Serieuze nachtmerries

26-01-2021 08:29 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of iemand dit herkend maar zo nu en dan heb ik echt serieuze nachtmerries en durf niet echt te gaan slapen uit angst dat deze terug kozen. Ik heb dit al sinds kinds af aan en de frequentie is niet heel hoog (2x per 1 mnd) maar wel serieus heftig. Ik ben erna echt gesloopt voor de hele dag. Ik ben nu eind 30.

Vroeger droomde ik over ratten die me opvraten of dat ik tandeloos werd (met name de laatste is een bekende droom net zoals heel lang ‘vallen’). Als ik nu zo’n nachtmerrie heb is het heel veel heftiger en kan ik het ook niet ergens aan relateren.

Tegenwoordig heb ik het aardig ‘onder controle’. Ik weet vaak wanneer ik aan het dromen ben en kan dat ook wijzigen in iets positiefs door ‘de regie’ te nemen in die droom. Dat klinkt heel vaag maar ik heb ergens geleerd dat ik dit soort dromen zelf kan beïnvloeden door the realiseren dat het slechts een droom is en ik dat kan ‘sturen’. T gebeurt natuurlijk niet echt en alleen maar in mijn brein. Ik stap ook uit bed om de nachtmerrie van me af te schudden - anders gaat die de hele nacht door.

Als ik zo’n nachtmerrie heb wordt ik echt volledig in paniek, met hartkloppingen wakker. Even om te vergelijken: ik heb vannacht maar filmpjes van de huidige rellen gekeken om te ontspannen. Dat vind ik echt bizar. De dromen die ik heb zijn behoorlijk gewelddadig en emotioneel op diverse manieren (niet gewelddadig vanuit mijn persoon in de nachtmerrie). Er komen ook geen ‘bekenden’ in voor.

En nee, geen tv gekeken gisteren, geen prikkels die teveel zijn (ik werk al maanden thuis).

Mijn vraag is of iemand dit herkent en uiteraard - wat kan ik eraan doen? Of zit dit gewoon in mij en moet ik het accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel maar bij mij was het een periode van een aantal jaar elke nacht en lag er een trauma onder. Ik vermeed slapen zoveel mogelijk en sliep liever overdag dan s nachts omdat het dan licht was.

Ik heb mijn trauma verwerkt en nu eigenlijk nog zelden een nachtmerrie
where ever you go, go with your heart
Zo uit mijn hoofd denk ik dat je je teveel verbindt met zaken die je overdag registreert, dus het is zaak, hoogst noodzakelijk, om je niet veel meer aan te trekken van wat er allemaal in de wereld gebeurt, het gaat per slot van rekening niet over jou.


Ik herken het wel hoor, van vroeger en ik heb ook eelt op mijn ziel moeten kweken.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het, ik kreeg het bij wisseling van medicijnen. Het beinvloedt ook mijn hele humeur de volgende dag, echt heel vervelend. Nu ik van medicatie af ben is het weg. Ik heb geen tips helaas.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je ritueel voor het slapen gaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het kan aan van alles liggen en hoeft niet per se psychisch te zijn. Ik krijg het als mijn dekens te warm zijn. Ook is het bij mij hormonaal. Volgens mij hebben vrouwen er vaker last van.
Alle reacties Link kopieren
Dat sturen van dromen heet 'lucide dromen'

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a2 ... de-dromen/
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook. Ik kijk bepaalde dingen ook niet, omdat ik weet dat ik er slecht tegen kan en maandenlang nachtmerries kan krijgen (heftige documentaires bijvoorbeeld). Ik herken de angst ook om niet te willen slapen.

Ik heb het nu vrijwel niet meer. Ik denk dat het gedeeltelijk is omdat ik zelfverzekerder ben dan vroeger als tiener. Dat klinkt een beetje raar, maar ik merk dat ik vroeger wegrende (in mijn nachtmerrie) en nu probeer te vechten. Ik voel mij ook veel sterker. Zoals iemand hierboven al aangaf over een trauma heeft dat bij mij ook gespeeld (traumatiserende jeugd). Toen ik hulp kreeg daarvoor werden de nachtmerries en de angst ook minder.
Emboldened by the flame of ambition
Als kind had ik regelmatig nachtmerries, was ook een slaapwandelaar. Herken je verhaal echter niet, want nu als volwassene droom ik veel, intens en heb ik zowat elke nacht wel een droom waarin ik verwond wordt of sterf maar ik heb er verder geen last van.
Ik ervaar geen angst meer bij zulke dromen misschien omdat ze zo frequent zijn?

Wel slaag ik er regelmatig in om te beseffen dat ik droom, altijd heel prettig zolang je dan niet wakker wordt.
Alle reacties Link kopieren
Slik je medicijnen?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken precies wat je schrijft. Ik heb ook een paar keer per maand van die nachtmerries, waarbij ik echt het bed uit moet, omdat ze anders de hele nacht door gaan. Mijn vader heeft er ook veel last van, dus misschien zit daar ook wat erfelijks/aangeleerds ofzo.

Ik kijk inderdaad geen enge films/series meer, omdat ik het 's nachts herbeleef, dus daar heb ik niet zo'n zin in.

Ik heb het al van kleins af aan en ben nu 31 jaar en het is er nog steeds regelmatig. Ik heb nog geen manier gevonden om er van af te komen, heb ook nog niet heel erg gezocht, het stond op m'n to-do lijst voor later dit jaar. Dus ik lees hier graag even mee.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn alleen al om te horen dat ik moet de enige ben. Het breekt idd mn hele dag.

Ik slik geen medicatie, heb al jaren een mirena-spiraaltje en een heel vast bedritme. Ik kijk ook geen spannende films of series voor het slapengaan maar lees een suf romannetje.

Ik had ook trauma’s die ik echt goed heb verwerkt met een psycholoog. En dromen/nachtmerries die daaruit voortkwamen kon ik ook als zodanig herkennen.

Ik kan mijn huidige dromen echter niet associëren met mijn dagelijkse dingen. Ik heb fijn werk (vanuit huis dus ook bijzonder weinig prikkels), fijne man en fijn huis.

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen om dit te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/onderzoe ... van-corona

het is ook een Corona-bijverschijnsel
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het echt al jaren, dus ook voor Corona helaas. Ik heb idd ook mijn avondrituelen erop aangepast en heb ook echt verbetering gemerkt daardoor - gelukkig maar, eerst was het veel frequenter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zulke horrordromen, echt horror, als ik teveel Melatonine slik.
Ik hou me dus strikt aan de max dosis.

Kan dat het zijn?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
26-01-2021 09:07
Het kan aan van alles liggen en hoeft niet per se psychisch te zijn. Ik krijg het als mijn dekens te warm zijn. Ook is het bij mij hormonaal. Volgens mij hebben vrouwen er vaker last van.
Hier ook als ik het te warm heb
Alle reacties Link kopieren
Ik slik idd wel melatonine maar niet meer dan de voorgeschreven hoeveelheid. Omdat ik een moeilijke slaper ben helpt het wel maar ik zal het idd maar eens een maand laten liggen.

Bij te warm herken ik het ook, maar dan is ook de oorzaak meteen duidelijk voor mij. Dan ga ik gewoon uit bed en een half uur later lekker slapen. Dat is niet het geval bij deze nachtmerries. Deze zijn ook echt veel heftiger.
Alle reacties Link kopieren
Menig mens mag er dan niet in geloven maar bidden voor het slapen gaan werkt werkelijk waar. Praten tegen God tijdens je nachtmerrie kan ook. Je kunt inderdaad je dromen zo beïnvloeden.

Ik heb hier zelf ervaring mee en heb al jaren geen nachtmerries meer. Heb ik af en toe wel nog een nare droom dan helpt het praten tegen God echt. Ik vraag er om om wakker te worden en dat gebeurd. Wanneer ik dan bid tegen invloeden van buitenaf of aanvallen op welke manier dan ook dan helpt dat ook echt om nachtmerries tegen te gaan.

Het is een tip. Hoef je niks mee te doen. Maar dit is de enige, simpele oplossing waar ik zelf gebruik van maak. Ik ben dan ook gelovig maar ook iemand die niks met geloof te maken heeft kan dit proberen. Al voelt het dan misschien wat gek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven