"Ik haat mezelf"..

15-01-2010 08:50 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
.. is een gedachte die ik heel vaak heb. Soms gaan dingen niet helemaal zoals ik zou willen en dan komen altijd letterlijk die woorden in mijn hoofd op en ik begrijp zelf niet precies waarom.

Ik probeer juist van mezelf te houden, goed voor mezelf te zorgen en trots te maken. Dat lukt zo op een afstand gezien ook best aardig, maar op een of andere manier denk ik deze woorden heel vaak als ik alleen ben en word ik er heel verdrietig van..

Dacht het net ook weer

Snap er echt niets van!

Hoe kan ik dit tegenhouden?

Weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, even wegschrijven denk ik..
Waar denk je dan aan als je alleen bent?

En wanneer je deze gedachten krijgt...

Of denk je dat altijd als je alleen bent?
En wáárom zou je jezelf haten?? Tenzij je heeeeeel erge dingen hebt gedaan (Mensen mishandeld, vermoord, gemarteld, etc.) kan ik me niet voorstellen dat je jezelf zou moeten haten...
Wat je kan doen als je zo'n gedachte hebt is jezelf afvragen of het wel klopt wat je zegt. Wedden dat je tot de conclussie komt dat dat niet zo is? Wat ook kan helpen is je bedenken of je het zou accepteren als een ander dat tegen je zou zeggen. Nee toch? Nou, waarom dan wel van jezelf accepteren?
en maak de zin eens af?? Ik haat mezelf... want...

Ik ben benieuwd wat er achteraan komt. Of het iets te maken heeft met hoe je bent, of wat je doet, of wat je denkt..

Kun je eens wat voorbeelden noemen?
Herkenbaar Yukii, ik heb die gedachten ook vaak, frequentie is wisselend. Vaak kan ik wel dingen verzinnen waarom ik mezelf haat; b.v. dingen die ik heb gedaan, hoe ik eruit zie, hoe passief ik soms ben en zeur i.p.v. actie te ondernemen.

Maar soms heb ik weken waarin ik het niet heb, heb jij dat ook?
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp het echt niet goed, want ik zat de laatste maanden juist wel goed in m'n vel.

Het lijkt wel alsof ik niet met mezelf kan zijn.

Zolang ik dingen doe - werken, bij vrienden zijn, bezig zijn - heb ik het niet, maar zodra ik alleen ben sla ik lam en ben ik een beetje doelloos aan het staren, zitten en komen die gedachten op.

Esmee, ook inderdaad van die hele negatieve gedachten als "wat ben ik toch lelijk", "ik kan ook helemaal niks", etc.

Moet alleen leren zijn denk ik
Heel herkenbaar!

Ik haat mezelf ook heel vaak, eigenlijk om vanalles. Ik ben er ook lange tijd van overtuigd geweest dat ik een mislukt persoon ben die niet het recht heeft om te leven, omdat ik stom en slecht ben.

Wat mij soms helpt is om er positieve gedachtes tegenover te zetten. Sta op zo'n moment stil bij wat je die dag wél goed gedaan hebt. Bijvoorbeeld; ik heb gezellig gepraat met een collega, ik kon genieten van de zon buiten, ik heb hard gewerkt vandaag etc.

En denk bij jezelf inderdaad eens na over je positieve en negatieve eigenschappen. Als je daarnaar kijkt, klopt het dan inderdaad dat je jezelf zou moeten haten? (Nee!) En probeer eens naar jezelf te kijken, zoals je denkt dat anderen jou zien. Is dat ook zo negatief?

Je zegt dat je denkt dat je moet leren om alleen te zijn. Wat ik denk als ik dat lees, is dat je je zelfwaardering haalt uit werken, bij vrienden zijn, bezig zijn e.d. Klopt dat?
Misschien jezelf eens stevig aanpakken door jezelf te zeggen dat jij jezelf niet haat, maar een bepaalde omstandigheid. Zie wat je haat los van jezelf. Dat schept wat ruimte om te mogen haten (een omstandigheid) zonder jezelf naar beneden te halen.
Lastig voor je zeg is niet leuk,hoe denk je zelf dat het ontstaan is?

Misschien moet je ook minder hard proberen om juist alles goed te doen als je die gedachtes hebt dat je jezelf haat is het niet anders.

dat klinkt een beetje bot,maar je moet realiseren dat je die gedachtes eenmaal hebt,als je je alleen voelt heb je ze vooral zeg je:is het geen idee om op die momenten afleiding te gaan zoeken ook al is het dom tvkijken ofzo?

Voor de rest ga anders professionele hulp inschakelen deze gedachtes heb je niet voor niks hoor meid denk ik zo

sterkte ermee en een knuff van mij
Kun je het toelaten als voorbijgaande gevoelens? Zoals je al schrijft ben je voldoende tevreden over jezelf om van jezelf te houden. Alleen dat lukt niet altijd.

Wie wel?
Leg je de lat niet te hoog voor jezelf?

Hoe zou je reageren als iemand anders eens een lanterfantdag heeft of iets niet goed zou doen? Zou je diegene ook haten? Nee toch? Probeer empathie voor jezelf op te brengen en jezelf te vergeven als je iets "fout" doet.

Als je weer die gedachtes hebt en je merkt het op probeer het dan eens om te draaien en de dingen op te sommen die je wél goed hebt gedaan. Zo reset je je gedachtes als het ware.
quote:domnaiefmutsje schreef op 15 januari 2010 @ 17:41:

Misschien jezelf eens stevig aanpakken door jezelf te zeggen dat jij jezelf niet haat, maar een bepaalde omstandigheid. Zie wat je haat los van jezelf. Dat schept wat ruimte om te mogen haten (een omstandigheid) zonder jezelf naar beneden te halen.

Ja, koppel het 'haat' gevoel los van jezelf. Probeer alleen soms te denken 'oh, ik haat het als ik zo doe... (bepaald gedrag)'

Je kunt ook een schriftje maken met daarin alle dingen die goed zijn gegaan en alle complimenten die je gekregen hebt of die je jezelf kan geven. Dat kun je nalezen als je weer van die gedachten hebt...
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Niet doen hoor!

Het is wel opmerkelijk dat je goed in je vel zit en toch zo af en toe deze gevoelens hebt. Het gevoel kan wel 1000 oorzaken hebben.

Het is niet "raar' dat een verschil is tussen weten: ik weet dat het nergens op slaat dat ik mijzelf haat" en toch al is het af en toe zo voelen.

- haat je jezelf of het leven dat je leidt?

- haat je jezelf omdat je te kritisch bent voor jezelf ( ik mag niet niksen, ik heb dit niet gedaan)

- heb je je ooit minderwaardig (pesten niet lieve ouders whatever het gevoel niet goed genoeg te zijn of niet mooi genoeg te zijn) en "overschreeuw" je het gevoel?

- roepen bepaalde vrienden / vriend(innet)je het gevoel op?

Ik denk als je lang en diep genoeg nadenkt echt wel achter komt waar jouw gevoel vandaan komt. Je schrijft dat je goed in je vel zit, als ik jouw was zou ik me eerst afvragen hoeveel "last" je hebt van de zelfhaat. Om er vanaf te komen, al je eerst moeten onderzoeken waar hert gevoel vandaan komt. dat zou wel eens meer ellende naar boven kunnen halen dan je op dit moment lief is...

Voor wat het waard is, ik ken je niet, maar het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat het nodig is dat jij jezelf haat. Niemand is perfect en jij bent waarschijnlijk harstikke leuk, lief en mooi.

tenzij je een seriemoordenaar bent oid is er absoluut geen en nooit een reden om jezelf te haten!

groetjes pi
:s

kversta je gevoel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven