Reactie als je iets niet mooi vindt.
maandag 22 september 2014 om 14:52
Ik was even benieuwd hoe dat jullie reageren als een iemand anders iets nieuws heeft en daar enorm enthousiast over is bijvoorbeeld een nieuwe keuken, meubels of accessoire.
Terwijl dat je het zelf echt niet om aan te zien vindt. Ik kan dan altijd erg moeilijk goh wat mooi of wat leuk zeg maar je ziet aan mijn gezicht dat ik het niet meen.
Zo ook met pasgeborenen baby's. Soms kijk je de wieg in en dan denk ik het is niet een knap kindje. Meestal zeg ik dan iets in de trant van wat een schatje of goh wat is ze klein.
Hoe reageren jullie op soortgelijke situaties?
Terwijl dat je het zelf echt niet om aan te zien vindt. Ik kan dan altijd erg moeilijk goh wat mooi of wat leuk zeg maar je ziet aan mijn gezicht dat ik het niet meen.
Zo ook met pasgeborenen baby's. Soms kijk je de wieg in en dan denk ik het is niet een knap kindje. Meestal zeg ik dan iets in de trant van wat een schatje of goh wat is ze klein.
Hoe reageren jullie op soortgelijke situaties?
maandag 22 september 2014 om 14:58
Met huishoudelijke spullen enof objecten ben ikzelf wat opener om te zeggen dat het niet mijn style is. Of dat ik er bijv een andere kleur voor gekozen had.
Met baby's ben ik wat voorzichtiger. Ouders zijn sowieso super trots op hun kindje.. En voor ouders is hun kindje het mooiste van de wereld. je kunt ouders echt kwetsen door eerlijk te zijn dat het niet zo'n knap kindje is. Sommige ouders hebben er jaren over gedaan om zwanger te worden, dus dan is dat het laatste wat ze willen horen.
Er zijn genoeg andere dingen die je kunt vertellen, zoals je zelf al zegt : wat is hij/zij klein ect.
Met baby's ben ik wat voorzichtiger. Ouders zijn sowieso super trots op hun kindje.. En voor ouders is hun kindje het mooiste van de wereld. je kunt ouders echt kwetsen door eerlijk te zijn dat het niet zo'n knap kindje is. Sommige ouders hebben er jaren over gedaan om zwanger te worden, dus dan is dat het laatste wat ze willen horen.
Er zijn genoeg andere dingen die je kunt vertellen, zoals je zelf al zegt : wat is hij/zij klein ect.
maandag 22 september 2014 om 15:00
Ik zeg iets wat wel waar is, zoals "Kleurrijk", "Ruimtelijk", "Die zit vast heerlijk" of bij een kind: "Wat een lief kindje". Ik praat er in ieder geval omheen. Het gaat ook niet om je echte mening. Het is gewoon sociale lijm. Ik zie het niet als liegen.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
maandag 22 september 2014 om 15:02
quote:perzika schreef op 22 september 2014 @ 15:00:
Ik zeg iets wat wel waar is, zoals "Kleurrijk", "Ruimtelijk", "Die zit vast heerlijk" of bij een kind: "Wat een lief kindje". Ik praat er in ieder geval omheen. Het gaat ook niet om je echte mening. Het is gewoon sociale lijm. Ik zie het niet als liegen.Wat een prachtige uitdrukking
Ik zeg iets wat wel waar is, zoals "Kleurrijk", "Ruimtelijk", "Die zit vast heerlijk" of bij een kind: "Wat een lief kindje". Ik praat er in ieder geval omheen. Het gaat ook niet om je echte mening. Het is gewoon sociale lijm. Ik zie het niet als liegen.Wat een prachtige uitdrukking
maandag 22 september 2014 om 15:03
Al is iets/iemand nog zo lelijk, er is altijd wel iets moois te benoemen.
Bij een lelijke keuken kan ik lyrisch worden over de handgrepen, de nerfstructuur van het houtwerk of de locatie van de vaatwasser. Bij een "lief kind" (copyright Herman Finkers) koer ik hoe tevreden het kindje oogt of dat de kleur van het haar precies dat van vader/moeder/tante Annie is, zó prachtig!
Ja, dat is soms even zoeken maar het leven is zoveel prettiger als je je inzet om mooie dingen te zien ipv te blijven hangen bij wat je tegen staat.
Bij een lelijke keuken kan ik lyrisch worden over de handgrepen, de nerfstructuur van het houtwerk of de locatie van de vaatwasser. Bij een "lief kind" (copyright Herman Finkers) koer ik hoe tevreden het kindje oogt of dat de kleur van het haar precies dat van vader/moeder/tante Annie is, zó prachtig!
Ja, dat is soms even zoeken maar het leven is zoveel prettiger als je je inzet om mooie dingen te zien ipv te blijven hangen bij wat je tegen staat.
maandag 22 september 2014 om 15:03
Je kan met bovenstaande adviezen ook wat mixen nu;
Bij een baby: Past helemaal bij het interieur zeg, niet mijn smaak maar hij past goed bij je.
Kleding: Wat een wolk van een jurk.
Maar ot:Ik omzeil de waarheid ook een beetje; als ik een baby niet zo mooi vind zeg ik bijv "wat een schatje, lijkt echt op vader/moeder/melkboer".
Interieur houd ik het bij "o wat leuk"
Kleding ben ik dan wel weer eerlijk mee bedenk ik me.
Bij een baby: Past helemaal bij het interieur zeg, niet mijn smaak maar hij past goed bij je.
Kleding: Wat een wolk van een jurk.
Maar ot:Ik omzeil de waarheid ook een beetje; als ik een baby niet zo mooi vind zeg ik bijv "wat een schatje, lijkt echt op vader/moeder/melkboer".
Interieur houd ik het bij "o wat leuk"
Kleding ben ik dan wel weer eerlijk mee bedenk ik me.
maandag 22 september 2014 om 15:06
maandag 22 september 2014 om 15:06
Nou ik ga echt niet zeggen: ow wat heb jij een lelijke baby zeg! Dat kan ik echt niet. En als mijn vriendin helemaal trots is op haar nieuwe jurkje en ze mij vraagt wat ik er van vind en ik zou m niks vinden dan nog zou ik niet zeggen bah wat een vreselijk ding je loopt voor paal. Nee ik zou dan zeggen Wat staat ie je leuk. Dan laat ik op die manier achterwege wat ik van het jurkje zelf vind. Maar over het algemeen vind ik heel veel kleding wel leuk. Ik kom niet snel iets tegen wat ik echt afschuwelijk vind. Ja of je moet me aan komen zetten met klederdracht carnavals kleren of spul wat niet meer van deze tijd is. Maar zelfs van die zwarte t shirts met metal bands vind ik nog leuk staan bij mijn vriendin ( niet bij mij zelf)
maandag 22 september 2014 om 15:08
Ik voel overigens ook niet de behoefte om te zeggen dat het kind oerlelijk is. Ik kom ze overigens ook niet tegen, er is altijd wel iets leuks/liefs/schattigs aan de baby, bijvoorbeeld de kleine handjes. Ik voel gewoon niet de behoefte om zoiets lelijks te zeggen over een kind. Ik kan het hooguit denken.
maandag 22 september 2014 om 15:09
Mijn mening doet er toch helemaal toe? Als iemand blij is het een nieuwe keuken, dan ben ik oprecht blij voor hen, of het mijn smaak nou is of niet. En elke ouder is trost op zijn of haar kind, en dus gun je hen dat geweldige gevoel. Ik vind het pure arrogantie als je op zo'n moment jouw eigen mening en eerlijkheid belangrijker vindt dan een anders iets te gunnen.
maandag 22 september 2014 om 15:13
maandag 22 september 2014 om 15:15
quote:bij_zonder schreef op 22 september 2014 @ 15:03:
Ja, dat is soms even zoeken maar het leven is zoveel prettiger als je je inzet om mooie dingen te zien ipv te blijven hangen bij wat je tegen staat.Jammer dat ik me er door Herman Finkers niet meer met een simpel 'lief kind' vanaf kan maken
Ja, dat is soms even zoeken maar het leven is zoveel prettiger als je je inzet om mooie dingen te zien ipv te blijven hangen bij wat je tegen staat.Jammer dat ik me er door Herman Finkers niet meer met een simpel 'lief kind' vanaf kan maken
maandag 22 september 2014 om 15:17
Ik zou rustig zeggen dat ik iets voor mezelf niet mooi zou vinden, maar dat het wel bij diegene die het me vraagt past.
En wat babys aangaat, ik zal nooit zeggen dat een kindje lelijk is, maar ik zei het zelf wel over mijn eigen kindje.
Ze was als baby gewoon niet mooi, maar ze is schitterend opgedroogd.
En wat babys aangaat, ik zal nooit zeggen dat een kindje lelijk is, maar ik zei het zelf wel over mijn eigen kindje.
Ze was als baby gewoon niet mooi, maar ze is schitterend opgedroogd.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
maandag 22 september 2014 om 15:22
maandag 22 september 2014 om 15:22
Keuken: "Wat handig!" (er is altijd wel iets handig. Als alles op het aanrecht staat, is het 'lekker binnen handbereik'. Als alles in de kast staat, is het 'lekker uit het zicht'. Enz.)
Baby's: "Valt heel erg mee, voor een baby!" (Dat zeg ik over alle baby's, en op een of andere manier kom ik daar altijd mee weg. Tot nu toe.)
Baby's: "Valt heel erg mee, voor een baby!" (Dat zeg ik over alle baby's, en op een of andere manier kom ik daar altijd mee weg. Tot nu toe.)
maandag 22 september 2014 om 15:24