je zegt verder: “want iedereen is wel eens moe van sociale contacten”. Oké, dus ik stel me aan?
Alle reacties Link kopieren
rednilV schreef:
20-04-2021 15:36
Waar zeg ik dan dat ik anderen laat zitten bij een afspraak? Dat doe ik dus nooit...

Je zegt verder: “want iedereen is wel eens moe van sociale contacten”. Oké, dus ik stel me aan?
of je je aanstelt, dat weet je niet
Je weet namelijk niet of wat je voelt gemiddeld is, of buitensporig

Heel veel mensen verliezen energie als het ergens te druk is.

maar als je tips wil, om het leven beter aan te kunnen, zoek dan goeie therapie of een goeie coach. Iemand die je een spiegel voorhoudt
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-04-2021 15:41
of je je aanstelt, dat weet je niet
Je weet namelijk niet of wat je voelt gemiddeld is, of buitensporig

Heel veel mensen verliezen energie als het ergens te druk is.

maar als je tips wil, om het leven beter aan te kunnen, zoek dan goeie therapie of een goeie coach. Iemand die je een spiegel voorhoudt
Ik heb geen therapie nodig. Vroeg me alleen of er mensen zijn met soortgelijke klachten zodat we misschien wat tips zouden kunnen uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je weleens verdiept in hoogsensitiviteit?
Alle reacties Link kopieren
rednilV schreef:
20-04-2021 15:43
Ik heb geen therapie nodig. Vroeg me alleen of er mensen zijn met soortgelijke klachten zodat we misschien wat tips zouden kunnen uitwisselen.
ik had het vroeger heel erg, en gewoon gaan doen waar ik tegenop zat, hielp het best
Stoute schonen aan en gaan!

En hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het wordt
Alle reacties Link kopieren
freekenkaat schreef:
20-04-2021 15:43
Heb je je weleens verdiept in hoogsensitiviteit?
Jazeker. ;) En daarom noemde ik ook het woord empaat. Ik zag dat een reageerder hier het woord empaat gelijkstelde aan empathisch zijn. Maar een empaat is iemand die alles vanuit zijn omgeving absorbeert. Iets waar veel hoogsensitieven last van hebben. Dus ik denk dat hoogsensitiviteit zeker meespeelt.
Alle reacties Link kopieren
Kan je een voorbeeld noemen van situaties die je uit de weg gaat?

Want situaties verschillen nogal. En redenen om situaties uit de weg te gaan ook.

Als jij een situatie uit de weg gaat omdat je de confrontatie niet aandurft is dat eerder een zelfvertrouwen issue dan wat anders. Om maar een voorbeeld te noemen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-04-2021 15:44
ik had het vroeger heel erg, en gewoon gaan doen waar ik tegenop zat, hielp het best
Stoute schonen aan en gaan!

En hoe vaker je het doet, hoe gemakkelijker het wordt
Wat een fijn bericht. Is het bij jou helemaal over nu? Oefening baart kunst inderdaad. :)
Alle reacties Link kopieren
rednilV schreef:
20-04-2021 15:36
Waar zeg ik dan dat ik anderen laat zitten bij een afspraak? Dat doe ik dus nooit...

Je zegt verder: “want iedereen is wel eens moe van sociale contacten”. Oké, dus ik stel me aan?
Nee, wat ik bedoel te zeggen is dat ik iemand heb in mijn omgeving met deze stoornis en het heeft a weinig met empathie te maken en b heeft zij zelf en haar omgeving er veel last van. Wanneer je het hebt over een stoornis dan gaat het vaak om iets wat een leven ontwricht.

Ik zeg niet dat jouw gevoelens niet lastig zijn, maar je wil er zelf niet voor naar de huisarts of iets anders, omdat je het niet ernstig genoeg vind, maar je schermt wel met een aandoening omdat je zo nu en dan behoefte hebt aan rust in je leven. De spanning ontstaat ook, omdat je jezelf die behoeft blijkbaar niet gunt, zonder daar voorwaarden aan te koppelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
20-04-2021 15:47
Kan je een voorbeeld noemen van situaties die je uit de weg gaat?

Want situaties verschillen nogal. En redenen om situaties uit de weg te gaan ook.

Als jij een situatie uit de weg gaat omdat je de confrontatie niet aandurft is dat eerder een zelfvertrouwen issue dan wat anders. Om maar een voorbeeld te noemen.
Nogal uiteenlopende situaties. Van een vriendin opzoeken tot een belletje plegen tot naar een verjaardag gaan etc. Het gespannen gevoel is de ene keer sterker dan de andere keer. Het voelt als weerstand. Ik voel het dan ook echt lichamelijk.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-04-2021 15:51
Nee, wat ik bedoel te zeggen is dat ik iemand heb in mijn omgeving met deze stoornis en het heeft a weinig met empathie te maken en b heeft zij zelf en haar omgeving er veel last van. Wanneer je het hebt over een stoornis dan gaat het vaak om iets wat een leven ontwricht.

Ik zeg niet dat jouw gevoelens niet lastig zijn, maar je wil er zelf niet voor naar de huisarts of iets anders, omdat je het niet ernstig genoeg vind, maar je schermt wel met een aandoening omdat je zo nu en dan behoefte hebt aan rust in je leven. De spanning ontstaat ook, omdat je jezelf die behoeft blijkbaar niet gunt, zonder daar voorwaarden aan te koppelen.
Ik houd niet van etiketten. Ik zeg alleen maar dat ik mijzelf er “enigszins” in herken. (Dus niet 100%) Soms praat het wat makkelijker om er even een etiket bij te pakken, zonder dat ik mijzelf dat etiket opplak!

Een empaat is meer dan alleen maar “empathisch zijn”. Een empaat absorbeert alles van een ander en kan dan soms geen onderscheid maken tussen eigen emoties en die van de ander. Dat gaat onbewust. En het enige wat ik mij afvroeg was of dit te maken zou kunnen hebben met het liever willen vermijden van situaties en/of personen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet gewoon een wat meer introverte persoonlijkheid waardoor alle prikkels meer binnenkomen?
Alle reacties Link kopieren
De enige die die vraag kan beantwoorden is jij zelf. Zijn er mensen in je omgeving die je als het ware leeg zuigen?

Daarnaast zijn er ook wel dingen die je kunt doen en trainen om er voor te zorgen dat je het probleem van een ander als het ware niet opneemt. Dus het laten waar het thuishoort. De ander heeft er namelijk niets aan wanneer jij zijn probleem mee naar huis neemt of wanneer je het verdriet overneemt. De ander heeft vaak niet eens door dat jij dat doet en is er verder ook niet mee geholpen (schuld gevoel).

Met name het omgaan met sombere of depressieve mensen kan je letterlijk leeg trekken.

Contacten of gesprekken over analyseren of zaken die je niet kunt veranderen over-analyseren is ook een energiezuiger. Maar of je dat doet, weet je alleen zelf.
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-04-2021 16:19
11.71% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
20-04-2021 16:15
Heb je niet gewoon een wat meer introverte persoonlijkheid waardoor alle prikkels meer binnenkomen?
Zou kunnen, hoewel ik ook wel mijn extraverte momenten heb.
Alle reacties Link kopieren
ik herken dit wel en beschouw het als een vervelende eigenschap van mezelf maar ja, zo heeft iedereen wel wat ;-)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-04-2021 16:18
De enige die die vraag kan beantwoorden is jij zelf. Zijn er mensen in je omgeving die je als het ware leeg zuigen?

Daarnaast zijn er ook wel dingen die je kunt doen en trainen om er voor te zorgen dat je het probleem van een ander als het ware niet opneemt. Dus het laten waar het thuishoort. De ander heeft er namelijk niets aan wanneer jij zijn probleem mee naar huis neemt of wanneer je het verdriet overneemt. De ander heeft vaak niet eens door dat jij dat doet en is er verder ook niet mee geholpen (schuld gevoel).

Met name het omgaan met sombere of depressieve mensen kan je letterlijk leeg trekken.
Die mensen zijn er inderdaad. Maar dat doen ze niet bewust. Het zijn leuke mensen. Ik moet zelf een manier zien te vinden hoe ik me minder leeg laat zuigen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-04-2021 16:18
De enige die die vraag kan beantwoorden is jij zelf. Zijn er mensen in je omgeving die je als het ware leeg zuigen?

Daarnaast zijn er ook wel dingen die je kunt doen en trainen om er voor te zorgen dat je het probleem van een ander als het ware niet opneemt. Dus het laten waar het thuishoort. De ander heeft er namelijk niets aan wanneer jij zijn probleem mee naar huis neemt of wanneer je het verdriet overneemt. De ander heeft vaak niet eens door dat jij dat doet en is er verder ook niet mee geholpen (schuld gevoel).

Met name het omgaan met sombere of depressieve mensen kan je letterlijk leeg trekken.

Contacten of gesprekken over analyseren of zaken die je niet kunt veranderen over-analyseren is ook een energiezuiger. Maar of je dat doet, weet je alleen zelf.
Dat laatste heb je net nog toegevoegd zie ik. ;) Dat is absoluut waar. Over analyseren kost veel energie.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
20-04-2021 16:18
ik herken dit wel en beschouw het als een vervelende eigenschap van mezelf maar ja, zo heeft iedereen wel wat ;-)
Dat is waar. Zo is er met iedereen wel iets. :)
Ondanks dat dat is het wel fijn om iets te proberen te veranderen, als je daar last van hebt. ;)
Alle reacties Link kopieren
Het is rot, een depressie of somberheid kun je voor de ander niet oplossen. Wanneer jij het mee naar huis neemt, dan heb jij er last van, maar de ander zijn probleem is er niet mee opgelost.

Ik zou het contact met iemand die zoveel energie kost voor jezelf wel begrenzen. Liever 2x in de week kort contact en echt even iemand afleiding, dan lang contact waarbij na meer dan een uur hele kapot bent.

Je hoeft je niet te schamen dat je het soms niet trekt. Het is normaal om dan je eigen grenzen te bewaken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
rednilV schreef:
20-04-2021 16:26
Dat is waar. Zo is er met iedereen wel iets. :)
Ondanks dat dat is het wel fijn om iets te proberen te veranderen, als je daar last van hebt. ;)
nou wat al helpt is het herkennen bij jezelf en ik geef mezelf dan gewoon een schop onder mijn hol als het nodig is.
Ik ben ook een ontwijker, maar om andere redenen. In het contact met anderen loop ik steeds aan tegen wat er niet leuk is aan mij en ik ben er dan van overtuigd dat die ander(en) dat dan ook vinden. Naderhand ben ik dan nog een hele tijd bezig momenten terug te halen waarin ik iets anders had moeten doen/zeggen,

Ik weet dat dit volledig in mijn hoofd zit maar ik kom er niet vanaf. Dan is het makkelijker om maar zo weinig mogelijk sociale afspraken te hebben. Nu in deze tijd is dat een stuk makkelijker. Ik zie wel op tegen het moment dat ik weer mee moet naar een familie bijeenkomst.
Ik heb een relatie dus ik kom er niet altijd onderuit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven