Wat heeft jou geholpen?
zondag 13 augustus 2023 om 15:54
Al jaren kamp ik met een inslaap probleem, zonder een oorzaak. Het speelt zo'n 8 jaar.
Ik kon er redelijk mee leven, heb wel een paar keer slaappillen van de huisarts gekregen, maar dat blijft natuurlijk beperkt tot 10 stuks. Daarnaast ben ik naar een soort slaaptherapeut geweest die allerlei "inkoppertjes" voor soorteerde (geen blauw licht, geen koffie, wandelen, dagboek bijhouden etc).
Ik accepteerde het probleem, ook al was het soms lastig.
Sinds afgelopen zomervakantie is het geëscaleerd. Ik heb ook nachten niet geslapen en ben de volgende dag doorgegaan.
Nu heb ik sinds deze zomervakantie een angst/paniek/onrust ontwikkeld waarvan ik overdag ook last heb. Ik heb van de huisarts oxazepam gekregen, waarna ik na een week op controle moest komen. Het leek wel te gaan, maar ook dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing.
Ze vertelde me dat een bezoek aan de psych een optie is. Daar heb ik nog niets mee gedaan, omdat ik "bang" ben voor weer die inkoppertjes.
En nu..die onrust in mijn lijf maakt me gek
Ik voel me te moe om iets te ondernemen, maar te onrustig om rust te pakken. Mijn hoofd staat niet stil. Ik denk voortdurend aan het probleem.
Wandelen helpt iets, afleiding ook iets, maar binnen een mum van tijd is dat onrustige gevoel er weer.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Weer terug naar de huisarts? Is antidepressiva een optie?
Slikt iemand hier AD tegen onrust (zonder oorzaak, behalve angst voor slapen).
Ik kon er redelijk mee leven, heb wel een paar keer slaappillen van de huisarts gekregen, maar dat blijft natuurlijk beperkt tot 10 stuks. Daarnaast ben ik naar een soort slaaptherapeut geweest die allerlei "inkoppertjes" voor soorteerde (geen blauw licht, geen koffie, wandelen, dagboek bijhouden etc).
Ik accepteerde het probleem, ook al was het soms lastig.
Sinds afgelopen zomervakantie is het geëscaleerd. Ik heb ook nachten niet geslapen en ben de volgende dag doorgegaan.
Nu heb ik sinds deze zomervakantie een angst/paniek/onrust ontwikkeld waarvan ik overdag ook last heb. Ik heb van de huisarts oxazepam gekregen, waarna ik na een week op controle moest komen. Het leek wel te gaan, maar ook dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing.
Ze vertelde me dat een bezoek aan de psych een optie is. Daar heb ik nog niets mee gedaan, omdat ik "bang" ben voor weer die inkoppertjes.
En nu..die onrust in mijn lijf maakt me gek
Ik voel me te moe om iets te ondernemen, maar te onrustig om rust te pakken. Mijn hoofd staat niet stil. Ik denk voortdurend aan het probleem.
Wandelen helpt iets, afleiding ook iets, maar binnen een mum van tijd is dat onrustige gevoel er weer.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Weer terug naar de huisarts? Is antidepressiva een optie?
Slikt iemand hier AD tegen onrust (zonder oorzaak, behalve angst voor slapen).
zondag 13 augustus 2023 om 16:05
Ik heb periodes gehad van insomnia (gediagnosticeerd) en het enige wat mij hielp was er totaal niet mee bezig zijn. Negeren. Struisvogel methode. Gesprekken hielpen mij niet. Bij mij was de oorzaak omdat ik er zo'n grote druk op legde dat ik mijzelf op die manier vast dacht. Hoe meer stress in mijn dagelijkse leven, hoe meer druk ik voelde om goed te kunnen slapen.
Ik doe een soort meditatie (zie eerdere reactie) voor het slapen gaan of fantaseer mij in een fantasie wereld.
Ik doe een soort meditatie (zie eerdere reactie) voor het slapen gaan of fantaseer mij in een fantasie wereld.
zondag 13 augustus 2023 om 16:06
Dat ook, uit bed gaan en andere dingen doen helpt beter dan blijven liggen.Spring_time schreef: ↑13-08-2023 16:00Oh en als je niet slaapt dan slaap je niet, ik leg me er dan gewoon bij neer en ga ook niet liggen woelen maar tv kijken ofzo.
zondag 13 augustus 2023 om 16:24
Sporten voor het slapen gaan wordt juist afgeraden als je slaapproblemen hebt.Spring_time schreef: ↑13-08-2023 15:58Ik krijg seroquel om te slapen omdat ik PTSS heb. Ik zou je dat niet adviseren, sommigen komen er 20 kilo van aan. Intensief sporten helpt ook wel om beter in slaap te vallen. Heb je alleen problemen met inslapen of met doorslapen?
Er moet dan zo’n drie uur zitten tussen sporten en naar bed gaan. Van sporten gaat je lichaamstemperatuur ophoog, om goed te slapen moet deze juist naar beneden. Dus ook niet lekker warm douchen voor het slapen gaan.
Zorg voor een echte donkere ruimte, sta altijd op hetzelfde tijdstip op.
Geen middag dutjes, hiermee verstoor je slaapdruk.
Wandelen in de ochtend om melatonine aan te maken.
Meditatie oefeningen in bed.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
zondag 13 augustus 2023 om 16:30
Wat mij echt heeft geholpen is fietsen. Dat vond ik altijd leuk, maar daar was ik te moe voor, dacht ik. Op advies van de huisarts ging ik het toch proberen. Ik fietste de heuvel in de buurt op en zodra ik te moe was, mocht ik van mezelf terug de heuvel af. Je zou het met een elektrische fiets kunnen doen als je niet in de buurt van een heuvel woont. Zodra je niet meer kunt, zet je de ondersteuning aan.
Ik sportte inderdaad niet voor het slapengaan, maar aan het begin van de avond.
Ik sportte inderdaad niet voor het slapengaan, maar aan het begin van de avond.

zondag 13 augustus 2023 om 16:36
Dat heeft mij ook geholpen; de oprechte overtuiging dat het goed is, of ik nou snel in slaap val of niet. Ik lig in bed, ik rust sowieso uit, ik probeer het compleet los te laten of ik slaap of niet. Wel ga ik redelijk vroeg naar bed, rond half elf, en sta ook weer redelijk vroeg op. Het ritme is in de vakantie of in het weekend ongeveer hetzelfde. Ik voer mijn hele ritueel van douchen, make up verwijderen en huidverzorging het liefst al zo rond acht, negen uur uit. Dat geeft me nog vrij veel tijd om in de 'slaapstand' te komen.Spring_time schreef: ↑13-08-2023 16:00Oh en als je niet slaapt dan slaap je niet, ik leg me er dan gewoon bij neer en ga ook niet liggen woelen maar tv kijken ofzo.

zondag 13 augustus 2023 om 16:45
Als je hoofd alle kanten opgaat en aan allerlei random shit denkt, zou je meditatie kunnen proberen. Dat zal in het begin vooral moeilijk zijn maar probeer het iig een paar weken om te zien of het helpt.
Als je hoofd piekert over één specifiek probleem (bijvoorbeeld of je wel of niet slaapt), zou je cognitieve gedragstherapie (of een vorm daarvan) kunnen proberen mbv een psycholoog. Het zou dan een pieker-/angststoornis kunnen zijn waarmee een psycholoog kan helpen.
Verder helpt bij mij idd negeren, erkennen dat je geen controle hebt over of en wanneer je in slaap valt of wakker wordt en dat dus maar loslaten. Ik ben daar helemaal niet goed (controle loslaten) dus daarom wederom therapie, deze keer acceptance and commitment therapie met een psych. Kan nog niet zeggen of het werkt...
Oh, en tijd en rust werkt. Ik voelde me een tijdje geleden net als jij maar ben toch mijn rust blijven pakken (ook al was dat heel moeilijk) en mijn hoofd kalmeerde toch wel wat uit zichzelf.
Als je hoofd piekert over één specifiek probleem (bijvoorbeeld of je wel of niet slaapt), zou je cognitieve gedragstherapie (of een vorm daarvan) kunnen proberen mbv een psycholoog. Het zou dan een pieker-/angststoornis kunnen zijn waarmee een psycholoog kan helpen.
Verder helpt bij mij idd negeren, erkennen dat je geen controle hebt over of en wanneer je in slaap valt of wakker wordt en dat dus maar loslaten. Ik ben daar helemaal niet goed (controle loslaten) dus daarom wederom therapie, deze keer acceptance and commitment therapie met een psych. Kan nog niet zeggen of het werkt...
Oh, en tijd en rust werkt. Ik voelde me een tijdje geleden net als jij maar ben toch mijn rust blijven pakken (ook al was dat heel moeilijk) en mijn hoofd kalmeerde toch wel wat uit zichzelf.
zondag 13 augustus 2023 om 16:49
Ik doe dit wel eens voor korte middagdutjes. Ben dan binnen een paar minuten weg, maar toegegeven, ik heb normaal niet veel problemen met inslapen...
Een Spotify playlist met Theta wave muziek zachtjes op de koptelefoon:
https://open.spotify.com/playlist/09WR2 ... 863d8d458d
Gecombineerd met gecontroleerde ademhaling 4 - 5 - 7: 4 seconden inademen door de neus, vijf seconden inhouden, zeven seconden langzaam door de mond uitademen. Hier nemen ze 4 -7 - 8 maar het is hetzelfde idee:
https://edition.cnn.com/2022/09/16/heal ... ia%20email
Een Spotify playlist met Theta wave muziek zachtjes op de koptelefoon:
https://open.spotify.com/playlist/09WR2 ... 863d8d458d
Gecombineerd met gecontroleerde ademhaling 4 - 5 - 7: 4 seconden inademen door de neus, vijf seconden inhouden, zeven seconden langzaam door de mond uitademen. Hier nemen ze 4 -7 - 8 maar het is hetzelfde idee:
https://edition.cnn.com/2022/09/16/heal ... ia%20email
zaramorad wijzigde dit bericht op 13-08-2023 16:51
0.51% gewijzigd
If you need a hug, give it to someone else.
zondag 13 augustus 2023 om 17:18
Sorry Because, ik heb je tekst wel degelijk diverse malen gescand op de twee letters IN, maar kenneiijk te weinig slaap gehad. 
Hoe inslapen moet heb ik inmiddels wel door. Speelt alleen nog maar als ik me kwaad zit te maken, maar dat valt tegenwoordig best mee. Nooit meer kwaad. Zelden.
En zelfs dan val ik nog in slaap, twee uur later ofzo. Top hoor.

Hoe inslapen moet heb ik inmiddels wel door. Speelt alleen nog maar als ik me kwaad zit te maken, maar dat valt tegenwoordig best mee. Nooit meer kwaad. Zelden.
En zelfs dan val ik nog in slaap, twee uur later ofzo. Top hoor.

tv-icoon wijzigde dit bericht op 13-08-2023 17:24
47.47% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
zondag 13 augustus 2023 om 17:20
Een week of zes geleden heb ik andere medicijnen gekregen, de bijwerking daarvan kan zijn dat je er heel vel van aankomt.
Omdat ik daar geen zin in heb ben ik gestopt met alcohol en de bijbehorende snacks en ook eet ik geen chocolade meer. Ik ben dol op chocolade en 200 gram per dag was zo op.
Nu is het gekke dat ik s'avonds slaperig ben, en voor het eerst in decennia slaap. Zelf zo veel slaap dat ik vanmorgen om half tien door de katten wakker gemaakt ben, dat is mij voor het laatst gelukt toen ik nog een feestende puber was.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo goed geslapen heb. Ik hoop dat het zo blijft en verdenk er al de suiker die in chocolade zit van dat die mij wakker hield.
Misschien helpt jou het ook om suiker in chocolade/snoep enz te vermijden. Ik gun het je! Ik weet hoe ellendig het is om niet te slapen.
Omdat ik daar geen zin in heb ben ik gestopt met alcohol en de bijbehorende snacks en ook eet ik geen chocolade meer. Ik ben dol op chocolade en 200 gram per dag was zo op.
Nu is het gekke dat ik s'avonds slaperig ben, en voor het eerst in decennia slaap. Zelf zo veel slaap dat ik vanmorgen om half tien door de katten wakker gemaakt ben, dat is mij voor het laatst gelukt toen ik nog een feestende puber was.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo goed geslapen heb. Ik hoop dat het zo blijft en verdenk er al de suiker die in chocolade zit van dat die mij wakker hield.
Misschien helpt jou het ook om suiker in chocolade/snoep enz te vermijden. Ik gun het je! Ik weet hoe ellendig het is om niet te slapen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
zondag 13 augustus 2023 om 17:22
Psst, inslaap staat in de eerste zintv-icoon schreef: ↑13-08-2023 17:18Sorry Because, ik heb je tekst wel degelijk diverse malen gescand op de twee letters IN, maar kenneiijk te weinig slaap gehad.

De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
zondag 13 augustus 2023 om 17:25

Oei TO, wat is er gebeurd? In het topic over de hormoonpleisters schreef je juist dat het zo goed ging.
Ik ken de onrust wel maar heb het niet zo vaak. Zou denk ik niet naar AD grijpen. Denk dat leren ontspannen de beste oplossing zou zijn en nee dat is natuurlijk niet makkelijk. Maar misschien bestaat daar ook therapie voor, dat je begeleid oefeningen leert doen.
Voor mij volstaat meestal uit bed gaan, een slokje water en een banaan, maar ik denk dat dat voor jou onder de inkoppertjes valt.
Ik ken de onrust wel maar heb het niet zo vaak. Zou denk ik niet naar AD grijpen. Denk dat leren ontspannen de beste oplossing zou zijn en nee dat is natuurlijk niet makkelijk. Maar misschien bestaat daar ook therapie voor, dat je begeleid oefeningen leert doen.
Voor mij volstaat meestal uit bed gaan, een slokje water en een banaan, maar ik denk dat dat voor jou onder de inkoppertjes valt.
Hier heb ik lang mirtazapine geslikt in combinatie met melatonine. Dat helpt zowel bij inslapen als bij doorslapen. De mirtazapine helpt daarnaast ook tegen de onrust overdag. Ik zou een doorverwijzing naar een (vrijgevestigde) psychiater vragen. Zodat jullie samen goed een plan kunnen maken voor medicatie.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in