Paniek door de herbelevingen

26-11-2016 17:04 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.

Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).

Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.

Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.

Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??

Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ik kom je even een virtueel brengen. Je bent supergoed bezig knuffel, ook als de paniek wel toeslaat. Zoals ik je lees is er al steeds iets met tijd zonder de enorme angst, dat is zo knap van je en je wint gevechten van je gedachten, dat is een heel veld aan virtuele bloemen waard!
Oh ja, het is cafeïne vrije koffie hoor
Je kunt ze veilig nemen Knuf. Echt, die maar. Je gedachten moeten dig van jou accepteren want jij bent de baas in jouw hoofd!
quote:hanke321 schreef op 19 december 2016 @ 22:44:

Wat voor cake was het Knuf?

Nou Tobbert, krijg wel zin in als ik je zo lees...

Tulband Hanke.. vanavond een stukje gehad.. vinden ze nu ook weer een slechte keuze.

Ja, zo kan ik het toch nooit goed doen...

Bedankt voor de afleiding, dan wil het ademen iets beter he...
quote:Knuffelbeertjes schreef op 19 december 2016 @ 22:53:

[...]

Ja, melk was op. Heb nu koffie met koffiemelk. Vind je dat ik de medicijnen moet nemen?

Ik heb net gekeken op het doosje van de 25 mg. En daar staat het ook gewoon op (stemmingsstoornissen)

en dat heb ik dus niet gelezen.. maar op het nieuwe potje staat het ook groter.

Alsof het voor erger is? Alsof ik nu erger er aan toe ben, terwijl ik toch zo hard werk?

En als ik dat niet gelezen heb de eerste keer, betekent dat dus dat ik meer signalen gemist heb..?

Hoe kan ik nou me overgeven aan iets wat me minder scherp gaat maken....

Ik denk dat je ze goed kunt gebruiken nu.

Dit is wat ptss met je doet. Het is vernederend. Ontluisterend. Vanzelfsprekendheden vallen weg. Het is oefenen met vertrouwen. Met toegeven dat je het echt even niet meer weet.

Dat het niet weten maakt dat je je juist meer kan ontwikkelen..dat is een rare gedachtentwist.
quote:Sunemom schreef op 19 december 2016 @ 22:56:

Ik kom je even een virtueel brengen. Je bent supergoed bezig knuffel, ook als de paniek wel toeslaat. Zoals ik je lees is er al steeds iets met tijd zonder de enorme angst, dat is zo knap van je en je wint gevechten van je gedachten, dat is een heel veld aan virtuele bloemen waard!Lief van je Sun, ik hoop dat je je snel wat fitter voelt en dat je een goede nacht zult hebben (zonder koorts/nachtmerries/andere zooi )
Het voelt niet alsof ik nu goed bezig ben.. nu is de paniek er weer 100% en doet m'n lichaam raar...

En is het ademen eng en moeilijk..

En ben ik weer wantrouwend... Zie ik wat er niet is..denk ik...

Richting jullie gaat het nog goed. Godzijdank..

Maar dat is ook slecht.

Want dit stuk mag ik niet delen...

niet laten zien...

Sorry dat ik jullie nu alweer lastig val...
Knuffelbeertjes, ik ga niet weg hoor, ga wel zo slapen.

Je bent gewoon heel bang, dat is heel naar voor jou. Maar het is niet slecht van je. Het is zoals het is. Ik was ook zo bang. Zo bang dat ik geen goede moeder kon zijn voor dat prachtige mannetje, mijn zoon. Waarom ik zo bang was weet ik niet. Het was gewoon zo. Ik voelde me zo eenzaam, vond het zo zwaar. En ik vond natuurlijk dat het perfect moest gaan. Dat hielp niet. Ik herken dingen die je schrijft, je perfectionisme. Ik ben eruit gekomen, uit die angst. Dat gaat jou ook lukken. Je bent een topper!

Ik wens je rust vannacht.
Heb je een playlist?

Ik zing vaak. Vandaag heb ik op de fiets kerstliedjes gezongen. En van die foute kwezelnummers. En abba.
Knuf, ik moet ook slapen.

Tot morgen
quote:pruttel schreef op 19 december 2016 @ 22:59:

Je kunt ze veilig nemen Knuf. Echt, die maar. Je gedachten moeten dig van jou accepteren want jij bent de baas in jouw hoofd!Ja... maar het lijkt nu alsof de gedachten me willen beschermen.. alsof ze nu wel het goed met me voorhebben?
quote:aikidoka schreef op 19 december 2016 @ 23:03:

Knuffelbeertjes, ik ga niet weg hoor, ga wel zo slapen.

Je bent gewoon heel bang, dat is heel naar voor jou. Maar het is niet slecht van je. Het is zoals het is. Ik was ook zo bang. Zo bang dat ik geen goede moeder kon zijn voor dat prachtige mannetje, mijn zoon. Waarom ik zo bang was weet ik niet. Het was gewoon zo. Ik voelde me zo eenzaam, vond het zo zwaar. En ik vond natuurlijk dat het perfect moest gaan. Dat hielp niet. Ik herken dingen die je schrijft, je perfectionisme. Ik ben eruit gekomen, uit die angst. Dat gaat jou ook lukken. Je bent een topper!

Ik wens je rust vannacht.

Ik snap niet waar ik je begrip aan te danken heb, maar het klopt wel wat je zegt, dat ik zo bang ben... Het is wel heel hoopgevend dat je er uit gekomen bent... Ik misschien ook wel ooit?

Lekker slapen
quote:pruttel schreef op 19 december 2016 @ 23:05:

Knuf, ik moet ook slapen.

Tot morgen Welterusten Pruttel
quote:hanke321 schreef op 19 december 2016 @ 23:05:

Heb je een playlist?

Ik zing vaak. Vandaag heb ik op de fiets kerstliedjes gezongen. En van die foute kwezelnummers. En abba. Ik mocht niet zingen van ze... maar ik doe het nu dus sinds vorige week wel.. Ik zong als kind altijd, het maakte me toen al rustig. Maar ja, weer een berg nare ervaringen er boven op en weg was het.

Het is fijn dat het nu weer mag, dat ik het weer durf...

Ha ha, ik houd wel van kerstliedjes! En abba ook

Moet jij ook zo slapen Hanke?
quote:Knuffelbeertjes schreef op 19 december 2016 @ 22:54:

Tobbert, Aaaanne, Branningbrothers, bedankt voor de uitleg van het fysieke...

Ik vind het nu zo moeilijk te geloven even...

M'n gedachten maken het zo moeilijk...

Ze weten ook wel dat ze stiller worden als ik die pillen wel neem....

Dan laten ze me het toch nooit nemen??Het is jouw lichaam, jouw leven en jouw gedachten. De gedachten kan en mag je hebben maar kan jij sturen. Dat heb je vandaag al eerder gedaan. Je begeeft je nu op nieuw terrein: een wereld waarin jij geen schuld hebt aan gebeurtenissen, een wereld waarin je slachtoffer was/bent. Dat is nieuw voor je, en nieuw is eng. Je gedachten zijn je vangnet maar, hebben je geholpen te overleven maar nu is het overleven niet meer nodig maar tijd om te gaan leven.
quote:Tobbert schreef op 19 december 2016 @ 22:30:

[...]

Rhae kan dit denk ik beter uitleggen, maar ik zal mijn best doen.

Als iemands schildklier niet meer werkt, krijgt die persoon pilletjes om het schildklierhormoon weer aan te vullen. Dat zien we eigenlijk allemaal als iets biologisch, en iets dat heel logisch is om aan te vullen. Soms gaat er iets mis in je hersenen. Dan maken ze teveel of juist te weinig stofjes aan. Die stofjes teveel of te weinig voel je zelf niet, maar je kunt er wel klachten van krijgen, zoals een depressie. Dan krijg je pilletjes die de missende stofjes aanvullen of te stofjes die te veel zijn remmen. Dan voel je ook niet dat er meer of minder stofjes zijn in je hoofd, maar daar ga je je wel beter van voelen. Bij jou draaien je negatieve gedachten overuren. Die pilletjes die jij nu krijgt, remmen de stofjes die daar verantwoordelijk voor zijn (of vullen een tekort aan, dat weet ik niet) waardoor er in jouw hoofd een betere balans ontstaat tussen de gedachtes die eng, streng en naar zijn en die je helpen, lief en aardig zijn. Net als bij een depressie gaat het niet om wat ze precies aanvullen, stimuleren of remmen, maar om het effect dat ze hebben. Dat je gedachtes er zo op tegen zijn, zich zo fel verzetten, is misschien een teken dat je ze juist nodig hebt. Iemand met te weinig schildklierhormoon zou je toch ook zijn pillen laten nemen? Ja toch?

(En soms kun je depressieve klachten krijgen door je schildklier, om te onderstrepen hoe complex het lijf en je hoofd in elkaar zitten.)

Rhae, ik hoop dat ik het zo goed begrepen en uitgelegd heb, maar correct me if I'm wrong!

Ik heb hier zó geen verstand van maar volgens mij is dit in simpele taal wel wat medicatie doet. De scherpe kantjes eraf halen, het alarmsysteem even uitzetten omdat het stond te loeien om niets.

En idd, medicatie is niet iets slechts, soms is het heel nuttig.
Knuffel wat een nare avond voor je. De vorige keer kwam je hier weer uit, vandaag ook weer, al lijkt het nu van niet. En ondertussen lees en typ je gewoon door.
Zingen is goed en muziek is helend. Ik zal eens gaan nadenken over wat leuke liedjes voor je. Er zijn genoeg liedjes die je kracht geven. En zingen mag, want nu ben jij de baas!
quote:hanke321 schreef op 19 december 2016 @ 23:01:

[...]

Ik denk dat je ze goed kunt gebruiken nu.

Dit is wat ptss met je doet. Het is vernederend. Ontluisterend. Vanzelfsprekendheden vallen weg. Het is oefenen met vertrouwen. Met toegeven dat je het echt even niet meer weet.

Dat het niet weten maakt dat je je juist meer kan ontwikkelen..dat is een rare gedachtentwist.

Hmm ja.. ik merk wel dat wat ik een heel klein beetje loslaat, en wat ik een heel klein beetje oefen qua vertrouwen, en dat ik toegeef aan jullie en m'n therapeut dat het niet goed gaat, dat die dingen gezorgd hebben dat de gedachten rustiger worden en de angst minder.

Maar, op onverwachte momenten grijpen ze me toch weer bij de keel he...
En ABBA is voor vrijwel elke situatie geschikt, dus hiervoor ook.
quote:Knuffelbeertjes schreef op 19 december 2016 @ 23:09:

[...]

Ik mocht niet zingen van ze... maar ik doe het nu dus sinds vorige week wel.. Ik zong als kind altijd, het maakte me toen al rustig. Maar ja, weer een berg nare ervaringen er boven op en weg was het.

Het is fijn dat het nu weer mag, dat ik het weer durf...

Ha ha, ik houd wel van kerstliedjes! En abba ook

Moet jij ook zo slapen Hanke?

Gewoon even Skyradio op met al die #@$%&@!#-kerstliedjes

Ik lig inmiddels in mijn bed, trusten allemaal
Tjezus, wat vals
Ja morgen op tijd de hort op.

Lees Gargamel toontje....ik haat naar bed gaan.

Eerst maar eens de verwarming laag zetten. En laatste kop thee
quote:branningbrothers schreef op 19 december 2016 @ 23:09:

[...]

Het is jouw lichaam, jouw leven en jouw gedachten. De gedachten kan en mag je hebben maar kan jij sturen. Dat heb je vandaag al eerder gedaan. Je begeeft je nu op nieuw terrein: een wereld waarin jij geen schuld hebt aan gebeurtenissen, een wereld waarin je slachtoffer was/bent. Dat is nieuw voor je, en nieuw is eng. Je gedachten zijn je vangnet maar, hebben je geholpen te overleven maar nu is het overleven niet meer nodig maar tijd om te gaan leven. Ja, dat besef is ook wel heel fijn Branningbrothers..

Is het niet moeilijk voor jou dat ik veel paniek ervaar, terwijl je moeder paniekaanvallen had...? Ik wil niet jou hiermee lastig vallen..
quote:Knuffelbeertjes schreef op 19 december 2016 @ 22:54:

Tobbert, Aaaanne, Branningbrothers, bedankt voor de uitleg van het fysieke...

Ik vind het nu zo moeilijk te geloven even...

M'n gedachten maken het zo moeilijk...

Ze weten ook wel dat ze stiller worden als ik die pillen wel neem....

Dan laten ze me het toch nooit nemen??

Je gedachten maken het je inderdaad moeilijk

Ik ga zo slapen. En voor ik dat doe, naar de WC, pyjama aan, tanden poetsen, lenzen uit en braaf mijn medicijnen nemen voor iets fysieks, waarna ik beter kan slapen dan zonder.

Dat gun ik jou ook.

Je gedachten zullen heus niet zomaar weg zijn met die medicijnen. Je gedachten komen door je jeugd en je mechanismen om daar mee om te gaan. De medicijnen werken waarschijnlijk tegen de angst. Niet tegen je gedachten. Daar ben je zelf aan aan het werken.

Maargoed, ik zou gewoon die medicijnen nemen. De gedachten zijn echt niet zomaar verdwenen daardoor, dus kan je best die medicijnen nemen zonder dat ze boos hoeven te worden. Verstop ze in je kopje koffie en slobber ze mee naar binnen ofzo. Ik geloof echt dat je dat kan en gaat doen.

Truste!
Oké, ik heb 'm wel genomen...

en het is zo moeilijk..

moet ervan trillen, zo bang ben ik er voor.

Voel me best wel heel gestoord weer.

Wie is nou zo als ik...(zucht)

Maar ik dacht: jullie zijn het zo met elkaar eens

(en de gedachten: ze sturen elkaar pb's )

en jullie zijn hier nog steeds...

En jullie blijven wel in mij geloven...

en zeggen niks wat gek is...

Nou ja, het is gelukt 'm te nemen.

En als het slecht valt, weet ik dat ook.

Maar dat denk ik niet.

Ik weet wel wat ze doen en dat ze helpen...

Ik ben alleen zo bang mijn alertheid los te laten..

zo bang om wat dan ook los te laten...

ik heb namelijk zoveel te verliezen..

alles

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven