Rij-examenstress de baas

15-01-2019 13:13 100 berichten
Hoi allemaal,

Ik hoop op wat tips / herkenning / hulp....

Ik heb sinds vorig jaar mei rijlessen. In het begin was ik heel erg angstig, ik heb heel wat angsten moeten overwinnen zoals vrachtwagens inhalen, een scherpe bocht nemen als je van de snelweg afkomt (dus op hoge snelheid) enz. Daar was ik allemaal heel angstig voor, dus dat heeft me zeker wel 10 lessen gekost om hier overheen te komen.

Dan speelt ook nog eens mee dat ik rond mijn menstruatie erg emotioneel ben en dan moeite heb met focussen zodra ik een fout heb gemaakt. En aangezien ik in die periode ook nog eens extra kritisch op mezelf ben is dit best moeilijk.

In november heb ik een tussentijdse toets gedaan, waar ik toen ook echt wel klaar voor was, maar op de dag zelf heb ik me helemaal laten overmannen door mijn emoties en zenuwen, waardoor het eigenlijk veel minder goed ging dan ik had gehoopt. Uiteindelijk wel vrijstelling gekregen, maar echt met de hakken over de sloot.

Nu heb ik over 3 weken mijn examen en de spanning begint alweer aardig op te lopen. Ik wil het heel graag achter de rug hebben (ben dus al heel lang bezig, al zo'n 70 rijlessen van 100 minuten gehad!).

Hoe stap ik toch over die zenuwen heen om gewoon te kunnen laten zien wat ik kan? Ik weet dat ik inmiddels prima kan autorijden, ik heb ook al een aantal keer lessen gehad waarin het prima ging, maar zodra er iets fout gaat heb ik echt moeite om het los te laten en te focussen, en daardoor ga ik weer meer fouten maken en eigenlijk mezelf lopen beoordelen terwijl ik eigenlijkbezig moet zijn met het rijden.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
01-02-2019 14:46
Jammer dat het dit keer niet gelukt is! Maar geef de moed niet op!



Het zijn geen snoepjes. Denk je dat die dingen geen bijwerkingen hebben? :huh:

Kan ik met dit medicijn autorijden, alcohol drinken en alles eten of drinken?
Dit medicijn kan bijwerkingen veroorzaken, zoals slaperigheid, vermoeidheid, duizeligheid en verminderde alertheid. Heeft u hier last van? Dan mag u niet autorijden. Het kan gevaarlijk zijn aan het verkeer deel te nemen zo lang u last heeft van deze bijwerkingen. Deze bijwerkingen komen vooral de eerste dagen van het gebruik voor. Ook nadat de dosering omhoog gaat, kunt u (extra) last hebben van deze bijwerkingen.

Allemaal niet zo handig als je gaat rijden dus.
Niet zo overdrijven.
Alle reacties Link kopieren
Jammer snorriemorrie. Zou toch nadenken over een andere instructeur en een faalangstexamen
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
01-02-2019 14:46
Jammer dat het dit keer niet gelukt is! Maar geef de moed niet op!



Het zijn geen snoepjes. Denk je dat die dingen geen bijwerkingen hebben? :huh:

Kan ik met dit medicijn autorijden, alcohol drinken en alles eten of drinken?
Dit medicijn kan bijwerkingen veroorzaken, zoals slaperigheid, vermoeidheid, duizeligheid en verminderde alertheid. Heeft u hier last van? Dan mag u niet autorijden. Het kan gevaarlijk zijn aan het verkeer deel te nemen zo lang u last heeft van deze bijwerkingen. Deze bijwerkingen komen vooral de eerste dagen van het gebruik voor. Ook nadat de dosering omhoog gaat, kunt u (extra) last hebben van deze bijwerkingen.

Allemaal niet zo handig als je gaat rijden dus.
1 betablokker heeft dat effect niet en maakt je toch wat relaxter.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat het niet gelukt is, maar geen man overboord! Heb je al een beslissing genomen over het al dan niet wisselen van instructeur?
Jorti schreef:
11-02-2019 08:21
Wat jammer dat het niet gelukt is, maar geen man overboord! Heb je al een beslissing genomen over het al dan niet wisselen van instructeur?

Ja, ik heb besloten om bij hem te blijven. Sinds ik CBD olie ben gaan slikken rij ik echt een heel stuk stabieler sowieso. En voor en na het examen heb ik echt zó duidelijk gemerkt dat hij zeker wel het beste met mij voorheeft, dat het eigenlijk allemaal nu een stuk beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat is fijn! Hebben jullie al een pad uitgestippeld naar het volgende examen? Is er een lange wachtlijst in jouw regio? En heb je bepaalde punten meegekregen waar je extra aandacht aan moet besteden?
Jorti schreef:
11-02-2019 08:49
Dat is fijn! Hebben jullie al een pad uitgestippeld naar het volgende examen? Is er een lange wachtlijst in jouw regio? En heb je bepaalde punten meegekregen waar je extra aandacht aan moet besteden?

Ja, ik heb wel punten meegekregen. Alleen het probleem is dat ik die tijdens de rijlessen echt prima doe, maar in mijn nervositeit vergeet ik het dan te doen tijdens het examen, omdat ik dan toch teveel bezig ben met wat zal de examinator nou wel denken enzo.... Mijn instructeur zei ook gelijk: we gaan direct een nieuw examen inplannen.

Ik sta nu op een soort lijst bij de rijschool. Het CBR geeft regelmatig extra tijdvakken vrij. Dan zou ik eerder aan de beurt zijn dan wanneer ik nu een gewone fspraak maak. Ik heb dus nog geen datum voor het afrijden, maar het zal ergens tusen half februari en begin maart worden, verwachten ze.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dus al heel erg snel! Het is normaal dat je niveau tijdens een examen niet gelijk is aan wat je in je rijlessen haalt, dat heeft ook deels met ervaring te maken. Geleidelijk aan zul je ook onder zwaardere omstandigheden met meer stress bepaalde handelingen steeds vaker vanzelf goed doen. Uiteindelijk komt het wel goed :)
Ja, klopt. Gek genoeg zie ik zelf weinig vooruitgang (meer), maar mijn instructeur zegt dat ik nog elke les voortgang boek. Afgelopen les had ie bijna niks aan te merken dus toen zei ik ook: wat ben je stil vandaag normaal heb je altijd wel wat.... Maar hij zei dat hij gewoon echt heel tevreden was, dus dat is ook wel eens mooi om te horen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel heel erg! Ben zelf ook een keer of 500 gezakt en na de een na laatste keer was ik er heeeeelemaal klaar mee. Ik heb niemand vertelt dat ik nog ging afrijden en ben er in gegaan met de instelling: ik heb niks te verliezen. Als ik het nu niet haal, haal ik het nooit meer en nu heb ik ook geen rijbewijs.
Of het helemaal de goeie manier was, vast niet maar ging er wel een stuk rustiger in als al die andere keren.
Overigens hielp mijn instructrice ook niet mee. 1 van de laatste rijlessen schakelde ik verkeerd en toen zei ze iets in de trant van: nou dat kan nu echt niet meer hoor, ik vraag me af of je het aankomende examen wel gaat halen want met jouw niveau is dit onacceptabel. En bedankt he :facepalm:

Mijn laatste examen ging ook niet foutloos maar dat hoeft ook niet.

En zelfs nu na een aantal jaar rijden, maak ik nog steeds wel eens fouten, dat gebeurt bij iedereen! Laat je niet gek maken ;-)
dnk schreef:
11-02-2019 09:38
Ik herken dit wel heel erg! Ben zelf ook een keer of 500 gezakt en na de een na laatste keer was ik er heeeeelemaal klaar mee. Ik heb niemand vertelt dat ik nog ging afrijden en ben er in gegaan met de instelling: ik heb niks te verliezen. Als ik het nu niet haal, haal ik het nooit meer en nu heb ik ook geen rijbewijs.
Of het helemaal de goeie manier was, vast niet maar ging er wel een stuk rustiger in als al die andere keren.
Overigens hielp mijn instructrice ook niet mee. 1 van de laatste rijlessen schakelde ik verkeerd en toen zei ze iets in de trant van: nou dat kan nu echt niet meer hoor, ik vraag me af of je het aankomende examen wel gaat halen want met jouw niveau is dit onacceptabel. En bedankt he :facepalm:

Mijn laatste examen ging ook niet foutloos maar dat hoeft ook niet.

En zelfs nu na een aantal jaar rijden, maak ik nog steeds wel eens fouten, dat gebeurt bij iedereen! Laat je niet gek maken ;-)
Klopt inderdaad, je kan nooit foutloos rijden. Dat zei de examinator, vlak voordat we de weg op gingen. Hij zei zelfs nog: "Ik maak ook nog fouten met rijden." En hij was niet meer 1 van de jongste ;) Denk zelfs dat ie al richting zijn pensioen ging.
Ik stond er wel even van te kijken, dat een examinator dat zei haha.

Wat bij mij ervoor zorgde dat ik slaagde: Ik maakte wel fouten maar wist ze op tijd te herstellen. Dat was ook de reden dat hij me liet slagen.
Even een update: ondanks dat ik vorige keer vond dat ik er klaar voor was, heb ik nu toch nog wel het gevoel dat ik veel bijleer. En ik krijg er nu ook wel meer vertrouwen in, eerlijk gezegd. Vannacht droomde ik zelfs dat ik examen moest doen (een droom die regelmatig voorbij komt de laatste tijd) en dat ik gewoon was geslaagd :biggrin: Goed teken dus, blijkbaar begin ik er nu wel in te geloven dat ik het kan :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Dat is mooi! Zelfvertrouwen is uiteraard heel belangrijk en wellicht helpt het ook dat je gewoon weer een wat ervarener bestuurder bent dan een paar maanden terug ;)

Ik had dat ook tussen mijn eerste en tweede examen, ik reed ineens echt stukken relaxter en achteraf denk ik dat het dus helemaal niet zo erg was eerst gezakt te zijn.
Ook al zo herkenbaar helaas. Ik heb 10 jaar geleden mijn rijbewijs met enorm veel stress gehaald. Belangrijkste tip: Als je het hebt, blijf dan rijden. Inmiddels is het voor mij vooral een heel duur legitimatiebewijs.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
26-03-2019 09:36
Ook al zo herkenbaar helaas. Ik heb 10 jaar geleden mijn rijbewijs met enorm veel stress gehaald. Belangrijkste tip: Als je het hebt, blijf dan rijden. Inmiddels is het voor mij vooral een heel duur legitimatiebewijs.
Een heel goede tip. Ik heb ook pas 10 jaar geleden mijn rijbewijs met enorm veel stress en heel veel lessen gehaald. Daarna heb ik een jaar elke dag gereden want ik had een auto en de jaren daarna maar af en toe. Een half jaar geleden moest ik onverwacht rijden nadat ik een jaar niet had gereden. Het zweet brak me echt aan alle kanten uit. Het was dat het een noodgeval was en ik echt moest.... anders had ik het niet gedaan. Ik ben daar nu wel blij om en ik rijd ook wel 1 a 2x per week maar ik blijf het toch wel enigszins spannend vinden (en ben ook niet zo'n goede coureur).
Dat is zeker een goede tip, en gelukkig hebben wij ook een auto voor de deur staan (waar man nu in rijdt) dus dat zal zeker wel goed gaan komen. Ik kijk er erg naar uit om zelf de boodschappen gewoon eens per week met de auto te gaan doen of ook eens af en toe naar een vriendin te kunnen rijden die wat verder weg woont
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad lekker rijden als je geslaagd bent! Je zult na je examen nog door genoeg grenzen heen moeten gaan.
Sowieso is de eerste keer alleen spannend, onder welke omstandigheden dan ook. Ik vond de eerste keer met een passagier rijden ook erg bijzonder en daar moest ik echt aan wennen, al was het iemand in wie ik veel vertrouwen heb en waar ik mij prettig bij voelde.

Eerste keer rijden in de spits.
De eerste keer in de sneeuw. De eerste keer in het donker. De eerste keer in de heuvels. De eerste keer in het donker in de stad. Noem het allemaal maar op :D
Ik heb nog steeds niet echt de routine, zeker niet als ik net wegrijd, maar het gaat steeds beter en het voelt steeds vertrouwder. En ja, ik doe soms nog stomme dingetjes, maar ik ben ze mij in elk geval bewust en zie ze al leermomenten. In mei ga ik alleen met de auto door Duitsland reizen, van west naar oost en van noord naar zuid. Vooralsnog overheerst het gevoel van "zin-in" boven dat van "spannend/eng" en ik hoop dat dat zo blijft :D

Wanneer ga je weer afrijden? Of zeg je dat liever niet? :)
Op 1 mei mag ik weer op komen draven.

Een hoop van de dingen die je noemt heb ik in elk geval wel al gedaan met mijn instructeur. (Rijden in het donker, in de sneeuw, in de spits en in het donker in de stad). Dus dat scheelt voor mijn gevoel wel een klein beetje
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad erg fijn!
Ik heb vrijwel alleen maar in zonnig weer gereden. Slechts éénmaal in de regen, verder alleen maar zon, zon, zon, droog, zon, droog en nog meer droog en zon. Daar had wat mij betreft veel meer variatie in mogen zitten maar in het zonnejaar 2018 was er helaas weinig keuze wat dat betreft :D

Wel qua temperatuur alles gehad: van -5 tot +35.

Enne, heel veel succes alvast! Lijkt ver weg, maar toch al over 5 weken :)
ja, klopt, het komt er nu wel echt aan. Ik denk dat het vooral snel zal gaan als het eenmaal April is
Ik zou je toch echt aanraden het faalangst examen te nemen. Daar stellen ze je veel meer op je gemak.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgereden met faalangstexamen en een betablokker van de huisarts.
Bij een faalangst examen krijg je extra tijd, maar je hoeft daar geen gebruik van te maken. Je mag tussendoor pauzes nemen als de stress je overmant. Bovendien kom je niet tegelijkertijd met alle andere kandidaten waardoor er veel meer rust is.

Ik heb uiteindelijk geen gebruik gemaakt van de extra tijd, het idee dat het mogelijk was, gaf mij al zoveel rust, dat ik in één keer mn route heb kunnen rijden en geslaagd was.
snorriemorrie schreef:
26-03-2019 19:48
ja, klopt, het komt er nu wel echt aan. Ik denk dat het vooral snel zal gaan als het eenmaal April is

Nou,het duurt me nog steeds te lang hoor. :bonk: Nog 20 dagen en dan is het eindelijk zo ver. Ik ben nog steeds niet heel erg nerveus gelukkig,maar het duurt zo langggg dat wachten
Alle reacties Link kopieren
Het schiet al op.
Alle reacties Link kopieren
Het schiet al op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven