schoonzus verzint allergie

20-03-2011 16:35 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo

mijn schoonzus heeft in de zes jaar dat ik haar ken steeds nieuwe dingen die ze niet kan eten omdat ze er niet goed op reageert. De afgelopen maanden betreft het een "tarwe allergie" en iedereen moet zich aanpassen. Wanneer we uit eten gaan doet ze er uren over om iets uit te zoeken van de menukaart, want "met al haar andere "allergieen" moet rekening gehouden worden. ze wil er steeds maar aandacht voor en het stoort me enorm. In onze familie hebben we veel met beperkingen te maken gehad vanwege ernstige ziektes en het stoort me dat zij het verzint, er veel aandacht voor vraagt en dat we er allen rekening mee moeten houden. Mijn blinde, alleenstaande oom bijvoorbeeld oom is zwaar diabeet en heeft een ECHTE glutenallergie, hij kan bijna niets eten. En dat is maar een van de voorbeelden waar ik mee te maken heb. Na al dit geklaag over mijn schoonzus komt er wel bij dat ik me zorgen maak om haar theatrale gedrag. zo vertelt e ook da ze verkracht is: dit is erg zorgelijk, want als ze echt verkracht is, is het erg, als ze het verzint heeft ze ook een groot probleem.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, in het normale leven functioneert ze best goed overigens. Tis het theatrale waar ik me zorgen om maak en me, zoals je gemerkt heb, ook aan erger. Als je zelf veel meegemaakt hebt in het leven is het erg als mensen om je heen dingen verzinnen om aandacht te krijgen. Het leven kan op zich al erg genoeg zijn, je hoeft er geen dingen bij te verzinnen. wees blij dat je niets hebt meegemaakt zou ik zo zeggen. Kan iemand me verder helpen dit te begrijpen? ik stoor me er echt aan, maar maak me ook best zorgen om haar.
Volgens mij krijg je hier anders hele goeie tips. Wat had je dan gedacht; dat we met z'n allen hier samen met jou lekker gaan lopen meeklagen over jouw schoonzus? Helpt dat haar verder? Wil je haar nou helpen of niet?
quote:Lorelay schreef op 20 maart 2011 @ 17:22:

[...]

Je snapt mijn situatie is en die wil, kan en ga je niet snappen ook.Ik kan alleen zien wat je schrijft. Als ik het niet snap ligt dat in de eerste plaats aan wat jij schrijft. Moet je zelf weten, maar ga mij geen verwijten maken.
quote:Blackdress schreef op 20 maart 2011 @ 17:25:

[...]

Dat klopt. Dat zeg ik ook in mijn eerste post. Ik reageerde hiermee op jouw post.

Ah, op die manier.

Ben ik met je eens, op een gegeven moment moet je het loslaten en/of overdragen aan professionals.
ik ben misschien niet dapper genoeg geweest met bespreekbaar maken, maar ik heb wel eens voorzichtig wat geprobeerd. En mijn man ook. wij zijn geschrokken van de reacties die dit gaf. Ik wil geen diagnose stellen maar dat van de theatrale persoonlijkheidsstoornis komt in de buurt. Ik lees daar in ook de oppervlakkigheid van contacten, en dat trof me ook even. Ze heeft heel veel "vrienden" maar wij horen nooit dezelfde namen. Dat is zelfs mijn schoonmoeder opgevallen. Ze komen en en gaan. Maar het zijn allemaal best friends.

pffft

ik durf het nog niet aan om het te bespreken
Wat een moeilijk mens, die schoonzus. Voor anderen........... maar vooral ook voor zichzelf.

Heeft ze mensen,buiten jullie om, die zij tot haar vrienden/ dierbare familieleden kan én mag rekenen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Crosspost.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Lorelay schreef op 20 maart 2011 @ 17:25:

[...]

Het gaat er om dat jij denkt dat jouw situatie voor iedereen zal gelden, maar je kent mijn achtergrond ook totaal niet en je begrijpt niet waarom ik zo reageer zo als ik doe. Daarom lijken we er niet uit te komen samen.Jij vult nu al voor de tweede keer in wat ik denk, ervaren heb. Dat zegt niets over mij en alles over jou.
quote:ritmeester schreef op 20 maart 2011 @ 17:25:

[...]

Ik kan alleen zien wat je schrijft. Als ik het niet snap ligt dat in de eerste plaats aan wat jij schrijft. Moet je zelf weten, maar ga mij geen verwijten maken.Ik maak je geen verwijten, jij geeft mij "advies" waarvan ik weet dat dat niet gaat helpen. Als ik dat aangeeft krijg ik rare reacties, vandaar dat ik aangeef dat we misschien beter niet op elkaar kunnen reageren, want we kunnen elkaar niet aan het verstand brengen wat we bedoelen, dus...
quote:friendly schreef op 20 maart 2011 @ 17:26:

ik ben misschien niet dapper genoeg geweest met bespreekbaar maken, maar ik heb wel eens voorzichtig wat geprobeerd. En mijn man ook. wij zijn geschrokken van de reacties die dit gaf. Ik wil geen diagnose stellen maar dat van de theatrale persoonlijkheidsstoornis komt in de buurt. Ik lees daar in ook de oppervlakkigheid van contacten, en dat trof me ook even. Ze heeft heel veel "vrienden" maar wij horen nooit dezelfde namen. Dat is zelfs mijn schoonmoeder opgevallen. Ze komen en en gaan. Maar het zijn allemaal best friends.

pffft

ik durf het nog niet aan om het te besprekenJe wilt dus wél een diagnose stellen. Waarom? Wat levert dit jou (en haar) op?
Friendly, wen er maar aan. Op een forum krijg je diverse reacties. Kritische, leuke en vaak ook waardevolle. En vaak leer je juist van die kritische het meeste. Dat is niet om jou af te branden maar om de zaak helder te krijgen.

En daarbij focus je jezelf vaak op 1 kant van het probleem. Je zit er zelf middenin en dan lukt het niet meer om objectief naar de situatie te kijken. Een buitenstaander kan dat vaak beter omdat die er anders in staat.

En daarbij, wij weten ook niet alle ins en outs. Daarom kunnen wij er compleet naast zitten, dat is vaak ook het lastige van een forum.
quote:friendly schreef op 20 maart 2011 @ 17:26:

ik durf het nog niet aan om het te besprekenDan zijn mijn tips en adviezen helaas op. Als je niet wil, dan wil je niet (Want ik proef dat dit niet zoveel met durven te maken heeft maar eerder met willen. maar goed, dit kan ik ook verkeerd zien natuurlijk.)
Ik loop wat achter, sorry
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 maart 2011 @ 17:27:

Wat een moeilijk mens, die schoonzus. Voor anderen........... maar vooral ook voor zichzelf.

Heeft ze mensen,buiten jullie om, die zij tot haar vrienden/ dierbare familieleden kan én mag rekenen?Nou, dat vermoeden hebben we niet. Vooral omdat de vrienden steeds wisselen. Mijn man en ik zijn constant aanwezig. Ze is hoor ook best vaak, en dat is ook best gezellig hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik heb het vermoeden dat ze een diepliggend probleem heeft, dat wil ik graag een beetje toetsen met het topic hier. Ze schuift mensen blijkbaar zo ook weer aan de kant (vrienden bedoel ik) en als we het verkeerd doen ben ik bang dat ze ons ook aan de kant zet. Ik aarzel daarom enorm.
Als je het niet aandurft om het nog een keer te bespreken, friendly, dan zit er niet anders op dan ermee om te leren gaan. Jij kunt haar niet veranderen. Je kunt wel je eigen verwachtingspatroon bijstellen. Je weet hoe ze is, je weet hoe ze reageert, dus heb geen andere verwachtingen en probeer om je er niet aan te storen.
Friendly, je kunt een diepliggend probleem hier niet simpelweg toetsen. Hiervoor is een psychiater nodig, en mocht die toevalligerwijs hier aanwezig zijn, is een forum niet de manier om een diagnose te stellen. Stop met je probleemanalyses, het komt zó aanmatigend over. Alsof jij de wijsheid in pacht hebt.

Het is heel lief dat je wilt helpen maar dan moet je inderdaad blanco het gesprek aangaan. Ik denk niet dat je al te snel bang moet zijn om haar 'weg te jagen' Je man is haar broer. Als ze alleen oppervlakkige contacten heeft zal ze, na de eerste woede, heus wel bij jullie terugkomen.
ik zal er over nadenken. Het is niet respectloos bedoelt, aureel, dat zoeken naar een diagnose. Ik maak me gewoon zorgen. En ik zit mezelf ook in de weg met deze kwestie. Wil geen knuppel in het hoederhok gooien. Mijn schoonouders spelen al jaren het spel mee en zullen niet aan haar bevestigen dat ze eigenlijk ook vinden dat ze om aandacht vraagt. Dat is lastig mijn man en ik staan er alleen voor.

En weet je, het als je het omdraait (en dat heb ik ook echt wel gedaan) hoe eenzaam moet je dan zijn als je het van deze momenten van aandacht moet hebben. En dat je verkracht bent en het alleen in dronken bui durft te vertellen. Of als het niet waar is, hoe moet je je voelen als je de aandrang hebt om een verkrachting te verzinnen. Mijn zus was op dat moment boos op mijn schoonzus (vanwege de heren) en mijn schoonzus draaide die boosheid om in aandacht door het verhaal over de verkrachting. En hoe moet het zijn om jezelf lelijk te vinden terwijl je dat niet bent. Ik weet het niet hoor.

Heb nu in ieder geval meer stof tot nadenken.
Wel jammer eigenlijk dat de kritische reacdties soms zo venijnig moeten worden gesteld. Zo verliezen deze wel hun waarde.
Ik begrijp dat het niet respectloos bedoeld is. Maar bedenk hoe het andersom zou zijn; dat iemand een diagnose gaat verzinnen bij jóuw gedrag. Zou je niet r a z e n d zijn? (Ik wel!!)

Je probeert je wel in te leven en het is zeker heel triest als zij zo in het leven staat.

Ik denk dat het heel goed is als je inderdaad alle reacties eens goed laat bezinken.
Thanks aureel, Fijne avond!!!
Veel succes!!!
Mensen die hunkeren naar aandacht en dat niet van hun dierbaren krijgen, kunnen er soms een heel vrij sexleven op na te houden om het gemis te compenseren. Ook dat is aandacht namelijk. En de kans dat je dan verkracht wordt is ook groter, zeker als je nog jong bent en de naam krijgt gewillig te zijn.

Voor wat betreft allergien heb ik al meermalen van dichtbij meegemaakt dat mensen jarenlang van alles een poos niet mogen hebben, in het traject van het onderzoek naar de oorzaak van de allergische reacties.

Het hoeft dus geen onzin de zijn. Maar stel dat het wel onzin is, dat het een roep om aandacht is, dan heeft ze idd hulp nodig. En lieve mensen om haar heen die met haar praten om haar in de juiste richting de weg te wijzen.
die schoonzus moet natuurlijk zelf weten met wat voor drama ze zich omringt, jij hebt de keuze om daar bij weg te blijven of het te negeren. Een gesprek met haar zou ik niet doen, het is haar zaak
wat betreft allergie, je bent het of je bent het niet. Een glutenallergie komt niet zomaar ineens opzetten. Het kan wel zijn dat ze intoleranties heeft voor bepaalde middelen, maar dat is geen reden om hysterisch over te doen
quote:friendly schreef op 20 maart 2011 @ 16:57:

Liv,

Het lijkt me dat je, na een verkrachting, extra voorzichtig bent en niet twee mannen die je verder niet kent mee naar huis neemt. Mijn zus die bij mijn schoonzus logeerde wilde het echt niet, ze kenden de heren niet. Mijn zus heeft het pleit gewonnen, de heren zijn niet mee gegaan en daarna vertelde mijn schoonzus over de verkrachting. Maar het was een hele rel en mijn schoonzuls was stom en stomdronken. Daar is mijn zus erg van geschrokken.

O jawel hoor, dat kan makkelijk.

Heb ik zelf ook al gedaan. Ik was toch al verkracht, dus het maakte ook niet zo heel veel uit als het weer zou gebeuren. Mijn lichaam was toch niet van mij.
@ Friendly

Ik heb net het hele topic gelezen, wat me vooral opvalt is dat je blijft herhalen dat je het lastig vind om het gesprek aan te gaan met haar... Wat maakt het zo lastig?

Ben je bang dat je aan de kant gezet word zoals ze dit doet bij haar vrienden in jullie optiek?

Wat ik ervan begrijp is dat je erg twijfelt of het allemaal waar is wat ze verteld, zeker rondom die verkrachting maar het kan ook dat doordat ze zo stomdronken was heel erg los was en het juist laagdrempeliger werd om het 'op te biechten'. Neemt niet weg dat het dan nog een lastige situatie is.

Verder vind ik dat je het erg negatief benaderd richting je schoonzus, je gaat er al vanuit dat ze liegt en bedriegt..... Als je het gesprek aan zou gaan en uitspreekt dat je je zorgen om haar maakt of het allemaal wel goed gaat en wellicht haar kan confronteren met die 'actie rondom het opbiechten van de verkrachting' en de allergieën. Dan is het al een hele andere insteek dan wanneer je begint met dat je het wantrouwt en denkt dat ze alles bij elkaar liegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven