Pyschisch Mentaal uitgeput
maandag 19 mei 2025 om 14:50
Sinds mijn jeugd heb ik nooit echt een hechte band met mijn moeder gehad. Ik heb me altijd afgewezen en niet gewaardeerd gevoeld. Verjaardagen van mij en mijn broers werden nooit gevierd en we ondernamen nauwelijks gezellige dingen samen. Het contact met mijn moeder is vaak onvoorspelbaar; bij de geringste aanleiding blokkeert ze me, wat soms wel een jaar kan duren.
Momenteel verblijven zij en mijn broertje al meer dan 8 maanden bij mij, vanwege problemen thuis met schimmel. Oorspronkelijk was het voor 1,5 week, maar er is sindsdien geen oplossing gekomen. Als ik op een rustige manier vraag naar de stand van zaken, krijg ik vaak te horen dat het mij niks aangaat.
Ondanks de maandenlange situatie hebben we al vele ruzies gehad. Vaak wordt mijn mentale gezondheid zwaar op de proef gesteld, omdat ze mij uitscheldt, me gaslights en mijn zelfwaarde aanvalt. Dit gebeurt vooral wanneer ik vraag naar updates over de situatie, wat volgens haar niet mijn zaak is, aangezien ik geen geld bijdraag aan haar boodschappen of haar anderzijds ondersteun. Dit voelt voor mij oneerlijk, omdat ik haar al zo lang kosteloos onderdak bied, terwijl mijn eigen kosten blijven stijgen.
Ik heb meerdere keren geprobeerd duidelijke grenzen te stellen, maar ondanks mijn pogingen blijft ze weigeren om weg te gaan. Ze stelt telkens dat ze bij mij blijft totdat hun woning geregeld is, maar dit heeft inmiddels maanden geduurd. Zelf voel ik me niet welkom in mijn eigen huis en de communicatie is minimaal. Zelfs via WhatsApp blijft ze me kwetsen en emotioneel te manipuleren.
Daarnaast krijg ik vaak kwetsende opmerkingen te horen, zoals dat ik lelijk ben, dat ik niks voor elkaar heb en dat niemand me zou willen. Dit gebeurt keer op keer, zelfs wanneer ik haar vraag om hiermee te stoppen. Dit mentaal en emotioneel misbruik heeft zijn tol geëist op mijn geestelijke gezondheid. Ik ben inmiddels drie maanden niet meer in mijn eigen huis geweest, omdat het verblijf daar simpelweg te pijnlijk is geworden.
Ik heb het gevoel dat ze niet erkent wat haar gedrag met mij doet. Ondanks alles blijft ze volhouden dat ik haar moet ondersteunen en dat zij niets verkeerd doet, terwijl ik telkens het gevoel heb dat ik mijn eigen grenzen en welzijn volledig opzij moet zetten om haar situatie te 'ondersteunen'.
Het is voor mij inmiddels duidelijk dat deze situatie niet langer houdbaar is, zowel mentaal als emotioneel. Ik voel me uitgeput, waardeloos en onbegrepen. Ondanks dat ik alles voor mezelf op orde heb een eigen huis, een auto en twee banen blijft het gevoel van afwijzing en gebrek aan steun van haar kant zwaar wegen. Me broer is haar lieveling. Ze heeft ook hele persoonlijke dingen van mij allemaal gedeeld met hem, hij heeft mij ook vaak uitgescholden en ook sta ik op de blok. Terwijl ik me hele jeugd alles voor hem gedaan heb.
Ik ben alleen maar aardig als ik geld geef.
Momenteel verblijven zij en mijn broertje al meer dan 8 maanden bij mij, vanwege problemen thuis met schimmel. Oorspronkelijk was het voor 1,5 week, maar er is sindsdien geen oplossing gekomen. Als ik op een rustige manier vraag naar de stand van zaken, krijg ik vaak te horen dat het mij niks aangaat.
Ondanks de maandenlange situatie hebben we al vele ruzies gehad. Vaak wordt mijn mentale gezondheid zwaar op de proef gesteld, omdat ze mij uitscheldt, me gaslights en mijn zelfwaarde aanvalt. Dit gebeurt vooral wanneer ik vraag naar updates over de situatie, wat volgens haar niet mijn zaak is, aangezien ik geen geld bijdraag aan haar boodschappen of haar anderzijds ondersteun. Dit voelt voor mij oneerlijk, omdat ik haar al zo lang kosteloos onderdak bied, terwijl mijn eigen kosten blijven stijgen.
Ik heb meerdere keren geprobeerd duidelijke grenzen te stellen, maar ondanks mijn pogingen blijft ze weigeren om weg te gaan. Ze stelt telkens dat ze bij mij blijft totdat hun woning geregeld is, maar dit heeft inmiddels maanden geduurd. Zelf voel ik me niet welkom in mijn eigen huis en de communicatie is minimaal. Zelfs via WhatsApp blijft ze me kwetsen en emotioneel te manipuleren.
Daarnaast krijg ik vaak kwetsende opmerkingen te horen, zoals dat ik lelijk ben, dat ik niks voor elkaar heb en dat niemand me zou willen. Dit gebeurt keer op keer, zelfs wanneer ik haar vraag om hiermee te stoppen. Dit mentaal en emotioneel misbruik heeft zijn tol geëist op mijn geestelijke gezondheid. Ik ben inmiddels drie maanden niet meer in mijn eigen huis geweest, omdat het verblijf daar simpelweg te pijnlijk is geworden.
Ik heb het gevoel dat ze niet erkent wat haar gedrag met mij doet. Ondanks alles blijft ze volhouden dat ik haar moet ondersteunen en dat zij niets verkeerd doet, terwijl ik telkens het gevoel heb dat ik mijn eigen grenzen en welzijn volledig opzij moet zetten om haar situatie te 'ondersteunen'.
Het is voor mij inmiddels duidelijk dat deze situatie niet langer houdbaar is, zowel mentaal als emotioneel. Ik voel me uitgeput, waardeloos en onbegrepen. Ondanks dat ik alles voor mezelf op orde heb een eigen huis, een auto en twee banen blijft het gevoel van afwijzing en gebrek aan steun van haar kant zwaar wegen. Me broer is haar lieveling. Ze heeft ook hele persoonlijke dingen van mij allemaal gedeeld met hem, hij heeft mij ook vaak uitgescholden en ook sta ik op de blok. Terwijl ik me hele jeugd alles voor hem gedaan heb.
Ik ben alleen maar aardig als ik geld geef.
maandag 19 mei 2025 om 20:09
Dan laat je haar eruitzetten door de politie. Het is jouw huis!Levania200 schreef: ↑19-05-2025 16:31Dankjewel
Ik verblijf nu bij een kennis van me die er nu niet is of heel weinig. En ik ben net geopereerd dus ben hier nog 2 weken herstellen, dus heb aangegeven dat het dan geregeld moet zijn. Echter geeft ze hier geen gehoor aan, alleen het boeit me niet dat je geopereerd bent. Wij blijven hier tot het huis geregeld is.
Contact gehad met de woningbouw die geven aan dat zij nergens aan meewerkt.
Ze moeten eruit. Ik zou noet meer met haar in gesprek gaan. Ze manipuleert je. Trek je eigen plan.
lila01 wijzigde dit bericht op 19-05-2025 20:14
8.38% gewijzigd
maandag 19 mei 2025 om 20:10
Rooss4.0 schreef: ↑19-05-2025 19:06En verder spoort je moeder wel? Het klinkt behoorlijk asociaal allemaal en je had ze nooit in huis mogen nemen. Maar goed, achteraf kijk je een koe in de kont.
Ik denk dat jij contact hebt opgenomen met hun wbv maar ik denk dat het zaak is dat je contact opneemt met je eigen wbv als je die hebt. Er wonen nu namelijk mensen in je huis die niet in het huurcontract staan en daar zijn vast wel regels voor. Het is natuurlijk te gek dat jij al maanden niet in je eigen huis kunt omdat je moeder de woning heeft ingepikt.
Je hebt écht hulptroepen nodig.
Ik denk het niet dat ze spoort, denk echt dat er iets mis is. Omdat er een aantal kinderen van een andere vader zijn, daarom is mijn broertje ook haar lieveling. En heeft ze iedereen tegen elkaar uitgespeeld.
Ik had voor dat ik ze opving al een jaar geen contact meer. Zij kwam aan de deur en zou binnen 2 weken alles geregeld hebben.
maandag 19 mei 2025 om 20:11
Ja dat idee heb ik ook dat ze geen zin meer heeft om terug te gaan. Maar ik kan niet zo verder heb ik ok duidelijk gemaaktSierlijk schreef: ↑19-05-2025 17:44Ik zou ondersteuning zoeken in de vorm van maatschappelijk werk of psycholoog. Als je zo'n opvoeding en jeugd hebt gehad, en zo'n moeder dan kan je dat zeker gebruiken. En ga samen aan de slag zodat jij weer fijn in je eigen huis kan wonen.
Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat je moeder actie onderneemt en terug wil. Dit vind ze makkelijk.
maandag 19 mei 2025 om 20:15
Omdat zij vind dat kinderen voor hun ouders moeten zorgen.Wintertime16 schreef: ↑19-05-2025 19:53Hoezo zou jij haar geld moeten geven? Zij moet jou geld geven voor gas/water/licht. Kopen ze wel hun eigen eten of betaal jij dat ook?
Ik zou niet zeggen dat ze 2 weken hebben voor een oplossing. Ik zou zeggen dat ze uiterlijk 30 mei om 17.00 uur weg moeten zijn uit jouw woning.
Ze kopen hun eigen eten, maar ze wilt dat ik het betaal. ( want ze heeft het al moelijk genoeg zegt ze). Ze zegt ook je helpt ons niet, je hebt 2 banen je verdient genoeg. Ik geef je gratis onderdak? En betaal alle rekeningen zei ik. Ik hoef niet voor jou te zorgen.
Ik ben nu geopereerd daarom ben ik nu niet thuis omdat ik moet herstellen, en niet geconfronteerd wil worden met haar. Daarom zei ik wil dat je binnen 2 weken vertrekt.
maandag 19 mei 2025 om 20:16
Jij hoeft niets meer duidelijk maken. Jij kan naar huis over 2 weken, de ongewenste gasten moeten eruit (desnoods met hulp van de poltie).Levania200 schreef: ↑19-05-2025 20:11Ja dat idee heb ik ook dat ze geen zin meer heeft om terug te gaan. Maar ik kan niet zo verder heb ik ok duidelijk gemaakt
Jij bent niet verantwoordelijk voor haar.
maandag 19 mei 2025 om 20:17
Hou je daar dan ook écht aan!
Live Life to the fullest
maandag 19 mei 2025 om 20:18
MevrouwJack schreef: ↑19-05-2025 18:11Dat klinkt wel mooi, maar het gaat niet om woorden maar acties. Zeker bij dit soort types. En tot nu tolereer je het dus wel, ondanks wat je zegt. Je hebt nu een ultimatum gesteld, hopelijk ben je dan ook weer fysiek hersteld. Heb je iemand die kan helpen hiermee? Een vriend, vriendin, familielid? En dan advies vragen bij de politie, alvast een afspraak maken om de sloten te vervangen voor over twee weken? Sterkte, wat een klotesituatie.
Nee niemand weet eigenlijk echt van dit verhaal af omdat ik me schaam ervoor, alleen aantal familie leden.
Dankje ja over 2 weken gaat het iets beter qua herstel hopelijk.
maandag 19 mei 2025 om 20:21
Hoi TO,
Erg vervelend dat je dit doormaakt terwijl je eigelijk al je energie nodig hebt om te herstellen.
Vind je het lastig om de politie in te schakelen omdat het als een meteen heftige aanpak aanvoelt?
Ik herken het wel hoor wat je zegt over anders behandelt worden omdat je van een andere vader komt. Ik ben zelf ook altijd echt heel anders behandelt dan mijn overige broertjes/zusjes. Waarbij de jongste gewoonweg echt erg verwend werd door moeder.
Heel naar om mee te maken hoe je moeder jou uitscheld en afkaffert.
Mijn tip om daar mee om te gaan is de grey rock methode toepassen. Deed ik destijds ook bij mijn moeder. Heel zakelijk, kort en duidelijk zonder emotie communiceren.
Succes TO
Erg vervelend dat je dit doormaakt terwijl je eigelijk al je energie nodig hebt om te herstellen.
Vind je het lastig om de politie in te schakelen omdat het als een meteen heftige aanpak aanvoelt?
Ik herken het wel hoor wat je zegt over anders behandelt worden omdat je van een andere vader komt. Ik ben zelf ook altijd echt heel anders behandelt dan mijn overige broertjes/zusjes. Waarbij de jongste gewoonweg echt erg verwend werd door moeder.
Mijn tip om daar mee om te gaan is de grey rock methode toepassen. Deed ik destijds ook bij mijn moeder. Heel zakelijk, kort en duidelijk zonder emotie communiceren.
Succes TO
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
maandag 19 mei 2025 om 20:30
TO let ook hier ajb op.evelien2010 schreef: ↑19-05-2025 18:41Hou er rekening mee dat jij dakloos kan worden als je illegaal mensen laat inwonen?? Jij moet als hoofdhuurder je huis zelf bewonen en kunt zelf worden uitgezet als jij niets doet!
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
maandag 19 mei 2025 om 20:48
Hai
Ja klopt ik heb vandaag al een gesprek gehad met de woningcorporatie. Zij weten dat ze bij mij zit.
Ze gaven aan heel bereid zijn te helpen maar dat zij alles tegenwerkt omdat er volgens haar meer aan de hand is.
Ze weigert mee te werken, corporatie heeft mij dit verteld.
maandag 19 mei 2025 om 20:51
TwistedGeek schreef: ↑19-05-2025 20:21Hoi TO,
Succes TO
Ja het is echt heel naar en vooral persoonlijke dingen zeggen en tegen me gebruiken, en schelden is ze een kei in.
Ik probeer al jaren lang zakelijk en kort te communiceren en ontwijk zoveel mogelijk, maar ze wilt probeert op de een of andere manier altijd reacties uit te lokken. Alsof ze er van geniet lijkt het wel, want ze lacht je dan ook uit.
Ook naar voor jou dat je dit hebt moeten meemaken ik weet hoe het is. Vreselijk
maandag 19 mei 2025 om 20:52
Ja dat ga ik ook echt doen. Want dit is niet meer vol te houden
maandag 19 mei 2025 om 21:01
Maar jij hebt niets te maken met de staat van haar huis. Wel of niet meewerken aan het herstel van haar eigen woning heeft er niets mee te maken dat ze bij jou zit. Ze zegt het toch zelf als jij ernaar vraagt: jij hebt met mijn huis niets te maken.Levania200 schreef: ↑19-05-2025 20:48Hai
Ja klopt ik heb vandaag al een gesprek gehad met de woningcorporatie. Zij weten dat ze bij mij zit.
Ze gaven aan heel bereid zijn te helpen maar dat zij alles tegenwerkt omdat er volgens haar meer aan de hand is.
"Nee ma, klopt helemaal, we zijn het eens! Maar waar ik wel mee te maken heb is dat dit mijn huis is en dat jij hier niet meer welkom bent." Met de wijkagent en de slotenmaker haar deze boodschap brengen, even wachten totdat je herstelt bent of morgen al.
Of haar huis in orde is of snel kan komen, is aan haar.
maandag 19 mei 2025 om 21:10
Klopt dat heeft ze heel vaak gezegd, als ik het vraag hoor ik dat het mij niets aangaat dat ik met mezelf moet bemoeien.Irma_3110 schreef: ↑19-05-2025 21:01Maar jij hebt niets te maken met de staat van haar huis. Wel of niet meewerken aan het herstel van haar eigen woning heeft er niets mee te maken dat ze bij jou zit. Ze zegt het toch zelf als jij ernaar vraagt: jij hebt met mijn huis niets te maken.
"Nee ma, klopt helemaal, we zijn het eens! Maar waar ik wel mee te maken heb is dat dit mijn huis is en dat jij hier niet meer welkom bent." Met de wijkagent en de slotenmaker haar deze boodschap brengen, even wachten totdat je herstelt bent of morgen al.
Of haar huis in orde is of snel kan komen, is aan haar.
Ook aangegeven dat het mij wel degelijk aangaat omdat ik al 8 maand me vrijheid en privacy en me rust kwijt ben, daar heeft ze geen boodschap aan.
Het enige wat ik hoor is interesseert me niet ik blijf hier tot alles geregeld is.
En dat word dan weer een hele grote ruzie is nu al tientallen keren gebeurd als ik naar een update vraag.
Maar voor mij is de maat echt vol en me geduld is op.. ik kan niet meer normaal functioneren door deze stress.
maandag 19 mei 2025 om 21:27
Realiseer je dat wat je moeder zegt niet waar is. Wat ze over jou zegt, dat je haar iets verplicht bent: het is complete onzin, ze gebruikt die woorden om je mee te slaan.
Zodra jij gaat zien dat het lege woorden zijn gaan ze hun macht verliezen. Daar heb je hulp bij nodig, dus zoek die vooral op! Heb je een vriendin die je vertrouwt? Het is zoveel zwaarder om dit soort dingen alleen te dragen. Jij hoeft je niet te schamen, ook niet dat je hier wat hulp bij nodig hebt.
Zodra jij gaat zien dat het lege woorden zijn gaan ze hun macht verliezen. Daar heb je hulp bij nodig, dus zoek die vooral op! Heb je een vriendin die je vertrouwt? Het is zoveel zwaarder om dit soort dingen alleen te dragen. Jij hoeft je niet te schamen, ook niet dat je hier wat hulp bij nodig hebt.
What a nuanced anxiety
maandag 19 mei 2025 om 21:40
Zou je niet toch iemand in vertrouwen nemen? Is het niemand opgevallen dat je al weken niet thuis woont? Echt, als ik dit verhaal van een vriendin of zelfs maar buurvrouw zou horen, zou ik je echt willen helpen. Je hoeft je echt niet te schamen, maar het is wel tijd dat je in actie komt. En eerlijk gezegd, ik hoor je daar nog niet over. Het lijkt me veel fijner om samen met iemand een plan te kunnen maken, of naar de politie te gaan.Levania200 schreef: ↑19-05-2025 20:18Nee niemand weet eigenlijk echt van dit verhaal af omdat ik me schaam ervoor, alleen aantal familie leden.
Tjezus, wat vals
maandag 19 mei 2025 om 22:00
Even voor de duidelijkheid, welke woningcorporatie bedoel je nu. Die van jou of die van haar?Levania200 schreef: ↑19-05-2025 20:48Hai
Die van haar mogen jouw officieel geen informatie geven. En feitelijk is het ook niet relevant wat daar nu aan de hand is en wat je moeder met haar huis doet. Jij hebt te maken met je eigen verhuurder of coöperatie. En jij bent de hoofdhuurder en moet in je eigen huis wonen. Het illegaal inwonen van 2 anderen is niet toegestaan. Zeker niet zonder jouw aanwezigheid. Jij staat volledig in je recht door hen de toegang per direct te ontzeggen. Bedenk dat eventuele schade op jouw verhaald gaat worden. Jij weet niet wat ze nu doen in jouw huis. Straks is er schade, overlast of laten ze onbekenden binnen of maken spullen vies of kapot. Jij bent aansprakelijk want jij staat deze situatie toe. De verhuurder heeft gewoon redenen om jou in de problemen te brengen. Je kunt zelfs je huis verliezen want jij bent de regels aan het overtreden. Stap uit die stress en slachtofferrol en zoek hulp!
- wijkagent
- maatschappelijk werk
- wijkteam
- goede vrienden
- de sociaal consulent van je eigen coöperatie.
Ga niet 2 weken afwachten. Je huis kan intussen vernield zijn, een drugshandel hebben of jouw spullen gestolen etc.
maandag 19 mei 2025 om 22:04
Daarom ook samen met de wijkagent en de slotenmaker, dan kun je gelijk doorpakken en heeft ze geen toegang meer.Levania200 schreef: ↑19-05-2025 21:10Klopt dat heeft ze heel vaak gezegd, als ik het vraag hoor ik dat het mij niets aangaat dat ik met mezelf moet bemoeien.
Ook aangegeven dat het mij wel degelijk aangaat omdat ik al 8 maand me vrijheid en privacy en me rust kwijt ben, daar heeft ze geen boodschap aan.
Het enige wat ik hoor is interesseert me niet ik blijf hier tot alles geregeld is.
En dat word dan weer een hele grote ruzie is nu al tientallen keren gebeurd als ik naar een update vraag.
Maar voor mij is de maat echt vol en me geduld is op.. ik kan niet meer normaal functioneren door deze stress.
maandag 19 mei 2025 om 22:04
Heb je contact met de woningcorporatie waar zij van huurt of met de woningcorporatie waar jij van huurt?Levania200 schreef: ↑19-05-2025 20:48Hai
De woningcorporatie waar jij van huurt accepteert dit namelijk ook niet. En jij bent de huurder dus zullen ze jou aansprakelijk stellen wanneer jij mensen in jouw huis laat wonen. Dat mag niet. Ga in gesprek met jouw woningcorporatie en doe aangifte bij de politie van huisvredebreuk.
En zeg je moeder ook dat je aangifte hebt gedaan en dat ze uiterlijk as vrijdag weg moet zijn.
En als je broer minderjarig is zal de politie ook een melding doen bij VT.
maandag 19 mei 2025 om 22:16
Echt wel!
Je bent te goed. voor deze wereld, het is gevaarlijk om geen grenzen aan te geven.
Je bent een goed mens en er wordt misbruik van je gemaakt.
maandag 19 mei 2025 om 22:37
Hi ha kloptPeertjes schreef: ↑19-05-2025 22:04Heb je contact met de woningcorporatie waar zij van huurt of met de woningcorporatie waar jij van huurt?
De woningcorporatie waar jij van huurt accepteert dit namelijk ook niet. En jij bent de huurder dus zullen ze jou aansprakelijk stellen wanneer jij mensen in jouw huis laat wonen. Dat mag niet. Ga in gesprek met jouw woningcorporatie en doe aangifte bij de politie van huisvredebreuk.
En zeg je moeder ook dat je aangifte hebt gedaan en dat ze uiterlijk as vrijdag weg moet zijn.
En als je broer minderjarig is zal de politie ook een melding doen bij VT.
Ja ik heb contact gehad inderdaad met de woningcorporatie waar zij huurt. Ik heb gevraagd wanneer zij de problemen gaan oplossen omdat de situatie voor mij ook niet meer houdbaar is. Ze gaven aan dat ze alle medewerking weigert.
maandag 19 mei 2025 om 22:56
Levania200 schreef: ↑19-05-2025 22:37Hi ha klopt
Ja ik heb contact gehad inderdaad met de woningcorporatie waar zij huurt. Ik heb gevraagd wanneer zij de problemen gaan oplossen omdat de situatie voor mij ook niet meer houdbaar is. Ze gaven aan dat ze alle medewerking weigert.
Je maakt je nu afhankelijk van hun actie, waarom doe je dat? Jij hebt niks met hen te maken, ik vind het al gek dat ze iets over de situatie tegen jou zeggen. Het doet er niet toe wat zij doen, jij moet in actie komen. Dan komt de rest er wel achteraan. Of niet, maar dat is niet jouw probleem.
Tjezus, wat vals

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in