Wat heeft jou geholpen?

13-08-2023 15:54 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren kamp ik met een inslaap probleem, zonder een oorzaak. Het speelt zo'n 8 jaar.
Ik kon er redelijk mee leven, heb wel een paar keer slaappillen van de huisarts gekregen, maar dat blijft natuurlijk beperkt tot 10 stuks. Daarnaast ben ik naar een soort slaaptherapeut geweest die allerlei "inkoppertjes" voor soorteerde (geen blauw licht, geen koffie, wandelen, dagboek bijhouden etc).
Ik accepteerde het probleem, ook al was het soms lastig.

Sinds afgelopen zomervakantie is het geëscaleerd. Ik heb ook nachten niet geslapen en ben de volgende dag doorgegaan.

Nu heb ik sinds deze zomervakantie een angst/paniek/onrust ontwikkeld waarvan ik overdag ook last heb. Ik heb van de huisarts oxazepam gekregen, waarna ik na een week op controle moest komen. Het leek wel te gaan, maar ook dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing.
Ze vertelde me dat een bezoek aan de psych een optie is. Daar heb ik nog niets mee gedaan, omdat ik "bang" ben voor weer die inkoppertjes.

En nu..die onrust in mijn lijf maakt me gek
Ik voel me te moe om iets te ondernemen, maar te onrustig om rust te pakken. Mijn hoofd staat niet stil. Ik denk voortdurend aan het probleem.
Wandelen helpt iets, afleiding ook iets, maar binnen een mum van tijd is dat onrustige gevoel er weer.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Weer terug naar de huisarts? Is antidepressiva een optie?
Slikt iemand hier AD tegen onrust (zonder oorzaak, behalve angst voor slapen).
Ik heb op het moment geen probleem met inslapen, maar wel gehad. Dan tel ik mijn ademhalingen... Als ik de honderd haal, probeer ik niet eens meer in te slapen... Maar meestal is dit zo saai.....
Is het geen (vervroegde) overgang?
Mij helpt in ieder geval (perio meno)” Vrouw in Evenwicht “ van vitamineperpost, aschwanda raad ik ook aan en ik weet dat voor veel mensen bio progesteron pillen ook helpen beter in te slapen. Veel sterkte!
Bij mij helpt het heel erg als ik gedurende de dag en avond een kop kamillethee drink. Ook helpt het slikken van magnesium mij heel goed. Bij perioden met angst en paniek gevoelens ga ik af en toe een sessie Floaten in een bad met magnesium sulfaat (heeft niet iedere studio die Floaten aanbiedt) Daar wordt ik heel rustig van en slaap de dagen erna heel erg goed en diep.
Een beetje gek, maar van kinds af aan fantaseerde ik (als ik wakker was) dat ik in een film speelde. En hoe het verhaal dan zou gaan. Het vervelende was dat ik dus nooit te weten kwam hoe het verhaal eindigde, want dan viel ik in slaap. Op het moment dat ik 's nachts wakker werd fantaseerde ik gewoon opnieuw omdat ik wilde weten hoe het eindigde, maar nee helaas. Tot nog toe ben ik nooit aan het eind van de film gekomen. Het zorgde er wel voor dat ik het niet erg vond om wakker te zijn. Dat scheelt in de stress.
.
anoniem_64fb5fd05fe8a wijzigde dit bericht op 08-09-2023 09:09
99.66% gewijzigd
Droomsap. Ten tijde van mijn scheiding sliep ik haast niet, teveel piekeren. Oxazepam en diazepam gekregen maar hielpen mij minimaal. Nu gebruik ik droomsap op aanraden van een vriendin die altijd nachtdiensten draait, en dat lijkt me tot nu toe altijd goed te helpen! Ook wel eens aan een ander aangeraden, daar hielp het helaas niet. Maar het is een poging waard.

Succes! Niet slapen of moeilijk slapen is vreselijk voor je psyche en ook fysiek eist dat z'n tol.
Ik heb zelf ook jaren geworsteld met inslaapproblemen. Ik ben naar de slaapkliniek Kempenhaeghe gegaan en daar werd chronische insomnia vastgesteld. Wat bij mij vooral de oorzaak was van inslaapproblemen was een burn-out denk ik. Nadat ik therapie voor burn-out kreeg bij Prospero GGZ zijn de inslaapproblemen gelukkig minder geworden.

Daarnaast hielp mij quetiapine 25mg goed om in te slapen. Ik gebruik nu nog maar een kwart van die pil.

Overdag genoeg ontspannen (lichamelijk en geestelijk) en niet teveel stress hebben is ook belangrijk om goed te kunnen slapen. Hoe je slaapt 's nachts is een weerspiegeling van hoe je dag is geweest.

Wat mij ook geholpen heeft is een uur voor het slapen gaan niet meer op schermen te zitten en bijvoorbeeld hele rustige muziek te luisteren en iets te lezen voor het slapen. Een tip van de yogalerares in Prospero: 432 hz Sleep Music luisteren op Spotify. Die muziek speelt precies af op hetzelfde rustige ritme/frequentie als dat je hersenen functioneren als je slaapt. Deze muziek helpt om je hersenen rustiger te maken. Schermen zorgen er bv voor dat je hersenen alert, snel en actief worden. Muziek in 432 hz maakt de hersenen kalmer en trager en dus makkelijker om in slaap te vallen.

Verder helpt het mij ook om iedere dag minimaal een half uurtje buiten te zijn en te wandelen of fietsen.

Volgens Prospero was het wetenschappelijk bewezen dat ademhalingsoefeningen klachten als angst, depressie, burn-out verlagen omdat het direct positieve invloed heeft op je fysiologie. Zij gebruikten daar deze ademhalingsoefening en het advies was om dit drie keer per dag te doen (ochtend, middag, avond): https://youtu.be/8zWkqx6gO_8
suikerspinmuffin wijzigde dit bericht op 13-08-2023 19:52
15.49% gewijzigd
Een cursus mindfulness hielp mij beter slapen en meer rust te ervaren.

Niet zelf rommelen met YouTube, ik had de cursus echt nodig. Ik moest 'er doorheen' ik dacht eerst namelijk dat ik helemaal gek werd tijdens die meditaties.

Die vrouw heeft me er doorheen geloodst. Daarna ervaarde ik pas de rust.
Misschien is een psycholoog toch geen gek idee?
Je kunt samen onderzoeken waar je slaapprobleem door komt.
Als je dat niet wilt, kun je wel de onrust aanpakken die nu bij je slaapprobleem komt kijken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven