Teleurstelling

19-07-2010 18:16 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ladies,

Ff een vraagje, ik worstel soms zo met mezelf omdat ik me vaak teleurgesteld voel in andere mensen, voorbeeld;

Zo was ik vrijdag jarig en het was echt reuzegezellig en mn liefste vriendinnen waren er maar bij het afscheid steekt het me dan toch een beetje dat niemand bedankt voor de drankjes (ik snap wel dat het normaal is dat de jarige die betaalt maar zelf zou ik altijd nog even bedanken daarvoor).

Een collega was ook uitgenodigd en had niks meer laten horen, vandaag feliciteerde ze me met een stom excuus dat ze niet was gekomen omdat ze niemand kende, dat snap ik wel maar ik vind het dan zo flauw dat ze niet even eerder terugmailt dat ze er niet bij is of iig even een sms om te feliciteren, ik ben dan echt teleurgesteld.

Nu weet ik dat ik misschien weerbaarder moet worden en er geen enrgie aan moet besteden, meeste mensen zijn gewoon niet heel erg attent maar toch merk ik dat ik hier regelmatig over pieker.

Herkenbaar?en wat doe je eraan?
Nee niet herkenbaar, misschien eens uitkijken naar andere "vrienden"?

Ik heb overigens wel geleerd om geen verwachtingen meer te hebben, dat scheelt ook een boel frustratie.
Ik snap je verhaal een heeeeeel klein beetje in een groter geheel. Ik snap namelijk dat je het jammer vind dat iemand niet even de moeite neemt om te laten weten (collega) dat ie niet komt. Was op zich netjes geweest. Kan je iemand vervolgens ook op aanspreken of duidelijk zijn in je uitndoiging dat je graag een reactie verwacht.

Als jij jouw verjaardag hebt gevierd met je liefste vriendinnen snap ik niet dat je verwacht dat ze je voor de drankjes bedanken...dan ligt je verwachtingspatroon denk ik iets te hoog. Of ben jij iemand die heel graag waardering wil voor alles?
Dit heeft niets met weerbaarheid te maken, maar alles met verwachtingen.

Jij bedankt voor drankjes en dus verwacht je dat van anderen ook. Waarom? Zijn goede manieren zo belangrijk dat jij daardoor na een leuke avond alsnog teleurgesteld moet worden?

En je collega idem dito. Een uitnodiging betekent toch niet dat je verplicht bent om daarop in te gaan? En wellicht feliciteert ze je vandaag pas omdat ze het liever persoonlijk doet dan per SMS?
Vind het terecht dat je teleurgesteld bent in een collega die niet van te voren laat horen dat ze niet komt. Maar ligt er misschien ook een beetje aan hoe close je met haar bent?

Wel enigzin herkenbaar. Heb ook eens op mijn verjaardag gehad dat een aantal goede vriendinnen pas heel laat kwamen, vond dit ook niet zo heel leuk.

Maar aan de andere kant denk ik niet dat je je hier te druk om moet maken. Je hebt een leuke avond gehad toch?

Bedanken voor de drankjes heb ik nog nooit gedaan eigenlijk. Ben dus ook vrij onattent dan, maar heb eerlijk gezegd ook nooit gehoord dat iemand dat deed. Als ik ergens blijf eten vind ik dit wel normaal.
Hai, thanx voor de reacties, ik ga zeker niet op zoek naar andere vriendinnen want vind ze helemaal geweldig maar vind het wel normaal dat je iemand bedankt voor de leuke avond ofzo, maar dan zal idd mijn verwachtingspatroon wel te hoog liggen.

In mijn uitnodiging stond heel duidelijk ''laat je ff weten of je erbij bent'', dat deed ook verder iedereen keurig maar was toch beetje teleurgesteld dat die collega helemaal niks heeft laten horen (de rest heeft wel gewoon gereplyd zodat ik wist op wie ik kon rekenen, lijkt me niet heel gek toch?)

Het is ook met fasen hoor dat ik hier een beetje mee worstel, maar wil er vanaf want zoals MMP schrijft kost het een hoop frustratie!MMP, hoe ben je daar dan vanaf gekomen?!
Ik begrijp wel dat je soms teleurgesteld kan zijn dat jij verwachtingen hebt en een ander toch op een andere manier reageert. Dat begrijp ik.

In jouw voorbeeld vind ik het zelf niet zo, mensen gaan weg, bedanken in het algemeen of zeggen je gedag en dan vind ik niet dat ze speciaal voor de drankjes moeten bedanken.

Komt iemand alleen maar bij je eten dan is het logisch dat iemand eind van de avond bij het weggaan zegt, bedankt voor het eten. Op een verjaardag heb ik dat zelf nog nooit gezegd. Gewoon, nog een fijne avond nog, of bedankt voor de gezellige avond. Maar bedanken voor de drankjes, nee dat is mij niet echt te binnen geschoten.

Misschien ben ik een hork maar ik bedank normaal wel altijd mensen voor alles of nog een fijne dag. Maar een drankje op een verjaardag? Neu.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb dat geleerd door er vanuit te gaan/accepteren dat niemand hetzelfde is als ik. Vaak redeneer (of beredeneer?) je alles vanuit jezelf, als je dat niet meer doet ben je al een stuk verder.
Is het noodzakelijk om nota bene je verjaardag te vergallen door dergelijke gedachten? Is het zo ingewikkeld om gewoon een avond te genieten en je zegeningen te tellen?
Dus je collega had ook niet aangegeven dat ze wél zou komen? Ze heeft helemaal niks laten horen? Dan hoef je ook niet te verwachten dat ze komt. Ze heeft niks laten weten, dus ze kwam niet.

Zoals de anderen al zeggen: dit ligt aan je eigen verwachtingspatroon. Jij bent jarig, betaald de drankjes, heel normaal. Daar hoef je niet speciaal voor te bedanken. Dan blijf je aan het bedanken en dat hoeft niet als vrienden zijnde vind ik.
Wat mylenevalerie beter zegt, was eigenlijk wat ik ook bedoelde. Wel bedanken voor een fijne avond ofzo, maar niet specifiek voor drankjes. En eerlijk gezegd, bedank ik bij goede vriendinnen ook niet altijd voor de leuke avond, meer iets in de trant van "het was gezellig"
Ik vind het persoonlijk nogal een groot verschil of je bedankt voor de leuke avond of specifiek voor de drankjes........misschien dat dat aan mij ligt. Wij zeggen wel vaak of een feestje gezellig was en zeggen even bedankt daarvoor (richting de hele vriendengroep omdat we het altijd gezellig hebben met elkaar). Maar niet specifiek; Bedankt voor de lekkere drankjes, bedankt voor de heerlijke taart, bedankt voor de hapjes, bedankt voor nou ja zo kan je volgens mij van alles verzinnen. Ik denk dat je van je vriendinnen een 'bedankje' had verwacht omdat jij misschien van de drankjes meer werk had gemaakt? Maak jij er vaak veel werk van? Is dit misschien al een beetje vanzelfsprekend geworden voor de rest van de vrienden? Want dat herken ik het wel een beetje. Ik ben altijd degene die alles regelt en organiseert. Wel hiervoor wel eens bedankt worden, maar ik regel altijd de weekendjes weg, feestjes of uitstapjes, waardoor ikzelf de verwachting heb gewekt dat het mij geen tijd en moeite koste. Vanzelfsprekend rekent iedereen weer op mij de volgende keer. Dom van mij als ik met teleurstelling zit, kan ik eigenlijk gewoon bespreekbaar maken.....maar ik bekijk het van de positieve kant; mensen vertrouwen mij dat als ik iets regel, het vanzelfsprekend goed komt. Misschien moet jij het ook iets 'luchtiger' gaan bekijken? Succes ermee, teleurstelling is gewoon zonde!
quote:MMP schreef op 19 juli 2010 @ 18:32:

Ik heb dat geleerd door er vanuit te gaan/accepteren dat niemand hetzelfde is als ik. Vaak redeneer (of beredeneer?) je alles vanuit jezelf, als je dat niet meer doet ben je al een stuk verder.Dit vind ik wel een hele goeie!
Ik denk dat TO de drankjes heeft gegeven in de kroeg?
Ik bedank mijn vrienden altijd dat ze geweest zijn, ook als ze komen eten of drinken, maar verwacht geen bedankje voor de drankjes of het eten. Was je feestje soms in een bar?

ik denk ook dat je misschien wat veel verwacht.
Ja, dat denk ik zelf ook en is doodsvermoeiend en idd moet ik mijn zegeningen gewoon tellen!

Het is gewoon een bepaalde vorm van onzekerheid die er zo nu en dan insluipt
Ik vind niet dat je verwachtingspatroon te hoog ligt als je verwacht dat iemand je bedankt voor een feestavondje. Ik neem aan dat jij hen bedankt hebt voor het komen? Dan gaat dat meestal over en weer. Maar specifiek op het "gerecht" of drankje gericht gaat natuurlijk iets te ver.
Maar was het nou in de kroeg of thuis? Met uitgaan vind ik het wel zo netjes om iemand te bedanken voor de drankjes; als het thuisgevierd wordt dan zou dat niet eens in me opkomen. Zou ook heel raar opkijken als iemand me aan het eind van de avond voor de drankjes zou bedanken.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb bedankt voor drankjes als ik op iemands verjaardagsfeestje was. Ik kan mij ook niet herinneren dat iemand mij ooit bedankt heeft. Wel zeggen mensen: "oh was echt super gezellig vanavond! Bedankt voor het leuke feestje."

Ik denk dat je een te hoog verwachtingspatroon hebt en te principieel. Ik heb mij ook wel eens vergeten af te melden voor een feestje. Omdat ik dat gewoonweg vergeten was te doen. Niet attent, maar ach.

Ik heb het ook wel eens mee gemaakt dat iemand zich vergeten is af te melden. En dan grinnik ik een keer ("de chaoot is het toch ook") en haal ik mijn schouders op. Dat zegt verder echt niks over hun vriendschap naar mij toe of andersom.
Nogmaals; ik bedoelde niet specifiek voor het biertje/wijntje etc maar gewoon voor de leuke avond!Ik zou zelf echt nooit naar een feestje gaan, drankjes wegtikken en vervolgens niet bedanken, zelf sms ik de jarige daarna of dag erna ook nog even om te bedanken vaak

Michelle; het was in de kroeg
Je zegt het zelf al, de meeste mensen zijn gewoon niet zo attent. Dat kun je niet veranderen. Laat dit los.
En tuurlijk ka het gebeuren dat je het een keer vergeet als iemand jarig is, maar deze collega had na het lezen van mij mail bedacht dat ze niet zou komen omdat andere collega niet ging en ze verder niemand kende; is goed excuus en vind ik ook echt prima maar meld het gewoon even!

Vooral omdat zij zelf heel vaak aan me vraagt of we nou eens gaan borrelen en ik steeds niet kan, ze was heel enthousiast dat ik haar uitnodigde en zei ook dat ze zou komen, dat ik dan niks meer hoor, daar wordt ik dan een beetje kriegelig van!
quote:stes27 schreef op 19 juli 2010 @ 18:48:

Ja, dat denk ik zelf ook en is doodsvermoeiend en idd moet ik mijn zegeningen gewoon tellen!

Het is gewoon een bepaalde vorm van onzekerheid die er zo nu en dan insluiptWat heeft jouw onzekerheid te maken met de enorm hoge eisen die je aan anderen stelt?
quote:stes27 schreef op 19 juli 2010 @ 18:59:

Nogmaals; ik bedoelde niet specifiek voor het biertje/wijntje etc maar gewoon voor de leuke avond!Ik zou zelf echt nooit naar een feestje gaan, drankjes wegtikken en vervolgens niet bedanken, zelf sms ik de jarige daarna of dag erna ook nog even om te bedanken vaak

Michelle; het was in de kroegEn dat verwacht je dus ook van anderen terwijl niet iedereen precies is zoals jij. Het is niet reeël van andere mensen te verwachten dat zij net zo zijn als jij, net zo reageren en hetzelfde doen. Daar zullen mensen noooooiiiiiit aan kunnen voldoen en je zult dus keer op keer teleurgesteld worden als je dat beeld niet bijstelt.
Wuiles; dat ik van andere mensen misschien veel bevestiging nodig heb op een avondje als dit om te weten dat ze het naar hun zin hadden. Doe altijd erg mn best het zo leuk mogelijk te maken voor iedereen en ben ook blij als het gezelig is en iedereen leuk met elkaar kletst maar het doet me altijd erg goed als mensen het me ook nog zeggen, dat heeft denk ik met die onzekerheid te maken....uhm...snap je?;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven