Psycholoog
dinsdag 17 mei 2011 om 21:27
Ik lees nu al een tijdje op dit forum (en doe ook af en toe actief mee), en langzaam ben ik me iets gaan afvragen.
In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die naar een psycholoog gaat. Ook hoor ik nooit iemand erover praten, of iemand het iemand anders aanraden. Dat is hier wel anders. Het valt me op dat hier heel erg vaak, voor zowel kleine als grote persoonlijke problemen, een bezoekje aan de psycholoog wordt geadviseerd. (of op de seks-pijler naar de seksuoloog). Als dit forum een afspiegeling is van onze samenleving zou ik me bijna 'anders' moeten voelen omdat ik nog nooit naar een psycholoog ben geweest .
Is het dan echt zo gebruikelijk om naar een psycholoog te gaan? Of is er op dit forum een overbevolking aan psych-bezoekers?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet er tegen of zo, en ik wil niemand beoordelen of hij of zij wel of niet naar een psycholoog zou moeten.
In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die naar een psycholoog gaat. Ook hoor ik nooit iemand erover praten, of iemand het iemand anders aanraden. Dat is hier wel anders. Het valt me op dat hier heel erg vaak, voor zowel kleine als grote persoonlijke problemen, een bezoekje aan de psycholoog wordt geadviseerd. (of op de seks-pijler naar de seksuoloog). Als dit forum een afspiegeling is van onze samenleving zou ik me bijna 'anders' moeten voelen omdat ik nog nooit naar een psycholoog ben geweest .
Is het dan echt zo gebruikelijk om naar een psycholoog te gaan? Of is er op dit forum een overbevolking aan psych-bezoekers?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet er tegen of zo, en ik wil niemand beoordelen of hij of zij wel of niet naar een psycholoog zou moeten.
woensdag 18 mei 2011 om 00:29
quote:nerd_ schreef op 17 mei 2011 @ 23:44:
@Tijntje
Dat is ook ridiculiserende, manipulerende discussietechniek, ´t ridiculiseren door een al dan niet toevallige, al dan niet ironisch bedoelde naam.
Een stapje verder, kleintje maar, en je bent bezig met lichaamsbouw, geloof, land, godsdienst.
Heb je ook nog een eigen mening?
(Ik ben er niet in geinteresseerd.)Fijn dat je single-minded even bevestigd
@Tijntje
Dat is ook ridiculiserende, manipulerende discussietechniek, ´t ridiculiseren door een al dan niet toevallige, al dan niet ironisch bedoelde naam.
Een stapje verder, kleintje maar, en je bent bezig met lichaamsbouw, geloof, land, godsdienst.
Heb je ook nog een eigen mening?
(Ik ben er niet in geinteresseerd.)Fijn dat je single-minded even bevestigd
donderdag 19 mei 2011 om 19:01
Ben al eerder voor mijn depressie een paar maanden bij een psycholoog geweest, is al even geleden, maar heb weer een nieuwe afspraak gemaakt.
Als het gesprek met iemand er naar is zal ik het wel vertellen, of als iemand vraagt wat voor 'afspraak' ik dan heb.
Verder loop ik er niet echt mee te koop, toch een stukje schaamte.
Als het gesprek met iemand er naar is zal ik het wel vertellen, of als iemand vraagt wat voor 'afspraak' ik dan heb.
Verder loop ik er niet echt mee te koop, toch een stukje schaamte.
vrijdag 20 mei 2011 om 23:40
maandag 23 mei 2011 om 17:05
Psycholoog/psychiater,
Ik vind ze vreselijk.
Altijd ben ik uit mijn diepe dallen zelf gekomen, maar nu duurde het wat lang wegens omstandigheden waar ik geen invloed op had.
iedreen stuurde me ernaar toe, zelfs de huisarts.,
Ik ging braaf en zou goed meewerken.
In het begin kreeg ik alleen al 4 (!) verschillende psychologen!
En allen wilde per se een DIAGNOSE, want je bent natturlijkk gek als je daar komt. het kan niet gewoon zo zijn dat je even niet lekker gaat.\nee, een diagnose, een psychiater en pillen.
Zelfs nadat ik 3x had gezegd geen pillen te willen.
Goed, 4 diagnoses (waar ik mezelf werlekijk niet in kon vinden, anders ander verhaal) verder, ben ik naar een ander gegaan.
Weer pillen en een diagnose graag.
na 4 gesprekken wist hij nog niks, terwijl ik toch echt alles had veteld.
Volgende psych : ADD?
Hee, daar zat wat in.
Ik wilde wel getest worden dit keer, want ik zag dat ik vreselijk hoog scoorde.
Maar toen ze hoorde dat er iets naars was gebeurd op mijn 13de , waar ik allang overheen ben en at geen deel meer maakt van mijn leven, kan het gewoon vertellen) wilde ze me niet meer testen.
En dat, terwijl ADD voor je 13de al aanwezig is.
Ze dacht echt aan heel heftige dingen en ik ging weer.
Nu omaghankelijk getest. heb gewoon ADD. krijg pillen en beetje hulp waar nodig.
De rest doe ik zelf.
Ik heb echt een hekel aan ze. ALLES wat je zegt wordt (vaak verkeerd) ge0interprteerd.
Stel jevoor dat je naar een internist gaat.
nee, ik sop zodra ik met mijn ding om kan gaan. Dat zijn er maar twee, de rest doe ik allang zelf.
Er is zelfs een stuk gepubliceeert : 7 "gewone"mensen werden naar 7 verschillende klinieken gestuurd. Ze moesten gewoon hunzelf zijn, maar wel zeggen dat ze stemmen hoorden die zeien : HOL.
Allen werden meteen opgenomen. Als iemand een brief schreef, werd er gerapporteerd ; "Schrijfgedrag gaat gewoon door."
Ze hadden ook de opdracht gekregen om uit eigen houtje met ontslag te mogen.
Dus na weken zeiden ze : "hee, ik hoor geen stemmen meer."
Ze mochte nig niet weg, want er waren weer andere "dingen" gesignaleerd.
pas na een tijd mochten ze weg, met een diagnose als, ik weet niet meer precies : Schizofrenie in exacerbatie, ofzo.
Zo, ik vertrouw op mezelf en praat met mijn beste vriendin.
Sorru voor degenen die er WEL wat aan hebben.
Vriend vindt het wel goed.
Praat en is zijn ei kwijt.
Maar die hoeft ook verder niks.
En bij sommigen helpt praten om dingen zelf te zien.
kennelijk lukt dat bij mij al (oh, wat en ik wijs....wie weet zit ik hier straks ook hoor)
Zit nu ok op een forum met een meisje te praten en dat is goed.
Sterket vor iedreen.
Groeten van Zjena
En sorry voor de lange post...typisch ik.)
Ik vind ze vreselijk.
Altijd ben ik uit mijn diepe dallen zelf gekomen, maar nu duurde het wat lang wegens omstandigheden waar ik geen invloed op had.
iedreen stuurde me ernaar toe, zelfs de huisarts.,
Ik ging braaf en zou goed meewerken.
En allen wilde per se een DIAGNOSE, want je bent natturlijkk gek als je daar komt. het kan niet gewoon zo zijn dat je even niet lekker gaat.\nee, een diagnose, een psychiater en pillen.
Zelfs nadat ik 3x had gezegd geen pillen te willen.
Goed, 4 diagnoses (waar ik mezelf werlekijk niet in kon vinden, anders ander verhaal) verder, ben ik naar een ander gegaan.
Weer pillen en een diagnose graag.
na 4 gesprekken wist hij nog niks, terwijl ik toch echt alles had veteld.
Volgende psych : ADD?
Hee, daar zat wat in.
Ik wilde wel getest worden dit keer, want ik zag dat ik vreselijk hoog scoorde.
Maar toen ze hoorde dat er iets naars was gebeurd op mijn 13de , waar ik allang overheen ben en at geen deel meer maakt van mijn leven, kan het gewoon vertellen) wilde ze me niet meer testen.
En dat, terwijl ADD voor je 13de al aanwezig is.
Ze dacht echt aan heel heftige dingen en ik ging weer.
Nu omaghankelijk getest. heb gewoon ADD. krijg pillen en beetje hulp waar nodig.
De rest doe ik zelf.
Ik heb echt een hekel aan ze. ALLES wat je zegt wordt (vaak verkeerd) ge0interprteerd.
Stel jevoor dat je naar een internist gaat.
nee, ik sop zodra ik met mijn ding om kan gaan. Dat zijn er maar twee, de rest doe ik allang zelf.
Er is zelfs een stuk gepubliceeert : 7 "gewone"mensen werden naar 7 verschillende klinieken gestuurd. Ze moesten gewoon hunzelf zijn, maar wel zeggen dat ze stemmen hoorden die zeien : HOL.
Allen werden meteen opgenomen. Als iemand een brief schreef, werd er gerapporteerd ; "Schrijfgedrag gaat gewoon door."
Ze hadden ook de opdracht gekregen om uit eigen houtje met ontslag te mogen.
Dus na weken zeiden ze : "hee, ik hoor geen stemmen meer."
Ze mochte nig niet weg, want er waren weer andere "dingen" gesignaleerd.
pas na een tijd mochten ze weg, met een diagnose als, ik weet niet meer precies : Schizofrenie in exacerbatie, ofzo.
Zo, ik vertrouw op mezelf en praat met mijn beste vriendin.
Sorru voor degenen die er WEL wat aan hebben.
Vriend vindt het wel goed.
Praat en is zijn ei kwijt.
Maar die hoeft ook verder niks.
En bij sommigen helpt praten om dingen zelf te zien.
kennelijk lukt dat bij mij al (oh, wat en ik wijs....wie weet zit ik hier straks ook hoor)
Zit nu ok op een forum met een meisje te praten en dat is goed.
Sterket vor iedreen.
Groeten van Zjena
En sorry voor de lange post...typisch ik.)
maandag 23 mei 2011 om 18:18
[quote]zjena35 schreef op 23 mei 2011 @ 17:05:
(...)
En allen wilde per se een DIAGNOSE, want je bent natturlijkk gek als je daar komt. het kan niet gewoon zo zijn dat je even niet lekker gaat.\nee, een diagnose, een psychiater en pillen. [quote]
Meid, klinkt heftig!
Maar je bent niet 'natuurlijk' gek als je daar komt hoor meid. Of verklaar je jezelf voor gek omdat je daar zit?
Voor de duidelijkheid: een diagnose betekent niet dat je meteen gek bent. Ook mensen die niet "gek/gestoord" zijn kunnen een diagnose krijgen. Er zijn talloze diagnoses namelijk. Bijv. iemand met de diagnose post-traumatische stress is niet per definitie gek. Dus wat versta je onder "gek"?
(...)
En allen wilde per se een DIAGNOSE, want je bent natturlijkk gek als je daar komt. het kan niet gewoon zo zijn dat je even niet lekker gaat.\nee, een diagnose, een psychiater en pillen. [quote]
Meid, klinkt heftig!
Maar je bent niet 'natuurlijk' gek als je daar komt hoor meid. Of verklaar je jezelf voor gek omdat je daar zit?
Voor de duidelijkheid: een diagnose betekent niet dat je meteen gek bent. Ook mensen die niet "gek/gestoord" zijn kunnen een diagnose krijgen. Er zijn talloze diagnoses namelijk. Bijv. iemand met de diagnose post-traumatische stress is niet per definitie gek. Dus wat versta je onder "gek"?
maandag 23 mei 2011 om 18:19
quote:meds schreef op 18 mei 2011 @ 00:31:
Ieder weldenkend mens die het beste voor zichzelf uit het leven wil halen moet minstens 1 keer in je leven even voor een upgrade naar de psych.
Mee eens!
Al moet ik er wel bij zeggen dat er wel een zekere klik moet zijn met die psych, anders werkt het niet echt...
Ieder weldenkend mens die het beste voor zichzelf uit het leven wil halen moet minstens 1 keer in je leven even voor een upgrade naar de psych.
Mee eens!
Al moet ik er wel bij zeggen dat er wel een zekere klik moet zijn met die psych, anders werkt het niet echt...
maandag 23 mei 2011 om 18:56
Hoi Panter,
je hebt gelijk, je hoeft niet meteen een stoornis te heben.
probleem was dat iedereen een andere diagnose had, en me dus voor iets anders wilden behamdelen.
En dan ook nog iets waar ik van dacht : HUH??? Zelfs na googlen en forums te lezen.
Alleen die ADD leek raak.
Dat was het wel weer.
Doeg
je hebt gelijk, je hoeft niet meteen een stoornis te heben.
probleem was dat iedereen een andere diagnose had, en me dus voor iets anders wilden behamdelen.
En dan ook nog iets waar ik van dacht : HUH??? Zelfs na googlen en forums te lezen.
Alleen die ADD leek raak.
Dat was het wel weer.
Doeg
maandag 23 mei 2011 om 19:11