Ouders met slecht huwelijk

11-07-2013 21:16 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nvt
anoniem_21333 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 23:33
Reden: Ff
99.88% gewijzigd
Ik vind te ergens misschien nog welt ergste dat mijn vader mj moeder soms geestelijk mishandelt ofzo en heel manipulatief is. Zo van: als jij dat doet dan zullen we eens zien wat er gebeurt. Daarnaast zou mijn vader missch ook nog wel fysiek kunnen zijn. Misschien niet mega grof, maar een duw of schop tegen t been. Dat heb ik lang niet meer meegemaakt maar was vroeger wel ooit. Maar goed iedere vorm van fysiek geweld of wat dan ook is natuurlijk fout.
Sorry vr de spelfouten...iPad...
Mijn ouders slapen ook niet bij elkaar hoor. Dat wil niet zeggen dat ze er aan toe zijn om te scheiden. Integendeel.

Je zit er veel te diep in. Jij hoort je helemaal niet druk te maken waar ze slapen en hoe en of je moeder de deur uit kan. Dan gaat ze maar fietsen.

Wie zorgt er voor jou? Is er iemand die zich afvraagt hoe jij de deur uit komt met of zonder auto? Waarschijnlijk niet, want je bent volwassen en zelf verantwoordelijk voor je transport. Je moeder ook.

De verhoudingen in jouw familie liggen scheef ja. Maar niet alleen tussen je vader en moeder. Ook tussen jou en je moeder. Jij hebt de ouderrol en zij de kindrol. Ik adviseer je naar een psycholoog te gaan en met hem of haar te bespreken wat je nu aan hier aan ons vraagt in de OP. Als de boel zo scheef gegroeid is dan kom je daar soms moeilijk zelf uit, dat blijkt ook wel uit wat je schrijft. Dat je de zorgrol moeilijk los kan laten.
Eens met Bloemetje.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
@bloemetje: hoe bedoel je dat mijn moeder de kindrol heeft en ik de ouderrol. Ik vind mijn moeder ergens juist ook een sterke vrouw en ze probeert absoluut niet om mij ermee lastig te vallen hoor. Het is juist zo dat ik het zo erg vind oor haar (maar dat weet ze niet en zou ook t laatste zijn dat ze zou willen dat ik er maar een klein beetje mee zat).
Maar misschien moet ik er idd met iemand over gaan praten!
Mijn opa en oma (2e huwelijk, 25 jaar getrouwd toen) sliepen ook niet samen en liepen vaak zat op en over elkaar te zeiken. Mijn opa is 7 jaar geleden overleden en ze mist hem nog elke dag. Want hoewel ze vaak zat gedonder hadden was hij wel haar maatje die al 25 jaar lang lief en leed met haar deelde.

Daarbij kunnen we van buiten nooit beoordelen hoe mensen zijn als ze met zn 2en zijn.

Dat mensen het niet gezellig lijken te hebben betekent niet per se dat ze liever uit elkaar willen of niet van elkaar houden.
Misschien dat juist mijn vader niet zonder mijn moeder kan (maar meer omdat hij denk ik dan nog meer een kluizenaar zou worden) mr geloof me mijn moeder zeker wel zonder mijn vader. Maatjes zijn mijn ouders echt niet.
quote:statafel schreef op 11 juli 2013 @ 22:03:

Misschien dat juist mijn vader niet zonder mijn moeder kan (maar meer omdat hij denk ik dan nog meer een kluizenaar zou worden) mr geloof me mijn moeder zeker wel zonder mijn vader. Maatjes zijn mijn ouders echt niet.

Nou. Blijkbaar kan ze dus wel zonder je vader. Dan blijft de optie over dat ze niet WIL zonder je vader.

Zo zwart wit zijn veel relaties niet.
Wat ik bedoel met de ouderrol die jij aanneemt: je ziet je moeder blijkbaar niet voor vol aan. Je ziet haar blijkbaar als iemand die (nog) niet de juiste keuzes maakt in haar leven, die niet goed voor zichzelf zorgt en blijkbaar zie je voor jezelf daar een rol in. Dit laat je zien door met haar te praten maar ook door er op de achtergrond over te piekeren.

Als jij je moeder echt als sterke vrouw zou zien en jezelf als kind dat door haar verzorgd wordt, dan zou je hier helemaal niet over nadenken.

MIsschien vindt je moeder het wel fijn dat ze nodig is en je vader niet zonder haar kan. Weet jij veel. Je kan niet in hun hoofden kijken en jij weet echt niet wat ze bespreken en doen als jij er niet bent. Ze zijn ooit verliefd geweest, er zijn ongetwijfeld ook mooie momenten geweest. Je weet het gewoon niet, hoe hun band is.

Maar de boodschap die iedereen je hier wil geven is: het gaat je eigenlijk niets aan. Het is zelfs een beetje respectloos zoals je je over hun keuzes praat. Dit is begrijpelijk maar het klopt niet. Realiseer je dat jouw rol in dit gezin ook niet helemaal klopt. Dus met iemand praten is een goed idee denk ik.
Ik denk dat ze niet durft eigenlijk. En ook soort van schaamte heeft en t ook eng vindt en erg voor de kinderen. Dat ze juist daardoor alles op zn kop zet en het anderen niet aan wil doen dat er zo veel verandert vr alles en iedereen. Misschien heeft mijnvader ook wel ooit gedreigd ofzo dt als ze dat doet dat ze dan geen rooie cent krijgt ofzo. Ik weet wel dt ze wel ooit op het punt heeft gestaan om weg te gaan.
Mijn ouders zitten ook in zo'n huwelijk. Ze zijn nu 35 jaar getrouwd. Mijn vader doet niets in huis en jaagt mijn moeder constant op de kast. Als ze op visite gaan, is het mijn vader die beslist wanneer ze naar huis gaan. Ook al is mijn moeder nog zo moe, zij moet inbinden. Blijkbaar heeft mijn broer ooit (toen hij jonger was) een hele heftige ruzie opgevangen. Mijn ouders waren blijkbaar ooit bijna gescheiden. Ik heb dit nooit meegemaakt, maar mijn broer vond dit heel moeilijk. Wij hadden het er vlak voor zijn dood nog over. Ik heb/zie ze nooit intiem/dichtbij elkaar. Ik merk dat ik af en toe net zo kribbig naar mijn man kan reageren als mijn moeder. Dit vind ik ook heel erg.
Vooral de oudere generatie blijft bij elkaar omdat het zo hoort.. Mijn ouders ook.. Slapen apart, het lijkt meer een zakelijke overeenkomst dan een liefdevol huwelijk... Als kind is dat slikken en wennen doet het nooit. Laat het los, je kunt het niet oplossen.. Ieder kiest zijn eigen geluk!
quote:statafel schreef op 11 juli 2013 @ 21:47:

Ik vind te ergens misschien nog welt ergste dat mijn vader mj moeder soms geestelijk mishandelt ofzo en heel manipulatief is. Zo van: als jij dat doet dan zullen we eens zien wat er gebeurt. Daarnaast zou mijn vader missch ook nog wel fysiek kunnen zijn. Misschien niet mega grof, maar een duw of schop tegen t been. Dat heb ik lang niet meer meegemaakt maar was vroeger wel ooit. Maar goed iedere vorm van fysiek geweld of wat dan ook is natuurlijk fout.Maar blijkbaar vind je moeder het allemaal wel best, ze blijft bij hem.
Je blijft maar over hun huwelijk doorgaan. Kijk nou eens naar jouw rol hierin en wat het met jou doet.

Echt niet gezond dit.
quote:Louise70 schreef op 11 juli 2013 @ 22:23:

Vooral de oudere generatie blijft bij elkaar omdat het zo hoort.. Mijn ouders ook.. Slapen apart, het lijkt meer een zakelijke overeenkomst dan een liefdevol huwelijk... Als kind is dat slikken en wennen doet het nooit. Laat het los, je kunt het niet oplossen.. Ieder kiest zijn eigen geluk!omdat het zo hoort is de jaren vijftig gedachte, niemand blijft omdat het zo hoort tegenwoordig. Je blijft omdat er meer voordelen dan nadelen zijn. Stel de moeder van TO gaat scheiden en dan? Met haar ex heeft ze kinderen en straks kleinkinderen, daar komt ze nooit van los. Ze heeft geen inkomen en vervalt in armoede. Het is maar zeer de vraag of een scheiding haar meer vrijheid en geluk zal bieden
Dit huwelijk levert haar ook wat op, bijvoorbeeld aandacht van haar dochter die haar ziet als slachtoffer
quote:tsjongejonge schreef op 11 juli 2013 @ 22:23: Ik heb/zie ze nooit intiem/dichtbij elkaar.

Gek is dat he. Ik heb mijn ouders ook nooit naast elkaar op de bank zien zitten. Altijd ieder op hun eigen plekje op 2 verschillende banken.

Slapen ook niet samen. Maar na de vreselijk heftige ruzies van toen wij jong waren vind ik deze omgang een verademing. Er is tenminste rust nu. Ik zie ze overigens heel weinig. Dat is de prijs die zij betalen. Een gemis maar nodig voor mijn geestelijke vrijheid.

quote:tsjongejonge schreef op 11 juli 2013 @ 22:23: Ik merk dat ik af en toe net zo kribbig naar mijn man kan reageren als mijn moeder. Dit vind ik ook heel erg.

Het feit dat je het je realiseert maakt je al anders dan je vader. Jij bent niet zoals zij en jij kan de cirkel doorbreken.

Ik heb zelf bewust een hele lieve, aanhankelijke man. Heeft me heel wat jaren gekost, ook aan zelfontwikkeling van mijn kant maar bij mij houdt het op. Ik zit over 20 jaar naast elkaar op de bank of alleen met de kat. Maar altijd met liefde.
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2013 @ 22:33:

[...]

Stel de moeder van TO gaat scheiden en dan? Met haar ex heeft ze kinderen en straks kleinkinderen, daar komt ze nooit van los. Ze heeft geen inkomen en vervalt in armoede. Het is maar zeer de vraag of een scheiding haar meer vrijheid en geluk zal bieden

Precies. Ze kan nu tenminste nog af en toe de auto lenen. Dan wordt het alleen maat fietsen. Ouderenzorg is ook niet meer wat het geweest is. Wie let er dan op je als alleenstaande oude vrouw? Oh wacht... dochterlief! Die geeft natuurlijk haar eigen leven op en gaat moeders gezelschap houden.

En voor TO wordt het ook niet prettiger, die kan dan na gaan denken over wat doen we met verbitterde boze papa met de kerst? En mama kunnen we ook niet alleen laten.. Het zorgen en piekeren van TO kan zich zomaar gaan verdubbelen!
quote:sabbaticalmeds schreef op 11 juli 2013 @ 22:34:

Dit huwelijk levert haar ook wat op, bijvoorbeeld aandacht van haar dochter die haar ziet als slachtofferNou mijn moeder wil echt niet dat ik haar zo zie hoor. Ze weet ook niet dat ik er zo mee zit.
Dus...zij kunnen niet met jullie als gezin praten, jij praat niet met haar, zij praat niet met jou.

En jij denkt dat je precies weet hoe het huwelijk van je ouders zit?

Ga eerst eens echt praten (en luisteren!) met elkaar.
quote:bloemetje77 schreef op 11 juli 2013 @ 22:39:

[...]

Precies. Ze kan nu tenminste nog af en toe de auto lenen. Dan wordt het alleen maat fietsen. Ouderenzorg is ook niet meer wat het geweest is. Wie let er dan op je als alleenstaande oude vrouw? Oh wacht... dochterlief! Die geeft natuurlijk haar eigen leven op en gaat moeders gezelschap houden.

En voor TO wordt het ook niet prettiger, die kan dan na gaan denken over wat doen we met verbitterde boze papa met de kerst? En mama kunnen we ook niet alleen laten.. Het zorgen en piekeren van TO kan zich zomaar gaan verdubbelen!Ik vind bovenstaande een beetje kort door de bocht eigenlijk. Ik krijg t idee alsof je vindt dat ik me aanstel enzo. Ik geef zelf toch ook aan dat ik moeite heb om t los te laten. Sorry maar ik vind t gewoon moeilijk om mijn ouders ongelukkig te zien. Ik zou in hun situatie al lang vr mijn eigen geluk zijn gegaan. Liever alleen gelukkig dan samen ongelukkig maar wel een auto tot je beschikking. Iedere dag gekleineerd worden is dat fijn dan?
Ik begrijp precies wat je voelt TS, zoals ik hierboven al schreef.. Maar probeer het los te laten.. Jij bent niet verantwoordelijk voor hun geluk..
Weet je wat het is? Jij zit niet in dit huwelijk. En dat maakt het heel erg lastig om te bepalen wat er nu echt allemaal gezegd, gedacht en gedroomd wordt in dit huwelijk. En waarom je ouders zo handelen als ze handelen. Laat het daarom bij je ouders liggen.
quote:statafel schreef op 11 juli 2013 @ 22:50:

[...]

Ik vind bovenstaande een beetje kort door de bocht eigenlijk. Ik krijg t idee alsof je vindt dat ik me aanstel enzo. Ik geef zelf toch ook aan dat ik moeite heb om t los te laten. Sorry maar ik vind t gewoon moeilijk om mijn ouders ongelukkig te zien. Ik zou in hun situatie al lang vr mijn eigen geluk zijn gegaan. Liever alleen gelukkig dan samen ongelukkig maar wel een auto tot je beschikking. Iedere dag gekleineerd worden is dat fijn dan?Je vult van alles in. Ten eerste vind jij dat je ouders gelukkig moeten zijn. Maar waarom wil je dat? Hebben mensen niet het recht om ongelukkig te zijn? Verder wil je je ouders veranderen omdat JIJ er mee zit. Het is dus gewoon eigen belang

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven