Vraag aan huisarts of psychiater over duur ad?

24-10-2020 23:18 24 berichten
Wat ik mij al langer afvraag... waarom luidt het advies om een ANtidepressivum voor minimaal 1 jaar te gebruiken?
Ik weet dat je dan minder kans hebt op terugval in angst / depressieve klachten
Maar wat is precies het idee erachter? En hoe kan het dat mensen na stoppen niet altijd reductie van klachten krijgen?

Is het niet-zo dat als klachten wel terugkeren na minimaal 1 jaar gebruik dan voor langere periode (misschien wel rest van leven) een ad geadviseerd wordt?

Even nieuwsgierig hoe het nou precies zit...
Ligt er ook aan wat je gebruikt en waarvoor lijkt me.
Precies een vraag die je bij jouw EIGEN huisarts of psychiater moet stellen, niemand weet hier waarom je ze voor geschreven hebt gekregen, kent jouw zorgvraag/dossier ect en is dan toevallig ook nog huisarts of psychiater.
Minimaal een jaar anders ben je nog niet verslaafd genoeg er aan?
Luci_Mster2 schreef:
24-10-2020 23:37
Precies een vraag die je bij jouw EIGEN huisarts of psychiater moet stellen, niemand weet hier waarom je ze voor geschreven hebt gekregen, kent jouw zorgvraag/dossier ect en is dan toevallig ook nog huisarts of psychiater.
+1
In de praktijk is het niet standaard om minimaal jaar (na verbeteren klachten) te gebruiken. Dat verschilt enorm per casus, dus als het over jezelf gaat zou ik het gewoon met je arts bespreken. Verder zijn de meeste richtlijnen, zeker over antidepressiva die al een tijd op de markt zijn, gebaseerd op onderzoek.
tomcat schreef:
24-10-2020 23:46
Minimaal een jaar anders ben je nog niet verslaafd genoeg er aan?
Aan ad raak je niet verslaafd. Hou gewoon je mond als je niets zinnigs te zeggen hebt. Of ga naar een complotsite.
tomcat schreef:
24-10-2020 23:46
Minimaal een jaar anders ben je nog niet verslaafd genoeg er aan?
Vertellen je tarotkaartjes je dat? :idee: :roll:
AD is verslavend als de pest..gaan jullie dat nu ontkennen hier?
tomcat schreef:
25-10-2020 00:30
AD is verslavend als de pest..gaan jullie dat nu ontkennen hier?
Gewoon niet waar. Of vind je dat ook van bètablokkers of bloedverdunners?
Uit onderzoek blijkt dat 30% van de gebruikers van antidepressiva er moeilijk weer vanaf komt.

aldus de depressieverenging

bron https://www.depressievereniging.nl/actu ... erslavend/
Luci_Mster2 schreef:
25-10-2020 00:26
Vertellen je tarotkaartjes je dat? :idee: :roll:
die haalden een 70% correctheid..dus ja, dan is die 30% verslaving in verhouding niet zoveel inderdaad..
tomcat schreef:
25-10-2020 00:38
Uit onderzoek blijkt dat 30% van de gebruikers van antidepressiva er moeilijk weer vanaf komt.

aldus de depressieverenging

bron https://www.depressievereniging.nl/actu ... erslavend/
Waar staat verslaving dan? En waar staat alle ad?
Alle reacties Link kopieren
Verslaving tja
Toen ik stopte met ad had ik wel erge ontwenningsverschijnselen
Dus lichamelijk was ik wel verslaafd of afhankelijk denk ik dan
Heel lang had ik geprobeerd van de AD af te komen. Dat lukte niet, ik ging me verschrikkelijk rot voelen, nog erger zelfs dan toen ik ermee begonnen was. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar gemakkelijk was het niet.
AD zijn in die zin verslavend dat je al snel na het minderen of stoppen ontzettend depressief kunt worden. Als je doorzet verdwijnt het hopeloze gevoel langzaam.
Belangrijk is wel dat de situatie waarin de depressie begon is veranderd en/of dat je aan je problemen gewerkt hebt.
Sommige mensen hebben hun verdere leven AD nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie keer ad gebruikt voor een ppd. Drie keer zonder problemen kunnen afbouwen na een maand of 6. Niets gemerkt van afhankelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de ontwenningsverschijnselen echt de hel!
Vooral de brainzaps, en die heb je nog heel lang.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Ik gebruik het zelf niet maar is werkgerelateerd.. geen huisarts of psychiater hier?
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
25-10-2020 00:30
AD is verslavend als de pest..gaan jullie dat nu ontkennen hier?
Maar wat wil je hier nu mee zeggen dan; maar niet gebruiken? Wat te zeggen van pijnmedicatie, ook enorm verslavend. Maar om te kunnen functioneren of (enigszins) kwalitatief leven toch noodzakelijk.

Voor veel mensen is AD noodzakelijk, soms voor een bepaalde periode en soms levenslang. Wel is een goed afbouwschema, met begeleiding, erg belangrijk en niet lukraak stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Willy0502 schreef:
25-10-2020 08:40
Ik gebruik het zelf niet maar is werkgerelateerd.. geen huisarts of psychiater hier?
Ow nou das fraai. Bel dan gewoon een huisarts of psychiater en voer een gesprek in je werk rol. Dit vind ik hetzelfde als huiswerkopdrachten hier neer knallen en dat mag ook niet.

Overigens is er helemaal geen regel dat je altijd minimaal een jaar AD moet slikken, dat scheelt per persoon/situatie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Nadat ik 30 kilo was aangekomen en door de dikke mist een helder momentje had besefte ik dat dit zo niet door kon gaan. En inderdaad afbouwen is nodig omdat het niet???😩 verslavend is. En ja, afbouwen is vreselijk. En ja, daarna kom je er achter dat het allemaal niks geholpen heeft.
Antidepressiva is voor sommige hard nodig, maar wordt vaak te snel voorgeschreven.
Willy0502 schreef:
25-10-2020 08:40
Ik gebruik het zelf niet maar is werkgerelateerd.. geen huisarts of psychiater hier?
Ik heb in andere rol dan arts werkervaring psychiatrie en het antwoord is dat het per casus verschilt.
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
25-10-2020 00:30
AD is verslavend als de pest..gaan jullie dat nu ontkennen hier?

Als het zo verslavend is, waarom vergeet ik het dan steeds te nemen? :'(
Willy0502 schreef:
25-10-2020 08:40
Ik gebruik het zelf niet maar is werkgerelateerd.. geen huisarts of psychiater hier?


Een huisarts baseert zich op de NHG Standaard https://richtlijnen.nhg.org/standaarden ... -begrippen
En daarin staat:
Duur behandeling antidepressiva
Het advies om de behandeling met antidepressiva minimaal zes maanden na het verdwijnen van een eerste depressieve episode voort te zetten berust op consensus, omdat het bewijs over de optimale behandelduur ontbreekt.

En daarbij wordt verwezen naar: Landelijke Stuurgroep Multidisciplinaire Richtlijnontwikkeling in de GGZ. Richtlijnherziening van de Multidisciplinaire richtlijn Depressie (eerste revisie). Richtlijn voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van volwassen patiënten met een depressieve stoornis (2009): https://www.ggzrichtlijnen.nl/uploaded/ ... 202010.pdf

De huisarts zal het verder ook niet precies kunnen zeggen dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven