Vrouwen sneller gekwetst dan mannen

15-10-2013 21:21 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
wat denken jullie? en wat is daar de oorzaak van? hoe kunnen wij vrouwen er voor zorgen dat wij ons niet teveel laten meeslepen?
Wij zijn gewoon een emotioneler soort. Hormonen enzo toch?
Mannen kunnen misschien beter relativeren dan vrouwen.
Niet met mensen omgaan die je kwetsen...
Ik denk dat vrouwen dingen veel sneller persoonlijk opvatten en het zich daarom ook meer aantrekken.
Some flies are too awesome for the wall
Vrouwen horen altijd een boodschap achter een boodschap, ook als die er niet is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bewijs eerst je stelling maar eens...
Occam's razor
quote:camilla16 schreef op 15 oktober 2013 @ 21:21:

wat denken jullie? en wat is daar de oorzaak van? hoe kunnen wij vrouwen er voor zorgen dat wij ons niet teveel laten meeslepen?Nou, wel een beetje generaliserend, niet?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
WBT emoties, ik las ergens dat ook transseksuele vrouwen door de invloed van hormonen sneller huilen. Tenminste, dat was waar deze personen zich over verbaasden dat toen ze nog man waren het eigenlijk alleen bij verdriet kwam en na hun transformatie (en met een andere hormoonbalans) ze ook eerder bij frustratie en boosheid huilden.

Maar ik weet de bron niet meer, dus misschien is het onzin
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Misschien is het sociaal meer geaccepteerd voor mannen om hun boosheid direct te tonen? Dus dat je 'al vroeg' als meisje leert leert dat je het wat passiever moet doen als vrouw en dus 'gekwetst' moet zijn (wat ook best agressief kan zijn hoor, als het in de strijd wordt gegooid om invloed in een relatie uit te oefenen bijvoorbeeld), ipv kwaad.
Nou ja, er zijn genoeg hypotheses te bedenken. Áls de stelling al waar is, haha.
Volgens mij kunnen mannen ook echt wel lijden hoor onder liefdesverdriet. Bijvoorbeeld.

Was het niet die man van de Kabouter partij die er ook een heel boek over had geschreven of cursussen over gaf? (Ah, googlen op de woorden Kabouterpartij + liefdesverdriet leert me dat het Roel van Duin is. Niet echt de gemidelde man, maar soit).

Mijn indruk is wel dat mannen áls ze er last van hebben, het extremer hebben. Dat vrouwen wat praktischer doorgaan met hun leven. Misschien wel rancuneus zijn, maar er niet echt van in de goot raken of vermorsen (als in: een morsig mannetje worden) zeg maar.
Niet eens met je aanname, ik ken heel wat mannen met hele tere zieltjes en hele lange tenen. Meer dan vrouwen eigenlijk.
Ik denk dat dat komt doordat vrouwen een mededeling vaak helemaal analyseren: waarom werd dat gezegd, wat zit daarachter, herken ik hier er een patroon in, moet hij/zij me niet, heb ik het wel goed gedaan, heb ik geen stomme indruk gemaakt, staat dit mij wel, ben ik hier niet te dik in, zouden mannen het niet mooier vinden als ik make-up draag of hoge hakken, kan ik dit wel maken, moet ik niet beter naar het advies van mijn moeder luisteren, zou zijn ex leuker zijn, beter in bed, aardiger gevonden worden door zijn moeder etc etc etc etc

En door zoveel te analyseren, denken, in te vullen heb je dus al gemakkelijk het idee dat je iets "fout" kunt doen en voelt het dan ook nog als falen als dat "bevestigd" wordt middels een opmerking waar je eigenlijk juist niet op hoopte.

Mannen denken over het algemeen eenvoudiger over zichzelf heb ik het idee: what you see is what you get.. Niet leuk genoeg? Ja jammer dan.
Wat is eigenlijk de maat voor 'gekwetst zijn'? Als iemand dat zegt? Want dan nog kunnen mensen hetzelfde voelen, maar het anders benoemen.

Trouwens, welke man gaat nou zeggen dat hij gekwetst is? Mannen moeten toch juist stoer en zo zijn? (Niet van mij per se, maar van de samenleving). Ik kan me maar weinig situaties indenken waarbij een man wordt aangemoedigd om te zeggen dat hij gekwetst is. (Ja, in de drumcirkel bij het kampvuur na het Kumbaya zingen als hij de praatstok heeft).
mannen zeggen het niet, ze laten het zien.
quote:camilla16 schreef op 16 oktober 2013 @ 00:59:

mannen zeggen het niet, ze laten het zien.Hoe dan?
Vrouwen denken al veel sneller in "huisje-boompje-beestje". Ze hebben veel sneller een toekomstbeeld voor ogen waar ze naar toe willen. Mannen niet. Die kijken niet zo ver vooruit en leven meer bij het moment. Anders voelen ze teveel druk en daar houden ze niet van. In mijn ogen zijn vrouwen daardoor sneller gekwetst. Ze zien vaak meer in duigen vallen dan mannen.
Ik kan niet voor alle mannen spreken. Maar als ik om me heen kijk zie ik sommige vrouwen bij stress best snel al bibberende lippen. Die staan dan op springen. Ik denk dan, als ik meer werk voor me krijg dan loopt het uit. En als het uit loopt dan werk ik over dus moet ik extra gecompenseerd worden.

Die vrouwen denken, ik moet veel harder werken wat resulteert in stress. Ik denk, ik werk hard genoeg en voor een normale werkdruk ben ik aangenomen. We kunnen best wat regelen maar ik ga echt niet stressen.

Nu ben ik ook wel weer een erge softie, als ik dan zo'n dame in nood zie dan help ik zo mee. Ook al kost het me een paar uur van m'n vrije tijd.

Verder, als ze ergens mee zitten gaan ze snel over op verdrietig zijn en iemand zoeken om mee te praten. Als ik ergens erg mee zit wordt ik eerder boos en ga ik een oplossing zoeken (niet dat de oplossing altijd de juiste is). Boosheid is voor mij een betere bron van energie en motivatie om een oplossing te vinden dan verdrietig zijn.
Mannen voelen zich eerder in hun kruis getast, vrouwen op hun ziel getrapt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
With all due respect, maar vrouwen zijn hormoongestuurd(e) (chaoten).
*do not underestimate the power of stupidity*
Eens met Mind-game. Zo zou ik mezelf ook omschrijven, en ik zou willen dat het anders was.

Geen idee of het alleen door de vrouwen hormonen komt, dat denk ik eigenlijk niet. Het vrouwenbrein is gewoon veel complexer.
Ik vind dat vrouwen te veel pikken en mannen te snel agressief reageren.

Ook zie ik legio mannen die compleet op hun pik getrapt zijn over compleet onterechte dingen. Waarbij ze de schuld daarvan bij de ander neerleggen. Bijvoorbeeld mannen in een relatie die kwaad zijn omdat een andere vrouw niet op hun flirt ingaat. En die vrouw is nog steeds bij die man terwijl hij haar toch behoorlijk pijn doet.

Ik vind dat die vrouw zich terecht gekwetst mag voelen en meer daarin voor zichzelf zou mogen opkomen, boos mag worden en die man verlaten en dat zo'n man zich niet aan moet stellen en een lesje normen en waarden nodig heeft alsmede een schop onder zijn kont.

Voor mij zijn er dus vragen als worden vrouwen ook vaker gekwetst? Waarmee worden vrouwen en waarmee worden mannen gekwetst? Hoe reageren anderen als ze aangeven dat ze (terecht) gekwetst zijn, kunnen ze dan hun verhaal kwijt of worden ze nog een keer extra de grond in gestampt. Wat zijn mogelijke reacties op gekwetst zijn. Is dat huilen of is dat agressie en verbaal geweld en bijvoorbeeld de ander terug pijn doen.

Ik denk dat sommige mensen zich teveel laten meeslepen en te snel gekwetst zijn maar dan zowel mannen als vrouwen. En ik denk dat de oorzaak vaak onzekerheid is. Een onzekerder stabiele situatie waar je in zit. Minder macht om iets er aan te veranderen. Meer te verliezen.

Als jij niet afhankelijk van die ander bent, goed in je vel zit, zelfvertrouwen hebt en weet dat je in je recht staat en genoeg liefde in je leven is, dan voel je je op geen enkele manier aangesproken als een ander iets tegen jou zegt.

De enigen die je mijns inziens echt vaak kunnen kwetsen zijn mensen die je dichtbij laat staan en als ze je blijven kwetsen dan is er ofwel iets erg mis met je eigenwaarde en je kijk op de wereld en heb je daarbij hulp nodig om iets aan je kijk op jezelf en de wereld te verbeteren ofwel moet je afstand nemen van die ander als deze jou voortdurend bewust kwetst.
Ik zie geen verschil dus tussen mannen en vrouwen in hoe vaak zij zich gekwetst voelen. Wel mogelijk verschil in aanpak en soort kwetsing.
quote:mind_game schreef op 16 oktober 2013 @ 22:38:

With all due respect, maar vrouwen zijn hormoongestuurd(e) (chaoten).

Gelukkig hebben mannen daar geen last van.

Heel algemeen: vrouwen internaliseren eerder, mannen externaliseren. Dat is vast een combinatie van biologische verschillen en culturele invloeden. Bijvoorbeeld: voor meisjes is het sociaal veel geaccepteerder om te huilen, voor mannen om kwaad te worden (een vrouw die kwaad wordt, wordt al gauw hysterisch genoemd en een huilende man een softie).

Ik denk dat mannen en vrouwen ongeveer evenveel gekwetst worden maar dat het verschilt wat als kwetsend wordt ervaren en hoe dat wordt ge-uit.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven