Wat is voor jullie de definitie van rijkdom en geluk?

14-12-2010 15:47 168 berichten
.....Het antwoord voor mezelf is mij duidelijk, het is dus bij deze geen hulpvraag.

Ik wil met deze Topic geen kritische tik uitdelen aan andere TO's,laat ik dat voorop stellen om misverstanden te voorkomen!!

Wanneer ik sommige Topics doorlees, kom ik diverse teksten tegen....zoals met alle respect!..Hoe je ideale leven er uit zou zien.

Hangt gelukk nou daadwerkelijk af van die mooie auto? of 2x per jaar met vakantie, om maar wat te noemen.

Ben je nou echt zo ongelukkig als je je mooie auto in de prak rijd?

En hoe gelukkig ben en je als je weer thuis komt na een vakantie en je valt in een put omdat je weer moet werken.

Hoe ongelukkig ben je als je geen partner hebt?

Ben je dan echt alleen of was je juist eenzaam in je relatie?

Geluk..rijkdom.......zijn toch geen stoffen....geen materialen?
Alle reacties Link kopieren
Hmmm.. je hebt rijkdom en rijkdom in mijn ogen.

Je hebt financiele rijkdom, en dan denk ik toch al snel aan de jackpot van de één of andere loterij (de manier voor mij om dat te bereiken) maar.. er is ook financiele rijkdom, dat je over het algemeen vrij goed kunt doen en laten wat je wilt. Waarbij je 'wat je wilt' mogelijk wel moet aanpassen aan je financiele situatie, maar waarbij je wel vrij veel kunt doen.

(geen 2x per jaar Caraïbische vakanties, maar wel de mogelijkheid om uit eten te gaan, wanneer je daar zo eens zin in hebt, als het maar niet 2x per week is.. zoiets)

Dan heb je natuurlijk nog immateriële rijkdom; gezondheid, partner (of niet)/kinderen/familie/vrienden.... eh.. liefde dus denk ik. En dat lijkt me dan weer een graadmeter voor geluk.
Later is nu
Met geld kan ik veel meer leuke dingen uit mijn leven halen, dus voor mij hangt geluk wel samen met materiele zaken. Je kunt niet leven van liefde alleen. En als ik het voor 't kiezen heb win ik liever die jackpot dan dat ik een 'prins op 't witte paard' ontmoet.

En nee, ik zou niet gelukkig zijn in 'n klein flatje, ik voel me gelukkig in 'n vrijstaand huis met veel natuur om me heen.
Geeft financiele rijkdom de rijkdom en geluk die je daadwerkelijk nodig hebt?

Oke.....je hebt per maand een bedrag nodig om je te kunnen behappen...logisch.

Wat ik met mijn topic bedoel........waarom laten veel mensen hun geluk en rijkdom van anderen afhangen?

Wanneer je geluk in en met jezelf hebt en daardoor rijk met jezelf,heb je toch de belangrijkste ingredienten,om gelukkig en rijk in het leven te staan,

De andere materialistische vormen zijn dan toch maar een aanvulling?

Wat heb je er aan als je een enorme rijke klootz.k bent, die aandacht en liefde moet kopen?

Of een relatie hebt met een emmer van een persoon,zonder liefde,respect en waardering, maar wel een dure auto en vaak op vakantie....dan ben je in feite toch een arme sloeber?

Of ga ik te diep voor sommige?
Maar natuurlijk hoort bij geluk ook gezondheid van je dierbaren en jezelf.
Nou, dat ik de dingen kan doen die me blij maken, en dat ik daar ook genoeg geld voor heb. Een lekker thuis heb. Geliefden die gezond zijn. Hobbies waar ik voldoening uithaal.
quote:Of een relatie hebt met een emmer van een persoon,zonder liefde,respect en waardering, maar wel een dure auto en vaak op vakantie....dan ben je in feite toch een arme sloeber?Iemand die zelf niet genoeg inkomen kan genereren voor het vervullen van dat soort wensen, vind 't misschien wel prima om 'n relatie te faken met iemand die hem/haar wil onderhouden.
Rijkdom kun je nu eenmaal niet bestellen via de Wehkamp, daar zul je zelf aan moeten werken, op materieel en immaterieel gebied.
quote:elninjoo schreef op 14 december 2010 @ 16:09:

[...]

Iemand die zelf niet genoeg inkomen kan genereren voor het vervullen van dat soort wensen, vind 't misschien wel prima om 'n relatie te faken met iemand die hem/haar wil onderhouden.

Das een waarheid als een koe.

Ondanks dat we het allemaal heel graag roepen dat geld vooral niet samanhangt met geluk, is dat natuurlijk wel zo. Geld betekend vrijheid en vrijheid betekend geluk.

Geld maakt wel gelukkig, je kunt geluk alleen niet kopen. (met dank aan Connie Breukhoven)
uiteindelijk kun je niets van je weelde en materiele bezit meenemen in je graf maar voordat het zover is, is een mate van zorgeloosheid wel heel erg fijn. Echte rijkdom valt of staat uiteindelijk met (geestelijke) gezondheid en of je mensen hebt om van te houden en die van jou houden. Rijkdom in geld en bezit kan heel veel in je leven makkelijker en prettiger maken maar ook onzeker, wantrouwend en achterdochtiger. Ik voel me rijk, echt rijk als ik weet dat ik en mijn naasten gezond zijn en we een bepaalde mate van financiele zekerheid hebben.
Rijkdom en geluk is voor mij:

Gezondheid, gelukkig met mijn partner en familie zijn en genoeg geld om alle rekeningen van te kunnen betalen en ook nog leuke dingen te doen.

Ik zou graag iets meer geld op mijn rekening willen maar als ik mijn huisje rond kijk en bedenk hoe mooi dat is en allemaal van ons, voel ik me heel rijk.
Mooi gezegd Blop!

Want wat blijft er geestelijk van veel mensen over wanneer hun materialistische rijkdom wegvalt?

Het is voor velen moeilijker om geestelijke rijkdom en geluk te verkrijgen dan het verkrijgen dan materialistische rijkdom en geluk.
In een woord? Voor mij het woord levenskwaliteit daar de definitie van.
when you wish upon a star...
Geluk bestaat niet, althans niet op de manier waarop jij het probeert te verwoorden in je OP. Je kunt hoogstens antwoorden op de vraag: hoe voel je je vandaag. Hopelijk is het antwoord overwegend goed.
Geluk is een gevoel.

In deze samenleving worden mensen dusdanig beïnvloed door reclame, televisieseries, (romantische) films, de 'rijke en gelukkige' uitstraling van beroemdheden etc., dat ik me best kan voorstellen dat je een geluksgevoel verbindt aan 'oppervlakkige rijkdom'.

Of er dan veel van je geluksgevoel overblijft als die rijkdom wegvalt: dat is denk ik individueel bepaald.

Voor mijzelf geldt:

Rijkdom en geluk vind ik overal.

Het zijn gevoelens die ik van verschillende zaken kan krijgen.

Van zowel heel simpele, eenvoudige dingen als van materie.

Ik zette als kind mijn mooie nieuwe dingen naast mijn bed, zodat ik ze meteen weer zag als ik wakker werd.

Nu nog vind ik het leuk om iets nieuws een nachtje op de tafel te zetten, zodat ik er de volgende ochtend nog even van kan genieten voordat het 'normaal' wordt.

Werkelijk geluk, dat vind ik in verbinding.

Met mezelf, met mijn kind, mijn familie, mijn vrienden.

Werkelijke rijkdom:

Dat wat ik in mijn leven heb opgebouwd aan karakter, aan kracht, aan liefde, aan vaardigheden.

Die rijkdom draag je met je mee in 'onzichtbare' koffers, en het staat op een 'onzichtbare' bank.
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
quote:JohnnyCake schreef op 14 december 2010 @ 16:30:

Geluk bestaat niet, althans niet op de manier waarop jij het probeert te verwoorden in je OP. Je kunt hoogstens antwoorden op de vraag: hoe voel je je vandaag. Hopelijk is het antwoord overwegend goed.

Beste Johnny...bedankt voor jr reactie.

Wat ik al aangaf in de opening.....voor mezelf is de definitie wel duidelijk.

Ik heb het temeer geopend om een trigger te geven....in de positieven zin.

Het is best jammer om in Topics te lezen hoe sommige mensen klem en gevangen zitten...zoekend naar geluk en daarin afhankelijk van anderen.

Daarnaast is het interessant te lezen hoe anderen hun geluk en rijkdom omschrijven...laat het een spiegel zijn voor die gene die het lastig vinden.

Natuurlijk is het fijn om de middelen te hebben waardoor je meer kan doen, maar het is zonde wanneer je door het wegvallen van die middelen niet gelukkig zou kunnen zijn...of.....de middelen handhaven terwijl je verder doodongelukkig bent.
Ik heb nergens iemand zien zeggen dat ze hun ideale leven met een rijke klootzak of een goedbetalende rotbaan voor zich zien . Maar als ik fantaseer over mijn ideale leven en de dingen die ik graag zou doen, dan is het wel makkelijk om in ieder geval daarvoor genoeg geld te hebben.

Dat ik in mijn ideale leven een leuke auto heb (willekeurig voorbeeld, auto's interesseren me niet), wil niet zeggen dat ik zonder auto niet gelukkig ben.

Ik weet wel dat ik van geldzorgen erg ongelukkig kan worden.

Volgens mij wil bijna iedereen liever een leven met 'genoeg' geld en veel liefde en mooie immateriele dingen, dan een zeer welvarend leven zonder. Ik vind het dan ook een beetje een non-discussie als ik eerlijk ben.
Ik vind zowel immaterieel als ook materieel geluk belangrijk.

Immaterieel:liefde en vriendschap om me heen,gezond en

gelukkigzijn,genieten van een mooie wandeling,en goed gesprek en een kopje koffie,een gezellige filmavond of een

lekker etentje

materieel:een vakantiereis,een mooie ketting,een lekker geurtje,een mooi kledingstuk

Dat zijn dingen die ik fijn vind om te combineren.Vind ze allebei

wel belangrijk.Als ik zou moeten kiezen dan heb ik liever

teveel dan te weinig geld want armoe is ook niets.Uiteraard hoef

ik aan de andere keer natuurlijk ook weer niet stinkend rijk te zijn.Dat ik gewoon lekker kan leven,geregeld uit eten kan gaan

en 2 keer per jaar naar vakantie (en dat hoef ook niet de President Suite te zijn).Ik spreek 6 talen en vind het fijn om ook

af en toe naar het buitenland te gaan vanwege de cultuur en de

mensen.Wil ook kunnen genieten van mijn geld zonder me te

schaamen en mezelf schuldig te voelen omdat wij hier tenslotte in Nederland zijn en hier moet je maar bescheiden zijn. Ik had

vroeger een vriendinnetje die me altijd een schuldgevoel aan ging

praten als ik iets leuks voor mezelf kocht...ga niet meer met haar

om.Er speelden trouwens nog meer dingen mee.

Verder vind ik liefde en vriendschap ook belangrijk en dat kan je met geld niet kopen.Ik doe nu vrijwilligerswerk 2-3 keer per week en dat is ontzettend leuk en dankbaar werk.Als ik iets voor iemand kan betekenen en ik iemand blij kan maken dan voel ik me ook rijk en gelukkig.Dat wij met kerst een kleine week naar Duitsland gaan om met de familie te vieren is voor mij ook rijkdom,samen met elkaar zijn,met elkaar te vieren en leuke dingen te doen.

En uiteraard heb je nog de kerstcadeaus.De vreugde en het

plezier en vooral als je het van harte krijgt.

Aan de ene kant vind ik geld wel belangrijk maar aan de andere

kant is het ook niet alles waar het in je leven om draait.
quote:Tigmo schreef op 14 december 2010 @ 17:07:

Ik heb nergens iemand zien zeggen dat ze hun ideale leven met een rijke klootzak of een goedbetalende rotbaan voor zich zien . Maar als ik fantaseer over mijn ideale leven en de dingen die ik graag zou doen, dan is het wel makkelijk om in ieder geval daarvoor genoeg geld te hebben.

Dat ik in mijn ideale leven een leuke auto heb (willekeurig voorbeeld, auto's interesseren me niet), wil niet zeggen dat ik zonder auto niet gelukkig ben.

Volgens mij wil bijna iedereen liever een leven met 'genoeg' geld en veel liefde en mooie immateriele dingen, dan een zeer welvarend leven zonder. Ik vind het dan ook een beetje een non-discussie als ik eerlijk ben.

Nee,geen of weinig geld is ook niet leuk of financiele zorgen.

Verder,ik hou wel van mooie kleding en sierradenb.v.,maar autos

interesseren me dan weer niet zo.Als het maar rijdt!

Volgens mij wil bijna iedereen liever een leven met 'genoeg' geld en veel liefde en mooie immateriele dingen, dan een zeer welvarend leven zonder. Eens. Wat je graag zou willen betekent niet dat je niet zonder kunt.

...Ik weet wel dat ik van geldzorgen erg ongelukkig kan worden....

Tigmo....

Geldzorgen zijn inderdaad vervelende dingen....maarrrrrr.....maakt geldzorgen ongelukkig of ongemakkelijk?

Voorbeeld 1....

Je hebt fijne vrienden, leuk werk, je zit lekker in je vel,je doet de dingen die je kan veroorloven en daar heb je veel plezier in en haalt er veel positieve energie uit.....daarnaast heb kun je een flinke auto rijden en 2x p/j op vakantie.

voorbeeld 2..

Je hebt fijne vrienden, leuk werk, je zit lekker in je vel,je doet de dingen die je kan veroorloven en daar heb je veel plezier in en haalt er veel positieve energie uit.....daarnaast heb je (net) voldoende inkomen om rond te komen.

Is het niet zo dat innerlijke rijkdom en geluk de handvatten zijn voor happy life en dat het materialistische welkome aanvullingen zijn?
Van de liefde ben ik tot nu toe niet gelukkig geworden dus dat zie ik niet als een rijkdom.

Ik heb 1 echt rijke man gehad incl een mooie villa en 4 vakanties per jaar en nooit hoefde ik een kledingstuk in de winkel te laten hangen omdat het te duur was.

De man zelf heeft mij niet gelukkig gemaakt (en ik hem niet) maar zijn geld maakte een hoop goed.

De 2e man was iets minder rijk maar ook met hem werd het niks..

Rijkdom zit voor mij meer in de kleine dingen,ik ben gezond mijn kinderen zijn gezond,ik heb werk en iedere dag te eten.

Voor nu is dat voor mij genoeg rijkdom.
Interessant stukje BrightMind!

Maar eentje is wel zeker,het lijkt me vreselijk als je door

geldgebrek nergens aan mee kunt doen en altijd nee moet zeggen.En heel veel geld hebben en knettergek worden is ook

geen goede combinatie.

Dat je rijk bent wil trouwens ook niet zeggen dat je geen liefde

en geluk kent of niet gelukkig kunt zijn.Misschien haalt degene het geluk uit zowel materiele als ook immateriele dingen.Maar

dat geldt ook voor mensen die arm zijn.Dat wil ook niet zeggen

dat ze niet gelukkig zijn als ze weinig geld hebben.Is het niet

ook hoe je zelf in elkaar steekt en wat je karakter is of kan je

het niet zo zien?Ik denk namelijk dat iedereen daar anders in is.Dat schoot me net ff te binnen.

Ik bedoel dit dan ook meer algemeen en niet specifiek voor iemand.

Een leuk topic!
De liefde heeft mij tot nu toe ook niet gelukkig gemaakt (hooguit als 'n soort tijdelijke 'high' maar dan is de kater na afloop des te erger)

Van de dingen die ik met geld kan doen (reizen, fijn vrijstaand wonen, comfort in huis etc.) word ik wél gelukkig. Dat heeft me nog nooit teleurgesteld of 'n kater opgeleverd.

En hoe fijn zijn vriendschappen nog als je elke keer moet zeggen dat je niet mee uit eten kunt (of met andere uitjes mee kunt) omdat je je dat niet kunt veroorloven? Natuurlijk is het ook heerlijk om gewoon op de bank te hangen met 'n vriend(in) en 'n dvdtje te kijken, maar als er financieel gezien niet meer mogelijk is dan dat, hoe lang blijft dat dan leuk?
Gezondheid, partner, vrienden en geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven