Van jaloezie afkomen?

11-01-2012 10:54 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
probleempje is al weg. als een mod dit leest, kan diegene dit dan verwijderen?
Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft...

Als je je goed voelt over jezelf, hoef je niet jaloers te zijn op een ander!

Is het mogelijk hulp in de schakelen? Zodat je aan je eigen onzekerheid kan werken?
Weet je ook wat K en D gaan doen als ze samen afspreken?

Is dat iets dat jij niet leuk vindt of dat beter met 2 gaat dan met 3? Zijn er andere zaken die zij samen delen en jij niet ( bijvoorbeeld, zij zijn beide single en jij hebt een vriend of juist andersom, zij houden van shoppen en jij niet, zij roddelen graag over iemand die jij niet kent)

Vriendschappen in driehoekjes zijn altijd lastig, vaak gaan 2 van de 3 (tijdelijk) meer met elkaar om dan met de 3e. Zolang ze geen afspraken met jou afzeggen om met elkaar dingen te doen zou ik me niet al teveel zorgen maken.

Toen ik op de middelbare school zat had ik ook zo'n vrienschap met twee meiden waarbij de verhoudingen regelmatig wisselden.

Bel ze gewoon wat vaker om afspraken te maken, en bedenk je dat ook jij best met een van hen mag afspeken zonder de ander erbij.
Kappen met die pilletjes als het alleen hiervoor is.

Je bent 17 en moet nog op een gezonde manier met emoties om leren gaan evt. In therapie.

Gewoon door het gevoel heengaan en er niet van wegrennen.

Mij probeerden ze ook die troep aan te smeren en ik ben eeuwig dankbaar dat ik het weg heb gegooid.

Als een therapeut het voorschrijft is het wat anders, maar huisartsen geven het voor alles tegenwoordig.

Spreek gewoon zelf ook eens alleen af met een vriendin.

Zij vinden het niet erg en jij zet jezelf zo idd mss buitenspel.
Ik heb ook z'on jaloerse vriendin, rete irritant vind ik dat, zelfs haar schoonzus mag ik niet teveel contact mee.. pff
reactie verwijderd.
Zoek meer vrienden!
reactie verwijderd.
quote:xlynda schreef op 11 januari 2012 @ 11:16:

Bedankt voor jullie reacties .

@ aardappelhoofd,

Ja, ik probeer tegen mij zelf te zeggen: "Zolang D en K aardig tegen me blijven doen, is er niets aan de hand".. maar ik ben echt bang dat hun 'Best Friends' worden, en mij uiteindelijk in de steek laten. Het is meer onzekerheid dan jaloezie denk ik, maar als ik bijvoorbeeld hardop ga zeggen dat ik het niet leuk vind dat ze afspreken, dan vertaal je het wel weer in jaloezie.

Maar je probeert alleen de jaloezie weg te praten op die manier... je moet naar het onderliggende probleem, wat de onzekerheid is neem ik aan. Als je die kunt aanpakken, verdwijnen ook de gevolgen (waaronder de jaloezie) lijkt me.

Wellicht eens een afspraak maken bij een eerstelijnspsycholoog o.i.d.?
Zolang jij die dingen neemt op zo'n moment ga je er nooit doorheen leren komen.

Je hyperventileert dan. Met ademhalingsoefeningen gaat het ook weg. Je gaat niet dood het is alleen vervelend.

Vraag aan je HA een verwijskaart voor therapie tegen die onzekerheid. En vraag hem wat je op zo'n moment het beste kan doen.

Wat mij hielp is er goed op letten dat je niet te lang inademt en te kort uit.
Waarom zouden ze jou minder leuk vinden?

( Als je het antwoord weet op die vraag, dan weet je ook waar je aan moet werken).

Het zou zomaar kunnen dat ze er achter kome dat ze toch meer raakvlakken hebben met elkar dan met jou, en als dat zo is, dan is er helemaal niets dat je daar aan kunt doen. Maar als dat zo is, dan zul jij uiteinelijk ook weer andere vrienden vinden met wie jij dan weer meer raakvlakken hebt. ussen 15 en 25 veranderen mensen heel veel, ontdek je wie je daadwerkelijk bent en daardoor zullen ook vriendschappen veranderen, omdat bepaalde mensen minder goed en anderen juist beter bij jou passen en bij de manier waarop je in het leven staat.

Ik weet at het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar pas op dat je doemdenken geen selffulfilling prophecy wordt. Oftewel, juist door dat doemdenken en onzeker gedrag ben jij minder leuk n gezellig en wordt je mss juist als "claimerig"ervaren, ookal denk jij je gedachten goed te kunnen verbergen.

Wat je misschien ook helpt, is bedenken wat er zou gebeuren als je doembeeld waar wordt; wat is het allerergste dat je kan overkomen. En als dat zou gebeuren, wat zou je dan kunnen doen om er weer uit te komen? Als jij in een gedachten-experiment kunt bedenken hoe je er overheen zou kunnen komen als je doembeeld waar wordt, dan wordt t mss beheersbaar en daardoor minder eng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven