Time management?

04-01-2011 17:07 15 berichten
verwijderd
anoniem_68655 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 11:27
98.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nomad,

ik ken het probleem. Ik was heel erg goed in time management, dacht ik, tot ik in het onderwijs kwam te werken.

Alle trucs die ik mezelf had aangeleerd (en die trouwens ook in time-management boeken staan) werkten voor mij niet meer.

Want: onderwijs blijkt qua tijdsindeling toch anders te werken.

en trouwens ook heel veel, echt heel veel energie van je te trekken. Veel mensen onderschatten dat. (en ik ook trouwens)

Mij hielp iig een vaste plek voor alles. Wij hebben nu op school een werkplek waar ik na de lessen meteen ga zitten. en hou mijn avonden vrij. Ik werk elke dag van half 8 tot 5 en probeer echt daar buiten niks meer te doen.

Soms moet je wel, maar het geeft mij heel veel rust om thuis niks te hoeven.

Helaas moet ik je ook vertellen dat ik minder ben gaan werken, omdat ik vond dat ik idd geen energie meer over had voor andere dingen, maar ook omdat ik niet de kwaliteit kon bieden die ik graag wil bieden. Het was een hele moeilijke beslissing trouwens.
We hebben trouwens op de opleiding wel zo'n schema gekregen waarin je aan kon geven wanneer je wat deed, en daarin moest je specifiek vrije tijd indelen.

Helaas heb ik dat schema niet meer, maar misschien kan iemand anders je daar mee helpen.

Ook heb ik weleens gedacht om een coach in te huren oid, maar dan wel iemand die specifiek gericht op onderwijs werkt.
verwijderd
96.77% gewijzigd
En als laatste post voorlopig:

ik ben door mijn huisarts naar een psycholoog gestuurd omdat ik elke avond als een vaatdoek op de bank hing en dan ook meteen in slaap viel.

Nu hadden mijn klachten toen niet alleen een psychische oorzaak bleek later, maar zij heeft me toen wel heel veel dingen doen realiseren.

Heb je trouwens een coach of begeleider op school? Want stress en moeheid komt bij heel veel onervaren docenten voor (bijna elke beginnende docent heeft hier mee te maken).
Mijn ervaring is dat wanneer je te gestresst bent in een baan, (niet leuk, te druk geen leuke collega`s, te zwaar, wat dan ook, sollicitatiestress) dit enorm veel energie van je wegslurpt. Als je dan ook nog eens net verhuisd bent, en je moet van jezelf heel veel, lukt dat gewoon niet.

Wat ik zou doen: je even focussen op je werk (of het nu deze baan is of een andere wordt) , zorg dat je op je werk lekker in je vel zit en je draai gevonden hebt, dna komt de rest weer vanzelf. Omdat je rust in je hoofd hebt.
ik werk 80% en dat probeer ik in 4 dagen te proppen.

Ik doe vrij weinig in mijn weekenden, want dan ben ik moe.

ik probeer wel regelmatig te sporten en soms gaat dat beter dan anders.

Sporten geeft me natuurlijk wel veel energie, maar op een avond zoals vandaag (eneigenlijk elke dinsdagavond) ben ik moeilijk de deur uit te krijgen om op tijd op de club te zijn. Dinsdag en woensdag zijn nu net mijn zware dagen en ik heb vaak het idee dat ik nog wat moet doen thuis. (Na van 8.15 tot 16.00 voor de klas gestaan te hebben vind ik het heel moeilijk om tussen half 5 en 5, want je moet nog iemand spreken, je lokaal en je bende opruimen, nog naar de werkzolder te gaan en daar nog wat te doen.)

Sociale contacten probeer ik in de vakantie in te halen en in de weekenden te plannen, maar elk weekend 3 vrienden af lopen is wel te veel als je ook nog voor en na moet bereiden (als je 100% werkt ontkom je niet echt aan weekend werk)
verwijderd
96.83% gewijzigd
bij mij heeft het wel 3 jaar geduurd.

Maar sociale dingen (en daar is voor de klas staan er natuurlijk ook 1 van) kosten mij energie. Anderen hebben daar soms een stuk minder last van.
verwijderd
anoniem_68655 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 11:28
97.97% gewijzigd
maar de eerste jaren onderwijs zijn zwaar, helaas, ik hoor het van heel veel collega's/ ex-collega's. Het blijkt de gewoonste zaak van de wereld te zijn.

Maar helemaal geen vrienden lijkt me niet echt gezellig. Geen vrienden in je nieuwe woonplaats of helemaal nergens?

Ik ging trouwens regelmatig met een collega ergens een biertje drinken en af reageren. Dat luchtte vaak heel erg op.
verwijderd
anoniem_68655 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 11:28
94.90% gewijzigd
ja, ik vind het onderwijs leuk.

Ik roep altijd dat ik een haat-liefde verhouding heb met het onderwijs.

Ik vind het aan de ene kant echt geweldig en heb heel erg veel geleerd in ontzettend weinig tijd (voornamelijk over mijn eigen gedrag) en als ik op school ben vergeet ik alles buiten school en dat kan soms heel erg goed zijn, maar aan de andere kant kan ik, vooral in de vakantie, enorm opzien tegen een nieuwe schooldag. (Een beetje een baaldag hebben is zo goed als onmogelijk, dat soort dingen haat ik echt) Ik kan dan echt verlangen naar een kantoorbaan.

Intussen weet ik dat dit zodra ik op school ben als sneeuw voor de zon is verdwenen en ben ik weer in de overbekende flow.

Een kantoorbaan zou mij trouwens enorm vervelen, de campagne "geen dag is hetzelfde in het onderwijs' klopt voor mij wel.
Een nieuwe cultuur en nieuwe taal is trouwens ook erg vermoeiend hoor, dat moet je ook niet onderschatten.
verwijderd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven