Paniek door de herbelevingen - deel VI

30-08-2017 09:18 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Eind nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in (c)PTSS.

Nu driekwart jaar later open ik met veel positieve, dankbare gevoelens deel 6.

Iedereen is altijd heel erg welkom om mee te schrijven!

Heel graag zelfs, voel je vrij, er schrijven zelfs mensen mee die maar één woord herkennen (.......) tot forummers die alles herkennen; wat je achtergrond en verhaal ook is, voel je welkom!
Onderstaand gedicht van Rumi (gedeeld dankzij EV) verwoordt dit welkom zijn prachtig:

Kom tot mij
Kom weerom
Wie je ook bent
Deze poort leidt niet naar schuld of schaamte
Zelf al deed je duizenden geloften
En verbrak ze alle
Duizend keer
Deze poort is voor ieder open
Kom gewoon weer
Kom zoals je bent


We hopen dat iedereen respecteert dat we het topic graag een veilige plek willen houden voor alle schrijvers en meelezers :heart:

Speciaal voor iedereen die al mee schrijft of meegeschreven heeft: bedankt voor de afgelopen tijd, voor dit nieuwe topic, voor jullie steun en woorden, jullie begrip, geduld en wijsheid, herkenning, humor en liefde die zelfs door het beeldscherm heen voelbaar is.

Dit topic betekent meer voor mij dan woorden duidelijk kunnen maken.

Als je al wat langer mee schrijft zijn de begrippen LV, ZH en MM je bekend, evenals de betekenis van iets omSnowen en ge-Pruttel.
Maar om het voor iedereen een fijn en leesbaar topic te houden hierbij een verklarende woordenlijst :lijstje: in tabelvorm:

begripbetekenis
LVLieve Vriendin
MMManmens
ZHZak Hooi
BVBeste Vriend
WWDWeggeWaaid Dakraam
OmSnoweniets wat eerst een negatieve lading voor je had veranderen in iets positiefs
GePruttelwoorden en activiteiten die je een vrolijk, fijn gevoel bezorgen
Plantjesdageen dag waarop het niet gaat. Je lichaam werkt niet en heeft liefdevolle berichtjes (via het topic of telefoon of irl), zelfzorg en mensen nodig
Mosdageen dag waarop je je minder dan een plant voelt. Je zit gevangen in een waas van angst en paniek, wat ervoor zorgt dat zelfs de meest basale lichaamsfuncties niet vanzelfsprekend zijn. Er is weinig tot geen taal, wat contact maken moeilijk maakt.
PTPittige Therapie. Zorg voor, tijdens en na een PT extra goed voor jezelf :hug: :heart:
ODS tekenOver De Streep teken. Een lief, warm, steunend gebaar voor iemand die dapper bezig is
DansenEen stapje vooruit, een stapje terug, het gaat niet om alleen maar vooruitgaan, je bent gewoon aan het dansen
Verdwalen in je hoofd Een verdedigingsstrategie van je hersenen waarbij je zaken anders waarneemt dan ze in werkelijkheid zijn.
Domino-effect 1. Dat moment waarop iets je nét teveel wordt en je hele kaartenhuis van zelfzorg, nieuwe inzichten, en nieuw gedrag instort zodat het voelt alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Zie ook 'dansen'.
2. Een woord/ervaring/gedachte/gevoel/persoon triggert jou, waarna een negatieve gedachte volgt. Deze wordt vervolgens weer gevolgd door nog een negatieve gedachte. En nog een. Dit gaat door tot je je helemaal overspoeld en wanhopig voelt, waardoor je niet in staat bent nog te relativeren.
nog leegnog leeg

De originele post is terug te lezen in deel 1, 2 en 3.
Al die topics lezen mag, maar is beslist niet verplicht, Kom maar gewoon binnenvallen wanneer je daar aan toe bent :)

Link naar deel 1:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen/lis ... 5#25123775

Link naar deel 2:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25448419

Link naar deel 3:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#25720379

Link naar deel 4:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... 9#26082179

Link naar deel 5:

psyche/paniek-door-de-herbelevingen-dee ... ges/376579
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 07-03-2018 12:23
8.32% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 18:20
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 18:21
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Su, oxazepam is volgens mij een kalmeringsmiddel, geen AD. Het zou je gedachten wat moeten remmen, in de zin dat je hoofd niet meer zo rondtolt. Je kunt er wat beter door ontspannen. Het doet weinig aan de inhoud van de gedachten, volgens mij. Als je aan AD begint, moet je sowieso op inwerktijd rekenen om op te bouwen naar een goede dosis en het juiste middel. Oxazepam werkt veel sneller, maar doet dus wat anders. Goed trouwens dat je aan de bel hebt getrokken op het werk. Je gooit heus die tien jaar niet weg, maar je hebt wel tijd nodig om te kunnen dealen met die herbelevingen en dissociaties. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik was al bang dat je op Sint Maarten woonde, Pruttel. Wel fijn dat je er zo kon zijn voor je vriendin en de andere mensen!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 20:21
99.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@ Vivasu: knap dat je op je werk hebt aangegeven dat het niet meer lukt. Nu eerst even het gesprek met HR afwachten! Misschien is minder werken wel een oplossing voor nu en hoef je het werk niet helemaal los te laten. Een grote :hug: voor jou!

@ Caar: ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde met kerst en die dingen. Wij gaan meestal ook één dag naar de ene ouders en de andere naar de andere. Heel veel gereis aangezien er zo'n 200 km tussen zit. Het liefst zou ik maar één dag op bezoek gaan en de andere dag thuis, maar naar wie ga je dan? Mijn ouders zijn er ook makkelijk in, maar om dan maar altijd naar de schoonouders te gaan (die hierin nooit flexibel zullen worden) gaat me ook wat ver. Ik heb het op mijn verjaardag al vaker opgelost door dan een stedentripje te doen (in het verleden had ik ouders van mijn ex die zichzelf altijd uitnodigden :facepalm: en ik kon dan echt niet nee zeggen of dat accepteerden ze niet). Maar wat als je het gewoon liever samen thuis met vriend/man viert? Ik vind dit altijd heel lastig.

Mijn lessen gisteren liepen natuurlijk wel weer los en de chaos bleef uit. Weer een voorbeeld dat 80% ook goed is en het niet perse 100% hoeft te zijn. Ik vroeg me zelfs af waarom ik nog tot zo laat had zitten voorbereiden.

Vandaag mijn vrije dag en ik heb tot 12:00 uur geslapen. Blijkbaar was ik eraan toe. Van mijn plannen om in de tuin te werken, is dus ook niks terecht gekomen. Gelukkig wordt het de komende dagen mooi nazomerweer :sun:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is heb ik het nu gehad de Pittige Tijden. Was niet leuk om zo lang zo weinig te kunnen en de versplintering zo te voelen. Maar heb de rest van binnen bedankt voor dat ze zo goed hebben aangegeven wat ze nodig hadden. En ik kreeg als bedankje terug dat ik ze zo goed te eten had gegeven o_o
En de dag na dat interne gesprek dus nog de dank dat ik deze peut had uitgezocht. Op mij kont ze gedegen over. Heeft me over bepaalde zaken al aan het denken gezet.

Vandaag heb ik de overgang naar gewoon (met evenzeer pittige tijden maar niet zo intens als deze weken) gevierd met een dag sauna! Extreem hete opgietingen meegedaan en er van genoten. De kick haalt me een beetje uit de inertie. En ik had sjans :lol: In de sauna :proud: . Niet dat ik er wat mee wilde dus vriendelijk afgeweerd.

Maar deze meneer vond me een leuke vrouw. Die heb ik ook weer in de pocket. Verder voor een laag bedrag heul erg verwend. Met entree en drinken en avondeten en slippers en opgietingen en dat alles voor minder dan drie tientjes. Joehoe.

Nu op de terugreis en vet vertraging in het OV door allemaal knullige dingetjes met een cumulatief effect.. Dat is dan minder. Ik doe er deze terugreis 2 uur en 5 min langer over dan met de auto.
hanke321 wijzigde dit bericht op 21-09-2017 13:13
10.83% gewijzigd
Vertraging leg ik me altijd meteen bij neer. En dan probeer ik er maar wat leuks van te maken. Als je ooit een dame in de file spot, die een optreden aan het geven is voor haar voorruit, dan ben ik dat. Altijd fijne muziek en nood-snoep mee en ik red me er wel weer mee :)

Ik heb ooit ook oxazepam gehad van de huisarts. Na de vuurwerkramp met oud en nieuw. Bij mij werkt dat als een mega-slaappil. Ik was meteen in slaap gevallen. Heel oud en nieuw gemist :hihi:

Knuf, waar hang jij uit?

Oeh .... ik hoor ping. Pizza is klaar!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 18:21
99.79% gewijzigd
Ik voel me na het kerstgedoe nog steeds niet helemaal fijn. Kan het op de 1 of andere manier niet helemaal los laten. Zal ook wel komen omdat we de confrontatie nog aan moeten gaan. Mezelf kennende laat ik weer over me heen lopen....

Zou iedereen die hier iets in detail over heeft geschreven dat stukje willen verwijderen? Thnx alvast.

@vivasu ik had een afspraak op 5 oktober maar dan kan ik niet. Helaas kan de behandelaar niet op mijn vrije momenten en gaan ze overleggen te switchen. Dat zal dan eerst om een intake gaan.
Ik kom knuffels brengen: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

@Caar, ik heb het verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem er een, Snow, ik kan er wel eentje gebruiken.

Caar, ik heb het ook weggehaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil er ook heel erg graag een snow, dank je wel!
En ik kom er een hoop teruggeven ook :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
@ Caar: ik heb het verwijderd. :)

@ Vivasu: ja, ik zal proberen de 70% te halen. Is lastig met mijn perfectionisme. En ik heb momenteel een erg gedifferentieerde klas (vanaf maandag 5 niveaus :facepalm: wat dus echt teveel is en wat ik moet proberen gaan terug te brengen tot twee).
Toch gaat het de laatste tijd wel beter, ik heb het idee er meer grip op te krijgen en ik leer ook steeds beter te improviseren of adhoc-oplossingen te bedenken.

*brengt knuffels voor iedereen die er een (of meerdere ;-D wil)* :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_351530 wijzigde dit bericht op 30-09-2017 18:21
96.92% gewijzigd
Ik kom al die Knuffels voeren :proud: Wat een berg!

En op zoek naar "onze" Knuff!

Vandaag krijgen we mooi weer een beetje de zon. Uitgestelde zomerstraaltjes.
Ik was er vorige week echt bang voor dat het al herfst ging worden en dat ik dan mijn dekentjes en stappot repertoire weer tevoorschijn moest gaan halen. En nou hou ik ook wel van de herfst met haar kleuren en wind, maar het is verdorie nog te vroeg.

Dus. Vandaag. Zon :sun:
Alle reacties Link kopieren
Verkeerd
Alle reacties Link kopieren
Nou zeg ja inderdaad, wat een berg knuffels! Het zijn er zoveel dat ik er gerust een paar kan nemen, denk ik.
En ik ga de berg gewoon weer aanvullen: :hug: :hug: :hug: :heart: :hug: :hug: :hug:
Even gewoon groeten en liefs aan iedereen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Heyj Knuffel, ik kwam even kijken hoe het met je gaat maar zie dat je al even niet geweest bent. Hoop dat het goed met je gaat :redrose:

Ik ben even niet meer geweest omdat ik nogal een ellendige periode doormaakte in therapie.
Gelukkig is dat hoofdstuk nu (eindelijk) dicht en heb ik vooral behoefte aan lichtere dingen.
Ik lees je af en toe nog om te kijken hoe het met je gaat maar denk dat het even niet goed is om mee te schrijven.
Even genoeg therapie dingen op me af gehad.

Voor iedereen hier een :hug:. Mooi om te lezen hoe jullie elkaar zo steunen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Lieve Knuff, ik weet niet waar je bent, hoe het met je gaat, wat je bezig houdt. Ik wil alleen maar even aan je kwijt dat ik je mis. En dat ik hoop dat je terugkomt, hier.
:bigkiss:
Snowkitty schreef:
19-09-2017 18:39
Hoeveel herkennen jullie?
[...]
Ik heb me de afgelopen maanden veel verdiept in emotionele verwaarlozing. Maar ik ben nog niet echt iets tegengekomen wat zou helpen (behalve herkenning). Ik vind het moeilijk. De laatste tijd voel ik me veel alleen, en tegelijk geeft samenzijn met anderen stress, laat staan als het gaat om mensen die ik niet goed ken. Ik zou zo graag willen dat het wat makkelijker ging. Menselijk contact.
Je zou denken dat oefenen helpt, maar ik was nooit zo gestrest als toen ik nog elke dag naar school ging of toen ik een baan buitenshuis had. Een tussenvorm dan, maar hoe en wat? Ik zou bij een sportclub gaan in mei, maar het is me steeds gelukt het uit te stellen. Enggggg. Eigenlijk zou ik liever mensen leren kennen IRL als jullie. Mensen met bagage en empathie. Dat je wat krediet bij elkaar hebt als je even niet gezellig kan zijn. Dat een ander het zich niet persoonlijk aantrekt als het je niet lukt om te ontspannen. Dat het oké is om ook om jezelf te lachen als je iets simpels eng vindt en dat de ander dat dan niet gaat uitvergroten en dat je dan ineens zo'n moeilijk zwaar gesprek hebt. Maar ik weet niet hoe.
Lieve Snow, wat schrijf je dit 'raak' op. Tenminste, het raakt me.
Ik ga proberen te schrijven hoe het voor mij was en is, wellicht dat het je helpt in het vinden van je weg naar 'hoe'.
Wil je het niet quoten?
[...]

Lieve Snow, ik hoop dat je er iets uit kunt halen voor jezelf.
Wil je alsjeblieft niet quoten, want ik wil het later weghalen.

Voor alle anderen: :hug:, ik vul de berg met :hug: aan.
Mijn week was erg verdrietig, de impact van de LGT was nogal groot. Daarover schrijven lukt niet en voor reageren op jullie berichtjes is ook even geen ruimte. Ik lees jullie wel.
En @Vivafleur: ik ben blij voor je dat het beter met je gaat. Goed dat je op zoek gaat naar luchtigheid. Mocht je je er, later, weer fijn bij voelen om hier te schrijven, dan vind ik dat fijn. Vooral omdat ik geloof dat je, juist nu het beter gaat, hier iets te brengen hebt.
Dag allemaal!
anoniem_6527c72758b65 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 19:18
62.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieverds, ja, ik zou wel graag weer mee willen schrijven, mis jullie (ook) (!!), ik ga straks proberen wat te schrijven, voor nu alvast dus hoi ( :$ ) en fijn dat ons topic nog bestaat en best wel actief ook :cheer2:

Dankzij jullie natuurlijk

:hug:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Knuffelbeertjes schreef:
23-09-2017 16:35
Hoi lieverds, ja, ik zou wel graag weer mee willen schrijven, mis jullie (ook) (!!), ik ga straks proberen wat te schrijven, voor nu alvast dus hoi ( :$ ) en fijn dat ons topic nog bestaat en best wel actief ook :cheer2:

Dankzij jullie natuurlijk

:hug:
Yes!!! :bigkiss: Je bent er! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Knuffel!!! :hug: Fijn dat jij er ook weer bent! Ik heb je gemist (en Pruttel ook, en zij was er van de week ook weer) :)

Nu allemaal even van het zonnetje genieten, vandaag kan het!

:)
Alle reacties Link kopieren
Sofie1979 schreef:
23-09-2017 16:50
Yes!!! :bigkiss: Je bent er! :hug:

:smooch:

Hoi lieve Sofie!
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven