psychiatrische aandoening?

08-10-2011 01:05 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok ik stel nu misschien een achterlijke vraag..maar het speelt toch in mijn hoofd..

Binnen de psychiatrie zijn er zorgvragers met verscheidene ziektebeelden..

Nu zat ik laatst te denken aan mensen die op zeer radicale wijze hun geloof praktiseren (denk bijvoorbeeld aan terroristen). Ik vroeg mij af of er ooit onderzoek naar deze groep is gedaan; naar hun psyche en of er misschien sprake is een persoonlijkheidsstoornis e.d.?

Ik weet dat ik hiermee een suggestieve aanname doe, maar ik stel de vraag toch...
Dat zal vast wel. En je doet geen suggestieve aanname toch?

Ik denk dat er bij iemand als Mohamed B. bijvoorbeeld echt wel een grondig psychiatrisch onderzoek gedaan
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:sprokkelientje schreef op 08 oktober 2011 @ 01:57:

Dat zal vast wel. En je doet geen suggestieve aanname toch?

Ik denk dat er bij iemand als Mohamed B. bijvoorbeeld echt wel een grondig psychiatrisch onderzoek gedaan

Thanks voor je antwoord! Ik had deze vraag ooit op een andere site gesteld, maar deze werd toen verwijderd met het argument dat het een suggestieve aanname was omdat ik deze groep zou koppelen aan een stoornis..

Ben wel benieuwd of een psychiatrisch rapport van o.a. Mohammed B. vrij in te zien is..
Volgens mij is het niet zo´n vreemde aanname.

Er zijn theorien over hoe bijv. de meeste wereldleiders en acteurs gemakkelijk de diagnose voor een persoonlijkheidsstoornis zouden kunnen krijgen; ware het niet dat ze zich door sublimatie redelijk staande houden in de maatschappij. In het het geval van deze mensen komt het vaak op een narcistische, theatrale of antisociale persoonlijkheidsstoornis uit.

In het geval van terroristen zou je wellicht ook kunnen denken aan een "folie a deux" ofwel een gedeelde psychose zoals deze ook wordt gezien bij sekteleden.
Ik denk dat het zeker opgaat in geval van de wat hoger geplaatste terroristen en de mensen die op latere leeftijd bekeerd worden.

Mensen die opgroeien met bepaalde ideeën weten echter niet beter. Nurture verdringt dan het gezonde verstand. Of al die mensen dan psychisch niet in orde zijn waag ik te betwijfelen.

Zelfde met landen waar kindsoldaten worden ingezet. Die jochies worden gebrainwasht en denken niet na of hun acties wel deugen. Het wordt van ze verwacht, dus ze doen het.
Precies wat Helene zegt... er moet wel sprake zijn van afwijking van de norm.

Iemand die zijn hele leven in Nederland naar school gaat, naar top 40 muziek luistert, frikandelen eet en spijkerbroeken draagt die van de ene op de andere dag bekeert tot extremist is en ander verhaal dan het kind dat opgroeit in armoede, oorlog en onderdrukking die besluit zijn familie "te redden" in de naam van zijn God.
Je kan ook psychisch niet in orde ráken van een bepaalde, extreme opvoeding. Dan is het nog steeds een psychiatrische aandoening, ook al ben je er niet mee geboren.

Persoonlijkheidsstoornissen ontstaan altijd door een combi van aanleg en omgeving/opvoeding/ervaring. Daar wordt iemand dus niet mee geboren, maar het ontstaat gedurende het leven.
quote:kissthequeen schreef op 08 oktober 2011 @ 04:25:

Volgens mij is het niet zo´n vreemde aanname.

Er zijn theorien over hoe bijv. de meeste wereldleiders en acteurs gemakkelijk de diagnose voor een persoonlijkheidsstoornis zouden kunnen krijgen; ware het niet dat ze zich door sublimatie redelijk staande houden in de maatschappij. In het het geval van deze mensen komt het vaak op een narcistische, theatrale of antisociale persoonlijkheidsstoornis uit.

In het geval van terroristen zou je wellicht ook kunnen denken aan een "folie a deux" ofwel een gedeelde psychose zoals deze ook wordt gezien bij sekteleden.

Ik vind het nogal wat 'deze theorieën' bron? Dat je iets héél goed kan wat veel mensen willen zien/horen (zoals bij een wereldleider/acteur/muzikant het geval is) betekent niet dat je op narcistisch, antisociaal of theatraal bent. Die mensen hebben ook gewoon nog een heel leven naast hun optredens. Dat het hen alleen te doen is om hun ego te voeden of aandacht te krijgen vind ik echt te snel geoordeeld.

Het zijn vaak mensen met een speciaal talent dat ze hebben ontwikkelt door keihard te werken. Ze richten zich dus meestal meer op de kunstvorm dan op zichzelf. Mensen die teveel met zichzelf bezig zijn, die zijn er ook, maar komen meestal niet zo ver. Bungelen onder de écht grote acteurs/muzikanten...
quote:blehhh schreef op 08 oktober 2011 @ 02:19:

[...]

Ben wel benieuwd of een psychiatrisch rapport van o.a. Mohammed B. vrij in te zien is..Wat denk je zelf?
Ik vind het verder wel een interessante discussie... Als mensen in een psychose raken of psychotische drugs nemen, dan krijgen ze ook vaak visioenen van God/Maria/Jezus, of denken ze zelfs dat ze Jezus zíjn. Zegt dit niet iets over dat religie en psychoses aan elkaar verwant zijn?

Zelf ben ik zwaar gelovig opgevoed en ik zie het geloof soms ook als een massale psychose... Niet het geloven op zich in God, maar de hele geschiedenis (van b.v. Jezus) zó uitvergroten en bejubelen en de manier waarop de Bijbel wordt behandelt in miniem detail, terwijl je toch ook je lessen kan leren uit het leven hier en nu? Daar vind ik echt enge psychotische kantjes aan zitten.
Religie wordt expliciet genoemd en uitgebreid behandeld in Nina W. Brown's boek "Children of the Self-Absorbed: A Grownup's Guide to Getting Over Narcissistic Parents". Ik vermoed dat de 'minimale' persoonlijkheidsstoornis narcisme is maar dat in deze groep ook wel wel veel psychopaten zitten. En dan gaat het hier nog maar om 'gewone' gelovigen die hun kinderen beschadigen zonder dat dat hun bedoeling is en nog niet eens over wrede radicalen die doelbewust mannen, vrouwen en kinderen martelen/doden. Ik denk dat er wel onderzoek naar is gedaan en er ook publicaties over bestaan hoor.

Ik heb eens een docu gezien over een psychiater die seriemoordenaars heeft onderzocht. Ook die hadden allemaal dezelfde persoonlijkheidsstructuren en kwamen uit gelijksoortig gestoorde gezinnen. Verder is er wel het e.e.a. bekend over veelvoorkomende stoornissen in beroepsgroepen bijvoorbeeld psychopaten in het bedrijfsleven en de politiek. En zo zul je vast een hoop autisten vinden onder de nerds en zullen veel mensen in de hulpverlening ook neurotisch gedreven zijn met narcistische motieven.

Het zou mij eerder verbazen als het niet zo was eigenlijk. Ik gok dat de onderzoeken die gedaan zijn je suggestieve vraag wel zullen bevestigen en onderbouwen.
@alien je hebt gelijk het woord "de meeste" was niet op z'n plaats... Zeker ook wanneer het gaat om acteurs niet; en overigens bedoelde ik ook politiek leiders ipv wereld leiders... Maakt inderdaad nogal wat uit (sorry, insomnia) "my bad"

Ik beweer in ieder geval zeker niet dat het voor iedereen in die branches het geval is.

Overigens kan men waarschijnlijk vrijwel iedereen met een psychiatrische diagnose bestempelen wanneer essentiele criteria in de wind worden geslagen.
quote:astrape schreef op 08 oktober 2011 @ 10:41:

[...]

Wat denk je zelf?Misschien niet het rapport zelf, maar is er ooit meegedeeld aan het publiek van welke (als deze is gediagnostiseerd) psychische aandoening deze man last heeft?
Ik weet wel dat iets meer dan 90% van de jeugdgevangenen een psychiatrische stoornis heeft.

[...]

Ben wel benieuwd of een psychiatrisch rapport van o.a. Mohammed B. vrij in te zien is..Dat dacht ik dus ècht niet.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

[...]

Thanks voor je antwoord! Ik had deze vraag ooit op een andere site gesteld, maar deze werd toen verwijderd met het argument dat het een suggestieve aanname was omdat ik deze groep zou koppelen aan een stoornis..

Ben wel benieuwd of een psychiatrisch rapport van o.a. Mohammed B. vrij in te zien is..

Is jouw psychiatrisch rapport vrij in te zien? Als je die hebt/ zou hebben?
quote:blehhh schreef op 08 oktober 2011 @ 16:30:

[...]

Misschien niet het rapport zelf, maar is er ooit meegedeeld aan het publiek van welke (als deze is gediagnostiseerd) psychische aandoening deze man last heeft?Natuurlijk niet, dat behoort namelijk tot de privacy van die persoon. Dat recht heeft hij behouden.
quote:blehhh schreef op 08 oktober 2011 @ 16:30:

[...]

Misschien niet het rapport zelf, maar is er ooit meegedeeld aan het publiek van welke (als deze is gediagnostiseerd) psychische aandoening deze man last heeft?Hij heeft geweigerd mee te werken aan onderzoek, dus nee. Overigens heel gemakkelijk op te zoeken in de uitspraak van de moord op Theo van Gogh.
Bedankt voor jullie antwoorden!!

Het blijft me toch verbazen..iemand met een 'normale' opvoeding die gematigd het geloof (of geen geloof) heeft meegekregen en vervolgens totaal uitschiet naar een richting (sektes, radicalisering) die voor veel mensen op zijn minst een nare bijsmaak geeft..

Ik lees nu ook een beetje stoornissen door op onderstaande pagina, die ik eerder nog niet kende. http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie: ... e_stoornis

Jeetje mina wat is er een wereld aan stoornissen..zijn er eigenlijk nog wel 'stoornis-vrije' mensen? haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven