Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier wel meegelezen, wist zelf niks nuttigs te zeggen, maar inderdaad: wat een goeie posts Annemeike!

10.47
quote:Annemeike schreef op 08 april 2011 @ 07:16:

Green, natuurlijk is het ok dat je dat vraagt. Ik antwoord er niet hier op, maar zal dat effe op de hyves doen.

Hoe voel jij je? Ben je blij weer thuis te zijn of zou je nog wel even op die verre bestemming willen zijn?

Ben je trots op jezelf dat je die lange reis in je eentje hebt gemaakt?

Prima hoor!

Ik ben wel blij om weer even thuis te zijn, maar ook wel een beetje onwennig: ik keer terug naar een situatie zonder studie en/of werk. Heb ik nog nooit meegemaakt.

Fijn die openheid/onbekendheid, maar ook eng!

Ik ben er eigenlijk al wel weer klaar voor om te vertrekken , maar ik zou denk ik nu weer een ander land/gebied uitkiezen.

Werk zoeken vind ik best moeilijk. Ik vind dat ik goed bezig ben, maar het is wel eng telkens. Je moet er gewoon wel wat lef voor hebben. En even rationeel bekeken heb ik wel moeilijkere of engere dingen gedaan, maar toch vind ik het wel eng.

En ik ben nu gewoon op zoek naar 'simpel' werk (sorry, vind het een beetje stom om dat zo te zeggen, want het is ook gewoon belangrijk werk) en dan ben ik bang dat ik daar al in misluk. Of dat ik voor altijd in dat soort baantjes blijf zitten. (wat nou ook weer niet meteen de bedoeling is) Of dat mensen op me neer kijken vanwege wat simpeler werk.

Maar goed, ik heb het gedeeltelijk zelf in de hand hoe dit gaat lopen (het andere gedeelte is geluk hebben, denk ik) En wat andere mensen er van vinden moet niet mijn probleem zijn, denk ik..

In ieder geval: ik vind dat ik best goed bezig ben, maar het roept wel onzekerheid op. Maar tot nog toe weet ik die aardig goed te handelen, geloof ik
Ik vind ook dat je goed bezig bent Green! Ondanks dat je het eng vind doe je het toch maar mooi.

Mag ik je vragen (misschien heb je het al eerder geschreven, maar ik weet het niet meer) of je ooit therapie oid hebt gekregen voor je angst en onzekerheden? Als ik je zo lees, niet alleen vandaag maar ook eerder, zit het je namelijk behoorlijk in de weg. Niet in die zin dat je daardoor ontzettend passief wordt ofzo, maar mán wat moet het een hoop energie kosten als je steeds met je gedachten al die gevoelens weer weg moet drukken. Lijkt me zwaar Green.
ha frizzy,

bedankt voor je reactie!

Ik ga er nu even niet op reageren omdat ik zo weg moet, maar kom er later even op terug!
Ik vind ook dat je supergoed bezig bent, Green. Juist ook omdat uit je posts idd je onzekerheid duidelijk is. Ondanks dat pak je van alles aan en dat vind ik echt heel erg knap.

Je voelt je niet te goed om ondanks dat je afgestudeerd bent. toch voor een 'simpel baantje' te gaan op dit moment.

Petje af, ik vind jou supertof!
ik kom er steeds niet toe om even echt (= met aandacht) te reageren, maar wat een supergave post om te lezen Annemeike!

Vanmiddag zal kom ik even 'echt' posten.

6.24
Ja, echt lief en positief is die post Meike!!
Vanmiddag ja? Dan was je vrij kort van stof Green
ja, sorry
Annemeike, ik vond en vind je post echt superlief!!

Hoe gaat het met jou?

Hoe gaat het met de rest hier?

Janna, hoe gaat het met jou?

uhm... ik weet niet eens goed wat ik moet zeggen.

Frizzy, ik heb wel eerder therapie gehad. Of ik daar nu iets mee moet. Geen idee.

Ik heb eigenlijk best veel soorten therapie gehad. De belangrijkste was deeltijdtherapie.

Het gaat nu zo veel beter dan een aantal jaren geleden. Toen liet ik me absoluut tegenhouden door onzekerheden, angsten.

Ik had laatst geloof ik iets geschreven over oogcontact. Zoiets kon ik echt niet. Als ik zenuwachtig ben vind ik het nog steeds wel lastig. Maar dat heb ik min of meer geleerd door het een soort van technisch te benaderen haast.

Nou ja, ik ben wel onzeker over of ik sociaal genoeg ben. Aan de ene kant ben ik dat wel. Daar zien jullie wel iets van (hoop ik). Aan de andere kant ben ik ook zo onhandig.

Maar goed, nu zit ik wat in het wilde weg te schrijven. Ik weet niet echt wat ik nou moet schrijven.

Frizzy en Jumps hadden het gisteren over: relax

En nu ik daar bij stilsta: doodeng!

Ik zit met een knoop in m'n maag en uh.. ik voel me even echt niet blij.

In ieder geval: vertellen jullie ook eens wat!! Nu zit ik het weer over mezelf te hebben. Als jullie hier ook iets delen dan kan ik proberen om daar wat over te zeggen.
Greentje wat er al niet in je koppie omgaat zo vroeg! Waarom zou je niet nog even in bed kunnen blijven liggen nu? Dat is ook relaxen. Al is het maar 10 minuutjes langer..

En bedenk dat je alleen hoeft te veranderen aan jezelf waar JIJ niet blij mee bent. Niet omdat je denkt dat het moet van anderen. Accepteren hoort ook bij het leven.

Maar misschien praat ik nu onzin en denk je wat moet ik hiermee.

Je praat geen onzin hoor!

Dank je

Jij bent er ook weer vroeg bij zeg!
Ja, moest even werk bellen of m'n dienst opgelost was (had gisteren ziekgwmeld ivm kaakchirurg).

Ik heb de kop van een bouwvakker, ziet er niet uit, gewoon vierkant!

Maar goed, nu ben ik dus wakker.

07:34
haha . Ik probeer even een voorstelling te maken van hoe je er nu uitziet

Hoe gaat het nu met de pijn?
Goedemorgen meiden!

Green, wat vind je dan zo eng aan relaxen? Ga je dan te veel nadenken of zo?

Je bent bang dat je niet sociaal genoeg bent. Hier op het forum vind ik je wel heel sociaal. Je bent altijd begaan met anderen, je hebt je nooit opgedrongen toen je een hele tijd geleden mee begon te schrijven, je bent betrokken en aardig.... Moet ik nog even doorgaan??

Dat oogcontact maken is moeilijk, he? Je moet eigenlijk net iets boven de andermans ogen kijken.

Jumps, niet fijn eeen vierkant gezicht! Heb je ook nog pijn? Ik moest wel heel erg lachen toen je gisteren zei dat je het eigenlijk wel leuk vond!! Ha ha ha!

Hoop niet dat het lachen je nu vergaan is. Hoe heb je geslapen? Lukte dat een beetje?

Jann, ben altijd blij als ik een post van jou zie. Jammer dat je er de laatste tijd zo weinig bent (op onze topics), maar ik begrijp het wel.
quote:Janna_ schreef op 12 april 2011 @ 23:42:

Vanmiddag ja? Dan was je vrij kort van stof Green

Die is écht leuk!
Dat is het inderdaad, annemeike: dan ga ik te veel nadenken.

9.24
quote:Green_ schreef op 13 april 2011 @ 09:25:

Dat is het inderdaad, annemeike: dan ga ik te veel nadenken.

9.24

En ik kan hier echt niet mee omgaan zeg.

Gisteren was echt een rotdag. Mijn gevoel schoot de hele tijd heen en weer en echt stom dat ik mezelf zo de put in kan denken. En dan geef ik me vervolgens weer een schop onder m'n kont. (want: Green, doe eens even normaal!)

En dan begint het weer van voren af aan. Vermoeiend en vooral stom.
Greentje, ben je al uit de put aan het krabbelen waar je jezelf ingepraat had?

Vloog het je allemaal ineens een beetje aan?

Hoe gaat het nu met je?

Ik hoop dat vandaag een veel betere dag voor je wordt!
Green, hoe gaat het met je??
Ha!

Ik voel me eigenlijk best wel weer wat beter!

Hoe gaat het met jou?

Heb jij nog plannen m.b.t. Pasen?

En met de rest?

Goedemorgen!

Mooie plaatjes, Green! Echt voorjaar en dat is het nu natuurlijk ook. Ik vind dat zo fijn. Lekker fietsen straks. We gaan met een grote groep naar de vrijmarkt. Heb er heel veel zin in.

Wat zijn jullie plannen?
Ha

Leuk Annemeike! Ga je zo al of vanmiddag?

Ik ga zo ook even naar de vrijmarkt hier! En verder nog even kijken wat er te doen is in de stad.

Niet echt duidelijke plannen eigenlijk, want ik weet niet zo goed of ik er wel of geen zin in heb. Ik zie wel.

10.33

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven