PTSS - Ik vind het moeilijk

14-02-2019 17:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor alle lieve tips en reacties!
I.v.m. herkenbaarheid haal ik mijn OP weg.
anoniem_382342 wijzigde dit bericht op 28-02-2019 21:41
95.72% gewijzigd
@Selune & Poesiepoes,
wat zeggen jullie het treffend.

Selune, ik hoop dat je de herbelevingen uiteindelijk wat minder heftig zult gaan ervaren, doordat je bewustzijn in het hier en nu toeneemt en je deze actief gaat aanspreken tijdens het hebben van een herbeleving.
Zodat je ergens tijdens de herbeleving ook een stukje 'weet' dat het niet nu plaatsvindt. En dat 'stukje' uiteindelijk kunt leren gebruiken om de rest van jezelf er doorheen te trekken.
Op deze manier heb ik de herbelevingen uiteindelijk 'onder controle' gekregen en waren EMDR en exposure vervolgens therapievormen die 'te doen' waren en die me geholpen hebben om heel veel herinneringen ?definitief? (hoop ik) naar de prullenbak te verwijzen.
Lange adem, doorzetten, vertrouwen houden, moed hebben.
Ik weet waar je 'vandaan' komt en hoe ongelofelijk krachtig het is dat je door blijft knokken. Diep respect hier, van mij, voor jou. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Lief van je Sofie :hug:

Het gebeurd steeds vaker dat ik tijdens een herbeleving weet dat het niet echt nu gebeurd. Maar dat maakt helaas nog niet dat mijn lijf dat ook snapt. Ik zie en voel alles zoals toen, maar weet soms die dat het niet klopt wat ik zie/voel/hoor.

Therapie helpt daarin wel, maar het is gewoon een hele lange weg. Trauma's die in een periode van ruim 30 jaar zijn opgebouwd zijn niet in een paar maanden uit je systeem helaas. Opgeven is geen optie, dus leef ik mijn leven, maar wel nog steeds met cptss en dat is niet gemakkelijk.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
@TO
Laat je niet aanpraten dat je geen ptss kunt krijgen van 'alleen dit' of 'alleen dat'. Het is een reactie van je brein op een trauma. Een reactie waar niemand voor kiest en die de een wel en de ander niet ontwikkeld. Net als dat de een wel hooikoorts krijgt en de ander vrolijk miljoenen pollen inademt zonder zelfs maar aan niesen te denken. Dat is geen fout, het is geen keuze, het is een reactie van je lichaam, je systeem en daar kun je bij geholpen worden :hug:
Forever is a hell of a long time
Allesmag schreef:
21-02-2019 14:35
Er is altijd een keuze als je volwassen bent. Je moet het zelf doen, excuses blijven zoeken heeft nog nooit iemand verder geholpen.

Je begrijpt duidelijk niet wat (c)ptss inhoudt.
Gelukkig maar voor jou.
Misschien voortaan niet zo'n ongezouten uitspraak doen als je van toeten noch blazen weet wat betreft dit onderwerp.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 22:12
17.46% gewijzigd
Afbeelding

Dit boek is heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Pilotts schreef:
20-02-2019 12:44
Mee eens! Net zoals dat een ander het zich niet kan voorstellen hoe het us om een eetstoornis te hebben, om maar een voorbeeld te noemen.

Trek het je echt niet aan Lavendel! :hug:
Dank je pilottss :heart:

Ik kom mij zelf ook enorm tegen vooral op me studie, ik ben best wel afgebrand daar en gepakt op mijn faalangst waar ik geen bewuste controle over heb.... Ik zou toch niet halen enzz en nu zou ik willen vluchten maar ik wil niet vluchten wil dit afmaken..

Ik heb nu propranalol gekregen voor tijdens me tentamens hopelijk werkt het.

Studeren en werken met ptss is blijkbaar toch wel lastig.
tantejans schreef:
14-02-2019 22:14
Ptss betekent toch dat de stress die je had van een traumatische ervaring in je lichaam is blijven hangen en daardoor onwillekeurig telkens de kop op blijft steken?

Het kan toch ook in meer of mindere mate voorkomen?

Ik zie dat niet als een excuus voor een ellendig leven...Wat ik overigens sowieso een erg botte opmerking vind.

Ik vraag me wel af of het altijd zinnig is om het verleden te herbeleven.
Voor mij persoonlijk was het bvb beter om juist geen aandacht meer te besteden aan de negatieve dingen in mijn verleden, maar dat is heel persoonlijk en ik ben geen therapeut.

Vandaar dus ook mijn eerdere opmerking om hiermee niet te proberen te presteren.

Precies. Behalve dat het een intentie is om het verleden te herbeleven. Dat is geen keuze, dat gebeurt sneller dan het licht. Het is je brein die je wil behoeden voor een vijandige aanval (terecht of niet). Het is geen weloverwogen rationele keuze. Het komt voort uit je 'lizzard brain', die jou safe wil houden.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 22:09
17.12% gewijzigd
Kastanjez schreef:
15-02-2019 10:49
Wat fijn Ttroeteltje, dat jij jouw ervaring deelt met TO.

Ik word een beetje misselijk van de reacties dat PTSS maar een beetje onzin, aangepraat door je psycholoog en vroeger totaal niet bestaand zou zijn. Echt, je hebt geen idee wat PTSS is en wat stress met mensen (kinderen!) doet of kan doen.

Juist deze ontkenning verergert in mijn ogen de kans op PTSS bij veel mensen. Hoe pijnlijk het ook is, ik denk dat het goed is als je in kunt zien dat iets naar, traumatisch voor je was. Dat is de eerste stap om het beter te laten worden.

Ik heb er bij mezelf geen ervaring mee, wel in mijn omgeving, en ik zie bij iedereen dat het echt weer beter wordt. Echt!

Helemaal mee eens.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 22:10
0.07% gewijzigd
Selune schreef:
21-02-2019 10:27
Eens, maar dat is nu net het nare van (c)ptss. Het is geen keuze om het trauma te herbeleven. De herbelevingen zijn en symptoom van ptss. En een heel naar symptoom.
Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven