Paniek en angst

18-07-2020 19:34 352 berichten
Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik lees wel regelmatig mee hier op het forum. Nu heb ik sinds vorig weekend, nadat het jaren is weggeweest, weer last van angst/paniekaanvallen. Als ik ze heb is het echt heel heftig. Ik heb ook wel een periode achter de rug waarin veel gebeurd is dus het is niet zo heel gek dat het nu opspeelt. Ik ben bij de huisarts geweest en die heeft me iets kalmerends voorgeschreven om even de cirkel weer te doorbreken. Ik zou graag van lotgenoten horen hoe zij weer uit zo'n periode zijn gekomen. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik weet met mijn verstand wel dat het over gaat maar als je er midden in zit lijkt het alsof het nooit meer over gaat. En dat maakt me nog het meest angstig

Hoor graag van jullie!

Elsbels
Hoi Allemaal,

Lang geleden dat we wat van elkaar gehoord hebben. Met mij ging het een stuk beter maar nu helaas weer even een pittige terugval. Probeer uit te zoeken hoe dit komt. Ben weer angstig, gelukkig geen paniekaanvallen. Nare gedachtes ook. Hoe is het met jullie? Herkennen jullie dit ook? Mijn psych zei al eens dat het herstel een kronkelende lijn is die uiteindelijk wel naar boven gaat. Dat ervaar ik nu maar weer al te goed.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Elsbels84 schreef:
25-10-2020 13:01
Hoi Allemaal,

Lang geleden dat we wat van elkaar gehoord hebben. Met mij ging het een stuk beter maar nu helaas weer even een pittige terugval. Probeer uit te zoeken hoe dit komt. Ben weer angstig, gelukkig geen paniekaanvallen. Nare gedachtes ook. Hoe is het met jullie? Herkennen jullie dit ook? Mijn psych zei al eens dat het herstel een kronkelende lijn is die uiteindelijk wel naar boven gaat. Dat ervaar ik nu maar weer al te goed.

Groetjes!
Hoihoi,

Fijn dat het beter ging en ja ben ook benieuwd wrm t nu minder gaat,al horen de terugvallen erbij ja :(

Hier nog steeds angstig en enorme paniekklachten..hyperventilatie. Accepteer nu de klachten wel; verzetten maakt t erger.

Maar hoe uit het zich bij jou? Ook erge hartkloppingen uit het niets? En nog steeds medicatie?
Mediteer je nog dagelijks?
Nou rustig aan meid!

Gr.
Hallo allemaal,

Hier gaat het iets beter. Wel heb ik een AD voorgeschreven gekregen waar ik nog niet mee ben gestart (durf niet..).

Inmiddels kan ik de supermarkt weer in zonder paniek en een paar winkels achter elkaar bezoeken gaat ook beter. Autorijden is nog knudde...

Ik ben ietsje meer tot rust gekomen. Werken zit er nog niet in...
rammie schreef:
25-10-2020 17:16
Hoihoi,

Fijn dat het beter ging en ja ben ook benieuwd wrm t nu minder gaat,al horen de terugvallen erbij ja :(

Hier nog steeds angstig en enorme paniekklachten..hyperventilatie. Accepteer nu de klachten wel; verzetten maakt t erger.

Maar hoe uit het zich bij jou? Ook erge hartkloppingen uit het niets? En nog steeds medicatie?
Mediteer je nog dagelijks?
Nou rustig aan meid!

Gr.
Nou mediteren was eigenlijk niet meer zo nodig. Misschien dat ik het nu weer even ga oppakken. Doe wel vaak de ademhalingsoefeningen die ik geleerd heb.

Bij mij uit het zich vooral in een gevoel. Een dreigend onheilspellend gevoel. Daar komen dan nare gedachtes bij en door de stress daarvan krijg ik inderdaad meer hartkloppingen en problemen met mijn darmen. Ik ben vooral heel erg moe, vermoeider dan eerst. Ik heb wel de hele week de kids thuis gehad vanwege de vakantie dus misschien dat dat ook meespeelt.

Goed dat je de klachten heb geaccepteerd. Denk dat dat de belangrijkste stap is die je moet zetten. Dus applaus! Heb je dan ook last van gedachtes? Of uit het zich bij jou vooral in lichamelijke klachten?

Ik heb nog steeds medicatie maar al wel veel minder. Was er bijna mee gestopt. Misschien was dat nog te vroeg.

Ga zo door hè!
mallebeppie schreef:
25-10-2020 20:36
Hallo allemaal,

Hier gaat het iets beter. Wel heb ik een AD voorgeschreven gekregen waar ik nog niet mee ben gestart (durf niet..).

Inmiddels kan ik de supermarkt weer in zonder paniek en een paar winkels achter elkaar bezoeken gaat ook beter. Autorijden is nog knudde...

Ik ben ietsje meer tot rust gekomen. Werken zit er nog niet in...
Fijn dat er een stijgende lijn in zit Mallebeppie. Ik werk ook nog steeds niet en zie dat ook niet heel snel gebeuren. Maar wel fijn dat je kleine overwinningen boekt! Dat is heel belangrijk. Kleine stapjes, haalbare doelen!
Hoi hier ook een op en af angsthaas pfffff

Iedere keer als ik denk dat het beter wordt val ik terug vanaf donderdag nu weer veel aanvallen gehad en constant angst en gedachtes

Ik heb ook veel last van een bevroren gevoel alsof ik amper kan bewegen uit bed komen is echt heel moeilijk door dat gevoel en gelijk angst

Hoe komen jullie de dagen door ?

Dikke kus
Punttaart schreef:
28-10-2020 19:28
Hoi hier ook een op en af angsthaas pfffff

Iedere keer als ik denk dat het beter wordt val ik terug vanaf donderdag nu weer veel aanvallen gehad en constant angst en gedachtes

Ik heb ook veel last van een bevroren gevoel alsof ik amper kan bewegen uit bed komen is echt heel moeilijk door dat gevoel en gelijk angst

Hoe komen jullie de dagen door ?

Dikke kus
Welkom punttaart! En aan de ene kant jammer dat je ook bij de club hoort.

Ik kom de dagen door met behulp van kalmeringstabletten..wel nog maar een hele lage dosis. In het begin slikte ik er veel van..ook probeer ik afleiding te zoeken, te zingen, bij iemand even op bezoek gaan enz. Bij mij heeft een fikse burn out dit getriggerd. Maar ben al wel mijn hele leven gevoelig voor angsten.

Je zegt dat je angstige gedachtes hebt. Waar ben je dan bang voor? Of vind je dat te lastig om te vertellen? Snap ik hoor. Ik ben vooral bang dat ik niet meer van mijn angst af kom en niet meer de oude wordt. Ook ben ik bang dat er iets ergs gaat gebeuren met mij of een van mijn dierbaren. Gevoel van continu een dreiging en onveiligheid. Heel beklemmend.

Je hart luchten helpt wel merk ik! Dus als jij dat ook wilt kun je dat hier zeker doen...

Groetjes!
Hey ik heb ook die gedachtes het komt nooit meer goed met me. Ik word gek,
Ik kan het niet meer aan enzovoort

Ik heb ook heel lang een angstoornis maar slik al heel ad maar sinds het overlijden van m’n moeder is dit m’n tweede erge terugval ondanks de ad
Ik slik nu oxazepam erbij vanaf mei is het weer begonnen
Ook goede weken gehad maar nu sinds paar weken weer zo kut

Ik moet soms echt enorm huilem doordat moedeloosheid me dan bevangt
En de eenzaamheid erin als ik vroeger last had, had ik m’n moeder nu begrijpt niemand me. Dat maakt het veel moeilijker de angst en het gemis

Hoe gaat het met jullie ?kent iemand ook dat vele verdriet ?
En het gevoel van bevroren zijn ?
Beklemmend inderdaad goed gevonden
Punttaart schreef:
28-10-2020 20:07
Beklemmend inderdaad goed gevonden
Ik herken het lieverd. Het is inderdaad een heel eenzaam gevoel. Heb je ook wel eens aan gedacht om de luisterlijn te bellen? Daar kun je ook je hart luchten en even praten. Heeft mij in het begin ook geholpen. Heb je ook psychische hulp?
Ja heb therapie maar mis het enorm om iemand te bellen om uit te huilen zeg maar en dan niet bij een vreemde

Ach ik wil gewoon m’n moeder bellen dat is het maar goed vriendinnen kan ik ook niet bellen snappen er niks van partner ook niet dus ja erg eenzaam

Het huilen herken je wel?

Wanneer is het bij jou / jullie weer begonnen?
Punttaart schreef:
28-10-2020 20:17
Ja heb therapie maar mis het enorm om iemand te bellen om uit te huilen zeg maar en dan niet bij een vreemde

Ach ik wil gewoon m’n moeder bellen dat is het maar goed vriendinnen kan ik ook niet bellen snappen er niks van partner ook niet dus ja erg eenzaam

Het huilen herken je wel?

Wanneer is het bij jou / jullie weer begonnen?
Jazeker herken ik dat! Gisteren zat ik zowat te huilen bij de doktersassistent toen ik de griepprik moest halen..niet vanwege de prik, dat stelde niks voor maar omdat ik me zo rot voelde.

Ik merk wel als ik eens flink gehuild heb dat mijn lichaam dan wel een stuk tot rust komt. Alsof even de druk van de ketel is.

Wat verdrietig dat je je moeder moet missen, helemaal nu. Kan me heel goed voorstellen dat je haar juist nu heel hard nodig hebt.
:there: knuffel voor jullie allemaal...
Dank voor de knuffel !

Hoe was jullie dag?
Ik ben bijna de hele dag weg geweest maar wel met dat zenuwachtige gevoel zo naar !

Hebben jullie ook erg moeite om op te staan ik denk dan weer zo’n dag met angst meh

Morgen moet ik naar de kapper en een lange zit zie er wel tegen op hoor
Ja echt wel! Als ik in zo'n periode zit dan voel je je s ochtends bij het wakker worden altijd het kloterigst (sorry voor mijn taal)

Vooral de onrust is dan het heftigst. Ik zit nu in de fase die ik vaak krijg na het angstige en dat is het verdrietige. Nu ben ik vooral huilerig en somber...meestal is dat wel een teken dat ik het ergste achter de rug heb.

Herkenbaar?
Yep maar ik heb dat nu 2 dagen maar de onrust is er ook nog
Soms angstgolven

Ik vraag me zo vaak af waarom ik dit heb he
Punttaart schreef:
29-10-2020 21:45
Dank voor de knuffel !

Hoe was jullie dag?
Ik ben bijna de hele dag weg geweest maar wel met dat zenuwachtige gevoel zo naar !

Hebben jullie ook erg moeite om op te staan ik denk dan weer zo’n dag met angst meh

Morgen moet ik naar de kapper en een lange zit zie er wel tegen op hoor
Ik moet ook hoognodig heen, maar stel om dezelfde reden uit...
Punttaart schreef:
29-10-2020 22:14
Yep maar ik heb dat nu 2 dagen maar de onrust is er ook nog
Soms angstgolven

Ik vraag me zo vaak af waarom ik dit heb he
Dat is erg herkenbaar. Toch leer ik nu bij therapie wat afstand te nemen van die gedachten. Wat mijn verstand zegt, hoeft niet persé waarheid te zijn. Het zijn slechts gedachten.

Ook leer ik de angst wat meer te accepteren. Zo ben ik gisteren een paar winkels bij langs geweest. Toen ik de auto parkeerde, was ik nerveus. Eenmaal uit gestapt kon ik tegen mezelf zeggen: laat het dan maar gebeuren. Dus ipv het gevecht aan gaan, accepteren wat er op dat moment zou gebeuren. En tot mijn verbazing, het werkte. Ik heb alles kunnen doen, wat ik wilde. Ik ben niet overvallen door angst of paniek. Ik heb daar echt van genoten!
Oooh wat heerlijk mallebebbie !
Ja ik leer dat ook maar ik heb thuis ook angst gewoon de hele dag raar in m’n hoofd onrust
Hoog spannings niveau zegt de peut
Maar ik word er zo moe van en down

Ik zou al zo blij zijn als ik thuis geen last zou hebben

Gewoon lekker voelen ontspannen

Maar jij hebt een flinke stap gemaakt vandaag ! Wees trots !

Heb jij thuis geen last ?
Ik kan thuis ook last hebben hoor, soms dagdelen lang. Dan zit ik vast in mijn hoofd, door allerlei gedachten. Het lukt me dan ook niet altijd om het tij te keren. Na zo'n dag ben ik gesloopt, twijfel ik aan alles. Ook ga ik dan weer nadenken over het toch maar starten met medicatie, wat ik eigenlijk niet wil etc. Over analyseren van de situatie waar ik in zit. Heel vermoeiend.
Wat goed @mallebeppie dat je toch bent gaan winkelen! Dat zijn allemaal kleine overwinningen.

Ik heb vanochtend een goed gesprek gehad met de psycholoog en zij zei vooral mild te zijn voor mezelf. Door dingen af te vragen zoals: waarom heb ik dit nu weer? Enzo. Geef je jezelf (die eigenlijk verdriet heeft) nog een trap na. En het is logisch als je teveel emoties ervaart het moeilijk is jezelf te herpakken. Zij gaf met het advies om het te omarmen, je te laten troosten en af te wachten totdat het zakt naar wen niveau waarin je wel weer er mee kunt dealen.

Ik vond het fijne praktische tips waar ik zeker weer mee aan de slag kan. Vanmiddag ga ik wel weer even naar de huisarts om te overleggen over de medicatie.

Ook van mij een dikke knuffel voor iedereen!😘😘
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens je klachten enkele maanden bijgehouden. Ik bleef ook in een cirkeltje met steeds als het weer wat beter ging weer opnieuw angst en huilbuien ronddraaien. Bij mij bleek het uiteindelijk pmss te zijn. Alleen al dat weten scheelde al enorm. Nu met AD weer een normaal leven.

Het hoeft bij jou niet zo te zijn, maar wie weet.
Pmss? Nog nooit van gehoord. Ken wel pms maar dat heeft met je menstruatie te maken. Ik heb trouwens wel AD's alleen zijn we nog de dosis aan het afstemmen en aan het kijken of dit het juiste middel is voor mij.
Rose210 schreef:
30-10-2020 18:21
Heb je al eens je klachten enkele maanden bijgehouden. Ik bleef ook in een cirkeltje met steeds als het weer wat beter ging weer opnieuw angst en huilbuien ronddraaien. Bij mij bleek het uiteindelijk pmss te zijn. Alleen al dat weten scheelde al enorm. Nu met AD weer een normaal leven.

Het hoeft bij jou niet zo te zijn, maar wie weet.
Ik heb inderdaad wel eens gedacht aan pmdd , maar het klachtenpatroon komt niet helemaal overeen. Maar ik blijf het bij houden bedankt voor de tip en je verhaal!

Mag Ik vragen welke AD je gebruikt?
Elsbels, het klinkt alsof we beiden dezelfde vorm van therapie krijgen. Ik haal er best veel uit moet ik zeggen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven