oorsuizen, angststoornis

20-01-2014 09:30 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al bijna mijn hele leven heb ik last van oorsuizen. Als kind was het haast niet aanwezig maar rond mijn twintigste werd het erger en nu tien jaar later weer. Ik kon er heel lang goed mee omgaan, maar na een burnout een paar jaar geleden heb ik er een angststoornis voor ontwikkeld. Het is allemaal behoorlijk heftig en ik durf vaak niet naar sociale gelegenheden omdat ik bang ben dat er veel lawaai zal zijn en mijn gehoor nog meer zal beschadigen. De kno arts zegt dat ik wel gewoon kan gaan, dat ik toch geen invloed heb op mijn gehoor omdat mijn verslechterde gehoor erfelijk is. Het gaat zelfs zo ver dat ik soms bang ben als mijn vriend op normaal volume praat. En ik twijfel of ik wel een kind wil omdat het gehuil te luid zou zijn. Mijn angst is dus volkomen buiten proportie. Het wordt ook duidelijk erger als ik veel stress heb over andere dingen (heb een aantal heftige jaren achter de rug, waar ik nog niet helemaal uit ben).

Op sommige momenten vind ik het oorsuizen en mijn slechte gehoor niet zo erg, het is wel irritant, maar ik kan er dan prima mee omgaan. Ik wil mezelf leren om niet steeds in de angst te schieten en het suizen te accepteren. In een oud topic hier las ik van een aantal mensen dat ze er op een gezonde manier mee om kunnen gaan en normaal kunnen functioneren. Ik zou graag wat advies willen, maar vooral geruststelling en positieve verhalen (niet dat ik denk dat het beter wordt, maar ik moet leren dat ik er niet zo bang voor hoef te zijn). Nu maak ik het allemaal veel erger dan het is, terwijl ik er ook jaren geen probleem van maakte en dat nu nog steeds vaak zo ervaar.
Ik denk dat geruststellende verhalen jouw probleem niet op kunnen lossen, maar gesprekken bij een hulpverlener wel.
Ik heb al hulp van een psycholoog, en daar heb ik ook veel aan. Ook heb ik oxazepam voor als ik echt in de put zit. Maar ik vind het ook fijn om erover te 'praten' met anderen. Zeker als ze beter mee om kunnen gaan dan ik. Want dan kan ik me daar een beetje aan optrekken, snap je?
Ja, dat snap ik heel goed. Ik had niet begrepen uit je verhaal dat je al hulp hebt.

Sterkte! Ik hoop dat je herkenning vindt.
Dank je :-)
Ik heb al jaren last van oorsuizen, wat verergert als ik moe ben of heel druk ben of stresserig ben.

Ik schiet er niet door in de paniek ofzo.

Heb het gewoon geaccepteerd, je doet er toch niks aan.
Probleem met "er fijn over praten" is dat jij je klachten weer meer aandacht geeft dan goed voor je is. Alles wat je voedt, groeit en bloeit.

Oorsuizen heeft heel veel invloed op je leven. Ik hoop dat je psycholoog je goede handvatten geeft om daar beter mee om te gaan, zodat het je minder stoort.

Waarom vertrouw jij de KNO arts niet? Een normaal feestje, pratende partner, huilende baby zijn niet echt harde geluiden de gehoorschade zou kunnen geven lijkt mij. En de KNO arts zegt dit ook.

Misschien kan ontspanningsoefeningen, yoga, Tai Chi, ademhalinsgsoefeningen je ook helpen om minder angstig te zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Yasmijn, ik hoop dat ik dat ook weer kan, het gewoon accepteren. Als een ander het kan moet ik het ook kunnen.

Hamerhaai, dat is inderdaad zo, ik ben er soms echt obsessief mee bezig. Maar ik praat er heel weinig over met anderen en ik dacht als ik mijn zorgen nu eens deel ben ik het misschien kwijt. Maar goed dat je het zegt. Geen aandacht geven vind ik moeilijk, want als ik in zo'n angst aanval zit kom ik er vaak niet meer uit.
Hoi, ik begrijp je heel erg goed. Dat continu overal bij nadenken is zo energie rovend hè.. En dan zorgen maken wat een ander er van vindt en of het merkbaar is. Kortom over-bewust zijn, zorgen en stress, precies dat wat je oorsuizen verergert.

Ik heb zelf tinutus (constante fluit toon door gehoorbeschadiging) en ja... Inmiddels de zorgen losgelaten en daardoor is het echt niet meer zo erg. Ik heb het geaccepteerd.

Mijn tip aan je is om cognitieve gedragstherapie te volgen om met de (irreële) angst om te leren gaan maar waarschijnlijk er zelfs helemaal af te komen.

Als je in de buurt van Heemstede of Den Haag woont weet ik een goede Cogmed psycholoog. Stuur dan een pm.

Groetjes
Nu je het zegt heb ik het ook.

Weet zeker dat ik niks hoorde voordat ik je post las.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Was dat geen gezegde: "het is een wijs man die niet vecht tegen dat wat hij niet veranderen kan". Ik weet de exacte tekst niet meer; zal het eens naslaan.
Ik vind deze die op hetzelfde neerkomt:

"When nothing can be done about things are, stop worrying about the situation."

Hij is van Lao Tzu.
quote:jolanda321 schreef op 20 januari 2014 @ 10:29:

Yasmijn, ik hoop dat ik dat ook weer kan, het gewoon accepteren. Als een ander het kan moet ik het ook kunnen.

Hamerhaai, dat is inderdaad zo, ik ben er soms echt obsessief mee bezig. Maar ik praat er heel weinig over met anderen en ik dacht als ik mijn zorgen nu eens deel ben ik het misschien kwijt. Maar goed dat je het zegt. Geen aandacht geven vind ik moeilijk, want als ik in zo'n angst aanval zit kom ik er vaak niet meer uit.Zit je nu in een angstaanval? Zo nee, dan kom je er dus altijd wel uit. Het lijkt alleen zo dat je er niet uit komt, maar dat is een irrationele angst.
Madelief, goed om te horen dat je er nu goed mee om kan gaan. Ik heb nu gesprekstherapie, misschien is cognitieve gedrags therapie inderdaad beter. Ik zal het even overleggen met mijn therapeut.

Mooi gezegd Retrostar, maar helaas is het niet zo makkelijk om het los te laten. Bij mij is de piep wel zo luid dat ik hem altijd hoor en ook door andere geluiden heen. Maar als mijn concentratie ergens anders is, dan valt hij me niet op.

Neave, dat is een goeie om tijdens zo'n angstaanval te bedenken. Nu gebruik als het echt erg is een oxazepam, anders is het de volgende dag pas over.
Hallo Jolanda, ik herken je verhaal ook heel goed, behalve dan de angststoornis. Of beter, de angsten herken ik wel maar oxazepam slikken daarvoor gelukkig niet. Het is een nogal beangstigende kwaal, wat de artsen ook zeggen. Ik loop er al een jaar of 12 mee, en bij mij wordt het steeds erger. Ik heb het gekregen na een gehoorbeschadiging. Ik had ook periodes waarin het heel erg was, het beheerst dan je leven. Ik ga ook niet meer naar lawaaierige bars of kroegen, bands die ergens spelen, overal waar lawaai is ben ik niet. Kindergeschreeuw zal misschien niet schadelijk zijn, echt fijn is het ook niet:) Wat mij heel goed hielp is een bezoek aan een audiologisch centrum. Ik had 12 jaar geleden een KNO arts van de oude stempel die zei; leer er mee leven, doei! Het AC geeft hele goede voorlichting en begeleiding als je dat nodig hebt. Ze doen er veel onderzoek naar en er zijn zoveel mensen met deze kwaal. Tijdens een gesprek daar werd mij een boek aangeraden, die heb ik gekocht en gelezen. Daar wordt heel duidelijk uitgelegd hoe het precies werkt in je oren, en ook welke invloed het heeft op je leven. Kortom, ontzettend informatief. Kennis geeft je ook een vorm van rust, je weet dan gewoon hoe het werkt en hoeft er misschien minder bang voor te zijn. Het boek heet: Eerste hulp bij oorsuizen van Olav Wagenaar. Hij is een neuroloog die veel mensen met tinnitus heeft behandeld/gezien. Misschien ideetje voor jou ook? Het heeft mij iig geholpen en ik raak nu minder snel in de stress als er weer een hard geluid in mijn buurt is. Sterkte ermee.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Sorry dat ik zolang niet heb geschreven, het is voor mij een grote stap om erover te praten/schrijven en ik durfde even niet meer.

Maar het gaat wel beter, na jullie berichten te hebben gelezen hou ik me meer bezig met acceptatie en zo heb ik een klein beetje controle over mijn gevoel. Alleen merk ik dat ik ook meer lawaaierige situaties uit de weg ga. Verjaardagen, een kroeg, concerten etc. ga ik niet meer heen. Dus ik ben wel een hoop aan het vermijden.

Ik zou graag (nou ja, graag... het lijkt me doodeng! ) eens naar een audiologisch centrum gaan. Cameron, welk centrum ben jij heengegaan? Het boek lezen durf ik nog niet. Is het een dik boek? Als het zo uit is durf ik het misschien te lezen als ik bij een vriendin ben ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven