Veiliger voelen op straat?

16-12-2012 19:16 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word regelmatig op straat lastig gevallen, maar het blijft vaak bij (niet charmante) dingen roepen. Laatst ging het echter bijna mis.

Ik liep 's avonds door een straat waar ik overdag altijd liep en het was altijd veilig. Dit keer was het erg donker (het was pas 20.00), leeg en er liepen twee mannen van de andere kant. Toen ze naderden, sprak eentje mij aan. Ik negeerde dit, maar hij probeerde me daarna vast te pakken. Ik raakte in paniek, sloeg hem, gilde en ik rende weg. Ik was nog nooit zo bang geweest.

Sindsdien ben ik altijd paranoïde en bang als ik 's avonds in de stad over straat moet lopen. Maar ook als ik overdag buiten loop, merk ik dat ik vatbaarder word voor vieze opmerkingen van mannen. Ik word er steeds kwader om. Ik wil natuurlijk ook niet altijd thuis blijven uit angst dat er weer iets gebeurt.

Ik wil graag weten of jullie tips hebben om me veiliger te voelen op straat. Werkt een zelfverdedigingscursus echt? Pepperspray bijvoorbeeld vind ik een vals gevoel van veiligheid geven, aangezien de kans dat het misgaat erg groot is. In politiekorpsen en in het leger krijgen ze niet voor niets training om met pepperspray om te gaan.

Het is toch niet normaal dat vrouwen niet eens meer normaal over straat kan lopen uit angst...
Hoe sprak hij je aan dan? Ik heb erg vaak dat men mij gewoon wat wil vragen oid.

Ik herken je angst niet zo. Ook naar mij worden wel eens dingen geroepen die ik vervolgens niet versta en gewoon negeer. Vaak van die jochies.

Ik haal gewoon mijn schouders op.

Heb nog nooit meegemaakt dat iemand me ongevraagd echt vastpakte, dus ik zou eigenlijk niet weten hoe ik daarop zou reageren
Waarom zou je je veiliger willen voelen op straat als het daar niet veilig is?
Bah
Ik heb op mijn 14e zo'n cursus gehad en daar zeker baat bij gehad. Ik heb geleerd welke houding het beste kan aannemen op straat en hoe je kan reageren als 'preventie' niet voldoende is.

Vroeger liep ik 's nachts over straat met een sleutelbos waarvan ik de sleutels tussen mijn vingers door stak. Doet best pijn als ik daar een stoot mee uitdeel.
Je wordt regelmatig lastig gevallen? Waar woon je dan?

Ik word echt maar zelden lastig gevallen terwijl ik toch best vaak in m'n eentje op straat loop, ook 's avonds en 's nachts.

En verder, nee, tuurlijk wil je niet thuis blijven. Hoeft toch ook niet. Gewoon geen onverstandige dingen doen. Als het echt ergens onveilig is dan neem je 'n taxi. En als het niet echt onveilig is maar je je toch bang voelt, dan zou ik eens met een psycholoog gaan praten.
Eigenlijk ben ik nooit bang. Dat straal ik ook uit denk ik.

Desalniettemin ben ik ook meermaals lastig gevallen op straat. Ik denk ook niet dat dat te voorkomen valt.
Bah wat naar zeg!

Ik had het zelf eerder ook.

Maar nu heb ik een grote hond die er wat gevaarlijk uitziet.

Hoewel het een schat van een beest is en nooit een vlieg kwaad doet voel ik me compleet veilig met hem.

Verder kom ik als het donker is sowieso liever niet alleen buiten...
Zelfde vraag als misslexie...waar woon jij in hemelsnaam? Om 20u zijn er toch ook nog andere mensen op straat...
Ik heb nooit dat ik word lastig gevallen op straat. Wat gebeurt er dan? Wat zeggen ze dan?

Peperspray is overigens verboden, dus dat zou ik niet doen. De kans dat je daar problemen mee krijgt als je het gebruikt is groot.
Ik ben nooit bang op straat en voel me ook niet onveilig. Ik loop en fiets regelmatig midden in de nacht alleen. Ik denk dat het ook aan je houding ligt. Op welke manier sprak die man je aan dat je zo reageerde? Probeerde hij je vast te pakken of je aandacht te krijgen door je even aan te tikken?
Het is ook gewoon een kwestie van pech hebben hoor.

Ik werd eens door een toerist aangesproken die de weg vroeg en nadat ik die had gewezen vond hij het nodig om mijn arm vast te pakken en om een blowjob te vragen.

Er rende eens zonder enige aanleiding een verwarde man achter me aan met een mes.

De buurtpsychoot achtervolgde me eens, scheldend midden in de nacht.

In een buurt die erg populair is bij yuppen werd ik 's nachts of 's ochtends vroeg zo vaak aangesproken door mannen in auto's dat ik met de taxi van en naar werk ging.

En dat zijn zomaar voorbeelden. Die keer dat ik zelf ladderzat was en een prachtig slachtoffer heb ik niet genoemd, daarmee maak je jezelf inderdaad kwetsbaar.
Ik kom elke dag in Amsterdam vanwege school en ik word heel vaak aangesproken door Turken en Marokkanen die vieze opmerkingen roepen. Of van die drugstoeristen. Ik ontwijk daarom ook veel plekken in het centrum. Op de Wallen, Damrak, Warmoesstraat etc heb ik toch niks te zoeken.

Die ene keer had ik denk ik heel erg pech. Was in Amsterdam Zuid trouwens, in een woonstraat waar serieus niemand was. Bij de grote weg waren weer wel veel mensen. Hoe hij me aansprak was "hey lekker ding", hij kwam heel dicht bij me staan en pakte mijn arm vast. Wel reden om bang te worden toch?

Mijn school is in Amsterdam Zuid, dus ik MOET daarheen. Het is normaal wel veilig, maar sinds die ene keer kan ik erg paranoïde worden op straat.

In Haarlem, waar ik woon, word ik trouwens nooit lastig gevallen btw.
Ik loop altijd rechtop en ik kijk goed om me heen. Maar ik ben wel een klein meisje, dus misschien dat mensen daarom denken dat ik vatbaarder ben?

Ik zou wel heel graag een zelfverdedigingscursus of krav maga willen doen (waar ook veel aandacht wordt besteed aan mezelf verbaal/mentaal verdedigen).
Gewoon doen dan. Ik vind zelf niet alleen de verdedigingsrechniek aanleren maar ook het preventieve deel zeg maar.

Overigens werd ik in de Vogelaarwijken waar ik woonde nooit lastig gevallen en in de populaire yuppenwijken wel. En nooit door Marokkanen, wel allerlei ander volk. Geen pijl op te trekken wat mij betreft.
Door ervaringen van mezelf en andere vrouwen die ik ken in dezelfde buurten denk ik toch dat heel veel te maken heeft met je eigen houding en uitstraling. In die zin dat ik geen andere reden kan bedenken waarom van 2 met elkaar vergelijkbare vrouwen de een wel lastiggevallen wordt (of dat gevoel heeft) en de ander niet.
Ik ben overigens maar 1x lastiggevallen op straat. Door 3 hollandsch blonde jongens overigens. En ik kom in de meest uiteenlopende wijken. Dat voorval gebeurde in de vinexwijk waar mijn moeder woont.
Het is heel gek, maar ik merk dat ik de laatste tijd ook banger ben op straat (als het donker is alleen). Ik ben echt niet het type dat bang is aangelegd, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik altijd 's nachts na het stappen alleen naar huis fietste. Dat zou ik dus nu nooit meer doen.

Ik denk niet dat je er iets aan moet veranderen, wel realistisch blijven, maar ook doen wat goed voelt en niet doen wat niet goed voelt.
Overigens ben ik nooit heftig lastiggevallen. Wel vervelende dingen, zoals laatst in mijn kont geknepen (op klaarlichte dag) door een 15-jarige. Ik was kwáád. Ik wilde eerst naar 'm toe rennen, toen bedacht ik me en wilde ik iets over zijn moeder schreeuwen, maar besloot ik al met al het bij een boze blik te houden en door te lopen.

Op de fiets ben ik ook eens in mijn kont geknepen (ik heb blijkbaar een enorm lekkere kont ofzo?! ) door twee pubers die me inhaalden met een scooter. Daar ben ik toen hard achteraan gefietst om ze vervolgens af te snijden en toe te spreken. Doe ik nu ook niet meer. Denk ik.
Ik ben een tijdje veel in amsterdam geweest maar eigenlijk nooit last gehad.

Vroeger wel maar sinds ik op thaiboksen heb gezeten is dat over gegaan.

Denk dat er toen iets in mn houding is veranderd...

Dus denk dat krav voor jou ook een hoop kan uitmaken en zit ook preventie bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven