Verdriet door dierenleed

04-05-2014 14:19 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al best wel een tijdje met iets en heb het eigenlijk nog nooit iemand verteld. Maar wil het nu toch graag een keer van me afschrijven en hoop ook dat er mensen zijn die e.e.a. herkennen en me tips kunnen geven hoe ik hiermee om kan gaan, want ik kom er zelf niet zo goed uit.

Samengevat komt het erop neer dat ik absoluut niet tegen dierenleed kan. In een dergelijke mate dat het me soms beperkt in mijn dagelijks leven. Het gaat me met name om de gevallen van 'opzettelijk leed', zoals jongens die voor de lol een hondje van een hoge brug gooien, dat filmen en lachend boven aan de brug staan te kijken hoe het hondje eronder ligt te creperen. Wasbeerhondjes die voor de mensen die zo graag een bontkraagje aan hun jas willen levend gevild worden. Haaien, waarvan hun vinnen levend worden afgesneden voor in de haaienvinnensoep, waarna de haai weer (nog levend) wordt gedumpt in zee. Hondjes die in grote ketels water levend gekookt worden. Maar ook dichterbij huis: duizenden konijnen in Nederland die eenzaam in een klein hokje achterin de tuin zitten.

......... Ik trek dit niet. Ik probeer me zoveel mogelijk af te sluiten voor dergelijke beelden en verhalen, maar dat lukt me niet helemaal. Op facebook bijvoorbeeld wordt je regelmatig geconfronteerd met oproepjes van mensen om petities te tekenen. Op het nieuws laten ze dergelijke filmpjes ook gewoon zien. Laatst nog met de angora konijnen.

Aan de ene kant ben ik woest, en wens alle mensen die dit op hun geweten hebben de meest verschrikkelijke dingen toe. Maar vooral bezorgt het me een extreem verdrietig gevoel, en een gevoel van machteloosheid. Hoe ziek en verknipt is deze wereld? Waarom zijn er zoveel mensen die hulpeloze dieren op deze manier behandelen? Ik begrijp het gewoon niet.

Nadat ik weer met dergelijke beelden ben geconfronteerd is mijn dag gewoon echt 'verpest'. Ik ben er met mijn hoofd niet meer bij, kan alleen maar aan die arme diertjes denken, ben verdrietig en kan er ook best (als niemand kijkt) om huilen. Het blijft maar door mijn hoofd spoken en ik kom er niet af. Gelukkig is dit niet dagelijks, ik denk zo'n 2 a 3 keer per maand. Ik heb zelf een aantal huisdieren, heb een leuk huis, leuke baan, leuke vriend, sociaal leven, etc. Maar op dagen dat ik zulke beelden heb gezien of verhalen heb gelezen, ben ik echt heel erg verdrietig, en voel me zo machteloos omdat ik weet dat ik er niets aan kan doen. Ja, ik zorg goed voor mijn eigen dieren, koop geen dieronvriendelijke producten, vang dieren op uit asiels en doe vrijwillgerswerk, steun goede doelen. Maar dan houdt het een keer op, en zijn er nog duizenden dieren die dagelijks extreem lijden. Ik kan hierdoor echt mijn vraagtekens bij de wereld zetten en zelfs op het moment dat ik echt heftig in mijn verdriet zit, me afvragen of het niet beter zou zijn dat ik nooit geboren was zodat ik niet met deze zorgen had hoeven tobben. Ik heb een kinderwens, maar op zo'n moment vraag ik me zelfs af of ik überhaupt wel kinderen op deze verknipte wereld wil zetten. Later als ik weer een beetje bij zinnen ben schrik ik van deze gedachten. Want diep van binnen weet ik zeker dat ik dit niet echt meen, maar op zo'n moment voert mijn verdriet dan zo de boventoon dat ik zulke dingen wel ga denken.

Ben ik nu heel gek dat ik me dit zo aantrek? Soms voel ik me nogal alleen hierin, en zie ik andere mensen met droge ogen naar een mishandeld dier op tv kijken, waarna ze zo weer verder gaan tot de orde van de dag. Terwijl ik dan met mijn gedachten totaal ergens anders zit en het gewoon niet los kan laten.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik weet het even niet meer... Nu ik mijn post zo teruglees klinkt het overigens wel wat dramatisch, maar dat is het niet. Ik heb gewoon een 'normaal' leven en functioneer verder prima. Alleen dit soort beelden/momenten kan ik mezelf echt even in verliezen en dat vind ik wel erg.. Ik moet het leren loslaten want ik kan er niets aan veranderen. Maar hoe...
quote:snoopylynn schreef op 04 mei 2014 @ 14:40:

[...]

Er zijn echt veel teveel mensen op aarde..Begin bij jezelf.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zeg niet dat een geplukt konijn erger is dan een mishandelde baby, dat maken jullie ervan.

Het is alleen wel zo dat dierenleed mij meer raakt dan menselijk leed. Bij jullie is het andersom daar hoeft toch geen waardeoordeel aan gehangen te worden, het is een gevoel dat gewoon zo is.
Ja en?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2014 @ 14:46:

[...]

Begin bij jezelf.En wat verwacht je nu van mij?
Ja en?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2014 @ 14:46:

[...]

Begin bij jezelf.

Waar is dat nou weer voor nodig?

Iemand voelt iets anders dan jij en dat mag niet?
quote:snoopylynn schreef op 04 mei 2014 @ 14:43:

[...]

Het is heel moeilijk dat is waar, want bijna alles heeft wel met dierlijke producten te maken. Maar je bewust worden van wat je eet en koopt daar is niks verkeerd aan. Ik denk dat iedereen begrijpt dat dieren ook gegeten worden, leeuwen gaan ook niet naar de appie om tofu te halen.

Lekker hypocriet zeg. Als je zo fel bent voor zielige diertjes moet je je verre houden van de dieren industrie. Als mens kun je best zonder vlees.

Ik zou trouwens niet willen, ben dol op mijn medium biefstuk.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Mensen zijn erger dan beesten, een dier doodt een ander dier om te eten, de mens doodt een ander mens om te doden.
verba volant, scripta manent.
quote:snoopylynn schreef op 04 mei 2014 @ 14:48:

[...]

En wat verwacht je nu van mij?Ik? Ik verwacht niet zo heel veel van vreemden, hoor. Maar als jij vindt dat er te veel mensen zijn, kijk dan eens rond in je omgeving wie er gemist kan worden, zou ik zeggen. Plant jezelf vooral niet voort.
En voor TO, zoek hulp. Je functioneert niet normaal als je zo'n last hebt van (helaas) alledaagse zaken.
Het is nu een discussie waarbij ik het gevoel krijg me te moeten verdedigen om iets waarvan ik vind dat het niet nodig is. Een ander idee hebben over iets is dus niet sociaal wenselijk bij een aantal mensen hier.

Heb ik geen zin in, fijne zondag nog.
Ja en?
Dierenleed raakte mij ook altijd veel meer dan mensenleed. Mensen hebben een stem, kunnen misschien iets veranderen. Dieren zijn compleet weerloos, zowel klein als volwassene. Die zullen nooit een stem hebben.

Maar aan de andere kant ben ik na gaan denken. Ik barstte namelijk in tranen uit toen ik las over een zwaar mishandelde en misbruikte baby in de VS, werd kwaad. Die baby is overleden en zal ook nooit een stem hebben, hoeveel mensen er ook een website voor haar maken.

Die arme honderden vrouwen in Pakistan die zijn vermoord in het kader van eerwraak zullen ook nooit een stem hebben. Sindsdien ben ik wel wat meer na gaan denken. Ik snap dus de mensen die dierenleed het meeste raakt, er zijn ook gewoon mensen die meer met dieren op hebben dan met mensen en ik veroordeel dat ook absoluut niet, maar mensenleed is net zo verschrikkelijk.
quote:MarianneDavids schreef op 04 mei 2014 @ 14:49:

Mensen zijn erger dan beesten, een dier doodt een ander dier om te eten, de mens doodt een ander mens om te doden.

Ook stierenpoep, de gemiddelde huiskat is bizar wreed met het spelen met zijn prooi.

En dan hebben we het nog niet eens over de beesten die z'n eigen jongen doden, zelfs de zogenaamd intelligente beesten.
Oh en ik eet ook niet vegetarisch, en draag leer. Aan de andere kant geef ik wel aan goede doelen, standaard voor dieren en als er een collectant komt voor de Hartstichting of Nierstichting of er staat een collectantenbakje bij een winkel doe ik daar ook een bedrag in. Of doneer af en toe mijn statiegeld.
quote:saaaaar81 schreef op 04 mei 2014 @ 14:53:

[...]

Ook stierenpoep, de gemiddelde huiskat is bizar wreed met het spelen met zijn prooi.

En dan hebben we het nog niet eens over de beesten die z'n eigen jongen doden, zelfs de zogenaamd intelligente beesten.Laatst een klein leeuwenwelpje die was opgegeten door een grote leeuw
quote:Hilary schreef op 04 mei 2014 @ 14:53:

Mensen hebben een stem, kunnen misschien iets veranderen. .

Maar dan is leed al geleden, als ze er na hun stem laten horen.

Leed is leed en pijn doet pijn. Een konijn zal net zo veel pijn voelen als een baby, als hen hetzelfde wordt aangedaan, lijkt mij.
quote:Hilary schreef op 04 mei 2014 @ 14:56:

[...]

Laatst een klein leeuwenwelpje die was opgegeten door een grote leeuw

Konijnen eten ook weleens hun kleintjes op.

Toch beesten die normaal gesproken plantaardig eten.
Alledaagse zaken?

Het is maar hoe je het bekijkt. Nog niet zo heel lang geleden was slavernij heel alledaags. Mensen die voor hen opkwamen en zich uitspraken tegen de wreedheden waarmee slaven bejegend werden, werden ook als 'overgevoelige sukkels' gezien. Vandaag vindt iedereen slavernij en slaven afranselen schandelijk.

Veel mensen in dierenrechtenorganisaties zijn ervan overtuigd dat binnen x aantal jaren zo ook teruggeblikt zal worden op dierenmishandeling om eten en kleren te verkrijgen. Mensen die dat nu al zo zien zou je kunnen zien als 'trendsetters' of 'early adapters'.

Het is niet omdat iets alledaags is, dat je er geen kritische vraagtekens bij mag zetten. Anders zou er nooit iets veranderen in de maatschappij. Het was ook ooit alledaags om te denken dat de aarde plat was.
Het grootste BEEST op aarde is de mens!! Teveel mensen ( ja dat zijn ook ooit eens lieve schattige baby's geweest)

moorden, verkrachten, mishandelen en martelen wanneer ze daar maar zin in hebben ( het geeft deze idioten een machtig gevoel en het levert nog geld op ook!!) een dier dood alleen om te eten en om te overleven.Dat is voor mij reden genoeg om over het algemeen meer om dieren dan om mensen te geven.

Als er alleen maar dieren waren dan zou de wereld er veel en veel beter uitzien , en wij mensen denken dan ook nog dat we zo intelligent zijn!!!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 mei 2014 @ 14:56:

[...]

Maar dan is leed al geleden, als ze er na hun stem laten horen.

Leed is leed en pijn doet pijn. Een konijn zal net zo veel pijn voelen als een baby, als hen hetzelfde wordt aangedaan, lijkt mij.Klopt. En dat is ook vreselijk. Maar die stem hebben ze toch. Dieren zullen die nooit hebben. Maar goed, voor de rest eens met je post.
Eens met Snoopy. Ik zie dat het ontaardt in een welles-nietes-gedoe, met allemaal aannames (waar heeft TO gezegd dat mensenleed minder erg is? Zij voelt zich alleen toevallig meer betrokken bij dierenleed, dat kan toch perfect?), en allerlei veroordelingen.

Ook geen zin in.

Bye!
http://www.trouw.nl/tr/nl ... /04/06/Drie-eendjes.dhtml
De discussie wat erger is, mens of dier, beetje jammer dat het topic hier nu aan gewijd wordt want dat was niet mijn intentie met mijn OP. Maar nee, natuurlijk is een dier niet zieliger dan een mens. Ik vind mensenleed zoals in de voorbeelden die genoemd zijn net zo verschrikkelijk. Maar de beelden die ik hiervan op tv zien raken mij om een of andere reden wel minder. Dat wil echter niet zeggen dat het niet verschrikkelijk is wat er allemaal gebeurd.

En de verwijzing naar vegetarisch/veganistisch etc. Nee, ik ben niet vegetarisch/veganistisch. Ik let wel op wat ik koop en eet, dit is altijd diervriendelijk voor zover dat kan, maar helaas bijna onmogelijk in bepaalde gevallen. Denk aan een plakje cake op een verjaardag, waar weer eieren in verwerkt zitten van opgesloten kippen. Soms ontkom je er gewoon niet aan. Maar je zult mij absoluut geen plofkip zien kopen of een hamburger zien halen bij de Mac.

Maar goed, daar doelde ik ook helemaal niet op met mijn OP. Waar het mij om gaat en waar ik mee zit, is opzettelijk en onnodig dierenleed , zoals de levend gevilde wasbeerhondjes voor de bontkragen aan de jassen. Dáár kan ik gewoon echt met de pet niet bij.
Apen verkrachten ook.

Andere dieren ook.

Die onzin dat dieren zoveel liever zijn dan mensen.

En jullie vergeten 1 ding, dieren zijn niet gelijk aan de mens. Zullen ze nooit worden. En daar is niks mis mee. Dat is ook geen reden om ze slecht te behandelen. Maar het blijven dieren, en zullen gebruikt worden als eten, voor hun vacht en voor wat dan ook.

Een beetje nuchterheid is wel op z'n plek.
Een wurm wordt levend opgegeten door een vogel. De spin in huis zet ik buiten, terwijl ik weet dat hij weinig kans maakt daar te overleven. Het leed en de wreedheid is overal en zal ook altijd blijven. Ik denk dat je je best moet doen de wereld iets mooier te maken, maar daarin niet moet overdrijven. Jezelf hele dagen ellendig voelen als je leed ziet is, daar schiet niemand iets mee op.

Kun je niet iets bedenken om je er meer voor af te sluiten? Bv: als je zoiets naars ziet maak je een bedrag over naar WNF, en hup, over tot de orde van de dag.
TO, zie je zelf ook in dat zoveel verdriet niet bepaald handig is, dat het gewoon een te groot iets is op je leven?
Dieren doden alleen maar om te overleven?

Wat was dan de bedoeling van die hond die mijn dochter zomaar uit het niets aanviel en een hap uit haar been nam? Had hij honger?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven