Vriend wil zelfmoord plegen???
woensdag 24 januari 2018 om 12:13
Hello ladies, ik zit er momenteel even doorheen en ik hoop hier wat tips te krijgen over mijn situatie.
Mijn vriend is eigenlijk de hele winter al wat somber, moe en hij slaapt erg slecht. Hij wijt het aan het feit dat hij in het donker naar zijn werk gaat, en in het donker weer thuiskomt. Volkomen te begrijpen natuurlijk.
Nu was hij sinds 2 dagen echt heel depri. Alles lijkt hem moeite te kosten. Gisteravond was hij van alles aan het opzoeken op zijn telefoon in bed. Ik vroeg wat het was maar hij wou het niet zeggen terwijl hij hier normaal vrij open over is. Ik kreeg er zo'n slecht gevoel bij dat ik vanochtend iets super slechts heb gedaan, ik heb zijn browsergeschiedenis bekeken. En ja hoor, gisteravond de ene na de andere zoekopdracht over hoe je zelfmoord kan plegen, hoe je jezelf het beste kan vergiftigen etc.
Ik weet niet wat ik moet doen. We zijn al bijna 5 jaar samen. En natuurlijk is het niet goed dat ik het heb bekeken, maar dat heb ik ook nog nooit gedaan. Ik maakte me gewoon enorm zorgen. Maar wat moet ik nu doen? Ik ben bang hem te confronteren, bang dat het erger wordt. We gaan volgende week een woning bezichtigen zodat we samen kunnen wonen, en dan vind ik nu dit. Heeft er iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Mijn vriend is eigenlijk de hele winter al wat somber, moe en hij slaapt erg slecht. Hij wijt het aan het feit dat hij in het donker naar zijn werk gaat, en in het donker weer thuiskomt. Volkomen te begrijpen natuurlijk.
Nu was hij sinds 2 dagen echt heel depri. Alles lijkt hem moeite te kosten. Gisteravond was hij van alles aan het opzoeken op zijn telefoon in bed. Ik vroeg wat het was maar hij wou het niet zeggen terwijl hij hier normaal vrij open over is. Ik kreeg er zo'n slecht gevoel bij dat ik vanochtend iets super slechts heb gedaan, ik heb zijn browsergeschiedenis bekeken. En ja hoor, gisteravond de ene na de andere zoekopdracht over hoe je zelfmoord kan plegen, hoe je jezelf het beste kan vergiftigen etc.
Ik weet niet wat ik moet doen. We zijn al bijna 5 jaar samen. En natuurlijk is het niet goed dat ik het heb bekeken, maar dat heb ik ook nog nooit gedaan. Ik maakte me gewoon enorm zorgen. Maar wat moet ik nu doen? Ik ben bang hem te confronteren, bang dat het erger wordt. We gaan volgende week een woning bezichtigen zodat we samen kunnen wonen, en dan vind ik nu dit. Heeft er iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken?
woensdag 24 januari 2018 om 12:17
https://www.113.nl/ik-maak-me-zorgen-om-iemand-anders
Neem contact op
Ik heb het laatste anderhalf jaar twee geslaagde zelfmoordpogingen in mijn directe omgeving meegemaakt. eentje die we aan zagen komen, alles geprobeerd. Maar ook 1, waarvan de achterblijvers zich afvragen hoe we het niet konden zien, en waarom hebben we niet kunnen helpen.
Niets doen, is nu geen optie TO!
en sterkte!
Neem contact op
Ik heb het laatste anderhalf jaar twee geslaagde zelfmoordpogingen in mijn directe omgeving meegemaakt. eentje die we aan zagen komen, alles geprobeerd. Maar ook 1, waarvan de achterblijvers zich afvragen hoe we het niet konden zien, en waarom hebben we niet kunnen helpen.
Niets doen, is nu geen optie TO!
en sterkte!
woensdag 24 januari 2018 om 12:21
Dat lijkt me echt geen oplossing voor iemand die dood wil. Dat los je niet zomaar op met een vakantie....
Ik zou toch een goed gesprek met hem hebben, misschien maar gewoon eerlijk zeggen dat je t gezien hebt. En verder idd 113online, huisarts. Sterkte.
woensdag 24 januari 2018 om 12:21
Ik werk in de psychiatrie en onderzoeken hebben uitgewezen dat de vraag denk je wel eens aan zelfdoding stellen en het opengooien de kans dat iemand het doet drastisch verlaagd. Dus gewoon praten!
Erger wordt t niet van praten! Wel voor jou misschien omdat je nu niet weet wat er allemaal in zijn hoofd omgaat.
Gooi t open zeg dat je er voor hem bent ga met hem mee naar de huisarts voor hulp
Erger wordt t niet van praten! Wel voor jou misschien omdat je nu niet weet wat er allemaal in zijn hoofd omgaat.
Gooi t open zeg dat je er voor hem bent ga met hem mee naar de huisarts voor hulp
where ever you go, go with your heart
woensdag 24 januari 2018 om 12:31
En haal voor de zekerheid vitamine d druppels of tabletten voor hem in huis, want veel mensen schijnen daar een tekort van te hebben in de winter en vitamine d gebrek maakt moe en depressief.
Een vakantie naar de zon is ook een goed idee, maar vaak veel minder haalbaar dan een supplement.
Ook vette vis (zalm, haring, makreel) eten is dan een goed idee, baat het niet dan schaadt het ook niet.
Een vakantie naar de zon is ook een goed idee, maar vaak veel minder haalbaar dan een supplement.
Ook vette vis (zalm, haring, makreel) eten is dan een goed idee, baat het niet dan schaadt het ook niet.
woensdag 24 januari 2018 om 12:32
Hij had inderdaad een redelijk groot vitamine D tekort vorig jaar (iets van de helft van wat je nodig had). Maar we hebben wel een potje staan. Ik zal ze wel weer even aanwijzen bij hem.shisha schreef: ↑24-01-2018 12:31En haal voor de zekerheid vitamine d druppels of tabletten voor hem in huis, want veel mensen schijnen daar een tekort van te hebben in de winter en vitamine d gebrek maakt moe en depressief.
Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat dit de enige oorzaak is. Maar misschien dat het het scherpe randje er iets vanaf haalt...
mepi wijzigde dit bericht op 24-01-2018 12:34
8.84% gewijzigd
woensdag 24 januari 2018 om 12:34
Eens met Skawa, ik werk ook in de ggz en het er over hebben is zeker belangrijk, het zelf ter spraken brengen is voor mensen vaak heel moeilijk.
Naar de huisarts is een goed idee en dan niet alleen voor geestelijke hulp maar laat ook zeker bloedprikken. Tekort aan vitamines ed kunnen ook geestelijke klachten veroorzaken of verergeren. Vooral omdat je het over de winterperiode hebt is het slim vitamine D te laten prikken, een tekort geeft depressieve klachten of verergert die.
Naar de huisarts is een goed idee en dan niet alleen voor geestelijke hulp maar laat ook zeker bloedprikken. Tekort aan vitamines ed kunnen ook geestelijke klachten veroorzaken of verergeren. Vooral omdat je het over de winterperiode hebt is het slim vitamine D te laten prikken, een tekort geeft depressieve klachten of verergert die.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 24 januari 2018 om 12:36
shisha schreef: ↑24-01-2018 12:31En haal voor de zekerheid vitamine d druppels of tabletten voor hem in huis, want veel mensen schijnen daar een tekort van te hebben in de winter en vitamine d gebrek maakt moe en depressief.
Eerst even bloed laten prikken is wel zo slim voor je zelf gaat dokteren, zeker als iemand al opzoek is naar manieren om suïcide te plegen want dat gaat natuurlijk verder dan een dipje waar een weekje zon bij helpt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 24 januari 2018 om 12:37
woensdag 24 januari 2018 om 12:42
Die hulplijn is al gesloten. De huisarts weigert hij. Hij wil geen hulp. Eventuele medicijnen zouden alleen maar nep zijn en therapeuten etc zijn alleen maar nep-behulpzaam.. Dit is overigens uit een gesprek van vorig jaar toen hij ook in een slechte bui zat (maar niet zo erg). Ik zal zo mijn huisarts wel even bellen om advies te vragen.
woensdag 24 januari 2018 om 12:44
Dan zit het behoorlijk diep. Kun je hem meeslepen naar iemand die met hem wil praten..heeft hij uberhaupt ervaring met psychische hulp? Of is dat vroeger in opvoeding misschien verkeerd omschreven?Mepi schreef: ↑24-01-2018 12:42Die hulplijn is al gesloten. De huisarts weigert hij. Hij wil geen hulp. Eventuele medicijnen zouden alleen maar nep zijn en therapeuten etc zijn alleen maar nep-behulpzaam.. Dit is overigens uit een gesprek van vorig jaar toen hij ook in een slechte bui zat (maar niet zo erg). Ik zal zo mijn huisarts wel even bellen om advies te vragen.
woensdag 24 januari 2018 om 12:46
Hij heeft geen eerdere ervaring. Wel komen depressies vaak voor in zijn familie. Ik weet niet of hij daar misschien iets van heeft opgepikt. Hij is gewoon ook het soort persoon die alles zelf wil oplossen. Dus dit wil hij waarschijnlijk ook zelf doen...yourlocalhero schreef: ↑24-01-2018 12:44Dan zit het behoorlijk diep. Kun je hem meeslepen naar iemand die met hem wil praten..heeft hij uberhaupt ervaring met psychische hulp? Of is dat vroeger in opvoeding misschien verkeerd omschreven?
woensdag 24 januari 2018 om 12:50
Dit. Ongelooflijk dat er vage adviezen worden gegeven.
Bel de hulplijn of je/zijn huisarts
woensdag 24 januari 2018 om 12:51
Niet op korte termijn.Mepi schreef: ↑24-01-2018 12:32Hij had inderdaad een redelijk groot vitamine D tekort vorig jaar (iets van de helft van wat je nodig had). Maar we hebben wel een potje staan. Ik zal ze wel weer even aanwijzen bij hem.
Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat dit de enige oorzaak is. Maar misschien dat het het scherpe randje er iets vanaf haalt...
Psychiatrisch consult, als zij besluiten tot al dan niet gedwongen behandelen wordt er ook bloed geprikt.
woensdag 24 januari 2018 om 12:52
Het punt dat TO dit kan en moet willen oplossen is al voorbij.
Crisisdienst, dus huisarts bellen.
woensdag 24 januari 2018 om 12:55