Paniek door de herbelevingen - deel III

16-01-2017 12:54 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Op 26 nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De intake voor de emdr is inmiddels bekend (eind januari).

De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar nu alweer deel 3. De originele post was:



Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.



Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).



Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.



Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.



Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??



Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.



Link naar deel 1:

Paniek door de herbelevingen



Link naar deel 2:

Paniek door de herbelevingen - deel II
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Lieverd dit voelt naar en raakt van alles maar was geen ruzie. Iig niet dat wat je nu beschrijft.



Kalm aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:branningbrothers schreef op 16 januari 2017 @ 23:41:

[...]

Ben zeker niet weg. Maar komende weken bezig met certificering in mijn vakgebied. Dit moet natuurlijk in de avonduren want overdag werk ik 'echt'. Deadline is half februari! Ik volg jullie trouw en post waar ik kan!

Fijn Goed bezig hoor!



Ik zal het boek er misschien ooit weer eens bijplakken.. fijn ook dat jij er zoveel aan hebt!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 16 januari 2017 @ 23:50:

Lieverd dit voelt naar en raakt van alles maar was geen ruzie. Iig niet dat wat je nu beschrijft.



Kalm aan.

Ik snap dat niet.. vriend zegt hetzelfde: het is geen ruzie, ik heb geen ruzie met jou, ik ben niet boos op jou.

Huh? Wat gebeurt er dan

Het voelt zo naar

Slaap natuurlijk nooit weer



Lief wat je zegt

Raakt...
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Wat er dan gebeurd is? Nou je voelde een grens en die was zo flinterdun dan jij eea niet meer aan kon geven waardoor er meer fysiek contact was dan jij aankon. Vervolgens ben je even uit de situatie gegaan zodat je even bij kon komen van de heftige reakties daarop. Daarin heb je voor jezelf gezorgd.



Het is pijnlijk dat je dat even in een andere ruimte, alleen moest doen - dan lijkt het of je je vriend afwijst maar dat was niet zo, het was zelfzorg- helemaal prima dat je dat gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Hanke...

Je hebt gelijk, dat is hoe het ging.

Ik vind het moeilijk dat zelf door te hebben

Fijn dat je het voor me geschreven hebt.

Fijn ook dat je me begrijpt en niet afrekent op mijn verhaal...
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ik ben bijgelezen en ik had ook zo graag de kleine knuffelbeertjes willen troosten wat droevig knuffel, je dagboek. En ik sluit me helemaal bij pruttel en de anderen aan, ik vind je echt absoluut niet vies, helemaal niet. Maar ik herken dat gevoel wel op zich, ik kan me ook echt heel vies voelen.



Nu ga ik eerst maar proberen om wat te slapen voor ik verder ga reageren want ik moet morgen heel vroeg op. Naar de huisarts ik zie er vreselijk tegenop.



Hoop dat jullie allemaal een goede nacht hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 17 januari 2017 @ 00:05:

Wat er dan gebeurd is? Nou je voelde een grens en die was zo flinterdun dan jij eea niet meer aan kon geven waardoor er meer fysiek contact was dan jij aankon. Vervolgens ben je even uit de situatie gegaan zodat je even bij kon komen van de heftige reakties daarop. Daarin heb je voor jezelf gezorgd.



Het is pijnlijk dat je dat even in een andere ruimte, alleen moest doen - dan lijkt het of je je vriend afwijst maar dat was niet zo, het was zelfzorg- helemaal prima dat je dat gedaan hebt.



Dit!



En je beseffen dat het oefenen met vallen en opstaan gaat. De ene keer beter dan de andere keer. Dat is niet erg. Het is net als leren lopen, soms moet je vallen om iets te beter te kunnen daarna. Dat is niet erg. Het is niemands schuld. Goed dat je weer in bed brnt gaan liggen!
quote:Knuffelbeertjes schreef op 16 januari 2017 @ 20:20:

[...]

Ik merk dat het voelt alsof ik verbrand van binnenuit op het moment dat ik wil toelaten dat ik dat kind was...



Dank je voor je lieve woorden Knuff, het doet me goed.

Dat stukje wat je schrijft over dat het voelt alsof je verbrand van binnenuit... bij mij voelt het precies omgekeerd. Ik voel me van binnenuit bevriezen, alsof er ijswater door mijn aders stroomt, tot uiteindelijk dat ijswater ook bevroren is.



Wat je beschrijft over je 'ruzie' klinkt inderdaad niet als een ruzie. Het klinkt als gevoeld hebben dat er een grens overschreden is en daar naar goed gehandeld hebben. Goed gedaan dus! Het rottige is dat de grens niet altijd hetzelfde is. De ene keer kan iets fijn voelen, of kun je het fijne gevoel makkelijker toelaten, dan de andere keer. Dat maakt het ook zo ingewikkeld. Maar ja, we zijn geen robots....

Ik hoop dat je nog hebt kunnen slapen.



@Jasse, succes bij de huisarts!



@iedereen: fijne dag vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Om te volgen. En een
Alle reacties Link kopieren
quote:branningbrothers schreef op 17 januari 2017 @ 07:44:

[...]

Dit!



En je beseffen dat het oefenen met vallen en opstaan gaat. De ene keer beter dan de andere keer. Dat is niet erg. Het is net als leren lopen, soms moet je vallen om iets te beter te kunnen daarna. Dat is niet erg. Het is niemands schuld. Goed dat je weer in bed brnt gaan liggen! Weet je, jouw positieve draai aan alles is mooi hoor, dank je!

Maar ik vraag me wel af:

of je dit meent,

ook zo mild richting jezelf zou zijn,

het nog lang(er) volhoudt..?
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Jasse wat een lieve woorden.

Ik hoop dat je nog wat geslapen hebt.

Succes bij de huisarts
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sofie1979 schreef op 17 januari 2017 @ 07:49:

[...] Het klinkt als gevoeld hebben dat er een grens overschreden is en daar naar goed gehandeld hebben. Goed gedaan dus! Het rottige is dat de grens niet altijd hetzelfde is. De ene keer kan iets fijn voelen, of kun je het fijne gevoel makkelijker toelaten, dan de andere keer. Dat maakt het ook zo ingewikkeld. Maar ja, we zijn geen robots....

Nee... ik snap ook wel dat het een oefening heet om te oefenen maar ik vind het heel zwaar

Zwaarder dan gewoon dissociëren, gewoon doorgaan.. Zoveel dingen lijken voor mij de omgekeerde wereld..

Het voelt ook naar tegenover m'n vriend om zo heftig te reageren op bepaalde aanrakingen. Hij zegt dat hij het niet persoonlijk opvat en begrip heeft, mijn therapeut zegt dat ik hem daarin mag geloven omdat hij eerlijk en betrouwbaar is, en toch voel ik me schuldig tegenover hem.

En baal ik ontzettend van mezelf; ik zou niet zo heftig moeten reageren! Er gebeurt toch helemaal niks... alleen maar in mijn stomme hoofd en met m'n lichaam dat reageert als toen en dat vind ik naar..



Jij ook een fijne dag Sofie!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Hier zijn jullie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 17 januari 2017 @ 08:26:

Hier zijn jullie!

Hoi Rhae fijn dat je hier nog bent!

Wel lief zijn he
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ah knuffel ik vind dat helemaal niet gek hoor die wc angst, als ik zo lees wat je daar allemaal hebt moeten meemaken Ik heb nare ervaringen gehad in een tent en nu ben ik bang voor tenten zo kan dat blijkbaar werken. Wc angst lijkt me wel heel naar want daar kan je ook zo moeilijk omheen. Ik denk wel dat de emdr hier inderdaad heel goed tegen kan werken.
quote:branningbrothers schreef op 17 januari 2017 @ 07:44:

[...]





Dit!



En je beseffen dat het oefenen met vallen en opstaan gaat. De ene keer beter dan de andere keer. Dat is niet erg. Het is net als leren lopen, soms moet je vallen om iets te beter te kunnen daarna. Dat is niet erg. Het is niemands schuld. Goed dat je weer in bed brnt gaan liggen!quote:Knuffelbeertjes schreef op 17 januari 2017 @ 08:08:

[...]

Weet je, jouw positieve draai aan alles is mooi hoor, dank je!

Maar ik vraag me wel af:

of je dit meent,

ook zo mild richting jezelf zou zijn,

het nog lang(er) volhoudt..?@Knuffelbeertjes. Ik ben al heel mijn volwassen leven aan het oefenen met vallen en weer opstaan en liever zijn voor mezelf. Dus wat wil je zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Wat lief, degenen die nog welterusten tegen me zeiden..

Slecht geslapen, 't is elke nacht raak tegenwoordig. Steeds wakker worden zucht.

Nu lees ik hier over wc angst, hier ook triggers maar ik kan het verder niet plaatsen.. zie je wel dat ik gewoon ook alles verzonnen heb, ik ben gewoon gek, heeft familie toch nog gelijk.



Dit is natuurlijk een cynisch grapje hé.



Knuf, ik vind dat je zulke grote stappen maakt. Als ik lees dat je bijna geen gedachten meer had; je doet de oefening toch maar mooi weer; je blijft in contact - ik vind het zo knap van je.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik weinig geschreven heb lees ik wel mee. Ik vind het soms lastig om te schrijven omdat ik bang ben het verkeerde te zeggen, juist omdat er in mijn geval geen sprake was van misbruik. Als ik lees wat jullie schrijven word ik vooral verschrikkelijk boos om degenen die jullie dit aangedaan hebben, degenen die dit onschuldige en kwetsbare kinderen aandoen. Ik snap echter dat dat te makkelijk gedacht is, dat het voor jullie veel complexer is.



Daarom wil ik jullie wel laten weten dat ik heel veel respect en bewondering heb voor jullie, hoe jullie met kleine stapjes, en soms hele grote, jullie eigen toekomst in handen nemen .



En EV, cynisme is ook mijn 'weapon of choice' . Of misschien eerder mijn beschermingswal.
Alle reacties Link kopieren
quote:jasse schreef op 17 januari 2017 @ 09:58:

Ah knuffel ik vind dat helemaal niet gek hoor die wc angst, als ik zo lees wat je daar allemaal hebt moeten meemaken Ik heb nare ervaringen gehad in een tent en nu ben ik bang voor tenten zo kan dat blijkbaar werken. Wc angst lijkt me wel heel naar want daar kan je ook zo moeilijk omheen. Ik denk wel dat de emdr hier inderdaad heel goed tegen kan werken.

Dank je Jasse

Hoe was het bij de huisarts, ging het een beetje?
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Elmervrouw

Vervelend hoe je je voelt, vind het verdrietig voor je, wou dat ik wat kon doen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Koontz, ik hoop dat je wel blijft schrijven, heb wel veel aan de herkenning en lieve woorden en jouw kijk erop. Snap ook wel dat het lastig is, als het over het misbruik gaat. Je hoeft op niks te reageren, mag op alles.

Je mag ook over eigen dingen schrijven.

Echt, alles mag hier, dat heb ik inmiddels wel door.

Bedankt voor je lieve woorden
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Xx
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven