Rouw en rouwverwerking

07-12-2011 23:39 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel lig ik in bed en wil ik allang slapen. Alleen, de slaap komt niet, wel tranen.

Ruim 2 maanden geleden is mijn opa geheel onverwachts overleden. Mijn laatste, dierbare, lieve opa.

Het ging allemaal redelijk, maar nu heb ik een dipmoment. Bepaalde liedjes kan ik niet horen, gedichten niet lezen en de gedachten aan Kerst, een nieuw jaar en alles wat er bijhoort maken me verdrietig.

Hoe ga ik hier het beste mee om?
2 maanden is nog maar kort.

logisch dat je dit hebt, het hoort bij het rouwproces.

huilen ook trouwens, je mag huilen, gooi het er allemaal uit, houd je niet in, dat gaat het rouwproces alleen maar vertragen op den duur.

praat er zoveel mogelijk over met mensen, dat zal ook veel helpen. je moet het een plekje leren geven.

als je er zelf echt niet uitkomt na een half jaar, kan je een rouwverwerkingstherapie overwegen.
Het is niet de eerste keer dat ik er doorheen moet, maar de vorige keren was het (voor mijn gevoel) minder pijnlijk. Dankje voor de tips!
Haay

Ik herken je gevoelens heel erg. Mijn oma is kort geleden overleden en ik mis haar heel erg. Wat ik dan doe: op speciale momenten een kaarsje aansteken zodat ze er toch een beetje bij is.

Wat ik ook moeilijk vind is de wetenschap dat mijn mpeder het er zo moeilijk mee heeft...
Dat het heftiger is, is juist omdat het niet de eerste keer is.

Het is een 'opeenstapeling' en je gaat het automatisch koppelen aan het eerdere verlies. Dat is heel logisch, maar dat heeft iedereen.. hoe meer mensen je verliest hoe heftiger het verdriet.

sterkte meis, ik leef met je mee..
Je gaat er heel goed mee om. Tranen en verdriet horen bij rouwen, heel gezond, dat betekent dat je inderdaad rouwt en het niet vermijdt. Eens met xmoratily, meerdere verliezen na elkaar versterken de rouwreactie. Misschien ben je meerdere verliezen tegelijkertijd aan het verwerken? Sterkte!
Dank je wel!

Ik ben denk ik inderdaad meerdere verliezen aan het verwerken. Toen mijn oma 7 jaar geleden overleed, is er daarna zoveel gebeurt, dat ik het heb weggestopt.

Ik vind het ook moeilijk om me over te geven aan die emoties/gevoelens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven