Rijangst bezig te overwinnen

24-07-2009 17:42 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Bijna 8 jaar geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald en ben daarna ook gewoon doorgegaan met rijden.

Toen ging ik op kamers wonen in de stad, geen auto, en is het rijden erbij ingeschoten. Voor ik het wist had ik een soort angst gecreeerd waardoor ik niet meer achter het stuur durfde te zitten.

Het gevolg: ruim 6 jaar niet meer gereden.

Tot vandaag! Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een rijles gehad......en wat ben ik blij en trots op mezelf!:-)

In het begin ging het waardeloos maar aan het eind van de les had ik echt het gevoel weer terug.

Komende week nog zeker 3 lessen en dan ga ik met mijn vriend op vakantie naar Frankrijk.....met de auto. Het zweet breekt me uit als ik er alleen al aan denk, maar na vanmiddag heb ik er weer iets meer vertrouwen in en wil ik ook echt stukken gaan rijden.

Zijn er nog meer dames/heren met rij-angst of die rij-angst gehad hebben? Wat doen jullie eraan en hoe lang heeft het geduurd voordat je er overheen was?

Ik zou graag ervaringen horen/delen.....
Wat een interessant topic!

Zelf heb ik bijna drie jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Ik ben geen natuurtalent. Mijn theorie heb ik wel in een keer gehaald, maar bij het praktijkexamen ben ik pas de derde keer geslaagd na heel veel rijlessen.

Ik was superblij dat ik was geslaagd. Wel zeiden de examinator en de rij-instructrice allebei dat ik zoveel mogelijk moest blijven oefenen! Zij adviseerden mij om zo snel mogelijk een tweedehandsauto te kopen. Maar daar had ik toen geen geld voor.

Na mijn rijexamen heb ik twee keer zelfstandig gereden in een Green Wheels. De eerste keer een ritje in de stad, de tweede keer een tochtje in de omgeving (maar geen snelweg). Daarna had ik ruim een half jaar niet meer gereden. Ik heb nog een keer geprobeerd om te rijden. Bij het starten sloeg de auto iedere keer af, dus ik ben toen met knikkende knieën uitgestapt. Daarna heb ik nooit meer gereden.

Door dit topic krijg ik toch weer zin om te gaan autorijden! Wel ga ik dan ook een paar lessen volgen, want anders ben ik een gevaar op de weg. En ik zou dan regelmatig een auto moeten huren om te blijven oefenen. Een eigen auto heb ik momenteel niet echt nodig. In de stad doe ik alles lopend of met de fiets, en ik ga met de trein naar mijn werk, ik vind het fijn om onderweg relaxed wat te kunnen lezen.

Maar toch vind ik het zonde van mijn rijbewijs. Het heeft heel veel tijd, geld en moeite gekost, en het is ideaal als ik kan rijden, als ik bijvoorbeeld naar de Ikea of het tuincentrum ga of zo.
Ik heb de antwoorden verder niet gelezen, maar wij hebben begin dit jaar een auto gekocht en ik had al drie jaar neit meer gereden. Daarvoor heb ik wel wat gereden maar niet vaak en verder heb ik mijn rijbewijs al acht jaar. Ik vond eht doodeng weer. Ben hier eerst op industrieterein gaan rijden en daarna af en toe in de stad voor al die stoplichten. En toen moest mijn vriend met been in gips voor zes weken en was ik de taxi. Toen ben ik echt er doorheen gekomen. Ik hou er nog steeds neit van, maar ik rij wel overal heen nu. Ver dichtbij en voelt als een bevrijding. Dus gewoon doen!

Waar ikz elf veel last van heb ik dat ik heel kritischben naar mezelf. Als ik 1x een kleine fout maak dan reken ik mezelf dat zo zwaar aan, belachelijk eigenlijk, want fouten maak je altijd wel.
Ik bedoel dan kleine foutjes als afslaan etc he (A)
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2011 12:09
Reden: spam
% gewijzigd
Even dit onderwerp omhoog

Zijn er hier nog mensen met rijangst en hoe heb je dat overwonnen??
Hier nog een met rijangst. Anderhalf jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Tussendoor nog een keer van instructeur gewisseld vanwege mijn angst. En sindsdien nauwelijks gereden. Het stomme is als ik rij en er zit iemand naast me krijg ik altijd te horen dat ze vinden dat ik goed rij. Mijn vriend heeft sinds kort een nieuwe auto (hiervoor een enorm bakbeest) waarin ik eigenlijk weer wil gaan oefenen. En dan in het begin gewoon korte stukjes en zo langzaam over mijn angst heen komen. Ik had mezelf 2 jaar de tijd gegeven om erover heen te komen, heb dus nog een half jaar. Het scheelt wel heel erg dat ik nu pas een auto in mijn omgeving heb waarmee ik kan oefenen. Als ik bij mijn ouders was reed ik wel regelmatig naar het dorp en weer terug. Maar dit was alsnog eens per twee maanden.
@Suy, dapper dat je de stap tot lessen hebt gezet. Zelf heb ik ook een soort van rijangst en heb wel bepaald dat ik (na zoveel jaar niet gereden te hebben) lessen nodig heb. Echter die stap om ook daadwerkelijk lessen te gaan nemen is voor mij nog veelal te groot.
hallo allemaal,

ik heb ook een probleem ik heb nu ongeveer drie maanden me rijbewijs heb heel veel lessen gehad omdat ik zoiezo heel onzeker en angstig was maar ben in een keer geslaagd.

Daarna heb ik gelijk een tweedehands auto gekocht ik was er superblij mee tot een maand geleden.Ik kreeg vanuit uit het niets een paniekaanval achter het stuur heb de dagen daarna nog wel gewoon gereden maar het werd alleen maar erger en toen ik er weer een kreeg heb ik de auto aan de kant gezet en vanaf die dag heb ik nog maar twee keer gereden maar ik ben dan helemaal paniekerig,gehaast let totaal niet op en uiteindelijk ben ik in tranen uitgebarsten.nu zoek ik allemaal uitwegen om niet te moeten rijden omdat ik als de doods ben om weer de auto in te stappen bang om weer in paniek te raken en dan niet weg te kunnen.wat moet ik nou doen moet ik weer gaan lessen?

of moet ik in me eigen auto oefenen met iemand naast me?

Het doet me wel goed om te weten dat ik niet de enige ben en dat ik dus niet gek aan het worden ben.heb er iemand nog tips voor mij?
Hallo Angsthaasjes

Ik ben zelf ook zo,n geval. Jaren lang niet meer rijden en niet meer durven. Bij mij is het 18 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs haalde. Ik was nooit zeker van mijn rijstijl. Na het behalen van mijn rijbewijs was ik verbaast over mezelf .

Ik heb toen snel een auto gehuurd en een hele dag gereden.

Na een maand heb ik met mijn zus samen een stuk in haar auto gereden en toen sloeg de zenuwen toe. In een bocht wist ik ineens niet meer hoe te handelen en gaf ik gas inplaats van remmen. Ik heb de auto aan de kant gezet en wilde niet verder. 8 jaar later kocht ik een oude auto om routine op te doen, maar de angst was er nog. Ik nam 2 rijlessen, maar dat hielp niet en ik deed de auto na 3 weken weg. Ik heb nu na 18 jaar eindelijk weer een redelijke auto voor de deur (van mijn vriend). 2 keer heb ik met mijn vriend op een rustige weg gereden, maar hij raakt in de stress van mijn onzekerheid en mijn angst. Ik ga het nu op mijn eigen manier aanpakken. Ik heb weer 2 rijlessen achter de rug en ik zal indien nodig doorlessen tot ik zeker ben van mezelf. Het schakkelen, koppelen en remmen gaat redelijk, maar ik haal ik nog steeds handelingen door de war. Ook de situatie overzien is matig. Ik ben nog steeds veel concentratie en energie kwijt door de zenuwen. Ik hoop dat het mij dit keer gaat lukken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven