Privacy geschonden in therapiegroep.

21-03-2011 14:04 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met iets in mijn maag en vraag jullie advies. Ik kom er even niet uit omdat ik te negatief denk (en daar zit ik voor op therapie haha ). Wil graag wat meningen van buitenstaanders.

Ik zit sinds een kleine 2 maanden in een therapiegroep voor jong volwassenen. We komen elke week samen om onderwerpen te bespreken waar we tegenaan lopen.

Ik ben daar best 'nieuw' dus maar praat wel mee ondanks dat ik me er nog niet in thuis voel. Ligt aan mij misschien, ligt aan de groep misschien maar heb mezelf voorgenomen het gewoon aan te kijken want dat komt wel.

Nu heb ik 4 weken geleden iets ingebracht. Ging over een vriend die mij (in mijn ogen) verkeerd behandelde en vroeg daar advies om. Advies gekregen, ben daar mee aan de slag gegaan maar het loopt nog steeds tussen vriend en mij. We hebben irritaties naar elkaar toe en dat moet nog uitgesproken worden. Korte versie

2 weken geleden kwam groepsgenootje naar me toe. 'Ja is wel toevallig dit, jij kent N toch? *scharrel van vriend* Da's mijn nichtje en ik had het over jou en nu blijken jullie elkaar te kennen.'

Zag ik geen probleem in, die vriend van mij kent heel veel mensen en heb N 2 keer ontmoet via hem. Zag er toen geen kwaad in dat ze dat zei.

Maar nu word ik net gebeld door vriend. 'Ik begrijp van N dat wij ruzie hebben?'

Ik ben nu best wel geschokt! Groepsgenootje praat over mij, dat kan. Maar ze noemt mij met voor en achternaam en dat vind ik niet kunnen. En zo komen er dus kronkels in de wereld want vriend en ik hebben geen ruzie maar miscommunicatie. Ja en na ons telefoontje net nog meer irritatie.

Therapeuten zijn niet bereikbaar en morgenmiddag heb ik weer therapie. Heb notitie laten maken dat ik morgenochtend gebeld wil worden. Ik zit er nogal mee. Het is nu dit, dit valt nog mee in vergelijking met waar ik het over zou willen hebben (maar dat dus niet meer wil terwijl ik in die groep zit om te leren praten..)

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

(Sorry voor de lap tekst.. )
Ik vind het heel raar! Lijkt me als je dingen in vertrouwen bespreekt in de groep moeten blijven en niet zomaar besproken mogen worden met derden, zeker niet met voor en achternaam. Nu is het vertrouwen weg en heeft die therapie geen zin voor je omdat je haar schreef aankijkt enzo, ik zou een overplaatsing aanvragen als dat kan?? Want het helpt jou niet met herstellen zo
Wat erg!

Goed dat je het gaat aankaarten.

Wel zou ik een andere groep zoeken. Is dat mogelijk voor je?

Ik zou me daar nl niet meer veilig voelen om alles te kunnen zeggen wat ik wil.
Ik zou het precies zou aangepakt hebben zoals jij nu hebt gedaan. Dit kan gewoon niet.

Je zit in therapie en in de groep zou je gewoon vrijuit moeten kunnen spreken. Wat in de groep besproken wordt, moet ook gewoon in de groep blijven.

Lekker handige zet van je groepsgenoot, ik zou hier ook heel boos over zijn!
Ik zou het zeker met de therapeut bespreken. Dit mag absoluut niet. Wat er in de groep word verteld mag je niet naar buiten brengen.

Kan me ook zo voorstellen choco dat je het vertrouwen ook een beetje kwijt bent. Ik tenminste zou niet zo gauw meer iets vertellen in die groep
Ik zou dat groepsgenootje er op aanspreken. Zij is tenslotte degene die de vertrouwelijkheid heeft doorbroken? Zijn er geen afspraken vantevoren gemaakt hierover binnen de groep? Op zich heeft de therapeut er niks mee te maken, al is het misschien wel goed als hij voorafgaand aan de volgende sessie nog eens goed duidelijk maakt dat vertrouwen in het feit dat wat er binnen de vier muren wordt besproken ook binnen die 4 muren blijft belangrijk is, omdat als mensen niet meer alles durven vertellen de therapie zinloos is. En dat mense dus daarom niet met anderen mogen praten over wat anderen tijdens de sessies vertellen.

Je zou ook kunnen vragen om overp[laatsing naar een andere groep, omdat gebleken is dat je niet vrijuit kunt praten omdat men via via jouw kennissen kent.
Hè get choco! Zou hoe dan ook morgen wel gaan en het bespreken desnoods tijdens de dagopening.

Jij schrijft nog dat het wel kan dat ze over je praat maar ook zonder naam mag ze dit gewoon niet doen!!!

Zou ook echt ff pissig zijn. Uit mijn therapieverleden weet ik dat in dit geval (bekenden van elkaar kennen) er gekeken word of het een optie is dat jullie niet meer samen in een groep zitten.

Ps: als je helemaal lekker in je huis zit echt weer afspreken ik mis je!
Aanpakken zoals je het doet, therapeut ervan op de hoogte brengen. Is er vooraf iets over verteld, dat iedereen in de praatgroep geacht wordt dingen niet naar buiten te brengen? Geen idee hoe het werkt, alleen dat peut wel geheimhoudingsplciht heeft. Hoe dat met de rest zit..

Zou het overigens ook bij de groepsgenootje ter sprake brengen, wat brutaal zeg.
quote:emaille schreef op 21 maart 2011 @ 14:11:

Aanpakken zoals je het doet, therapeut ervan op de hoogte brengen. Is er vooraf iets over verteld, dat iedereen in de praatgroep geacht wordt dingen niet naar buiten te brengen? Geen idee hoe het werkt, alleen dat peut wel geheimhoudingsplciht heeft. Hoe dat met de rest zit..

Zou het overigens ook bij de groepsgenootje ter sprake brengen, wat brutaal zeg.Ik weet van een kennis van mij dat die echt een verklaring moest ondertekenen dat alles wat in de groep werd verteld niet door zouden vertellen. Maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. Maar het word wel gezegd door de therapeut dat er niet over gepraat mag worden
Beste TO, dit kan niet. Deze groepsgesprekken zijn vertrouwelijk en het is niet normaal dat hier buiten de groep over gesproken ook niet zonder namen en in het algemeen.

Je moet aangeven dat je vertrouwen geschonden is en dat je op deze voet niet verder kunt. Het is per slot geen theekransje waarbij je vervolgens alles wat verteld is doorbept aan de eerste de beste die je tegen komt. Je hebt zeer zeker recht om erg boos te zijn.
Ik zou zonder meer degene die de therapiegroep begeleidt hiervan op de hoogte stellen en ik zou ook verwachten dat dit in de groep ter sprake wordt gebracht en dat er duidelijk wordt gemaakt dat dit absoluut niet kan en mag en dat dit zeer zeker niet de bedoeling is van een therapiegroep.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben er van aan het huilen maar het goede eraan is (positief denken chooc!) dat ik al enorm twijfelde over de groep. Ik voelde me er niet thuis en dit is de doorslag.

Ik ga het dus zeker morgen aankaarten.

Helaas ben ik aan het wankelen en ben ik bang dat ze me vinden overdrijven als ik stop. Maar dat zouden jullie dus ook doen?
Eerlijk gezegd hoop ik trouwens dat zij degene is die wordt overgeplaatst naar een andere groep en niet jij, zeker als jij je voor de rest wel vertrouwd voelt in die groep.
Goed dat je morgenochtend je therapeut spreekt. Ik denk dat je dit onderwerp, met hulp van je therapeut, morgen zal moeten bespreken. Alleen dan weet je of je in dezelfde therapiegroep verder kunt.
En dan ben ik meteen weer aan het doemdenken omdat ik dan het UWV moet vertellen dat ik stop en dat ze dan denken dat het aan mij ligt.

Ik vind mijn gedachtes soms zo stom
quote:chocolover schreef op 21 maart 2011 @ 14:17:

Ik ben er van aan het huilen maar het goede eraan is (positief denken chooc!) dat ik al enorm twijfelde over de groep. Ik voelde me er niet thuis en dit is de doorslag.

Ik ga het dus zeker morgen aankaarten.

Helaas ben ik aan het wankelen en ben ik bang dat ze me vinden overdrijven als ik stop. Maar dat zouden jullie dus ook doen?Je zit daar niet voor die andere mensen hoor. Je zit daar voor jezelf. Het gaat erom of het jou helpt. Ik heb ook ooit in een therapiegroep gezeten die me weinig goed deed en toen ben ik ook gewoon afgehaakt, dat leek me mijn goed recht.
Ik voelde me al niet goed in die groep. Maar dacht dat het aan mij lag, gewoon doorzetten. (Ter informatie, ik zit in therapie om mijn lage zelfbeeld).

Dit is dus eigenlijk wel een goede om te stoppen en om iets te zoeken dat me wel helpt (want dat gevoel krijg ik niet in deze groep).
Nou ben ik een vreselijke babbelkont, maar ik zou daar in die groep helemaal niets meer te melden hebben. Mooi verhaal zeg dat jouw privacy zo wordt geschonden. Dien maar gewoon een klacht in en laat jezelf of die meid (want dat is ze) overplaatsen naar een andere groep.
Je wil therapie omdat dat je moet helpen. Dus wat anderen er ook van vinden, als het je niet helpt heeft het geen zin, je zit er niet voor hun.

Bovendien is het een hele legitieme reden om naar een andere groep te gaan, kan me niet voorstellen dat ze dat anders zien.
Choco waarom zou je stoppen met de therapie?

Kun je niet in een andere groep?

Ik zou er echt even goed over nadenken om te stoppen. Je bent er niet voor de kat zijn k
Nog een keer naar de groep gaan.

En tegen de persoon in kwestie zeggen.

"Zal ik jou verhaal maar gewoon met namen en toenamen publiceren in de krant. Eens kijken hoe jij je voelt dat je vertrouwen beschaamd wordt."

En weer weggaan en een andere groep zoeken
Chooc Het lijkt me dat wat er in de groep besproken word, ook binnen de groep moet blijven. terecht dat je boos bent. Je kan hierbij niet denken "laat maar zitten" !

Ik kan je geen advies geven, hoe dit nu aan te pakken.

Sterkte.
Of nog erger:

Haar verhaal op papier zetten

20 keer uitprinten

binnen lopen haar vertellen dat je dat gaat verspreiden in de kroegen.

En weer weg gaan.

Dat soort mensen zijn niet normaal Chooc. En houden zich niet aan geschreven en ongeschreven regels.
Chocolover, volgens mij heb jij het nu hartstikke goed aangepakt door het gelijk aan te willen kaarten met de therapeut. Dit mag echt niet hoor! De basis van therapie hoort juist te zijn dat je er volledig open en eerlijk kan (moet) zijn, anders werkt het niet.

Even afwachten wat de therapeut er morgen over zegt, maar als jij je er niet meer vertrouwd bij voelt (wat ik me voor kan stellen) is het misschien verstandig om bij een andere groep te gaan als dat kan. Het eerlijkst zou dan idd zijn zoals Susan zegt, dat zíj wordt overgeplaatst. Want als ze over jou gepraat heeft, over wie dan nog meer. Kan me voorstellen dat zoiets invloed heeft op de hele groep..

Succes, en sterkte met je therapie!
quote:chocolover schreef op 21 maart 2011 @ 14:19:

En dan ben ik meteen weer aan het doemdenken omdat ik dan het UWV moet vertellen dat ik stop en dat ze dan denken dat het aan mij ligt.

Ik vind mijn gedachtes soms zo stom

TO, jij moet niet stoppen. Dat is nergens voor nodig. Iemand uit jouw therapiegroep heeft jouw vertrouwen geschaad door te kletsen over zaken waar za haar mond over moest houden. Er zijn nu een aantal mogelijkheden:

1. De betreffende persoon houdt voortaan haar mond en jullie gaan in goed overleg samen verder;

2. De betreffende persoon gaat naar een ander groepje en probeerd het daar opnieuw;

3. Jij geeft aan dat je je niet meer veilig voelt binnen de groep en vraagt om overplaatsing.

Dat zijn volgens mij de smaken die er zijn en dan hoeft het UWV helemaal niet boos op jouw te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven