Rij-examenstress de baas

15-01-2019 13:13 100 berichten
Hoi allemaal,

Ik hoop op wat tips / herkenning / hulp....

Ik heb sinds vorig jaar mei rijlessen. In het begin was ik heel erg angstig, ik heb heel wat angsten moeten overwinnen zoals vrachtwagens inhalen, een scherpe bocht nemen als je van de snelweg afkomt (dus op hoge snelheid) enz. Daar was ik allemaal heel angstig voor, dus dat heeft me zeker wel 10 lessen gekost om hier overheen te komen.

Dan speelt ook nog eens mee dat ik rond mijn menstruatie erg emotioneel ben en dan moeite heb met focussen zodra ik een fout heb gemaakt. En aangezien ik in die periode ook nog eens extra kritisch op mezelf ben is dit best moeilijk.

In november heb ik een tussentijdse toets gedaan, waar ik toen ook echt wel klaar voor was, maar op de dag zelf heb ik me helemaal laten overmannen door mijn emoties en zenuwen, waardoor het eigenlijk veel minder goed ging dan ik had gehoopt. Uiteindelijk wel vrijstelling gekregen, maar echt met de hakken over de sloot.

Nu heb ik over 3 weken mijn examen en de spanning begint alweer aardig op te lopen. Ik wil het heel graag achter de rug hebben (ben dus al heel lang bezig, al zo'n 70 rijlessen van 100 minuten gehad!).

Hoe stap ik toch over die zenuwen heen om gewoon te kunnen laten zien wat ik kan? Ik weet dat ik inmiddels prima kan autorijden, ik heb ook al een aantal keer lessen gehad waarin het prima ging, maar zodra er iets fout gaat heb ik echt moeite om het los te laten en te focussen, en daardoor ga ik weer meer fouten maken en eigenlijk mezelf lopen beoordelen terwijl ik eigenlijkbezig moet zijn met het rijden.
Vandaag mijn laatste rijles voor mijn examen gehad. Het ging echt super!! En dan te bedenken dat tijdens mijn rijles mijn man met zoon in het ziekenhuis was vanwege uitdrogingsverschijnselen, en desondanks kon ik toch nog goed rijden. Dan moet het morgen met die zenuwen voor het examen ook wel lukken :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Nou, heel veel succes! We gaan voor je duimen hier :) Zo te horen heb je er zelf ook heel veel meer vertrouwen in dan de vorige keer!
Haha ja en mijn instructeur ook. Hij zei vandaag nog: vorige keer dacht ik: als je wind goed staat en je hebt een makkelijke route, danhaal je het. Deze keer denk ik: zelfs met tegenwind of een moeilijke route moet het lukken.

Dus ja, ik ga er morgen gewoon voor :hello: TSJAKKA!
Heel veel succes morgen!
Bedankt voor alle succes wensen! Ik heb mijn rijbewijs vandaag behaald :yes: Ik was heel erg blij dat ik dezelfde examinator had als voor mijn tussentijdse toets. Het was echt een mega groot verschil met de vorige keer examen, we hebben onderweg nog grapjes gemaakt, foutjes kon ik heel luchtig mee omgaan omdat ik wist dat deze examinator het beste met me voor had. Dus het was een heel relaxed en zelfs leuk examen :biggrin:

En toen kwam ik terug bij het CBR en had zelf al het gevoel dat het goed genoeg was gegaan, en dat klopte inderdaad ook :yes:
Yes!! Gefeliciteerd :D
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd! De voortekenen waren al goed, en gewoon waargemaakt :)
En nu, gek idee dat je nu in je eentje helemaal los mag? :D
Haha ja wel een beetje inderdaad. En helaas duurt het ook nog even want ik kan pas op 6 mei terecht bij mijn gemeente. :cry: Dus de eerste echte rit wordt pas een week later :purple:
Ik heb mijn rijbewijs al een paar jaar, maar toen ik mijn auto kocht, was het de 1e week echt onwerkelijk haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m'n rijbewijs sinds september vorig jaar en ben nog steeds aan het nagenieten :D
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!
Ik heb mijn rijbewijs bijna 3,5 jaar en nog steeds prijs ik mijzelf regelmatig gelukkig dat ik het gehaald heb! (Vooral als het heel hard regent!)
dnk schreef:
01-05-2019 17:02
Gefeliciteerd!!
Ik heb mijn rijbewijs bijna 3,5 jaar en nog steeds prijs ik mijzelf regelmatig gelukkig dat ik het gehaald heb! (Vooral als het heel hard regent!)
:proud:
snorriemorrie schreef:
01-05-2019 15:15
Haha ja wel een beetje inderdaad. En helaas duurt het ook nog even want ik kan pas op 6 mei terecht bij mijn gemeente. :cry: Dus de eerste echte rit wordt pas een week later :purple:
Wat raar? Sinds wanneer is de gemeente in Nederland op 1 mei gesloten?
Maar fijn dat je het gehaald hebt (beter laat dan nooit :P)
redbulletje schreef:
01-05-2019 17:06
Wat raar? Sinds wanneer is de gemeente in Nederland op 1 mei gesloten?
Maar fijn dat je het gehaald hebt (beter laat dan nooit :P)

Bij de gemeente waar ik woon kun je helaas alleen op afspraak terecht. En de eerste mogelijkheid voor die afspraak was pas op 6 mei :purple:

Maar ik ga wel in de gaten houden of er mogelijk nog een eerder plekje vrijkomt opeens. Schijnt wel eens te gebeuren
snorriemorrie schreef:
01-05-2019 17:10
Bij de gemeente waar ik woon kun je helaas alleen op afspraak terecht. En de eerste mogelijkheid voor die afspraak was pas op 6 mei :purple:

Maar ik ga wel in de gaten houden of er mogelijk nog een eerder plekje vrijkomt opeens. Schijnt wel eens te gebeuren
Das wel vervelend zeg! Bij ons heb je gewoon inloopmogelijkheid. En ook 2 avondopeningen.
Je wilde het zeker niet jinxen door al een week op voorhand een afspraak te maken? ;-D
redbulletje schreef:
01-05-2019 17:15
Das wel vervelend zeg! Bij ons heb je gewoon inloopmogelijkheid. En ook 2 avondopeningen.
Je wilde het zeker niet jinxen door al een week op voorhand een afspraak te maken? ;-D

Toen ik een week geleden keek waren er wel gewoon mogelijkheden voor die dag daarna, dus ik ging er vanuit dat het niet nodig was. Maar blijkbaar was het deze week erg druk, ik baal erg echt van, maarja...
snorriemorrie schreef:
01-05-2019 17:16
Toen ik een week geleden keek waren er wel gewoon mogelijkheden voor die dag daarna, dus ik ging er vanuit dat het niet nodig was. Maar blijkbaar was het deze week erg druk, ik baal erg echt van, maarja...
Ach, die ene week kan er vast ook nog wel bij, anders was je wel jaren eerder gaan lessen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het zo dat het 1 week duurde voor ik mijn rijbewijs kon aanvragen en daarna nog 1 week voor ik het kon ophalen, jaaaaaanken! :cry:
dnk schreef:
01-05-2019 18:47
Bij mij was het zo dat het 1 week duurde voor ik mijn rijbewijs kon aanvragen en daarna nog 1 week voor ik het kon ophalen, jaaaaaanken! :cry:

hier hebben ze als het goed is een spoedprocedure, dus ik geef dan wel wat extra geld uit om hem sneller te hebben.

Maar ik heb inmiddels wel door dat er elk moment tijdvakken vrijkomen, dus ik ben het de hele tijd in de gaten aan het houden en kan nu al op 3 mei ipv 6 mei. Scheelt toch weer een klein beetje
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je even laat weten hoe het gegaan is. Van harte feliciteerd met het behalen van je rijbewijs. Ik wens je veel rij plezier en veilige kilometers toe.
Ik heb vandaag voor het eerst gereden :biggrin: Het ging goed. Alleen optrekken is nog een beetje lastig, gaat heel anders bij een diesel dan bij benzine. Wel heel erg leuk hoor :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe het tegenwoordig geregeld is maar toen ik mijn rijbewijs haalde kon je naar het Provinciehuis gaan en kon je je rijbewijs ook gelijk meenemen.

Ik had het geluk dat mijn rijinstructeur toen met mij naar Den Haag is gereden dus diezelfde dag nog rijden. :)
Niet geschoten is altijd mis
Haha herkenbaar Snorriemorrie. Toen ik mijn auto vorig jaar kocht, had ik de 1e week ook moeite met optrekken. Koppeling liet ik steeds te snel opkomen, waardoor de auto best vaak afsloeg :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd met je rijbewijs.
Van harte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven