Rij-examenstress de baas

15-01-2019 13:13 100 berichten
Hoi allemaal,

Ik hoop op wat tips / herkenning / hulp....

Ik heb sinds vorig jaar mei rijlessen. In het begin was ik heel erg angstig, ik heb heel wat angsten moeten overwinnen zoals vrachtwagens inhalen, een scherpe bocht nemen als je van de snelweg afkomt (dus op hoge snelheid) enz. Daar was ik allemaal heel angstig voor, dus dat heeft me zeker wel 10 lessen gekost om hier overheen te komen.

Dan speelt ook nog eens mee dat ik rond mijn menstruatie erg emotioneel ben en dan moeite heb met focussen zodra ik een fout heb gemaakt. En aangezien ik in die periode ook nog eens extra kritisch op mezelf ben is dit best moeilijk.

In november heb ik een tussentijdse toets gedaan, waar ik toen ook echt wel klaar voor was, maar op de dag zelf heb ik me helemaal laten overmannen door mijn emoties en zenuwen, waardoor het eigenlijk veel minder goed ging dan ik had gehoopt. Uiteindelijk wel vrijstelling gekregen, maar echt met de hakken over de sloot.

Nu heb ik over 3 weken mijn examen en de spanning begint alweer aardig op te lopen. Ik wil het heel graag achter de rug hebben (ben dus al heel lang bezig, al zo'n 70 rijlessen van 100 minuten gehad!).

Hoe stap ik toch over die zenuwen heen om gewoon te kunnen laten zien wat ik kan? Ik weet dat ik inmiddels prima kan autorijden, ik heb ook al een aantal keer lessen gehad waarin het prima ging, maar zodra er iets fout gaat heb ik echt moeite om het los te laten en te focussen, en daardoor ga ik weer meer fouten maken en eigenlijk mezelf lopen beoordelen terwijl ik eigenlijkbezig moet zijn met het rijden.
Nou hij noemde me de laatste rijles opeens een amateur omdat ik een domme fout maakte. Dat opende me eerlijk gezegd wel de ogen dat hij het vast wel goed voorheeft met me, maar dat het niet echt een match is, denk ik. Dus als ik het niet haal is de kans groot dat ik overstap.

Ik heb 1 rijles gedaan bij een andere instructeur maar die had ook pas vanaf februari ruimte, dus vandaar heb ik doorgereden bij mijn huidige instructeur. En na die ene les had ik een tijdje best wel veel zelfvertrouwen, omdat die andere instructeur had gezegd dat ik beter reed dan ik zelf dacht. Maar inmiddels is het weer weggezakt dat zelfvertrouwen
Alle reacties Link kopieren
Probeer dat dan even vast te houden, dat je eigenlijk heel goed rijd maar dat je rij-instructeur degene is die je onzeker maakt met zijn commentaar. Hij mag helemaal niks tegen je zeggen tijdens het examen dus je kunt in elk geval een half uurtje zonder zijn stomme commentaar rijden ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan lijkt het mij duidelijk wat je te doen staat, mocht je het niet halen ;)
Een klik met je instructeur is heel belangrijk. En wie weet: straks heb je een geweldige examinator/trice :D Ik had voor mijn TTT een heel leuke, voor mijn 1e examen een lul, en voor mijn tweede examen een ontzettend gezellige dame ;) Driemaal raden welke examens goed, en welke niet goed gingen ;)
Hamy schreef:
27-01-2019 10:37
Probeer dat dan even vast te houden, dat je eigenlijk heel goed rijd maar dat je rij-instructeur degene is die je onzeker maakt met zijn commentaar. Hij mag helemaal niks tegen je zeggen tijdens het examen dus je kunt in elk geval een half uurtje zonder zijn stomme commentaar rijden ;-)

Ja, soms ga ik aan mezelf twijfelen. Mijn instructeur benoemt ook elke keer dat hij heel goed is met "moeilijke gevallen" zoals ik, maar dat ik wel het moeilijkste van allemaal ben, schemert dan wel elke keer heel erg door.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt heel vervelend en herkenbaar! Als je heel gevoelig bent voor negatieve feedback en eigenlijk alleen dat te horen krijgt, dan gaat dat natuurlijk niet werken en is juist die positieve feedback wat je ook nodig hebt van een rij-instructeur. Dat mag je best naar hem aangeven en als de match er niet is... wellicht toch een andere zoeken.

Probeer verder die hoeveelheid lessen los te laten en probeer je ook te focussen op wanneer jij het idee hebt dat je veilig de weg op kan in plaats van dat halen van dat examen als doel op zich te zien. Makkelijker gezegd dan gedaan: maar wanneer jij met zo een gevoel heen gaat: ja, als ik mijn rijbewijs heb dan doe ik misschien niet alles perfect, maar ik rijd wél veilig dan is dat echt een prima basis. En dat je dan een stoepje raakt of 10x moet steken bij het fileparkeren of niet zo vlot bij een stoplicht weg komt: dat is dan dikke jammer: dat komt wel. (en dat soort dingen zijn in een rij-examen ook niet perse funest hoor. Als je het maar wel veilig houdt en dus goed om je heen blijft kijken: etc.)
snorriemorrie schreef:
27-01-2019 09:26
Heb het vorige week gevraagd bij de dokter en die zei: neem maar valeriaan. Dus dat ga ik nu inderdaad dan innemen.
Je kán hier baat bij hebben, maar echt: test dit alsjeblieft eerst uit bij een gewone rijles of spannende situatie voor je dit inneemt voor het rij-examen. Ik bleek er zelf nogal heftig op te reageren en ik ben heel blij dat ik hier niet tijdens mijn examen achter ben gekomen. (en ik gok mijn examinator ook ;) )
@Lorah ja ik denk dat ik zeker wel veilig rijd. Alleen doorstroming ben ik niet zo goed in, denk ik. Ik rij juist denk ik wat (te) voorzichtig.
Klinkt misschien heel gek, maar een banaan eten voor je rijexamen helpt bij concentratie. Dat heb ik ook gedaan, en ben de eerste keer geslaagd. Niet dat dat alleen door de banaan komt natuurlijk :-D
Ik had ook veel zenuwen en angst of het wel goed zou gaan, maar ik dacht bij mezelf; het stelt niet veel voor, ik kan auto rijden en ik doe gewoon alsof ik iemand naar een bestemming breng. Die gedachte hielp mij wel echt.

Overigens ging mijn examen niet vlekkeloos maar fouten pikte ik heel goed op juist doordat ik rustig bleef.
snorriemorrie schreef:
27-01-2019 10:31
Nou hij noemde me de laatste rijles opeens een amateur omdat ik een domme fout maakte. Dat opende me eerlijk gezegd wel de ogen dat hij het vast wel goed voorheeft met me, maar dat het niet echt een match is, denk ik. Dus als ik het niet haal is de kans groot dat ik overstap.

Ik heb 1 rijles gedaan bij een andere instructeur maar die had ook pas vanaf februari ruimte, dus vandaar heb ik doorgereden bij mijn huidige instructeur. En na die ene les had ik een tijdje best wel veel zelfvertrouwen, omdat die andere instructeur had gezegd dat ik beter reed dan ik zelf dacht. Maar inmiddels is het weer weggezakt dat zelfvertrouwen
Echt stap over dan. Bij mijn eerste rijschool was het na 40 lessen, je mag nog lang niet afrijden. Klik was niet meer fijn, op aanraden van andere een andere fijne rijschool gevonden, en die man was zo rustig en relaxt en zei na een paar lessen al van je gaat gewoon afrijden!
Dat ik niet slaagde die eerste 4 keer was gewoon beetje pech.
Rurow schreef:
27-01-2019 14:01
Echt stap over dan. Bij mijn eerste rijschool was het na 40 lessen, je mag nog lang niet afrijden. Klik was niet meer fijn, op aanraden van andere een andere fijne rijschool gevonden, en die man was zo rustig en relaxt en zei na een paar lessen al van je gaat gewoon afrijden!
Dat ik niet slaagde die eerste 4 keer was gewoon beetje pech.

Ja, dat ga ik ook doen als ik niet slaag.

Mijn instructeur was echt geweldig met mij op mijn gemak stellen en van een aantal angsten af helpen, maar nu de laatste tijd heb ik steeds meer het gevoel dat ik iemand nodig heb die heel zakelijk en rustig is zonder teveel gepraat eromheen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook heel nerveus.
Ben ook drie keer gezakt.
Vanwege kosten toch ook sterk overwogen ermee op te houden, maar mijn familie heeft mij omgepraat.
Bij de vierde keer konden ze bij het CBR mijn gestuntel niet langer aanzien en hebben ze mij het rijbewijs maar gegeven. :sarcastic:
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 19:16
2.17% gewijzigd
Ik zou er vanuit gaan dat je het toch niet haalt, dan kan het alleen maar meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens met je rij-instructeur afgesproken om eens een aantal rijlessen te volgen waarbij gebruik van GPS centraal staat en dat de rijinstructeur jou laat rijden zonder in te hoeven grijpen / wijzen op fouten tijdens de rit? Je leert zo als het ware om zelfstandig te rijden en vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen.

Ik snap niet waarom je zo opziet tegen het examen. Het is en blijft tenslotte een rijles, er zit iemand anders naast je, maar jij bent de chauffeur. Dat je daar zo zenuwachtig voor moet zijn? Als je gewoon rijdt zoals je dat doet tijdens je rijlessen, dan is er niets aan de hand. Als het goed is laat je rijinstructeur jou steeds vaker chauffeur zijn en stelt de rijinstructeur zich op als passagier die mee rijdt i.p.v. instructeur. Althans zo deed mijn rijinstructeur dat toen ik bezig was met mijn rijbewijs.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dit, zie het rijexamen als een gewone rijles en gedraag je daar ook naar. Zal je zien dat het allemaal meevalt.

(Mijn moeder had meer dan 80 rijlessen nodig verspreid over meerdere jaren en 7 rijexamens verder wegens haar gezondheid, rijden ging prima maar die bijzondere verrichtingen, juist daar zakte ze op. Bij het laatste examen (geen staatsexamen) kreeg ze het meest gevreesde en slaagde ze tot haar grote verbazing met glans want het ging voor haar gevoel niet goed. Ik wil hiermee aangeven dat het wél mogelijk is.)

Succes met je examen en kom met het roze papiertje terug. Het is je gegund.
Ik gebruik dit topic maar gewoon een beetje om van me af te schrijven hoor. Vandaag mijn een na laatste rijles voor mijn examen en het ging best goed. Wel nog wat kleine aandachtspuntjes, maar ik had vandaag wel het gevoel dat het best zou moeten kunnen gaan lukken :cheer:

De afgelopen dagen benik ook veel bezig geweest met voor mezelf de druk te verlagen. Als het niet lukt, dan ben ik geen loser, maar dan is het gewoon pech en volgende keer beter. Ik maak(te) het eigenlijk veel te groot voor mezelf.

Dus nou ja, op naar vrijdag dan maar, ik hoop dat ik het ga halen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf ook veel last van gehad! Hetgeen wat bij mij het meeste geholpen heeft is dat mijn instructeur NIET is meegegaan tijdens mijn examen. Ik kreeg vaak extra zenuwen doordat ik dan dacht 'oh, nu gaat hij vast dit zeggen/denken/vinden', en daardoor ging ik dingen ineens anders/verkeerd doen of ondernam ik juist helemaal geen actie omdat ik teveel in mijn hoofd zat over hoe het nou officieel/volgens hem moest. Verder was het gewoon een hele aardige man en we hadden gewoon een goede klik. Het was ook zijn eigen voorstel, en ik ben zo blij dat hij daarmee kwam.

Doordat hij er niet bij zat kon ik zijn mening en de gedachten over dingen die ik eigenlijk zou moeten doen volgens hem volledig loslaten. Ik kon de dingen op mijn eigen manier aanpakken en fouten oplossen op de manier die ik goed vond en die bij mij paste.

Wellicht is dit iets wat je kan overwegen? Maar dat ligt ook heel erg aan jouw band met je rijinstructeur/instructrice denk ik. Als hij of zij juist een rustgevende invloed op je heeft juist niet doen.

Dingen die mij verder hebben geholpen: hele rare dingen die misschien een placebo effect hebben, maar me denk ik daardoor wel iets rustiger hebben gemaakt in mijn hoofd zoals valdispert slikken, bananen eten, en vantevoren in de wc een paar power-poses doen en mezelf motiverend toespreken :yes: :lol: . Daarnaast had ik erg veel geluk met een hele lieve examinatrice die naar het algehele plaatje keek, en een makkelijke route, maar daar heb je zelf geen invloed op.

Heel erg veel succes!
Haha, thanks. Ja ik ga sowieso een banaan eten en ik heb trouwens op aanraden van een vriendin nu CBD olie en dat vandaag geprobeerd bij de les, het leek wel te helpen. Wat zijn power poses??
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
30-01-2019 11:48
Ik gebruik dit topic maar gewoon een beetje om van me af te schrijven hoor. Vandaag mijn een na laatste rijles voor mijn examen en het ging best goed. Wel nog wat kleine aandachtspuntjes, maar ik had vandaag wel het gevoel dat het best zou moeten kunnen gaan lukken :cheer:

De afgelopen dagen benik ook veel bezig geweest met voor mezelf de druk te verlagen. Als het niet lukt, dan ben ik geen loser, maar dan is het gewoon pech en volgende keer beter. Ik maak(te) het eigenlijk veel te groot voor mezelf.

Dus nou ja, op naar vrijdag dan maar, ik hoop dat ik het ga halen
Probeer dit id te denken. De wereld vergaat niet. Zoiets.
Veel succes!

Mocht je nu puur door de zenuwen het niet halen zou ik eens met de huisarts spreken, hij/zij zou je beta blockers voor kunnen schrijven. Had ik veel eerder moeten doen, ik was wel nerveus maar niet allesoverheersend en ik kon helder blijven denken.

Een groot deel haalt het niet de 1e keer dus je bent echt geen loser als je niet in een keer slaagt.
Alle reacties Link kopieren
Hamy schreef:
27-01-2019 10:37
Probeer dat dan even vast te houden, dat je eigenlijk heel goed rijd maar dat je rij-instructeur degene is die je onzeker maakt met zijn commentaar. Hij mag helemaal niks tegen je zeggen tijdens het examen dus je kunt in elk geval een half uurtje zonder zijn stomme commentaar rijden ;-)
Bij mij ging mijn instructeur niet eens mee met de examenrit, maar daar kwam ik pas achter toen hij de deur dichtdeed en me succes wenste... :-?

Maar hij hoeft dus niet mee; is het niet gewoon een idee om je instructeur bij het CBR achter te laten?!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Rurow schreef:
27-01-2019 14:01
Echt stap over dan. Bij mijn eerste rijschool was het na 40 lessen, je mag nog lang niet afrijden. Klik was niet meer fijn, op aanraden van andere een andere fijne rijschool gevonden, en die man was zo rustig en relaxt en zei na een paar lessen al van je gaat gewoon afrijden!
Dat ik niet slaagde die eerste 4 keer was gewoon beetje pech.
Dat snap ik dan ook weer niet helemaal; je zakt vier keer en dat is dan 'een beetje pech'?!
Je zou dan toch gaan denken dat je er inderdaad nog niet klaar voor was... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
30-01-2019 20:47
Bij mij ging mijn instructeur niet eens mee met de examenrit, maar daar kwam ik pas achter toen hij de deur dichtdeed en me succes wenste... :-?

Maar hij hoeft dus niet mee; is het niet gewoon een idee om je instructeur bij het CBR achter te laten?!

Ja, ik doe het zodner instructeur erbij

Vandaag mijn (hopelijk) laatste rijles gehad en het ging goed. Niet perfect, maar dat hoeft ook niet. Ik merk wel als ik lang rij en veel moeilijke situaties heb gehad dan neemt de concentratie een beetje af, dus het is goed dat het examen een half uur is en niet 100 minuten. :roll:

De CBD olie doet zijn werk goed, ik bleef goed rustig in situaties die ik normaal gesproken wel spanned zou vinden. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Snorrie, mocht je toch erg nerveus worden, vraag je huisarts dan om een paar betablokkers.
Alle reacties Link kopieren
Of neem een Valdispert Stress Moments. Word je echt rustig van en kan verder geen kwaad. Hebben ze bij o.a. Kruidvat en Etos.
Helaas heb ik het niet gehaald,maar volgende keer hopelijk wel. Ik had de spanning in elk geval wel beter onder controle met die druppeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het dit keer niet gelukt is! Maar geef de moed niet op!

miedo schreef:
31-01-2019 19:47
Snorrie, mocht je toch erg nerveus worden, vraag je huisarts dan om een paar betablokkers.
Het zijn geen snoepjes. Denk je dat die dingen geen bijwerkingen hebben? :huh:

Kan ik met dit medicijn autorijden, alcohol drinken en alles eten of drinken?
Dit medicijn kan bijwerkingen veroorzaken, zoals slaperigheid, vermoeidheid, duizeligheid en verminderde alertheid. Heeft u hier last van? Dan mag u niet autorijden. Het kan gevaarlijk zijn aan het verkeer deel te nemen zo lang u last heeft van deze bijwerkingen. Deze bijwerkingen komen vooral de eerste dagen van het gebruik voor. Ook nadat de dosering omhoog gaat, kunt u (extra) last hebben van deze bijwerkingen.

Allemaal niet zo handig als je gaat rijden dus.
Ah jammer SnorrieMorrie! Volgende keer beter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven