Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
moon !!!!

Ik heb je gemist op het forum

Ben heel benieuwd hoe het met je gaat.

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Lieve Mensen,

Ook ik hoop nog lang met jullie te schrijven.... heel fijn!

Dat al wat jullie willen uit mag komen in 2011...

Liefs!
Vanmorgen, op de laatste dag van het jaar heb ik een voorlopige hypotheek afgesloten.

Bij al die papieren moet je dan een heel lijstje invullen over gezondheidsklachten en of je rookt enzo, dat soort dingen.

Ik moest ook invullen of ik in behandeling ben bij een psycholoog en of er psychische klachten waren. Ik heb netjes 'nee' ingevuld. Ook al heb ik een opname achter de rug en zit ik in behandeling. Liegen is soms beter toch?

Naja, mensen een fijne en rustige jaarwisseling en alle goeds voor volgend jaar (morgen)
En Green... heb je al het lekkers in huis voor vanavond??

Hee Kip en Buik!

Hoi Sammie, taboes zijn inderdaad niet fijn. Ze bestaan nog steeds in de psychiatrie, maar het is soms ook wel een beetje hoe je er zelf in staat.

Ik heb meegemaakt dat ik het voor sommige mensen verzweeg omdat ik dacht dat ze me dan raar zouden vinden. Ik heb echter gemerkt dat lang niet iedereen er zo negatief op reageert als ik het vertel.

Mensen die mij niet kunnen accepteren met mijn 'probleem', zijn mijn vriendschap misschien ook niet waard.

Ik heb gemerkt dat heel veel mensen in therapie zijn of zijn geweest en dat veel mensen dat verzwijgen omdat ze denken dat dat eigenlijk maar raar is. Eigenlijk is het krom, want waarom zou je wel open zijn over je bezoekjes aan de huisarts voor een lichamelijke kwaal en niet over bezoekjes aan de psycholoog voor een psychische kwaal?

Het is toch geen schande dat je naar een psych gaat? Het is juist te prijzen dat je iets wil doen aan je probleem en er niet voor weg loopt!

Wat die eerlijkheid voor de hypotheek betreft, daar heb ik helaas geen advies voor. Daar weet ik weinig van af, maar zelf prefereer ik eerlijkheid.

Heel veel succes in ieder geval met je therapie!
!!
Hai!
quote:gipsy25 schreef op 30 december 2010 @ 15:41:

moon !!!!

Ik heb je gemist op het forum

Ben heel benieuwd hoe het met je gaat.

Liefs

Goed! Het forumminderen was een goed idee. Zit nu in de 'kerstvakantie' wel weer op het forum maar morgen begint mijn cursus weer dus dan is het uit met de pret.

Ja, gaat echt goed. Verhuisd natuurlijk. Het was wennen maar wel meteen prettig in mijn huisje. En ik ben niet 'streng', als het ff minder gaat ga ik naar mijn ouders. Vinden zij ook prima. Ben wel de hele herfst grieperig geweest, steeds ook bang dat t misschien tot t begin van een depressie was.... maar het was echt griep. Was niet zo ziek dat ik in bed moest blijven, maar steeds niet lekker.

Cursus gaat ook best goed, heb geen lessen gemist, vind het wel vermoeiend soms. En moet meer discipline krijgen, haha.

Was nog ontevreden over mijn dagritme, veel te laat uit bed (maar ik was ook zo moe!) en was niet actief genoeg naar mijn zin.

Maar nieuw jaar nieuwe kansen: gisteren heb ik nieuwjaarsduik gedaan en vanochtend stond ik om 10 uur op de ijsbaan voor schaatsles :-D

Jullie herinneren je misschien de GM nog. Ik was een paar weken geleden een beetje in de war... kwam een vriendin van mij tegen met zijn vrouw, zij zijn kennelijk nu bevriend. En ik dacht: Tja die mensen zitten gewoon in mijn kennissenkring verweven nu... en als ik afstand neem dan zie ik sommige vrienden ook minder.

Maar gisteren waren we met een hele groep bij elkaar en het was gewoon ontspannen en gezellig... ook met de GM... en ik was zo blij dat het zo ook kan. Ik hoef helemaal geen afstand te nemen, er is niks aan de hand.

Zo dat was een samenvatting

Gips ik heb je af en toe even gevolgd op het forum, krijg de indruk dat het weer wat beter gaat, of niet?

Gelukkig nieuwjaar voor allemaal!!!
Jij ook een gelukkig nieuwjaar, Moon!

Fijn te lezen dat het goed met je gaat!
Ha moon

Wat stoer zeg die nieuwjaarsduik! Je hebt geluk gehad dat ie door is gegaan want er zijn er best veel afgelast.

Fijn dat het forumminderen goed voor je is. En eindelijk een huis voor jezelf , wauw!

Is je het meegevallen?

Met mij gaat het wel beter, beetje ups en downs maar ben hard aan het werk
Thanks Veraan!

Gipsy: Het is meegevallen in de zin dat ik het prettig vind om alleen in mijn huis te zijn. Daar heb ik niet zo veel moeite mee gehad. Tuurlijk wel af en toe een moment, maar meestal gaat het goed. Ben ook tevreden dat ik gezond gegeten heb steeds, zelf gekookt, verse producten.

Wat een beetje tegenvalt is hoeveel werk het is voordat het 'af' is. Ik ben al niet zo'n opgeruimd type maar er lijkt geen einde te komen aan het inrichten. Heb ook wel wat nieuwe dingen nodig (wasmanden, prullenbakken, dat soort dingen) en het duurt gewoon een tijd voordat alles netjes is.

Maarja, als het met mijzelf goed gaat is dat eigenlijk bijzaak.

Gips, ik kan me voorstellen dat het hard werken is. Het zal echt wel zwaar zijn ja. Maar goed te horen dat het iets beter gaat. En uiteindelijk (cliche) zal je er veel van leren denk ik.

Ik zat net via programma gemist een documentaire te kijken of meisjes met anorexia, die in een kliniek zaten. Niet zo handig voor het slapen gaan... Nog maar even forummen dus.
Moon, leuk hoor om weer wat van je te horen en te lezen dat het best goed met je gaat. Vind ik echt heel fijn voor je. Wat een discipline om je forummen zo te beperken. Hoop dat alles zo goed blijft gaan het komende jaar.

Veraantje, hoe is het met je buik? Binnenkort moet je toch naar de huisarts??

Kip, met jou gaat het dus langzaam in een stijgende lijn vooruit?? Fijn! Blijf je best doen!

Ik ben nogal down en da's jammer, maar dat komt vast gauw weer goed! Heb niet echt een reden om down te zijn eigenlijk. Kan het dus ook niet van me af praten, want de oorzaak mist.
Hoi Meik! Weet je wat leuk is? Tulpen, daar wordt ik altijd blij van. Ga even een plaatje voor je zoeken.
Oh Jumps
Die zijn idd prachtig. Heel erg lief van je. Gek misschien, maar dat doet me echt héél goed! Begin er zowaar van te tranen.

15.39

He Meike, dat is vervelend dat je down bent. Weet je waar het door komt of komt het gewoon uit het niks?

Minder forummen lukte wel omdat ik het ineens drukker kreeg. Minder leegte te vullen zegmaar. (En nu klinkt het alsof ik alleen daarvoor forumde, dat is niet zo, maar de 'leegte' maakte wel dat ik wel heel makkelijk achter de PC kroop).

Plus dat ik me een paar keer zo geërgerd heb aan de toon op bepaalde topics dat ik uit boosheid ook zo een paar weken weg kon blijven. De sfeer was niet te best afgelopen herfst.

En vandaag begint mijn cursus weer. Ik was heel relaxed maar net heb ik drie dingen tegelijk gedaan en nu ben ik hyper...

Ach, gaat wel weer over.

Fijne dag/ avond!
Ja Moontje ik begrijp je beweegredenen van het minder tot niet forummen wel. Ik vind het eigenlijk alleen maar positief dat je hier niet zoveel te vinden bent omdat je opgeslokt wordt door de dingen in real life. Niet dat het negatief is als je hier wel vaak zou komen, hoor.

Mijn leven is eigenlijk alleen maar uitgebreid door het forum.

Kun je nog even je rust nemen vanmiddag voordat je naar de cursus gaat? Of is dat moeilijk nu je zo hyper bent??

Succes met de studie!
Meike ik heb dat ook weleens hoor, zomaar. Lekker huilen (als je wil) en lief zijn voor jezelf.
Dank je Meike!

Ja het is inderdaad positief dat ik minder forum maar soms mis ik de uitlaatklep ook wel. Maar goed, ik kan zo weer gaan schrijven als ik ergens mee zit.

Ik kan zo nog een kwartiertje zitten en in de trein kan ik soms ook wel relaxen. (haha, in het begin niet... maar dat gaat nu beter). En het is ook wel goed als ik een beetje hyper ben, dan ben ik bij de cursus ook actiever met vragen stellen e.d.

Nogmaals fijne avond! Ik hoop hier nu een paar dagen niet meer te komen
Hey Meike

Dat is niet fijn, dat je je down voelt. En als je de reden niet weet, heb je er ook zo weinig grip op. Wat Frizzy zegt, lief voor jezelf zijn! Je mag me altijd mailen hè! Helpt het ook om het met je pb-er te delen dat je je zo voelt? Je voelt je wel fijn bij haar, toch?

Moon, succes met je cursus! En als het een goed teken is als je hier weinig bent, hoop ik je hier niet te vaak te zien. Maar je bent altijd welkom natuurlijk, mocht je wel even willen kletsen!
Voor jullie allemaal omdat jullie zulke lieve dingen schrijven.

Vinden jullie dat ook zo moeilijk om lief voor jezelf te zijn? Het klinkt gemakkelijk, maar ik heb er veel moeite mee. Daarin ben ik vast niet de enige?!!!!! Hoe doen jullie dat? Ik kom niet verder dan mezelf te verwennen met iets lekkers.

Houden jullie van jezelf? Is misschien best een diepzinnige vraag, maar ik ben gewoon heel nieuwsgierig daarnaar.

Fijne dag!
Goeie vraag Meik. Ik moet mezelf soms ook echt aansporen om lief voor mezelf te zijn. Los van lekkere dingen kopen of gezond voor mezelf koken kan ik nog verzinnen: verse bloemen voor mezelf kopen, wandelen, een film opzetten of een boek lezen, maar ook: mezelf niet kwalijk nemen dat ik verdrietig, somber of boos ben. Het is dan maar gewoon zo dat ik me zo voel, en dat mág ook best. Na een uurtje (of 2) verdwijnt het vervelende gevoel dan meestal wel, in ieder gevan voor eventjes. En als het terugkomt begin ik weer van voor af aan.
Voor Meik:

Houden van jezelf. Inderdaad diepzinnig.. Ik denk niet dat ik van mezelf hou. Vind het ook niet echt nodig ofzo.

Qua uiterlijk ben ik tevreden hoor (tuurlijk net als iedereen dingen die ik wel anders zou willen, maar goed). Maar dan innerlijk, nee. Bah.

Misschien dat het daarom is dat het me ook niet interesseert of ik goed voor mezelf zorg. Het kan me gewoon niet schelen.

Conclusie: ik hou niet van mezelf, maar kan er echt niet wakker van liggen.
Ik ben net tot de conclusie gekomen dat ik een verwend kreng ben. (En een huilie )

Hoe gaat het nu met jou Meike? Ik had gisteren een late en vandaag een vroege en heb opeens vanalles gemist...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven