Privacy geschonden in therapiegroep.

21-03-2011 14:04 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met iets in mijn maag en vraag jullie advies. Ik kom er even niet uit omdat ik te negatief denk (en daar zit ik voor op therapie haha ). Wil graag wat meningen van buitenstaanders.

Ik zit sinds een kleine 2 maanden in een therapiegroep voor jong volwassenen. We komen elke week samen om onderwerpen te bespreken waar we tegenaan lopen.

Ik ben daar best 'nieuw' dus maar praat wel mee ondanks dat ik me er nog niet in thuis voel. Ligt aan mij misschien, ligt aan de groep misschien maar heb mezelf voorgenomen het gewoon aan te kijken want dat komt wel.

Nu heb ik 4 weken geleden iets ingebracht. Ging over een vriend die mij (in mijn ogen) verkeerd behandelde en vroeg daar advies om. Advies gekregen, ben daar mee aan de slag gegaan maar het loopt nog steeds tussen vriend en mij. We hebben irritaties naar elkaar toe en dat moet nog uitgesproken worden. Korte versie

2 weken geleden kwam groepsgenootje naar me toe. 'Ja is wel toevallig dit, jij kent N toch? *scharrel van vriend* Da's mijn nichtje en ik had het over jou en nu blijken jullie elkaar te kennen.'

Zag ik geen probleem in, die vriend van mij kent heel veel mensen en heb N 2 keer ontmoet via hem. Zag er toen geen kwaad in dat ze dat zei.

Maar nu word ik net gebeld door vriend. 'Ik begrijp van N dat wij ruzie hebben?'

Ik ben nu best wel geschokt! Groepsgenootje praat over mij, dat kan. Maar ze noemt mij met voor en achternaam en dat vind ik niet kunnen. En zo komen er dus kronkels in de wereld want vriend en ik hebben geen ruzie maar miscommunicatie. Ja en na ons telefoontje net nog meer irritatie.

Therapeuten zijn niet bereikbaar en morgenmiddag heb ik weer therapie. Heb notitie laten maken dat ik morgenochtend gebeld wil worden. Ik zit er nogal mee. Het is nu dit, dit valt nog mee in vergelijking met waar ik het over zou willen hebben (maar dat dus niet meer wil terwijl ik in die groep zit om te leren praten..)

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

(Sorry voor de lap tekst.. )
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar deze situatie is vast een geweldig onderwerp om in die groep te bespreken.

Dan misschien ook even kort (beperkt tot een paar punten) op papier zetten en er vooral de nadruk op leggen dat er andere informatie naar buiten is gegaan dan jij hier hebt gegeven. Dat er vrije interpretaties aan gegeven zijn en dat jij nu niet zo goed weet hoe jij de foute conclusies die er door betrokkenen aan verbonden worden moet recht zetten.

Volgens is het dit wel. Wordt gelijk aandacht gegeven aan de privacy die iedereen denkt te hebben in deze groep.
Pff bedankt voor jullie lieve reacties!

Ik ga niet stoppen met therapie want dat heb ik gewoon nog nodig. Wel ga ik iets anders zoeken want ik vond het al een rare groep. Het sprak me niet aan maar ik moest blijven van mezelf maar daar help ik mezelf niet mee. Dit was de schop onder mijn kont om aan mezelf te denken en niet aan anderen.

Ik ga het morgenochtend bespreken met therapeut en daarna in de groep.

En vanmiddag googlen naar andere groepen
quote:chocolover schreef op 21 maart 2011 @ 14:22:

Ik voelde me al niet goed in die groep. Maar dacht dat het aan mij lag, gewoon doorzetten. (Ter informatie, ik zit in therapie om mijn lage zelfbeeld).

Dit is dus eigenlijk wel een goede om te stoppen en om iets te zoeken dat me wel helpt (want dat gevoel krijg ik niet in deze groep).

Bij een laag zelfbeeld zou ik een dijk van een fotoreportage laten maken door een goede fotograaf die jou laat zien wie je werkelijk bent. In je mooiste kleren met prachtige make up en je haar gedaan. Dan kan je, elke keer als je jezelf lastig valt met een naar beeld, in je fotoalbum kijken om te zien hoe geweldig je bent

Ik zou van de allermooiste foto een poster laten maken en pontificaal in de woonkamer hangen.

Ik zou elke dag tegen mezelf in de spiegel vertellen hoe zielsveel ik van mezelf hou.

Als je kijkt naar de wereld en beseft wat voor een hufters er allemaal rondlopen, die liegen, bedriegen , stelen, misbruiken, moorden, verkrachten, huichelen en over het algemeen zeer oneervol zijn. Daar wil je jezelf toch niet bijscharen dame, je bent toch veel beter dan dat.Begin je dat eens te beseffen en laat dat lage zelfbeeld los. Je mag er zijn. Schreeuw dat maar uit, je mag er zijn. Vanaf het moment van je geboorte kreeg jij het recht om op deze aardbol rond te lopen, dat is jouw intrinsieke recht, grijp dat recht, het is van jou.
Ja kan evt met de therapeut bespreken om 1 op 1 sessies te doen. Je voelt je niet meer veilig in de groep en of dat bij een andere groep wel zo zal zijn, is nog maar de vraag. Uiteindelijk weet je niet welke personen er in die nwe groep zijn die weer mensen uit jouw netwerk kennen. Het is in jouw situatie mss wel een beetje teveel gevraagd om maar weer blindelings te vertrouwen.
Cateautje

Tranen met snot! (3000+ grapje).

Wat lief dat je dat zegt. Ik ben net verhuisd en we hebben een mooie canvas laten maken van ons trouwen maar die moet nog opgehangen worden. Idd zodat ik er vaak naar kan kijken
Amy ik wil wel echt groepstherapie omdat ik dan meer feedback krijg. Ik probeer het gewoon nog een keer hoor, heb al zoveel overwonnen dat ik dit ook gewoon doorzet Maar bedankt voor het meedenken ook
quote:chocolover schreef op 21 maart 2011 @ 14:30:

Pff bedankt voor jullie lieve reacties!

Ik ga niet stoppen met therapie want dat heb ik gewoon nog nodig. Wel ga ik iets anders zoeken want ik vond het al een rare groep. Het sprak me niet aan maar ik moest blijven van mezelf maar daar help ik mezelf niet mee. Dit was de schop onder mijn kont om aan mezelf te denken en niet aan anderen.

Ik ga het morgenochtend bespreken met therapeut en daarna in de groep.

En vanmiddag googlen naar andere groepen

Goed zo meid, is geen leuk begin, maar wel doorgaan met therapie! En dan in een omgeving waar jij je veilig en vertrouwd bij voelt. Het is tenslotte al moeilijk genoeg om je ziel en zaligheid bloot te leggen in het bijzijn van vreemden. Uiteindelijk zal je zo trots op jezelf zijn dat je hebt doorgezet, en dat je je steeds beter zal gaan voelen is de beste beloning die er is!

en voor jou!
Jullie zijn lief Bedankt allemaal..

Moet nu even weg maar ben er straks weer!
quote:Thekla schreef op 21 maart 2011 @ 14:15:

Beste TO, dit kan niet. Deze groepsgesprekken zijn vertrouwelijk en het is niet normaal dat hier buiten de groep over gesproken ook niet zonder namen en in het algemeen.

Je moet aangeven dat je vertrouwen geschonden is en dat je op deze voet niet verder kunt. Het is per slot geen theekransje waarbij je vervolgens alles wat verteld is doorbept aan de eerste de beste die je tegen komt. Je hebt zeer zeker recht om erg boos te zijn.Dit dus. Ik zou niet stoppen met de therapie maar zeker weten wel met deze groep. Voorwaarde van groepstherapie is dat je alles in vertrouwen kunt zeggen, anders heeft het ook geen nut. En dat je geen goed gevoel bij deze groep had zou voor mij al een reden zijn om op zoek te gaan naar een andere groep..
Ik heb de reacties nog niet gelezen, alleen de OP.

Ik heb jaren in dagbehandeling gezeten, groepstherapie dus.

Bij ons moest je beloven dat je nooit met naam en toenaam over je groepsgenoten zou praten. Juist om dit soort situaties te voorkomen.

Zijn er bij jullie niet dat soort regels?

Het lijkt me voor jou in elk geval knap vervelend, en ik zou het er zowel met de groepsleiding als met betreffende groepsgenoot over hebben. Lijkt me dat dit niet de bedoeling kan zijn.

Ik kan me zo goed voorstellen dat je gaat twijfelen over je deelname aan de groep als zo iets gebeurt. Helemaal omdat je al aangeeft je (nog) niet op je plek te voelen.

Toch zou ik het van een gesprek af laten hangen of ik wel of niet door zou gaan.

Sterkte in elk geval, dit lijkt me echt naar.
Ik zou dit zeker aankaarten en juist in de groep waar zij bij zit. Is misschien ook weer een overwinning voor jezelf! En daarna op zoek gaan naar een nieuwe groep.

Succes!
Ik heb mijn besluit al gemaakt, ik ga uit deze groep. Dat wilde ik eigenlijk al weken (na de intake had ik al een raar onderbuik gevoel dat deze groep niks voor mij was) maar ik mocht niet van mezelf want dan zou ik falen. Maar deze groep werkt niet voor mij en dat is geen falen maar goed van mij dat ik zie dat dit niet werkt.

Ik leer het wel
Oh en er zijn idd geen regels, althans die heb ik nog nooit gehoord. Er is ook geen structuur (geen opening, geen programma, geen sluiting) en dat heb ik wel nodig ben ik achter (ik heb al een jaar dagbehandeling gevolgd, dit was het vervolg).

Dus nee deze groep is het niet voor mij. Nu moet ik dat nog durven uitspreken
Er waren dan wel geen expliciete regels, maar het lijkt mij wel logisch dat dit soort geroddel in ieder geval níet de bedoeling is, dus ik zou het zeker nog wel aankaarten bij de behandelaar die de groep begeleidt. Ik vind ook dat dat meisje absoluut op haar vingers moet worden getikt, want of er nu gezegd is dat dit niet mag of niet, er zijn gewoon ongeschreven fatsoensnormen die iedere weldenkende volwassene wel zou moeten kennen en dat dit gewoon niet kan is er daar ook eentje van.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je hebt dit prima aangepakt hoor! En naar je (onderbuik)gevoel moet je juist luisteren.

Wat ik gek vind is dat er in je gespreksgroep geen opbouw en afsluiting zit. Ik had dat ook erg nodig omdat je dan een overgang had van de intensieve gesprekken naar afsluiting en even gewoon praten voordat je de gewone wereld weer in ging.

Ik denk dat het goed is dat je begeleiders een nieuwe groep voor je zoeken. En je bent goed bezig dat je voor jezelf opkomt weer een puntje erbij op je zelfbeeldlineaal!!!
Chocolaatje, hoe is het gegaan vandaag?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Choco, ben je nog teruggebeld vandaag?
Ik ben echt te boos voor woorden! Er zitten er 2 in mijn groep die thuis alles vertellen met namen erbij

Dus ik vraag wat het beleid is. Het beleid is dat er niet over gesproken wordt buiten de groep maar ze snapt dat anderen het thuis vertellen.

Ik kook gewoon van binnen! Ik ben zooo boos!

Volgende week is andere therapeut er weer, is nu met vakantie, ik ben benieuwd wat hij er van vindt. Als hij dit ook zo tolereert, dien ik een klacht in!
huh? Wat enorm bizar. Maar je bent dus gegaan en hebt het in de groep besproken begrijp ik. Hoe werd er verder gereageerd?
Nah jaaa lees nu je topic pas en ben eerst nog ff verbaasd over je openingsbericht. Lekker zeg zo'n troel ertussen. Daar durf je dan vervolgens dus niets persoonlijks meer te bespreken.

Goed dat je wel weer gegaan bent en dat je het in de groep hebt gegooid, hoe deed je dat? En hoe reageerde de doorlultroela?
Het meisje zegt dat ze niks over mij verteld heeft en dat vriend nu via N aan het provoceren is.. Heel vaag dus maar zij heeft niks fout gedaan, ziet het probleem niet en bood geen excuses aan.

Therapeut vroeg hoe anderen hiermee omgingen. Mensen gaven aan het thuis te bespreken maar zonder naam te noemen. Een ander meisje noemt ook namen.

Ik ben echt flabbergasted. Het zit me ook heel hoog en ik kan het niet kwijt dus ga naar bed. Ben er morgen weer, sorry.
He chocolover, da's wel heel lullig van haar. En ook bijzonder kortzichtig en dom. Ik denk da je wellicht beter in een andere groep kunt gaan, hier mis je denk ik vanaf nu de basisveiligheid om te kunnen zeggen wat je dwarszit. Niemand kan namelijk controleren of zij niet opnieuw met je verhalen aan de haal gaat. Dik kans, aangezien zij het probleem niet ziet..... Ik hoop dat je de boel even van je af kunt zetten. En dat hier een oplossing voor komt. Welterusten!
Heel vreemd beleid, je moet er van uit kunnen gaan,dat alles wat je zegt in de therapie ruimte blijft.

In de dagbehandeling waar ik kom zijn juist de regels zo scherp aan gesneden, wij mogen nog geen contact met elkander hebben buiten de groep om, niet samen reizen in 1 taxi,geen subgroepjes maken.

Wij hebben een vast programma met opening en sluiting,juist voor de structuur.

Er wordt en is onzettend hard aan gewerkt om sfeer zo veilig mogelijk te maken en iedere bezoekster haar verhaal kwijt kan en er van uit mag gaan dat het binnen de therapieruimte blijft.

TO,overleggen met de therapeut is goed maar ik zou ook een klacht indienen bij de leiding,ondanksdat er een therapeut is die snapt dat er buiten over wordt gesproken.
Echt lullig dat ze dit gedaan heeft en ik ben ook van mening dat ze dat niet had mogen doen.

(heb overigens maar half topic gelezen, misschien loop ik achter)

Maar ik zou in zo'n situatie ook geen namen noemen binnen de groep eigenlijk. Ik zou het houden op 'een vriend van me' blabla, of desnoods heet ie voor t gemak even Pietje.

Waar jij woont is het (net als hier) af en toe een kleine wereld denk ik, dus nu kent zij iemand die jij ook kent, maar volgende week heb je weer met iemand anders overlap. Ik zou t dus alleen nog over Truus en Pietje hebben voortaan.

Hou je taai he
Ik snap niet dat er therapie gegeven wordt in een groep waarbij anderen, die duidelijk niet met privacy gevoelige informatie om kunnen gaan, daar mee belast worden.

Therapie lijkt mij heel persoonlijk en alleen te doen met mensen die je vertrouwt en daar valt beroepsgeheim onder vind ik.

Dingen moeten vertellen tegen volstrekt vreemden over dingen waar je kwetsbaar in bent die dat dan gewoon naar buiten kunnen brengen vind ik dus echt ver over de toelaatbare grens van iemand heen gaan.

Het is jammer dat je nu bang bent voor het UWV hierdoor. Kan je zien dat dat soort dingen heel slecht geregeld zijn.

Ik denk niet dat het haalbaar is de privacy te waarborgen door geen namen te noemen. Als je het hebt over je relatie of familie en de groep is niet groot dan is snel bekend wie het allemaal precies zijn.

Duidelijk is dat je op deze manier niet verder komt.

Waarom groepstherapie en geen indviduele therapie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven