Studiekeuze, lastig!

22-06-2011 23:51 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Ik ben een aantal weken geleden geslaagd voor mijn opleiding marketing en communicatie. Ik ben er achter gekomen dat deze studiekeuze/richting niks voor mij is. Toch heb ik het afgemaakt omdat ik dat belangrijk vond. Nu wil ik graag door met een HBO-opleiding. Ik heb online veel tests gedaan, en ook bij een instantie. Hier kwamen veel creatieve en sociale beroepen uit; lerares, kunstenares, schrijver, journalist, sociaalwerker, verpleegkundige. Toch spreekt niks hiervan me écht aan, en ik vind het voor later erg belangrijk dat ik een baan heb waar ik plezier in heb. Hoe hebben jullie gekozen voor een opleiding? Of kom je er pas later achter of iets wel of niets voor je is.. Tips zijn heel erg welkom!
Kan je niet een oriënterend propedeuse jaar doen? Bestaat dat nog? Google er maar eens op. Als je dan je P hebt gehaald kan je doorstromen in de richting die je het leukst lijkt. Er zijn volgens mij twee verschillende richtingen. Erg leuk voor als je het nog niet weet.

Succes!
quote:Koekblikje schreef op 22 juni 2011 @ 23:59:

Kan je niet een oriënterend propedeuse jaar doen? Bestaat dat nog? Google er maar eens op. Als je dan je P hebt gehaald kan je doorstromen in de richting die je het leukst lijkt. Er zijn volgens mij twee verschillende richtingen. Erg leuk voor als je het nog niet weet.

Succes!

Is dat niet een beetje zonde van het beperkt aantal jaren dat je stufie krijgt?

TO, al die beroepen lijken je niet echt wat schrijf je, maar wat weet je echt van die beroepen? Misschien kun je bij de beroepen die je nog het meeste aanspreken een dagje meelopen om een beter beeld op te doen.
Je weet wel dat je als je al een bachelor heb gehaald dat je dan het instellingstarief betaald?
Geen idee.. Ik heb het altijd al geweten..

Jammer dat je dr zo laat mee komt meid.. Anders had je bij wat verschillende HBOstudies in de banken kunnen gaan zitten om te zien hoe het écht is..
Misschien een optie om ook naar WO opleidingen te kijken?
Gisteren vertelde mijn buurvrouw dat zij, omdat ze al een hbo-diploma heeft, 7000 euro collegeld per jaar moet betalen. Ze zit dan naast studenten die 1400 euro betalen....
Ik heb ook nooit geweten welke studie ik wilde doen of welk beroep ik interessant vond. Ik vind veel dingen wel interessant maar niets waarvan ik zeg 'dat is het!' Ook moet je natuurlijk nog kijken naar waar je goed in bent en waarin niet. Zelf heb ik uiteindelijk gekozen (aantal jaren na mijn middelbare school diploma en na vanalles uitgeprobeerd te hebben) voor een wo studie via de OU. Hoe en wat ik er mee wil ik de toekomst weet ik nog net zo min als een paar jaar terug maar ik heb gekozen voor een studie dat mij heel erg interessant leek en doe de studie nu met veel plezier. Een vriend van mij heeft eerst een orientatiejaar gedaan op een 'gewone' school, niet schriftelijk, en heeft hierbij mee kunnen doen/lessen kunnen volgen van allerlei studies en is zo na een jaar tot zijn keuze gekomen. Misschien kan je daar eens naar informeren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven