Wat is voor jullie de definitie van rijkdom en geluk?

14-12-2010 15:47 168 berichten
.....Het antwoord voor mezelf is mij duidelijk, het is dus bij deze geen hulpvraag.

Ik wil met deze Topic geen kritische tik uitdelen aan andere TO's,laat ik dat voorop stellen om misverstanden te voorkomen!!

Wanneer ik sommige Topics doorlees, kom ik diverse teksten tegen....zoals met alle respect!..Hoe je ideale leven er uit zou zien.

Hangt gelukk nou daadwerkelijk af van die mooie auto? of 2x per jaar met vakantie, om maar wat te noemen.

Ben je nou echt zo ongelukkig als je je mooie auto in de prak rijd?

En hoe gelukkig ben en je als je weer thuis komt na een vakantie en je valt in een put omdat je weer moet werken.

Hoe ongelukkig ben je als je geen partner hebt?

Ben je dan echt alleen of was je juist eenzaam in je relatie?

Geluk..rijkdom.......zijn toch geen stoffen....geen materialen?
Oh, ik kan me trouwens ook compleet gelukkig voelen als ik op 'n pas gemaaid grasveld kan liggen in 't eerste lentezonnetje. Dus natuurlijk zijn er immateriele dingen die geluk kunnen geven, maar ik vind het toch wel fijn om beide bronnen te kunnen benutten.
Alle reacties Link kopieren
Definitie van rijkdom en geluk?

Rust!
Ben het zowel met Elninjoo als ook met roosje eens.

Gezondheid,partner,vrienden,familie,liefde en geld.Ik hoef er

niet per se in te zwemmen (mag wel ha ha) maar een beetje leuk mee kunnen doen vind ik toch wel belangrijk.
quote:Geraldine schreef op 14 december 2010 @ 17:43:

Interessant stukje BrightMind!

Maar eentje is wel zeker,het lijkt me vreselijk als je door

geldgebrek nergens aan mee kunt doen en altijd nee moet zeggen.En heel veel geld hebben en knettergek worden is ook

geen goede combinatie.

Dat je rijk bent wil trouwens ook niet zeggen dat je geen liefde

en geluk kent of niet gelukkig kunt zijn.Misschien haalt degene het geluk uit zowel materiele als ook immateriele dingen.Maar

dat geldt ook voor mensen die arm zijn.Dat wil ook niet zeggen

dat ze niet gelukkig zijn als ze weinig geld hebben.Is het niet

ook hoe je zelf in elkaar steekt en wat je karakter is of kan je

het niet zo zien?Ik denk namelijk dat iedereen daar anders in is.Dat schoot me net ff te binnen.

Ik bedoel dit dan ook meer algemeen en niet specifiek voor iemand.

Een leuk topic!

Bedankt voor je compiment!

Ik heb het ook gedaan om te proberen enige diepgang te creeeren en omdat ik het het oprecht jammer en sneu vind dat sommige mensen er maar niet uitkomen.

Het is een hele kunst en lastige taak om diep in jezelf te gaan ontdekken wat je ongelukkig maakt.....vaak gaat het zo diep, dat de bekende "druppel" de boosdoener als afgedaan word.

Mensen beseffen helaas niet altijd dat een (tijdelijke,dus een niet bipolaire) onrust......een flinke dip na een tegenvaller, juist het signaal is om een nieuwe kans te mogen benutten, om er vervolgens met sterkere krachten uit te komen.

Een leven zonder dips...is immers een leven zonder lessen.

Helaas laten veel mensen hun geluk van andere personen of materie afhangen, bv....vandaag een giga rotdag!..gaan naar de stad om een mooie TV of kleding te kopen.....yesss jippie!!!!....om zich vervolgens korte tijde later weer helemaal shit te voelen.

Of zich in een korte tijd weer in een relatie re storten...omdat ze zo onglukkig enn alleen zijn.....

En zo herhaald met de regelmaat het hele riedeltje zich....op latere leeftijd beseffend..."ik heb alles gehad wat ik me wenste....maar verder was het een zwaar en ingewikkeld leven".
De dingen die ik koop als ik in 'n dip zit, daar heb ik nog elke dag plezier van. (Dvd's, dingen voor in huis etc.)

Enige echt foute om te doen als ik in 'n dip zit is gaan emo-eten, want ik kom daar van aan. Maar dingen kopen is enerzijds therapie en anderzijds gewoon 'n waardevolle toevoeging.
Er was eens een vrouw in Man Bijt Hond, die zei: "een worm die in een wortel zit weet niet hoe 't in een appel is" en daar had ze groot gelijk in. Het beestje was helemaal blij met z'n heerlijke wortel en gelukkig heeft hij nooit weet gehad van zijn collega in die zoete appel
quote:Groll schreef op 14 december 2010 @ 19:45:

Er was eens een vrouw in Man Bijt Hond, die zei: "een worm die in een wortel zit weet niet hoe 't in een appel is" en daar had ze groot gelijk in. Het beestje was helemaal blij met z'n heerlijke wortel en gelukkig heeft hij nooit weet gehad van zijn collega in die zoete appel Alleen worden wij mensen dagelijks via de media of gewoon in onze omgeving geconfronteerd met hoe het ook kan zijn. Iemand die 3 hoog achter zit weg te kwijnen ziet op tv ook rijke mensen in hun villa's met zwembad en luxe auto's.
Rijkdom is voor mij dat ik iedere dag weer blij wakker wordt (nou ja, bijna iedere dag ) met Popeye (=vriend) naast me, dat ik met plezier naar mijn werk ga, dat ik ook weer blij ben dat ik naar huis ga, dat ik blij ben als ik Popeye's auto de oprit op hoor rijden, dat ik blij word van het geluid van een stelletje apen (onze leenkinderen) die de deurbel ingedrukt houden totdat ik luid protesterend deur open doe en ze dan een strijd voeren wie mij het eerst om mijn nek mag vliegen enz... Rijkdom kan in heel veel kleine dingen zitten.

Geld is in die zin belangrijk dat wij daardoor kunnen doen wat we willen. Wat Elninjoo ook al schrijft. Het kan het leven nog aangenamer maken. Voor het geld heb ik overigens geen enkele man nodig, daar zorg ik zelf wel voor. Mijn vermogen is groter dan dat van Popeye en wij hebben er voor gekozen alles (geld en bezittingen) gescheiden te houden. Wij hebben zelden ruzie en al helemaal niet over geld. Ook dat vind ik rijkdom, een harmonieuze relatie. Ik zat hiervoor in een gewelddadige relatie (mishandeling en daarna nog jaren gestalkt door ex vriend). Daardoor waardeer ik Popeye en onze relatie des te meer.
quote:elninjoo schreef op 14 december 2010 @ 20:07:

[...]

Alleen worden wij mensen dagelijks via de media of gewoon in onze omgeving geconfronteerd met hoe het ook kan zijn. Iemand die 3 hoog achter zit weg te kwijnen ziet op tv ook rijke mensen in hun villa's met zwembad en luxe auto's.

Beste Elninjoo...

Mijn inziens zit het al niet lekker als men zich als persoon laat beinvloeden door rijkdom die getoond word door de media, het zou een teken kunnen zijn van onvrede en minder geluk in de persoon zelf.

Nu raak je hem hem waar ik op doel....

Is het voorbeeld dat je geeft een reden om ongelukkig te zijn?...lijkt me niet toch?

Om op 3 hoog te komen,zul je een trap of een lift nodig hebben, die je wanneer je het toelaat een begin naar een prettigere omgeving kunnen brengen.

Net als in de psyche.....bij iedere dip krijgt men een ladder die hoger is dan de put diep is!

quote:Olivia1975 schreef op 14 december 2010 @ 20:24:

Rijkdom is voor mij dat ik iedere dag weer blij wakker wordt (nou ja, bijna iedere dag ) met Popeye (=vriend) naast me, dat ik met plezier naar mijn werk ga, dat ik ook weer blij ben dat ik naar huis ga, dat ik blij ben als ik Popeye's auto de oprit op hoor rijden, dat ik blij word van het geluid van een stelletje apen (onze leenkinderen) die de deurbel ingedrukt houden totdat ik luid protesterend deur open doe en ze dan een strijd voeren wie mij het eerst om mijn nek mag vliegen enz... Rijkdom kan in heel veel kleine dingen zitten.

Geld is in die zin belangrijk dat wij daardoor kunnen doen wat we willen. Wat Elninjoo ook al schrijft. Het kan het leven nog aangenamer maken. Voor het geld heb ik overigens geen enkele man nodig, daar zorg ik zelf wel voor. Mijn vermogen is groter dan dat van Popeye en wij hebben er voor gekozen alles (geld en bezittingen) gescheiden te houden. Wij hebben zelden ruzie en al helemaal niet over geld. Ook dat vind ik rijkdom, een harmonieuze relatie. Ik zat hiervoor in een gewelddadige relatie (mishandeling en daarna nog jaren gestalkt door ex vriend). Daardoor waardeer ik Popeye en onze relatie des te meer.Mooi Olivia!
quote:elninjoo schreef op 14 december 2010 @ 16:09:

[...]

Iemand die zelf niet genoeg inkomen kan genereren voor het vervullen van dat soort wensen, vind 't misschien wel prima om 'n relatie te faken met iemand die hem/haar wil onderhouden.
Een citaat uit Max Havelaar door Multatuli.....

De Japanse Steenhouwer

Er was een Japanse steenhouwer die zwaar werk deed en weinig verdiende en was daarom ontevreden. Hij wilde rusten onder een klamboe. Er kwam een engel en die zorgde ervoor dat de steenhouwer kon gaan rusten onder een klamboe. Toen kwam de koning voorbij gereden en er werd een gouden parasol boven de koning gehouden. De man was weer niet tevreden en hij wou de koning zijn. Weer kwam de engel en hij werd de koning. Toen hij koning was schroeide de zon in zijn gezicht en was de man wéér niet tevreden, en hij wilde de zon zijn. En door de engel werd hij de zon. En hij verschoeide het aardoppervlak totdat er wolken voor kwamen en zijn stralen terugkaatsten. En weer was hij niet tevreden en wilde hij de wolk worden die macht had boven hem. En de engel kwam weer, en hij werd de wolk. Hij regende en overstroomde landen, maar de rots week niet voor hem. Weer was hij niet tevreden omdat de rots macht had boven hem en hij wilde de rots zijn. Weer kwam de engel en hij was de rots. Maar daar kwam een man met een houweel die hem aan stukjes ging hakken. Weer was hij niet tevreden want de man had macht boven hem en hij wilde die man zijn. En door de engel werd hij weer de steenhouwer. Hij deed weer zijn zware werk voor weinig loon, en hij was tevreden.
BM, laat ik de bal eens kaatsen. Waarom heb je dit topic geopend?
when you wish upon a star...
Wanneer je eerste post leest, zal het je eventueel duidelijk kunnen worden.

ik ben een persoon van gesprekken, maar zal het antwoord proberen te verwoorden.

Er zijn een paar redenen voor.

- In topics is het vaak te lezen, hoe vast mensen zitten.

Gelukkig zijn er nog medeforummers die hun steentje bijdragen.

- Ik een levensopvatting heb om mensen te steunen als dat kan.

- Ik het fascinerend vind (mede door mijn werk) om te proberen

die mensen te prikkelen om in dieper in zichzelf te zoeken.

En doordat er op het forum veel werd gezeurd over bannen en saaiheid, dacht ik er een scherp nadenkertje in te gooien.

Geluk en rijkdom kunnen natuurlijk inderdaad op vele manieren geinterpreteerd worden,maar de ware kern zit diep in jezelf...het geluk met jezelf...wanneer je dat bezit en uitstraald en weet te geven, zul je het ook ( kunnen ) ontvangen....op die manier creeer je ware rijkdom....en dat gun je toch iedereen?

Beseffend dat het voor de één een saai onderwerp zou kunnen zijn en voor de ander weer interessant.
quote:roosje4 schreef op 14 december 2010 @ 17:54:

Gezondheid, partner, vrienden en geld.

Oeh, volgens die standaard zou ik eigenlijk knap ongelukkig moeten zijn: geen daverende gezondheid, geen partner en volledig in de WAO, dus ook niet zoveel geld. Dierbare vrienden heb ik dan weer wel.

En guess what: ik ben helemaal niet ongelukkig, integendeel! Ik prijs mezelf gelukkig met een fijne familie, lieve vrienden, een schat van een hond, een studie die me weer perspectief en uitdaging biedt, een knus huisje, de financiële ruimte om er eens op uit te gaan...

Voor mij betekenen rijkdom en geluk het vermogen te focussen op dingen die wél binnen je bereik liggen in plaats van te blijven hangen in de dingen die ontbreken in je leven. Of, om met een citaat te spreken: "Geluk is de kunst een boeket te maken met de bloemen waar je bij kunt."
Rijkdom is in mijn ogen gelukkig zijn met jezelf, wat je hebt, en de belangrijke mensen in je leven..
Je bent rijk als je vindt dat je rijk bent, dat kan met 10 euro zijn (vroeger bijvoorbeeld) of pas met 10.000.000 euro. Dit is geheel afhankelijk van de persoon.

Je bent gelukkig als je beseft dat je gelukkig bent. Vaak zijn dit kleine momenten, je beseft het immers niet voortdurend. Soms besef je pas achteraf dat je gelukkig was.
En ook geluk hangt weer af van de persoon, de een wordt gelukkig van de vogels die fluiten, de ander wordt gelukkig van het winnen van de lotto. Toch zijn het vaak maar korte momenten. Mijn doel is om zo veel mogelijk van die mooie momenten te verzamelen.
BM, de eerste post heb ik gelezen. Net zoals andere posts in dit topic van jouw hand. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik de vraag stelde gisteren. Omdat bij mij wel erg het beeld begon te ontstaan van iemand die niet alleen "gewoon leuk" eens wil bomen over een onderwerp maar van iemand die anderen onbewust of bewust wel zal vertellen hoe men het leven hoort te zien, wat men echt hoort te waarderen in het leven, wat echt belangrijk is. Of anders gezegd; (on)bewust de ander jouw norm opleggen waarbij men dan wel varianten anders mag invullen maar dan wel volgens een bepaald stramien. Kwam bij mij nu niet echt uitnodigend over om verder in te haken in dit topic.

Of je het zo bedoelt; ik weet het niet. Het is slechts een vibe die ik meer en meer begon te proeven naar mate dit topic begon te vorderen. Ik benoem het slechts zoals het bij mij binnenkomt.
when you wish upon a star...
quote:BrightMind schreef op 14 december 2010 @ 17:35:

[...]

...Ik weet wel dat ik van geldzorgen erg ongelukkig kan worden....

Tigmo....

Geldzorgen zijn inderdaad vervelende dingen....maarrrrrr.....maakt geldzorgen ongelukkig of ongemakkelijk?

Voorbeeld 1....

Je hebt fijne vrienden, leuk werk, je zit lekker in je vel,je doet de dingen die je kan veroorloven en daar heb je veel plezier in en haalt er veel positieve energie uit.....daarnaast heb kun je een flinke auto rijden en 2x p/j op vakantie.

voorbeeld 2..

Je hebt fijne vrienden, leuk werk, je zit lekker in je vel,je doet de dingen die je kan veroorloven en daar heb je veel plezier in en haalt er veel positieve energie uit.....daarnaast heb je (net) voldoende inkomen om rond te komen.

Is het niet zo dat innerlijke rijkdom en geluk de handvatten zijn voor happy life en dat het materialistische welkome aanvullingen zijn?

Ja, geldzorgen zouden mij ongemakkelijk en ongelukkig maken. Je doet het mooi hoor, maar in het tweede scenario zou ik nog steeds voldoende inkomen hebben om rond te komen, dus dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking.

Met geldzorgen bedoel ik: niet genoeg geld hebben om rond te komen, 's nachts liggen piekeren, schulden hebben, dingen die een wezenlijke bijdrage leveren aan je geluk niet kunnen kopen, geen vrijheid of 'ruimte' hebben.

Ik ben het helemaal met je eens dat innerlijke rijkdom belangrijker is dan materiele zaken. Maar je hebt wel meer ruimte om je op innerlijke verrijking te richten wanneer je je geen zorgen hoeft te maken of je kinderen wel genoeg te eten hebben of meekunnen op schoolreisje. (Wederom willekeurig voorbeeld, ik heb geen kinderen ).

Ik krijg ook een beetje de vibe dat jij ons komt vertellen waaruit ons levensgeluk moet bestaan. Persoonlijk hoef ik niet 'bekeerd' te worden; ik zoek mijn levensgeluk niet in geld en spullen. Geld is voor mij geen doel, maar wel een middel om dingen te bereiken waar ik gelukkig van word. (zoals vrijheid, zelfstandigheid, nieuwe ervaringen etc). Als middel is het dan ook niet -letterlijk- waardeloos.

Dus ja, als ik mijn ideale leven beschrijf, heb ik daarin wat geld om de dingen die ik wil doen, te bekostigen. Maar op het moment ben ik een 'arme' student die erg van het leven geniet en vertrouwen heeft in een mooie toekomst .
Mijn opa en oma's zeiden altijd .. Rijkdom .. dat is wanneer je arm en gezond bent.
Zespri, hele wijze opa en oma's heb jij.

Ik ben niet gezond, heb een hele lieve vriend, lieve ouders, lieve dieren en ben heel gelukkig dat ik niet honger hoef te lijden. Zonder vakanties zou ik, denk ik, ook gelukkig zijn.
quote:Zespri79 schreef op 15 december 2010 @ 14:10:

Mijn opa en oma's zeiden altijd .. Rijkdom .. dat is wanneer je arm en gezond bent.

Dat gaat mij wat ver. Gezond kan ik mij iets bij voorstellen maar ARM?

Ik ken toevallig een aantal mensen die momenteel rondom de armoedegrens leven..... die kunnen niet meer elke dag een warme maaltijd eten en de kinderen hebben niks met Sinterklaas gehad.

Dat kan ik geen rijkdom noemen!!
Als ik naar mijn leven kijk, en naar wat ik allemaal heb, ben ik heel rijk. Heb een leuke baan, leuke collega´s die me waarderen, heb al 25 jaar dezelfde echte vriendin, leuke kennissen en fijne familie, de vent die bij me past en die me happy maakt en een hele lieve lobbes van een hond. Materieel heb ik geen noemenswaardige dingen, geen spaargeld, geen fantastisch salaris maar dat doet me niets. Ik heb wel een fijn huis wat een echt Caviahaar-huis is en me geborgenheid en veiligheid geeft. Als ik de balans opmaak, kan ik iedere dag door kleine dingen een prikkel krijgen waardoor ik me heel gelukkig voel en dat geeft mij rijkdom.
Ik denk dat een gebrek aan basisbehoeften(huis, eten, onderwijs, werk) zeker een reden kan zijn voor ongeluk/ontevredenheid. Verder denk ik dat er idd teveel mensen zijn die geluk af laten hangen aan wat ze allemaal wel en niet hebben(dus die 2 auto´s, vakanties, dure tv).

Weetje, volgens mij heb je beiden nodig. Liefde, gezondheid, leuke dingen in het leven EN geld(niet veel, maar ook niet zo weinig dat je financiele problemen hebt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven